Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-06 21:48
Goedendag,

Ik heb al aardig een tijdje last van dat mijn PC een hoog RAM verbruik in percentages opgeeft in Taakbeheer, maar wanneer ik kijk waar mijn RAM heengaat deze programma's vaak niet boven de 3 GB komen. Ik weet niet zo goed hoe dit komt. Graag wat feedback.

Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/2cf214bfa0d9578186f899fffe3e9b16.png

Mijn setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690K Boxed€ 400,12€ 400,12
1MoederbordenMSI Z97 GAMING 5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 960 2GD5T OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA300, 3TB€ 69,-€ 69,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 450D€ 95,-€ 95,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
2Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT8G3D21BCT1€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung Writemaster SH-224FB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master GM G650M€ 79,22€ 79,22
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.424,42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:00
Merk je problemen tijdens het gebruik van je computer? RAM geheugen dient er namelijk voor om gebruikt te worden. Wat in het RAM geheugen staat moet namelijk niet ingeladen worden van de HDD/SDD en kan dus sneller gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
MrSenne schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:41:
Merk je problemen tijdens het gebruik van je computer? RAM geheugen dient er namelijk voor om gebruikt te worden. Wat in het RAM geheugen staat moet namelijk niet ingeladen worden van de HDD/SDD en kan dus sneller gebruikt worden.
Na enkele uren gebruik en als hij enkele uren op 90%+ staat gaat mijn PC erg sloom doen en vastlopen waardoor ik genoodzaakt ben deze opnieuw op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://i.gyazo.com/386ec57761fa80e616992c8605a95fb3.png
Gyazo kan je ook direct laten linken naar de png, geeft hij wel een plaatje :P

Onder systeembeheer, broncontrole kan je veel accurater zien wat er zoveel geheugen gebruikt en op welk moment je PC traag wordt, hoe loopt hij daar?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Heb je al eens geprobeerd om gewoon eens wat mogelijk verdachte programmas te stoppen en te kijken wat er gebeurt?
Een beetje eigen inzet mag wel hoor :/

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
SinergyX schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:44:
https://i.gyazo.com/386ec57761fa80e616992c8605a95fb3.png
Gyazo kan je ook direct laten linken naar de png, geeft hij wel een plaatje :P
Done Dankjewel
Onder systeembeheer, broncontrole kan je veel accurater zien wat er zoveel geheugen gebruikt en op welk moment je PC traag wordt, hoe loopt hij daar?
Heb het plaatje geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
Wintervacht schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:46:
Heb je al eens geprobeerd om gewoon eens wat mogelijk verdachte programmas te stoppen en te kijken wat er gebeurt?
Ik heb enkele weken geleden precies dit nog gedaan. Dacht het verholpen te hebben. Nu weer hetzelfde probleem. Loop er al maanden tegenaan dus besloot nu maar hulp te vragen op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Virus/spyware scanner al eens laten kijken?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
keur0000 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:57:
Virus/spyware scanner al eens laten kijken?
Yes, die ontdekt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alyvax
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-12-2021
Wintervacht schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:46:
Mee eens, beetje moeite mag altijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-08 15:55
Alle drivers bijgewerkt (Video, chipset, lan, geluid etc)

Verder zie ik ook het proces Everthing.exe.
Snelle blik lijkt het op een indexeringsservice, maar het kan ook een virus zijn.

https://appuals.com/what-...and-should-you-remove-it/

Verder zei ik dat MBAM veel resources weg neemt. Dat is MalwareBytes.
Je hebt al gescanned zeg je dus verwijder die eens.
Sluit Spotify eens volledig af. Ik zie hier ook meerdere processen van actief.

Zelfde geld voor Chrome. Zet die ook eens uit als je gaat gamen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat je kan doen is rammap er even op los laten gaan, deze lijkt iets dieper te graven dan Windows standaard laat zien (als voorbeeld, ik zie nu 3.5GB in gebruik, terwijl er maar 1GB aan processen loopt).
http://live.sysinternals.com/rammap.exe

Als het gaande weg naar de max loopt, heb je vrijwel zeker ergens een memory leak,

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
Wylana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:06:
Alle drivers bijgewerkt (Video, chipset, lan, geluid etc)
Allemaal up to date naar mijn weten.
Verder zie ik ook het proces Everthing.exe.
Snelle blik lijkt het op een indexeringsservice, maar het kan ook een virus zijn.

https://appuals.com/what-...and-should-you-remove-it/
Gebruik ik omdat niet meer al mijn programmas tussen mijn zoeklijst van Windows staan.
Verder zei ik dat MBAM veel resources weg neemt. Dat is MalwareBytes.
Je hebt al gescanned zeg je dus verwijder die eens.
Is het niet handig om die aan te laten staan bijvoorbeeld als ik een site open die iets schadelijks heeft? Zie hem nog wel eens een pop upje geven bij sommige sites.
Sluit Spotify eens volledig af. Ik zie hier ook meerdere processen van actief.

Zelfde geld voor Chrome. Zet die ook eens uit als je gaat gamen.
Ik had toch gehoopt dat ik met mijn 16 GB RAM meerdere dingen aan kon laten staan, zelfs als ik gamede. Of had ik dan moeten gaan voor meer?

Dankje voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
SinergyX schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:07:
Wat je kan doen is rammap er even op los laten gaan, deze lijkt iets dieper te graven dan Windows standaard laat zien (als voorbeeld, ik zie nu 3.5GB in gebruik, terwijl er maar 1GB aan processen loopt).
http://live.sysinternals.com/rammap.exe

Als het gaande weg naar de max loopt, heb je vrijwel zeker ergens een memory leak,
Moet ik hier nu een screenshot van posten? Ik snap er namelijk niet veel van x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
LeaJana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:12:
[...]

Allemaal up to date naar mijn weten.

[...]

Gebruik ik omdat niet meer al mijn programmas tussen mijn zoeklijst van Windows staan.

[...]

Is het niet handig om die aan te laten staan bijvoorbeeld als ik een site open die iets schadelijks heeft? Zie hem nog wel eens een pop upje geven bij sommige sites.

[...]

Ik had toch gehoopt dat ik met mijn 16 GB RAM meerdere dingen aan kon laten staan, zelfs als ik gamede. Of had ik dan moeten gaan voor meer?

Dankje voor je antwoord.
toon volledige bericht
Het gaat er nu niet om of het handig is om het te blijven houden, het gaat erom of het de performance verbeterd. Dat wil je nu uitgesloten hebben.

En je denkt dat je je drivers up2date zijn, maar beter is om dit te controleren.
Op www.nvidia.co.uk kan je simpel de laatste versie downloaden en die geeft snel genoeg aan of je up2date bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LeaJana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:13:
[...]

Moet ik hier nu een screenshot van posten? Ik snap er namelijk niet veel van x)
Ik gok dat je mapped file gigantisch groot is? (tweede tabblad uit m'n hoofd).

Daar zit al iets meer complexe kennis achter om dat te achterhalen, als je dat op internet zoekt kom je behoorlijk wat tegen hoe je dit precies kan nakijken, maar eenvoudig is het niet.

Afhankelijk wat je nu allemaal op je PC hebt staan, zou ik bijna zeggen: herinstallatie. Ik doe dit zo'n beetje elke 3 maanden, als je de nodige drivers bij de hand hebt (en de rest via OneDrive laat lopen), ben je meestal in een uurtje of 2 weer compleet operationeel, zonder mogelijke lekken/virussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
SinergyX schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:16:
[...]

Ik gok dat je mapped file gigantisch groot is? (tweede tabblad uit m'n hoofd).

Daar zit al iets meer complexe kennis achter om dat te achterhalen, als je dat op internet zoekt kom je behoorlijk wat tegen hoe je dit precies kan nakijken, maar eenvoudig is het niet.

Afhankelijk wat je nu allemaal op je PC hebt staan, zou ik bijna zeggen: herinstallatie. Ik doe dit zo'n beetje elke 3 maanden, als je de nodige drivers bij de hand hebt (en de rest via OneDrive laat lopen), ben je meestal in een uurtje of 2 weer compleet operationeel, zonder mogelijke lekken/virussen.
Euh Nonpaged Pool gebruik 14.000.000 K. De door jou genoemde Mapped file gebruikt "maar" 500.000 K.

Over die herinstallatie. Was ik eigenlijk al van plan, maar hoopte dat er een oplossing zou zijn. Elke 2/3 maanden lijkt me onrealistisch voor mij, vanwege de grootte van de games die ik speel. Anders lijkt me dat wel een slim plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
Wylana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:16:
[...]

Het gaat er nu niet om of het handig is om het te blijven houden, het gaat erom of het de performance verbeterd. Dat wil je nu uitgesloten hebben.

En je denkt dat je je drivers up2date zijn, maar beter is om dit te controleren.
Op www.nvidia.co.uk kan je simpel de laatste versie downloaden en die geeft snel genoeg aan of je up2date bent.
Via NVIDIA Experience toch? Dit heb ik al namelijk.
Modbreak:Als je in het vervolg op meerdere quotes achter elkaar wilt reageren, doe dit dan aub in 1 post. Nu kick je onbedoeld je topic, wat als storend wordt ervaren.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 22-06-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
LeaJana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:21:
[...]

Via NVIDIA Experience toch? Dit heb ik al namelijk.
Kan ook, al ben ik zelf niet fan van Geforce Experience. Het neemt meer resources in beslag dan dat het helpt mijn systeem sneller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

@LeaJana Gebruik je rapid mode op je Samsung 850 EVO 250GB ?

@ update hieronder, dan valt dat af :)

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 21-06-2019 15:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeaJana
DukeBox schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:26:
@LeaJana Gebruik je rapid mode op je Samsung 850 EVO 250GB ?
Ik heb het even gegoogled, daarvoor moet je Samsung Magician software hebben als het goed is, deze heb ik niet dus ik ga ervan uit dat ik Rapid Mode dan niet gebruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 19:59

Nemesizz

Untouchable

Is wel weer zo'n bord met zo'n (beruchte) Killer netwerkchip. De software van die dingen zijn berucht om memoryleaks (laten je RAM uiteindelijk helemaal vol lopen).

Oplossing is vaak alleen de driver te installeren en verder niks van die 'Killer' software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LeaJana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:20:
[...]

Euh Nonpaged Pool gebruik 14.000.000 K. De door jou genoemde Mapped file gebruikt "maar" 500.000 K.

Over die herinstallatie. Was ik eigenlijk al van plan, maar hoopte dat er een oplossing zou zijn. Elke 2/3 maanden lijkt me onrealistisch voor mij, vanwege de grootte van de games die ik speel. Anders lijkt me dat wel een slim plan.
Nonpaged, gaat dus richting driver.

Het hoeft zeker ook niet elke 2-3 maanden, zolang jij geen problemen ondervind. Maar dit is blijkbaar een probleem in drivers met 'iets' wat je gebruikt, en daar lees ik uiteenlopende dingen van Uplay, Nvidia en discord, tot ook sound/netwerk drivers.

Nu voor de fix zou je clean install kunnen doen, met elke driver die je apart installeert even check doen of het mis gaat, dan kan je wel aardig in beeld brengen waar het blijkbaar mis gaat. Zeker al die 'game optimize' zut (voor netwerk, sound, auto-settings etc) willen daar nog wel eens flink moeilijk gaan doen.

(mijn geval was het een netwerk-usb driver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:38
@Nemesizz Lijk erop inderdaad. Ik had niet verwacht dat dit nog steeds (sinds 2015) een probleem was.
pricewatch: MSI Z97 GAMING 5
Killer E2205
Verwijder de LAN driver eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
jeroen3 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:35:
@Nemesizz Lijk erop inderdaad. Ik had niet verwacht dat dit nog steeds (sinds 2015) een probleem was.
pricewatch: MSI Z97 GAMING 5

[...]

Verwijder de LAN driver eens.
Euhh. Hoe? :X :? (Ik probeerde het al op internet te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 16:10
LeaJana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:40:
[...]

Euhh. Hoe? :X :? (Ik probeerde het al op internet te vinden)
Bij het configuratiescherm > programma's en onderdelen. Daar even kijken of je software kan vinden van de netwerkkaart of software van Killer Networking of iets wat daar op lijkt.
Kan je daar niets vinden dan kan je in het apparaatbeheer je netwerkkaart verwijderen incl. de driver.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeaJana
Axewi schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Bij het configuratiescherm > programma's en onderdelen. Daar even kijken of je software kan vinden van de netwerkkaart of software van Killer Networking of iets wat daar op lijkt.
Kan je daar niets vinden dan kan je in het apparaatbeheer je netwerkkaart verwijderen incl. de driver.
Wat moet ik hierna doen? Want volgens mij probeerde ik dat net al, maar dan deed mijn internet het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:38
Via Programmas en Onderdelen alles van Killer verwijderen.
Of via Apparaatbeheer de netwerkadapter deinstalleren, inclusief driver.
Windows 10 hint: Windows knop + x.

Als het goed is kun je daarna een generieke driver van Windows gebruiken.

Of je kijkt of er een update is voor je moederbord. Immers kan het niet waar zijn dat dit nog steeds niet gefixt is.
Hier denk ik: https://support.killernetworking.com/software/

Ook relevant, ze weten het dus wel:
https://support.killernet...trol-center-memory-leaks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 16:10
LeaJana schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:02:
[...]

Wat moet ik hierna doen? Want volgens mij probeerde ik dat net al, maar dan deed mijn internet het ook niet meer.
Als daarna je internet niet meer werkt dan zit je in iedergeval goed :)
Je kan eerst kijken of je geheugengebruik oploopt zoals voorheen ookal heb je geen internet op dat moment. Dan weet je in iedergeval of die driver het probleem is (ik verwacht het wel).

Daarna zul je moeten proberen met drivers totdat je er één hebt die wel werkt. Te beginnen met de meest recente van de MSI site: https://www.msi.com/Mothe...-5#down-driver&Win10%2064
(ik zou kiezen voor de Driver only versie) dan krijg je al die killer software meuk al niet mee.

Werkt dat niet (driver is al redelijk oud) dan kan je de meest recente van de killer site proberen.
https://support.killernetworking.com/software/
Ook hier zou ik eerst de Driver only proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Axewi op 21-06-2019 16:54 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1