Probleem nieuwe HD en ouwe Mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:17
Ik heb net een nieuwe 41 gig IBM aangesloten op ons servertje. De ouwe HD is master, nieuwe slave. De IDE controller staat op auto detect. Nu is het probleem dattie bij booten zegt, DETECTING PRIMARY SLAVE. Probleem is dus dat ie daar op blijft staan. Hij vindt em dus niet :(
Het is een MSI mobo uit 1997, (type weet ik ff niet, boekkie is ook zoek) kan het zijn dat deze geen dikke harde schijven aan kan?

Ik zou denken dattie hem op zijn minst moet ZIEN....

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 21:28

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Zou idd kunnen. Het kan sowieso goed zijn dat je mobo niets met die grootte kan (max. 8 GB). Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een noname mobo uit datzelfde jaar. Voor mij zat er niets anders op dan een ander mobo aan te schaffen :(

Kijk eens voor een BIOS update zou ik zeggen...

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Solosmots
Hij pakte de eerste schijf die ik er na de standaaard 3gig disk in propte wel, en dat was een 20gig.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 21:28

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Weet je wel zeker dat de schijf werkt? Probeer hem anders eens als master, zonder slave. Of op het tweede IDE kanaal.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Solosmots
Daar zit eem cd rom op, maar ik probeer ut wel ff..

• Solosmots
Shit, als master op de primary doettie niets en als slave op de secundadry controller ook al niets..
Hij lijkt wel of wanneer die aangesloten de PC niet meer verder wil.

• Solosmots
OK ik heb ut boekkie gevonden, het is een MSI 6117. Je kan dus zelf aantal cylinders heads en landing zone allemaal instellen.
Zou je zo elke schijf er op aan kunnen sluiten??

• Solosmots
Nou kan ik niet vinden hoeveel sectoren mij IBM DTLA305040 heeft :(
Op de IBM site staat het niet...... Grrrrr :( :(

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Je hebt grote kans dat je BIOS geen schijven groter dan 32GB kan herkennen. Zoals bekend is er bij iedere verdubbeling van een grens weer een nieuw probleem en na de 8 GB grens kwam al snel de 32GB grens. Ik heb zelf ook een mobo wat niet voorbij deze grens komt. In tegenstelling tot de 8 GB grens is er geen manier om toch grotere schijven te gebruiken. Dit is ook de reden dat de meeste IBM schijven groter dan 32GB een jumpertje op de achterkant hebben zitten om de schijf 32GB te laten zijn (let op : vanaf dat moment IS de schijf ook slechts 32 GB !!).
Als er niks op de schijf staat is het misschien de moeite waard om te proberen ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Solosmots
Tja, ik heb net handmatig aantal cylinders ed ingevoerd, maar het gekke is dattie maar 16383 cylinders heeft en de 20gig die er al in zit 39770!
Dus zo komt de size op iets van 8gig (misschien toevallig door de 8gig grens, misschien is het de grens wel gewoon).

Nou ja en dan reboot ik en dan ziet ie hem nog niet.
Ik denk dattie echt een bios update nodig heeft..

• Solosmots
Op zaterdag 28 juli 2001 11:23 schreef Chemist het volgende:
Je hebt grote kans dat je BIOS geen schijven groter dan 32GB kan herkennen. Zoals bekend is er bij iedere verdubbeling van een grens weer een nieuw probleem en na de 8 GB grens kwam al snel de 32GB grens. Ik heb zelf ook een mobo wat niet voorbij deze grens komt. In tegenstelling tot de 8 GB grens is er geen manier om toch grotere schijven te gebruiken. Dit is ook de reden dat de meeste IBM schijven groter dan 32GB een jumpertje op de achterkant hebben zitten om de schijf 32GB te laten zijn (let op : vanaf dat moment IS de schijf ook slechts 32 GB !!).
Als er niks op de schijf staat is het misschien de moeite waard om te proberen ...
OK dat werkte, en het gekke is, in windows geeftie de volle 40 gig aan :?

maar goed hij doettet in ieder geval *D

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 11:28 schreef Solosmots het volgende:
Tja, ik heb net handmatig aantal cylinders ed ingevoerd, maar het gekke is dattie maar 16383 cylinders heeft en de 20gig die er al in zit 39770!
Dus zo komt de size op iets van 8gig (misschien toevallig door de 8gig grens, misschien is het de grens wel gewoon).

Nou ja en dan reboot ik en dan ziet ie hem nog niet.
Ik denk dattie echt een bios update nodig heeft..
Het is normaal dast ie bij een schijf >8 GB maar 16383 cylinders aangeeft (dat is zo gedefinieerd in de standaard), het operating systeem komt dan zelf achter de juiste grootte van de schijf.

• Solosmots
Het gekke is dat op de schijf zelf staat dat er ook maar 16383 cylinders 'in' zitten. Blijkbaar is de sector grootte dan groter dan ouderwetse schijven...
Pagina: 1