Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-07 17:00

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste MME-ers,

Sinds 2016 gebruik ik met veel plezier een RFLink op basis van een Arduino Mega in combinatie met Domoticz voor het schakelen van mijn verlichting op 433 MHz.

Helaas schakelen de lampen sinds vanochtend niet meer. Al snel bleek dat Domoticz niet meer kon communiceren met de RFLink. Als eerste heb ik de stroom van de Arduino gehaald, maar dat mocht niet baten. Daarna heb ik de hele Raspberry Pi (waar Domoticz op draait en de RFLink op aangesloten zit) herstart.

In de dmesg tijdens het opstarten zag ik het volgende voorbij komen:
[   95.437300] usb 1-1.4: new full-speed USB device number 7 using dwc_otg
[   95.581135] usb 1-1.4: New USB device found, idVendor=2341, idProduct=0042
[   95.581144] usb 1-1.4: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=220
[   95.581148] usb 1-1.4: Manufacturer: Arduino (www.arduino.cc)
[   95.581152] usb 1-1.4: SerialNumber: 95432313238351015271
[   95.582642] cdc_acm 1-1.4:1.0: ttyACM0: USB ACM device

Ik dacht dat hij het weer deed, maar die hoop bleek van korte duur. Helaas hetzelfde probleem met de RFLink.
Ook heb ik gepoogd nieuwe firmware te flashen vanaf de RPi, maar dat lukte helaas ook niet:
avrdude -v -p atmega2560 -c stk500 -P /dev/ttyACM0 -b 115200 -D -U flash:w:/home/pi/RFLink.cpp.hex:i

avrdude: Version 6.1, compiled on Jul  7 2015 at 10:29:47
         Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
         Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "/etc/avrdude.conf"
         User configuration file is "/home/pi/.avrduderc"
         User configuration file does not exist or is not a regular file, skipping

Using Port                    : /dev/ttyACM0
         Using Programmer              : stk500
         Overriding Baud Rate          : 115200
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout

Als laatste wanhoopspoging heb ik de Arduino middels USB aangesloten op mijn Windows Laptop en middels Arduino Studio geprobeerd contact te leggen met de Arduino. Ook hier lukt het me om de Board Info op te halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZbM1SVB6reRu1XMLoOs8wCj4/full.png
BN: Arduino/Genuino Mega or Mega 2560
VID: 0x2341
PID: 0x0042
SN: 95432313238351015271

Maar wederom lukt het niet om firmware te flashen in de Arduino. Ook hier loop ik tegen een timeout aan. Ook de RFLinkLoader van RFLink kan hun eigen firmware niet flashen.

Er brandt op dit moment heel flauw 1 LEDje (AREF). De LEDjes TX/RX zie ik helemaal niet oplichten wanneer ik het bordje probeer te benaderen.

Zijn er nog tips of guidelines om te controleren wat er mis is met de Arduino. Ik heb eventueel een multimeter waarmee ik spanningen of weerstand zou kunnen meten over het bordje.

Ik hoor graag van jullie. _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor een paar euro heb je een nieuwe.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:42:
Voor een paar euro heb je een nieuwe.....
Dat klopt, maar niet vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De winkels zijn op veel plekken nog tot 21:00 open :P En een keertje opstaan om een lamp aan te doen is ook niet erg.

Als eerste heeft het nut om gewoon even de spanning hier en daar op het bord te meten, kijken of de regulator nog zijn werk doet. Als er een externe kristal op zit even met een scoop meten of er een clock is en ook de juiste frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:20:
De winkels zijn op veel plekken nog tot 21:00 open :P En een keertje opstaan om een lamp aan te doen is ook niet erg.
Ik gebruik hem juist wanneer we NIET thuis zijn, zodat het licht brand als we thuiskomen. De verlichting op de kamers van de kinderen aangaat wanneer ze uit bed mogen en dat het automatisch uitgaat in de nacht.
Als eerste heeft het nut om gewoon even de spanning hier en daar op het bord te meten, kijken of de regulator nog zijn werk doet. Als er een externe kristal op zit even met een scoop meten of er een clock is en ook de juiste frequentie.
Een scope heb ik niet, maar ik heb sws een nieuwe besteld. Hopelijk is hij maandag binnen, even programmeren en dan terugbouwen. We gaan het zien :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Vandaag een verse Arduino Mega binnen gekregen via vanallesenmeer.nl.

De laatste RFLink versie er in geflashed en hem weer aan de RPi gehangen: Werkt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien handig om een voorraadje aan te leggen? De kosten zijn het niet en je kunt direct grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 10:55
De spanningsregulator wordt niet gebruikt zolang de Arduino wordt gevoed door de USB-poort. Als je dus ook niets kunt uploaden met de USB-poort alleen, is er meer aan de hand dan een kapotte spanningsregulator.
Er brandt op dit moment heel flauw 1 LEDje (AREF).
Er zit geen AREF-led op de ATMega2560, ik denk dat dat de led die is gemarkeerd als 'L' is, die dichtbij de AREF pin zit. Dit is een uitgang op pin 13 en afhankelijk van het ingeprogrammeerd gedrag van pin13 is dat dus in principe niet erg. Als die volgens je programma vol hoort te branden of uit hoort te staan en dat is nu niet het geval, zit er ergens een sluiting in het circuit.

TX/RX die niet oplichten betekent geen communicatie via de USB. Dat kan een hele hoop oorzaken hebben. Eentje die nog te herstellen valt is wanneer je programma de transmissielijnen (SI, SO, CLK en CS, digitale pinnen 10-13) of de RESET pin heeft geprogrammeerd als een uitgang. Als dit het geval is, is herprogrammeren van de Arduino niet mogelijk met USB en zul je dit met een high-voltage programmer moeten doen. Daar valt genoeg online over te vinden (ATMega 2560 High Voltage Programmer). Als dit niet het geval is, is er mogelijk een defect in de 8U2 chip en da's knap lastig, maar is ook nog op te lossen: http://arduino.cc/en/Hacking/DFUProgramming8U2.

Desondanks heb ik het vermoeden, als dit plotseling is gebeurd, dat er een elektrisch defect is opgetreden en dat het uitwisselen van het board de makkelijkste manier is.
Pagina: 1