Onervaren pc bouwer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JohnnyBkn
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-01-2025
Hallo,

Het zou heel fijn zijn als iemand me zou kunnen helpen bij het uitkiezen van de juiste componenten. Ik wil voor het eerst proberen zelf een pc bouwen en merk dat hoe meer ik me inlees hoe groter me vragen worden.

Dit is wat ik heb

Moederbord = z97 gaming 5
CPU = i5 4670K
GPU= msi gtx 1050 ti 4gb oC
RAM= 2x 4gb ddr3 798mhz
SSD= Western digital ssd 240gb

Waar ik zelf niet uitkom is wat past hier goed bij kwa:
- Behuizing
- PSU

Ik zou Uiteindelijk willen gaan overklokken en met dat idee in mijn achterhoofd de laatste onderdelen aanschaffen.

Mocht ik iets over het hoofd zien hoor ik het heel graag

Wat is je budget?
Lastig, had hier eerst staan goedkoopst maar begin toch wat meer richting kwaliteit te denken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil het gebruiken om te gamen

[ Voor 6% gewijzigd door JohnnyBkn op 22-06-2019 09:01 ]

Beste antwoord (via JohnnyBkn op 25-06-2019 09:21)

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
De behuizing zou je eventueel nog kunnen switchen met de Define S. Ziet er ongeveer hetzelfde uit, ook ATX, inbouwen is kinderspel (ook net mijn build gedaan in deze behuizing). Check alleen wel dat je die met een glazen zijpaneel koopt en niet net zoals ik een dichte.

Voeding is volgens mij een goed model. Ik heb de 550 watt versie gepakt voor een volledige AMD build (r5 2600/RX580) en er is niks wat mij de indruk geeft dat dit onvoldoende is.

Qua CPU koeler zou ik kijken voor iets goedkoper. Vooral omdat je aangeeft dat je het zo goedkoop mogelijk probeert te houden is een CPU koeler van 80 euro vrij veel geld.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Waarom cpu, moederbord en geheugen van 5 - 6 jaar oud? Zijn die tweedehands en zo ja voor welke prijs?

• JohnnyBkn
Bedankt voor je reactie

Ik had een hp 400 g1 mt voor €60 gekocht en die toen en beetje geüpgrade. Met de onderdelen die ik heb probeer ik er wat van te maken.

Als je met deze onderdelen een pc zou bouwen en je wilde die uiteindelijk overklokken, wat zou er nog ontbreken?

Groeten
John

[ Voor 26% gewijzigd door JohnnyBkn op 22-06-2019 00:53 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@JohnnyBkn het helpt wat voor "games" en OS ..

ssd via sata of M2 (nvme)

tja je huidige hardware loopt niet over van "geweld", mijn i5,16gb ram,nvme ssd met een gtx 1650 heeft het met sommige games al redelijk lastig en ik zit eerder aan de low end dan high end.

een pc bouwen/upgraden is altijd nuttig en leerzaam. 256 gb NVME (m2) disk met een compatible moederbord + cpu (recente) en 16gb ram dan je huidige grafische kaart .. kan je een end komen je grafische kaart kan je over een paar jaar upgraden .. als je het geld hebt.

voeding en ventilatoren vervangen is niet geheel onverstanding dus eigenlijk behoud je de kast en grafische kaart.

ps aanhef/groet hoeft niet we zitten niet op een e-mail site.

Tja vanalles

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
Tja... behuizing is toch ook vaak een kwestie van smaak. Als je wilt gaan overklokken is een beetje extra koeling wel prettig dan zou ik vooral daar m'n geld op zetten, want ik begrijp dat je nu nog geen bijzondere koeler voor je CPU hebt. Kies voor je behuizing er in dit geval vooral een die ruimte laat voor wat ventilatoren (stuk of 4 is al mooi zat), en zorg ervoor dat niet de hitte van de kast nog eens door de voeding heen jaagt (voeding onderin).

Qua voeding hoef je niet te groot te denken. Al zou je het ruim schetsen, het zou mij verbazen als dit systeem ooit boven de 300W uitkomt dus als je een marge erbij pakt voor het overklokken zit je met een 500W voeding ruim zat. Neem er wel een met een 80 plus certificering, dan zijn ze in ieder geval getest dat ze die 100% load ook daadwerkelijk kunnen halen.

Als je van plan bent de onderdelen te kopen om mee te kunnen nemen naar een eventueel nieuw systeem is het wel belangrijk na te denken daarover. Dan is het wellicht een idee om een ATX kast aan te schaffen (ruimte voor een uitgebreid moederbord met veel expansiemogelijkheden) en een voeding met wat extra ruimte. Een top of the line videokaart kan op piekmomenten zomaar 300W verstoken, en met een overgeklokte CPU en nog allemaal andere aangesloten elektronica kan die 500W dan opeens tekort schieten. Dan zou ik misschien kijken naar een modelletje met 600-650W.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

CPU koeler?

Behuizing is veel voorkeur/budget. Lees/kijk wat reviews. Handig als de intakefan(s) ook echt lucht krijgt, zal je verbazen hoeveel kasten dit slecht doen. Hoe het er uit ziet heeft geen impact op prestaties, dus tweedehands.

Voeding kan je zo uit de BestBuyGuide halen, of een van de vele andere topics nalopen voor geschikte modellen. Dit systeem kan al op een 400/450w draaien, bij een 700w voeding zit je zelfs met upgrades en overclock met overkill.

En rustig doen met de grote aankopen als je net begint.

[ Voor 5% gewijzigd door Cio op 22-06-2019 01:40 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• JohnnyBkn
Goedemorgen,

Vooral hoeveel watt en waar ik op moet letten met koeling was voor mij tasten in het duister.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt wat aan.

Ik ga weer lekker verder speuren in de juiste richting, nogmaals bedankt allemaal.

[ Voor 8% gewijzigd door JohnnyBkn op 22-06-2019 08:19 ]

• JohnnyBkn
Zou ik met de volgende onderdelen goed uit de voeten komen als ik ook ga overklokken?

Onderdelen die ik heb:

Mobo: msi z97 gaming 5
CPU: i5 4670k (nu nog met stockcooler)
GPU: msi gtx 1050 ti 4gb oC
Ssd: WD 240gb

Onderdelen die ik wil aanschaffen:

CASE:
pricewatch: Fractal Design Define R6 Tempered Glass Black

PSU: pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

KOELING:
pricewatch: Thermaltake Frio Extreme Silent 14 Dual

Acties:
  • Beste antwoord

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
De behuizing zou je eventueel nog kunnen switchen met de Define S. Ziet er ongeveer hetzelfde uit, ook ATX, inbouwen is kinderspel (ook net mijn build gedaan in deze behuizing). Check alleen wel dat je die met een glazen zijpaneel koopt en niet net zoals ik een dichte.

Voeding is volgens mij een goed model. Ik heb de 550 watt versie gepakt voor een volledige AMD build (r5 2600/RX580) en er is niks wat mij de indruk geeft dat dit onvoldoende is.

Qua CPU koeler zou ik kijken voor iets goedkoper. Vooral omdat je aangeeft dat je het zo goedkoop mogelijk probeert te houden is een CPU koeler van 80 euro vrij veel geld.

• JohnnyBkn
Fijn dat er zo snel word gereageerd.

Als ik ga overklokken denk je dat het in dat geval handig is wat meer uit te geven aan de koeler? In dit geval die van +/- €80 de: pricewatch: Thermaltake Frio Extreme Silent 14 Dual

Zat ook te kijken naar deze twee koelers: pricewatch: Noctua NH-U14S

Of als laatste optie had ik deze in gedachte:
pricewatch: Scythe Mugen MAX

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10-2025
Kijk als koeler misschien naar deze:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Heb je een goede koeler aan en kost weer een stukje minder.

Aangezien het je eerste pc is zeg ik het er toch nog even bij, let er goed op dat je de oude koelpasta helemaal weg haalt van de processor voordat je er nieuwe op doet.

En met nieuwe koelpasta erop doen, doe er niet teveel op (!!). Toen ik een stuk jonger was en in een pc zaak werkte heb ik klanten zien terug komen die dachten dat ze de hele tube die erbij zat moesten gebruiken. Voorkom zulke foutjes en kijk wat filmpjes op YouTube.

• JohnnyBkn
Heb over de koeler gelezen ziet er heel goed uit lees dat hij ook geschikt is voor als je de CPU wilt overklokken.

Bedankt voor de suggesties sandrozine ook over de filmpjes ga ik zeker doen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Een overklokte 4670K houd je al heel behoorlijk koel onder een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B of pricewatch: Arctic Freezer 34 Daar heb je echt geen koeler voor nodig die het tweevoudige of meer kost.
Behuizing hoeft ook niet zoveel te kosten. pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG voldoet al meer dan goed. Zelfs een product: Fractal Design Focus G met zijn hele goede airflow zou al voldoen.
In principe zou je aan een goede 300w voeding genoeg hebben, zelfs incl. overklok op de cpu. Aangezien goede ATX voedingen pas bij 400w beginnen is pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W een prima optie. Wil je betere kwaliteit dan zou je naar pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W kunnen kijken waarvan de 550w versie nauwelijks meer kost. Wil je een high-end voeding dan neem je geen Seasonic Focus want die hebben problemen. product: Corsair RMx (2018), product: be quiet! Straight Power 11 en product: Cooler Master V Gold zijn dan de juiste keuzes. 550w heb je meer dan genoeg aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 22-06-2019 09:35 ]

• Cio

Cio

Ik zie echt absurd dure suggesties voorbijkomen voor een 4th gen i5 systeem met budget videokaart. Je gaat toch geen koeler van 80 euro op een proc van 60 zetten? Of voor een gamepc een kast kopen die duurder is dan de videokaart?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zo'n dikke PSU, 650W is echt teveel voor zo'n systeem. Je kunt het met een stuk minder af (400W kom je er al mee).

• JohnnyBkn
Uiteindelijk zou ik een gtx 1070 oC willen kopen, met dat idee koop ik ook de PSU.. maar lees ook dingen over bottlenecke wat ik nog niet goed begrijp.

Op dit moment wil ik alleen gaan overklokken als dat goed is gelukt wil ik een betere videokaart aanschaffen desnoods uiteindelijk een nieuw moederbord kopen en de bruikbare onderdelen meenemen.

Dat is een beetje de richting waar ik in denk

Is 650w en de soort koeler een overkill met dit idee?

Nog bedankt voor jullie reactie

• JohnnyBkn
Uszaka bedankt voor de moeite met alle linkjes was erg behulpzaam

• Cio

Cio

Bottleneck betekent 'flessenhals'. Het smalste punt, de zwakste schakel.

Met een quad-core i5 en een 1070 zijn spellen niet soepeler dan met een 1060. Die 1070 moet steeds wachten tot de i5 weer klaar is. Zie het als een file, een Ferrari is dan niet sneller dan een Smart, die staat gewoon vaker te wachten.

Nogmaals, je komt met veel (echt heel veel!) te dure spullen voor je computer. Heeft gewoon geen zin. Je hebt nu een perfecte set om goedkoop te ontdekken hoe alles werkt. Degelijke voeding, simpel koelertje en dan kun je gaan ontdekken wat jij belangrijk vind.

Doe je nu iets echt heel 'stoms' omdat je geen ervaring hebt en gaat het kapot is het geen ramp. Sloop je een videokaart van €300, of het zijpaneel van je €150 kast, is het plezier snel voorbij.

• JohnnyBkn
Beste Cio

Bedankt voor je duidelijke illustratie over het bottlenecke, ik zie meteen af van mijn ambitieuze ideeën

Heb je zo 1,2,3 een psu, koeler en behuizing in gedachten bij het systeem wat ik in elkaar kan zetten en overklokken?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33
JohnnyBkn schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:27:
Uiteindelijk zou ik een gtx 1070 oC willen kopen, met dat idee koop ik ook de PSU.. maar lees ook dingen over bottlenecke wat ik nog niet goed begrijp.

Op dit moment wil ik alleen gaan overklokken als dat goed is gelukt wil ik een betere videokaart aanschaffen desnoods uiteindelijk een nieuw moederbord kopen en de bruikbare onderdelen meenemen.

Dat is een beetje de richting waar ik in denk

Is 650w en de soort koeler een overkill met dit idee?

Nog bedankt voor jullie reactie
De build die je nu voor ogen hebt in de toekomst deels upgraden lijkt me niet verstandig. Met je Z97 moederbord kan je weinig kanten op. Je zou hooguit nog naar een 4e gen i7 kunnen, maar ook die krijgt het in een aantal nieuwe games al te zwaar te verduren.
Ik zou als ik jou was dus vooral zorgen dat je je huidige build zo snel mogelijk compleet maakt met een simpele CPU cooler en simpele maar degelijke CPU zodat je snel gewoon kan gaan gamen en plezier hebben. Dan kan je tegelijkertijd verder sparen en ervaring opdoen, en over een tijd een geheel nieuw systeem samenstellen.

• JohnnyBkn
Dat lijkt me idd ook het verstandigst.

Als ik het goed begrijp kan ik al overklokken met een simpele koeler en 300-400w zou voldoende zijn?
Volgens mij verwacht ik teveel van het overklokken met dit systeem, de extra temp die ik moet koelen en de extra watt die ik moet hebben.

Heb echt het idee dat ik iets van 500w moet hebben om een goede marge te hebben en een goede koeler omdat ik overklok,

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-01 22:23

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Ja je verwacht echt te veel. Overklokken levert zonder heel dure equipment (stikstof koeling etc) maar vrij weinig op. Bovendien moet je een beetje geluk hebben en gaat je cpu vaak sneller stuk.

Leuk om te doen en goed voor de ervaring, maar het wordt niet opeens een processor net zo snel als de huidige generatie.

Je kan wel denken ik voer die voltages lekker op dan kan ie sneller maar dat gaat maar heel even goed, want daarna wordt ie te heet en/of gaat ie stuk, ongeacht of je er nou een koeler van 20 of 80 euro opzet.

[ Voor 25% gewijzigd door _Sunnyboy_ op 22-06-2019 22:32 ]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• JohnnyBkn
Beste tweakers,

Ik wil jullie graag nog wat vragen.

Ik heb een pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B op de kop getikt maar vind heel moeilijk info over hoe ik hem moet installeren op een 1150 socket.

Ik heb hem tweedehands en er zitten verder alleen twee clipjes aan de zijkant waarmee ik hem vast kan zetten maar verder niks.

Kan iemand me helpen aan wat ik nog nodig heb om hem te kunnen monteren, vind echt niks op het internet
Pagina: 1