Verschil Asus Fan Xpert 2+ <> Fan Xpert 4

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Ik ben kalmpjes aan mijn licht aan het opsteken voor een nieuwe build voor na de zomer. Ik ben al jaren tevreden van Asus, dus het volgende mobo wordt normaal gezien ook terug eentje uit die stal.
Stille koeling is 1 van de dingen die ik hoog op het prioriteitenlijstje heb staan. Op m'n 2 Skylakes gebruik ik de Asus Fan Xpert feature om de CPU en case fans dynamisch te regelen (vanuit BIOS trouwens, ik gebruik de AI Suite niet omdat mij dagdagelijkse account geen admin privileges heeft en AI suite daardoor niet opstart).

Maar wat is nu het verschil tussen Fan Xpert 2+ en 4? Ik vind er weinig tot geen info over. Bij het ROG Strix B450-F Gaming bord staat er "Fan Xpert 4 featuring Fan Auto Tuning function and multiple thermistors selection for optimized system cooling control". Maar bij borden met 2+ staat er geen extra beschrijving.

Mijn H170 bord (HTPC) heeft Fan Xpert 2+ en m'n Z170 bord (desktop) heeft Fan Xpert 3.
Als ik van die 2 de verschillen in de BIOS settings vergelijk zie ik dat v3 bij CPU Q-Fan Control 4 opties heeft: disabled/auto/DC mode/PWM mode. Het bord met 2+ moet hier auto en DC mode missen. Alle andere opties zijn hetzelfde.
Ik heb de CPU fan van beide borden op PWM mode staan, dus in praktijk biedt Fan Xpert 3 voor mij geen enkele meerwaarde. Maar hoe zit het bij v4?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:44
ik denk dat je er een beetje teveel over nadenkt.
je kan ze met de bios altijd instellen op rpm enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Maar ik wil geen vaste RPM hoor
Als de CPU zwaar bezig is en de temp stijgt, wil ik wel gerust wat hogere RPMs. Maar bij idle gaat de intake fan uit en CPU/exhaust trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Dit kan je allemaal instellen in de bios.
daar kan je je eigen curve instellen wat ze moeten doen bij een bepaalde temperatuur.

daar kan je dan voor stiller kiezen of koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Dat weet ik wel, ik gebruik Fan Xpert nu ook al.
maar ik vraag me dus af wat het verschil is tussen v2+ en v4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ik denk dat het gewoon kleine tot niet zo merkbare verschillen zijn maar dat ze er gewoon een nieuw cijfertje achter plakken voor marketing.

het principe van al die versies blijft hetzelfde.
Pagina: 1