Toon posts:

Nissan Leaf reclame

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dat je iemand die je voor een evenement uitnodigt ter wille wilt zijn en dat je de naam van de firma noemt, maar het inzoomen op het automerk en de naam van de auto is iets wat je eerder bij een gesponsord artikel dan een redactioneel artikel zou verwachten. Omdat de auto en het merk al enkele malen genoemd zijn voegt het ook inhoudelijk en artistiek gewoon niets toe.

Heb het al eerder gezegd, ik snap absoluut dat tweakers overduidelijk onder druk staat om winstgevend te zijn en daar is werkelijk helemaal niets mis mee. Zolang de redactie daar maar open over is. In dit geval kreeg Tweakers alles voor het schrijven van een artikel (video) op ene presenteerblaadje aangereikt in ruil voor het noemen en tonen van de sponsor. Toen ik op de School voor Journalistiek zat noemde we dat reclame, tegenwoordig advertorials. Benoem ze dan ook als zodanig.

Niets mis met het artikel, wel met het feit dat het als een puur redactioneel artikel werd getoond. Dit soort dingen zijn een glijdende schaal en in mijn optiek zit Tweakers al op de glijbaan. Ik kan niet geloven dat de redactie dat zonder pijn in het hart aanziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik begrijp je punt, maar ik wil expliciet duidelijk maken dat dit 100% een redactioneel item is. Er is dus geen enkele sprake van een deal met Nissan (voor geld of andere zaken). We kregen een uitnodiging om een aantal projecten te bekijken en dat leek ons redactioneel interessant. Het heeft dus 0,0% iets te maken met verdienmodellen of advertorials.

Dat wil niet zeker dat dit item perfect is. Er is in de montage een onderdeel gesneuveld dat ging over de wat verouderde accutechniek van Nissan (LMO ipv NCA/NMC) en het feit dat er nog geen steeds actieve koeling is tijdens het snelladen. Door een gebrek aan B-roll (je kunt niet minuten lang naar een pratend hoofd kijken) is dat gesneuveld. Dat had het wat meer in balans gebracht, achteraf gezien.

Misschien is de naam Nissan te vaak genoemd? Dat zou kunnen. Soms is dat lastig te voorkomen (Nissan distributiecentrum, Nissan Leaf, Nissan huisaccu), maar misschien hadden we dat beter kunnen doen.

De video is een reportage van wat we die dag allemaal zagen (geen review, geen preview). Dat kan het inderdaad wat eenzijdig maken. Het is geen goede vergelijking, maar stel dat een computerfabrikant allemaal nieuwe technieken liet zien tijdens een event. dan zou dat ook een reportage zijn. Bij computers (etc) kun je echter vergelijkingen maken, dat is in dit geval wat lastig.

Er is geen andere autofabrikant die zo bezig is met 'second life'-accu's, dus we hadden een dergelijk rondje niet echt met andere fabrikanten kunnen doen. Enerzijds omdat Nissan al vrij lang bezig is, maar anderzijds omdat zij dus een wat verouderde techniek gebruiken. Misschien had dat nog wat extra benadrukt kunnen worden. (de Tesla Powerwalls gebruiken bijvoorbeeld totaal andere cellen dan wat in de auto's zit en die zijn per definitie nieuw)