Auto schorsen 'om kosten te besparen' tegenstrijdig?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.571 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Mijn vraag

Als je van plan bent om een lange tijd je auto niet te gebruiken dan kan je hem voor een bepaald bedrag schorsen voor 1,2 of 3 jaar. Je betaald dan éénmalig een bedrag voor de schorsing en dan heb je geen kosten voor de verzekering of wegenbelasting o.i.d.

Nou ben ik er achter gekomen (wist het niet) dat je auto na het schorsen ook niet op de weg of parkeerplaats mag staan en de boetes hiervoor zijn echt hoog, je moet dus uitwijken naar een garage of hij moet op je eigen oprit staan als je die hebt.

Wat is het nut van een auto schorsen als je alsnog aardig wat kosten moet maken om de auto in een garage te laten staan al die tijd? las dat je hiervoor toch al snel zo'n 90 euro per maand voor betaald, iets wat iig voor mijn auto per maand duurder is dan alsnog de verzekering en wegenbelasting betalen.

Zie ik iets over het hoofd of is je eigen oprit of een garage huren de enige oplossing?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik zit te overwegen om mijn koekblik op 4 wielen te schorsen om een x aantal maanden met een andere auto te rijden die mij bevalt, mijn koekblik verkopen zie ik niet zitten.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Je geeft zelf het antwoord. Je kan hem schorsen, maar dan moet hij van de weg en uit het zicht zijn. Hoe je dat doet, moet je zelf maar weten. Die kosten hoef je niet te maken als je iets anders weet te verzinnen. Misschien heb je nog een gezellige oudoom met een stukje land :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:28
Als je de auto op de weg laat staan, of ieder willekeurig gemeenschappelijk terrein, behoor je nog steeds wegenbelasting te betalen aangezien je gebruik maakt van gemeenschappelijk terrein.

Dus ik vind het niet meer dan logisch dat de auto dan van de (gemeenschappelijke) weg af moet, je betaald er immers ook niet voor.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
bonzz.netninja schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:17:
Je geeft zelf het antwoord. Je kan hem schorsen, maar dan moet hij van de weg en uit het zicht zijn. Hoe je dat doet, moet je zelf maar weten. Die kosten hoef je niet te maken als je iets anders weet te verzinnen. Misschien heb je nog een gezellige oudoom met een stukje land :)
ja true maar als je geen oprit hebt (of een oom met een stuk land) dan moet je wel een garage huren, dan heeft schorsen geen nut meer lijkt mij.

Heb jij nog tips waar je de auto dan kan plaatsen en de kosten kan beperken? :|
Ora et Labora schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:20:
Als je de auto op de weg laat staan, of ieder willekeurig gemeenschappelijk terrein, behoor je nog steeds wegenbelasting te betalen aangezien je gebruik maakt van gemeenschappelijk terrein.

Dus ik vind het niet meer dan logisch dat de auto dan van de (gemeenschappelijke) weg af moet, je betaald er immers ook niet voor.
niet alleen wegenbelasting, je moet dan ook WA verzekering betalen...

[ Voor 29% gewijzigd door mugenmarco op 21-06-2019 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Komt ook bij: als je hem binnen 3 maanden weer laat 'ont-schorsen' moet je alsnog de wegenbelasting voor dat kwartaal betalen en opnieuw een APK keuring laten doen, tel dat op bij de schorsingskosten en je bent goedkoper af om hem gewoon voor de deur te laten wegroesten :P
Je mag overigens een auto die officiëel niet gekeurd is uiteraard niet over de openbare weg naar een keurstation rijden, dus er komen ook nog vervoerskosten bij om hem naar de garage te (laten) brengen.

[ Voor 27% gewijzigd door Wintervacht op 21-06-2019 14:24 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

mugenmarco schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:22:
[...]

ja true maar als je geen oprit hebt (of een oom met een stuk land) dan moet je wel een garage huren, dan heeft schorsen geen nut meer lijkt mij.

Nope...dat is echt jouw probleem :)

Misschien ergens een caravanstalling met nog ene hoekje over ofzo?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
Schorsen is ook eigenlijk niet bedoeld voor wat jij er mee wilt. Het mag gewoon, daar niet van. Maar is meer bedoeld voor een auto die langdurig van de straat is voor reparaties, aanpassingen, oid.

Dan is het ook logischer omdat hij dan eigenlijk gewoon binnen staat in een garage of op eigen terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:28
mugenmarco schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:22:
[...]

[...]

niet alleen wegenbelasting, je moet dan ook WA verzekering betalen...
Ook logisch. Stel dat je de handrem vergeet en de auto rolt tegen een andere auto aan, of je auto krijgt om wat voor reden dan ook een klapband op de opbenbare weg waardoor een fietser schrikt en valt, dan moet dat wel op de verzekering van jouw auto worden verhaald.

Auto schorsen is de auto op particulier terrein neerzetten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 15:20
mugenmarco schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:15:

De reden dat ik dit vraag is omdat ik zit te overwegen om mijn koekblik op 4 wielen te schorsen om een x aantal maanden met een andere auto te rijden die mij bevalt, mijn koekblik verkopen zie ik niet zitten.
Vraagje, waarom wil je je auto niet verkopen? Er zijn genoeg mensen die graag een auto willen kopen.
Schorsen kost alleen maar geld en aan het eind van de dag kost het meer moeite, dan je auto op marktplaats zetten, of wat voor een medium dan ook, en je auto verkopen.

Tenzij je uiteraard van plan bent om daar mee te gaan rijden binnen die paar maanden, dan is mijn vraag niet relevant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik schors mijn auto iedere winter weer. Hij staat binnen in de garage en als er gestrooid is rij ik er sowieso al niet mee.Een schorsing aanvragen kost iets van €25 (auto ouder dan 15 jaar, dus laag tarief). Bespaart me €58 per maand aan wegenbelasting.
Even een rekensommetje bij 3 maanden stilstand: 3x €58 - €25 = €149 bespaard.

Simpel toch?

Maar als je uberhaupt geen plek hebt om je auto *ergens* op particulier terrein te stallen zou ik het niet doen nee.

[ Voor 14% gewijzigd door MadMarky op 21-06-2019 14:39 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijn vraag

Als je van plan bent om een lange tijd je auto niet te gebruiken dan kan je hem voor een bepaald bedrag schorsen voor 1,2 of 3 jaar. Je betaald dan éénmalig een bedrag voor de schorsing en dan heb je geen kosten voor de verzekering of wegenbelasting o.i.d.

Nou ben ik er achter gekomen (wist het niet) dat je auto na het schorsen ook niet op de weg of parkeerplaats mag staan en de boetes hiervoor zijn echt hoog, je moet dus uitwijken naar een garage of hij moet op je eigen oprit staan als je die hebt.

Wat is het nut van een auto schorsen als je alsnog aardig wat kosten moet maken om de auto in een garage te laten staan al die tijd? las dat je hiervoor toch al snel zo'n 90 euro per maand voor betaald, iets wat iig voor mijn auto per maand duurder is dan alsnog de verzekering en wegenbelasting betalen.

Zie ik iets over het hoofd of is je eigen oprit of een garage huren de enige oplossing?

toon volledige bericht
Je kunt, het moet niet. als jij geen bergruimte hebt om je voertuig van de openbare weg te stallen, heeft het misschien geen nut. Er zijn ook mensen die een garage(box) hebben, of huren, of elders kunnen stallen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Oke bedankt mensen, mijn vraag is beantwoord. Zonder particulier terrein is het gewoon niet de moeite waard.
Readdy schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:35:
[...]

Vraagje, waarom wil je je auto niet verkopen? Er zijn genoeg mensen die graag een auto willen kopen.
Schorsen kost alleen maar geld en aan het eind van de dag kost het meer moeite, dan je auto op marktplaats zetten, of wat voor een medium dan ook, en je auto verkopen.

Tenzij je uiteraard van plan bent om daar mee te gaan rijden binnen die paar maanden, dan is mijn vraag niet relevant. ;)
Zit te overwegen om een andere auto te kopen.

En weten of een ander type auto bij je past en fijn rijd weet je niet na 1 proefrit, daar moet je echt meer tijd voor nemen voor zover ik weet. En ik zit te overwegen om een andere 2e hands auto aan te schaffen, maar als mij dat totaal niet bevalt (laten we zeggen, na 3 maanden rijden) dan kan ik nog terug naar mijn oude auto als die geschorst is. Als ik hem verkoop en de andere 2e hands auto vind ik maar niks dan ben ik die auto dus ook kwijt dus verkopen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Stap op een willekeurige boer af en vraag of jij je auto drie maanden op zijn terrein mag plaatsen voor een krat bier. Doe er een papier bij waarop je zet dat je na drie maanden de auto weer ophaalt en zo niet dat de auto van de boer is, dan is 't risico voor de boer ook laag.
Na drie maanden weet je heus wel of een auto bij je past.
Aan de andere kant, verzekering & wegenbelasting voor drie maanden is de wereld toch ook niet? Tegenwoordig is een krat bier bijna net zo duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

mugenmarco schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:43:
Oke bedankt mensen, mijn vraag is beantwoord. Zonder particulier terrein is het gewoon niet de moeite waard.

[...]

Zit te overwegen om een andere auto te kopen.

En weten of een ander type auto bij je past en fijn rijd weet je niet na 1 proefrit, daar moet je echt meer tijd voor nemen voor zover ik weet. En ik zit te overwegen om een andere 2e hands auto aan te schaffen, maar als mij dat totaal niet bevalt (laten we zeggen, na 3 maanden rijden) dan kan ik nog terug naar mijn oude auto als die geschorst is. Als ik hem verkoop en de andere 2e hands auto vind ik maar niks dan ben ik die auto dus ook kwijt dus verkopen is geen optie.
Mag ik vragen om wat voor auto's het gaat?
En waarom je denkt dat je 3 maanden in een auto moet rijden voordat je kan beslissen of het wat is?

Ik ben erg benieuwd wie je een proefrit van 3 maanden gaat aanbieden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1206930

Tehh schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:47:
Stap op een willekeurige boer af en vraag of jij je auto drie maanden op zijn terrein mag plaatsen voor een krat bier.
Lijkt mij een beetje karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Laatst online: 16-12-2021
Wintervacht schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:22:
Komt ook bij: als je hem binnen 3 maanden weer laat 'ont-schorsen' moet je alsnog de wegenbelasting voor dat kwartaal betalen en opnieuw een APK keuring laten doen, tel dat op bij de schorsingskosten en je bent goedkoper af om hem gewoon voor de deur te laten wegroesten :P
Je mag overigens een auto die officiëel niet gekeurd is uiteraard niet over de openbare weg naar een keurstation rijden, dus er komen ook nog vervoerskosten bij om hem naar de garage te (laten) brengen.
Sinds wanneer moet je een auto apk laten keuren na afloop van een schorsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
je moet dus uitwijken naar een garage of hij moet op je eigen oprit staan als je die hebt.
Let wel, tenzij die oprit is voorzien van een hek of andere afscheiding maakt deze vermoedelijk gewoon deel uit van de openbare weg.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Freeaqingme schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:53:
[...]

Let wel, tenzij die oprit is voorzien van een hek of andere afscheiding maakt deze vermoedelijk gewoon deel uit van de openbare weg.
:| :| :| dat meen je niet -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:57
Tehh schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:47:
Stap op een willekeurige boer af en vraag of jij je auto drie maanden op zijn terrein mag plaatsen voor een krat bier. Doe er een papier bij waarop je zet dat je na drie maanden de auto weer ophaalt en zo niet dat de auto van de boer is, dan is 't risico voor de boer ook laag.
Na drie maanden weet je heus wel of een auto bij je past.
Aan de andere kant, verzekering & wegenbelasting voor drie maanden is de wereld toch ook niet? Tegenwoordig is een krat bier bijna net zo duur :P
Voor een beetje formaat auto is verzekering & wegenbelasting al snel ruim 200 Euro voor 3 maanden. Dan ga ik niet eens uit van een diesel of iets dergelijks Vind ik toch best een berg geld. Maar buiten dat zou het ook mijn keuze zijn om in zo'n geval wegenbelasting en verzekering door te betalen. Dan kun je ook goed vergelijken als er twijfel is of je niet terug wil naar de huidige auto. Een geschorste auto kun je immers niet even pakken om een rondje te rijden.
[...]

Dat klopt, al kan ik je uit n=1 ervaring vertellen dat het niet snel zo'n vaart loopt. Maakt het niet minder krom maar je moet wegenbelasting betalen om op je eigen oprit te staan 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door GH45T op 21-06-2019 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

Wat is dit voor onzin? Een oprit is privéterrein, zoniet is het geen oprit maar een openbare weg.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
Oke, ik was iets te stellig zie ik. Dat gezegd hebbende is het toch niet zo zwart-wit als je misschien zou willen of denken: https://elbertfiscaal.nl/...e-auto-op-uw-eigen-inrit/

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ShellGhost schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:52:
[...]

Een schorsing is effectief een tijdelijke opheffing van de APK-plicht, je zult dus na een schorsing voor een verse APK moeten zorgen, je oude vervalt bij mijn weten op de dag dat hij geschorst wordt, anders heeft schorsen ook geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Verklaar je nader :?

edit:
laat maar, we posten tegelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 21-06-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Laatst online: 16-12-2021
Wintervacht schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:58:
[...]

Een schorsing is effectief een tijdelijke opheffing van de APK-plicht, je zult dus na een schorsing voor een verse APK moeten zorgen, je oude vervalt bij mijn weten op de dag dat hij geschorst wordt, anders heeft schorsen ook geen zin.
Nope. Je hoeft 'm niet opnieuw APK te laten keuren als je 'm voortijdig weer uit de schorsing haalt. Je moet 'm uiteraard wel APK laten keuren als de APK verlopen is tijdens de schorsingsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ShellGhost schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:08:
[...]

Nope. Je hoeft 'm niet opnieuw APK te laten keuren als je 'm voortijdig weer uit de schorsing haalt. Je moet 'm uiteraard wel APK laten keuren als de APK verlopen is tijdens de schorsingsperiode.
Dat kan ik nergens terug vinden maar als je het beter weet, waarom vraag je het dan :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Freeaqingme schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:58:
Oke, ik was iets te stellig zie ik. Dat gezegd hebbende is het toch niet zo zwart-wit als je misschien zou willen of denken: https://elbertfiscaal.nl/...e-auto-op-uw-eigen-inrit/
Uit die uitspraak
In dit geval is er sprake van een openbare weg omdat het voor het overige verkeer niet verboden is om van de inrit gebruik te maken, de inrit is niet afgesloten en, zo meldt de rechter, evenmin categorisch of absoluut tot verboden terrein verklaard. De rechter voelt zich gesterkt in zijn oordeel omdat de inrit in de praktijk ook daadwerkelijk vaak door derden wordt gebruikt, ook al had de autobezitter dat liever niet.
Dat is heel wat anders dan een oprit bij een woning. Zie het als een cluster garageboxen die eigenlijk eigen terrein is, maar wel relatief openbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 21-06-2019 15:14 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 16:53
Wintervacht schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:11:
[...]

Dat kan ik nergens terug vinden maar als je het beter weet, waarom vraag je het dan :/
Omdat jij bij je eerste post beweerd dat het zo is.
Maar uit ervaring kan ik vertellen dat de keuring gewoon geldig blijft, dus zolang de APK nog niet verlopen is kan je gewoon je auto uit de schorsing halen zonder nieuwe keuring.
Als je APK verloopt tijdens de periode dat de auto geschorst is dan zal je inderdaad voor een nieuwe APK moeten zorgen*.

* Je mag naar de keuring rijden terwijl je auto geschorst is, je moet dan wel een geldige verzekering hebben en alleen rechtstreeks naar het keuringstation rijden.
https://www.rdw.nl/partic...-keuren-tijdens-schorsing

Verder staat hier informatie over wanneer je de auto moet laten keuren, en daar staat vroegtijdige beëindiging van schorsing niet tussen.
https://www.rdw.nl/partic...er-en-hoe-vaak-apk-keuren

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14

Daarvoor bestaan dagkentekens. Moet wel die dag verzekerd zijn.
ShellGhost schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:52:
[...]

Wintervacht schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:58:
[...]

Niet, tenzij die verlopen is.

Een ongekeurde auto mag maximaal twee maanden na verlopen APK op de weg staan, maar niet meer worden gereden (behalve van en naar het keurstation). Als de APK meer dan twee maanden is verlopen op het moment dat je de auto uit de schorsing wilt halen, moet je deze eerst gekeurd hebben (tenzij je graag bekeuringen betaald natuurlijk).

Het schorsen van een auto betekent niet dat de APK direct verloopt. Een APK heeft een bepaalde geldigheidsduur en zolang de APK geldig is, is die geldig, ook wanneer de auto geschorst is. Het is echter wel zo dat je niet langer aan de APK-plicht van het moeten keuren van de auto hoeft te voldoen.
[...]

Onzin, eigen grond is eigen grond. Het is alleen wel een idee om het kenteken af te dekken om de automatische kentekenherkenning van de lokale BOA te vermijden.

De grijze gevallen zijn heel specifiek en voor particuliere grond niet van toepassing. Een voorbeeld hiervan is als je de eigenaar bent van een parkeergarage en je zet een geschorste auto op de grond naar de inrit. Dan sta je TECHNISCH gezien wel op eigen grond, maar die grond heeft als doel om gebruikt te worden voor auto's vanaf de openbare weg om toegang te verlenen aan de faciliteiten, waardoor dus ook de toerit/oprit tot de openbare ruimte behoren.

Ook een onafgesloten parkeerplek die zonder restricties gebruikt mag worden, maar wel op eigen grond valt, is hier voorbeeld van. Het parkeerterrein op eigen grond bij een garage om klanten op te ontvangen is bijvoorbeeld ook voor deze regelgeving openbare grond en is het niet toegestaan daar geschorste auto's op te parkeren. Openbare stofzuigplekken bij wasstraten, de parkeerplekken bij een tankstation, de parkeerplekken langs een winkel (als die op eigen grond liggen) zijn hier allemaal voorbeelden van: liggen op eigen grond, maar zijn bedoeld om zonder restricties ruimte te bieden aan auto's van de openbare weg.

[ Voor 78% gewijzigd door naarden 4ever op 25-06-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:17

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Wat voor auto is je koekblik uberhaupt, als dat ding voor 1994 is, kost ie maar een tientje per maand aan verzekering, en oudere auto's zijn vaak lichter, dus wegenbelasting valt ook wel mee. Gezien je username gok ik dat het een oudere civic is? Die kosten misschien 35-40eu per maand, voor dat geld kan je hem beter op de weg houden.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:59

BLACKfm

o_O

3 maanden schorsen? Het kost al snel €24,10 - 73,10 om het te laten schorsen.

Het ligt maar net aan de ouderdom van de auto, en wat je anders kwijt bent aan wegenbelasting en verzekering (en zo mogelijk stalling als je die ook met betalen).

Maar waarschijnlijk ben je voor 3 maanden meer 'moeite' kwijt dan dat het in geld oplevert.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:25
Een auto die geen geldige APK heeft mag gewoon over de weg rijden, maar alleen van en naar de APK keuring en mits hij verzekerd en niet geschorst is enzo

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 25-06-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:59

BLACKfm

o_O

FastFred schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:38:
[...]

Een auto die geen geldige APK heeft mag gewoon over de weg rijden, maar alleen van en naar de APK keuring ;)
Sommige mensen maken daar wel een paar flinke omwegen met dito tussenstops voor >:)

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vraag me af: een voertuig dat niet geschorst is moet je wegenbelasting voor betalen. Maar moet je hem ook verplicht verzekeren? Als in: als je je WB betaalt maar hij niet verzekerd is en je er niet mee rijdt, mag ie dan wel gewoon op de openbare weg staan? Dat zou nog de oplossing kunnen zijn waar TS naar zoekt. Vraag me alleen af of het ook mag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

The Eagle schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:03:
Ik vraag me af: een voertuig dat niet geschorst is moet je wegenbelasting voor betalen. Maar moet je hem ook verplicht verzekeren? Als in: als je je WB betaalt maar hij niet verzekerd is en je er niet mee rijdt, mag ie dan wel gewoon op de openbare weg staan? Dat zou nog de oplossing kunnen zijn waar TS naar zoekt. Vraag me alleen af of het ook mag.
Een voertuig dat niet geschorst is, en zich dus op de openbare weg bevind, moet verzekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:54:
[...]

Wat is dit voor onzin? Een oprit is privéterrein, zoniet is het geen oprit maar een openbare weg.
Volgens mij mag het kenteken niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Ongeacht dat het privéterrein betreft.
The Eagle schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:03:
Ik vraag me af: een voertuig dat niet geschorst is moet je wegenbelasting voor betalen. Maar moet je hem ook verplicht verzekeren?
Zeker. Zo niet, krijg je gewoon automatisch een boete.

[ Voor 31% gewijzigd door Brazos op 25-06-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:47
FastFred schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:38:
[...]

Een auto die geen geldige APK heeft mag gewoon over de weg rijden, maar alleen van en naar de APK keuring en mits hij verzekerd en niet geschorst is enzo
Let er wel op dat indien het voertuig niet geschorst is en er geen geldige APK op zit je een boete kunt krijgen. De APK mag maximaal 2 maanden verlopen zijn, daarna moet de auto of gekeurd of geschorst zijn.

https://www.anwb.nl/auto/...eparatie/apk/apk-verlopen

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgerritsen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 17:02
Er is verschil tussen het begrip 'openbare weg' in de volksmond, en het juridische begrip.

Voor de Wegenverkeerswet maakt het niet uit van wie een stukje grond is. Zodra het een weg is die voor een ieder vrij toegankelijk is (dus geen afgesloten hek, slagboom, etc) is het voor de Wvw een openbare weg. Je oprit kan dus ook de openbare weg zijn waar dus de regels van de wegenverkeerswet gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Brazos schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:16:
[...]

Volgens mij mag het kenteken niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Ongeacht dat het privéterrein betreft.

[...]
Veelgehoord fabeltje :z
Quote van de RDW:
"Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan."

Zo simpel is het. Er zijn hier uitzonderingen op (zoals rijden naar de APK keuring) maar op privéterrein mag een geschorste auto gewoon staan, met kentekenplaat en al.

Dat je oprit niet altijd privéterrein is, is weer een ander verhaal.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn vraag

+
'om kosten te besparen' tegenstrijdig?
Waar is je berekening? Want voor periode X hoef je niet meer te betalen:
- wegenbelasting
- verzekering
- onderhoud (verplicht & slijtage)

Afhankelijk van de auto en "hebberigheid", heb je ook een lagere afschrijving omdat de kilometers niet toenemen en na periode X de auto misschien meer waard is dan andere auto's van die leeftijd. De enige kosten die je hebt: nieuwe APK (al dan niet met een oplegger), schorsingkosten, stalling.

Kijk ik naar mijn eigen auto: 1100 Euro wegenbelasting per jaar. 850 verzekering. ~ 1500 onderhoud (set dikke banden, grote beurt). Hou ik ~ 3500 in mijn zak. Al zou een garage, uit je startpost, 150 Euro kosten: 3500 - 12x150 = 1500 winst per jaar.

Over stalling gesproken; ook de bekendere "inboedelstallingen" hebben tegenwoordig, met mate, de mogelijkheid om motoren / auto's te stallen. Dan moet het voertuig wel ontdaan zijn van vloeistoffen etc. En nog wat voorwaarden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

MAX3400 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:27:
[...]

+

[...]

- wegenbelasting
- verzekering

Afhankelijk van de auto en "hebberigheid", heb je ook een lagere afschrijving omdat de kilometers niet toenemen en na periode X de auto misschien meer waard is dan andere auto's van die leeftijd. De enige kosten die je hebt: nieuwe APK (al dan niet met een oplegger), schorsingkosten, stalling.

Kijk ik naar mijn eigen auto: 1100 Euro wegenbelasting per jaar. 850 verzekering. ~ 1500 onderhoud (set dikke banden, grote beurt). Hou ik ~ 3500 in mijn zak. Al zou een garage, uit je startpost, 150 Euro kosten: 3500 - 12x150 = 1500 winst per jaar.

Over stalling gesproken; ook de bekendere "inboedelstallingen" hebben tegenwoordig, met mate, de mogelijkheid om motoren / auto's te stallen. Dan moet het voertuig wel ontdaan zijn van vloeistoffen etc. En nog wat voorwaarden.
toon volledige bericht
Met zulke bedragen hebben we het ook niet over een koekblik zoals de TS 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Zodra je op de openbare weg staat is het niet meer dan logisch dat je wegenbelasting betaald. Je zal hem ergens geparkeerd hebben.. en ik denk at niemand er vrolijk van wordt als je voor lange tijd een parkeerplek in bezit houdt voor de "opslag" van je auto.
Als ze dat toe zouden staan dan veranderen behaalde woonwijken is veredelde autokerhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
MadMarky schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:26:
[...]

Veelgehoord fabeltje :z
Quote van de RDW:
"Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan."

Zo simpel is het. Er zijn hier uitzonderingen op (zoals rijden naar de APK keuring) maar op privéterrein mag een geschorste auto gewoon staan, met kentekenplaat en al.

Dat je oprit niet altijd privéterrein is, is weer een ander verhaal.
De gemeente hier was het daar niet mee eens. Maar na het verwijderen van de kentekenplaten heb ik ze toen ook niet meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Niet verwacht dat dit topic nog actief zou zijn maar goed.

Ik rij inderdaad in een koekblik op 4 wielen, Toyota Aygo 2008 om precies te zijn.

De auto die ik wil kopen is een Peugeot 206 CC en die kan helaas nogal wat problemen veroorzaken, daarom wil ik mijn aygo eigenlijk niet verkopen tot ik de peugeot flink heb getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JZX81_Drift schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:30:
[...]

Met zulke bedragen hebben we het ook niet over een koekblik zoals de TS 8)
Wat rijdt @mugenmarco dan? Ik noem mijn auto ook wel eens "dat hok" of "zuipschuit". Wil niet zeggen dat ik er niet vorstelijk voor betaal in het dagelijks gebruik. Probeer eens een Ferrari 250GTO te verzekeren; kost je ook een nier per maand maar ondertussen is het wel van flinterdun plaatstaal gemaakt ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

MAX3400 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:32:
[...]

Wat rijdt @mugenmarco dan? Ik noem mijn auto ook wel eens "dat hok" of "zuipschuit". Wil niet zeggen dat ik er niet vorstelijk voor betaal in het dagelijks gebruik. Probeer eens een Ferrari 250GTO te verzekeren; kost je ook een nier per maand maar ondertussen is het wel van flinterdun plaatstaal gemaakt ;)
een 250GTO kan je verzekeren voor 12 euro de maand, of je daar gelukkig mee moet zijn is wat anders natuurlijk. :P

Ik heb momenteel 5 autos op de weg, voor minder dan 400/maand in vaste lasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:25
NoepZor schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:19:
[...]

Let er wel op dat indien het voertuig niet geschorst is en er geen geldige APK op zit je een boete kunt krijgen. De APK mag maximaal 2 maanden verlopen zijn, daarna moet de auto of gekeurd of geschorst zijn.

https://www.anwb.nl/auto/...eparatie/apk/apk-verlopen
Ja, maar als je de auto in een schuur aan het opknappen bent mag je er alleen mee rijden van en naar APK-keuringen. Wordt je aangehouden want geen APK, dan moet je kunnen aantonen dat je onderweg bent van/naar APK-keuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

-tom-562

Oliesjeik

mugenmarco schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:32:
Niet verwacht dat dit topic nog actief zou zijn maar goed.

Ik rij inderdaad in een koekblik op 4 wielen, Toyota Aygo 2008 om precies te zijn.

De auto die ik wil kopen is een Peugeot 206 CC en die kan helaas nogal wat problemen veroorzaken, daarom wil ik mijn aygo eigenlijk niet verkopen tot ik de peugeot flink heb getest.
Wat een gedoe, een Aygo kost nog geen 2 tientjes wegenbelasting per maand 8)7 Dan ga je toch niet moeilijk doen met schorsen etc. |:(

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
maar lieve mensen mijn vraag is inmiddels duidelijk beantwoord, de auto die ik op het oog had is helaas verkocht. Ik ga er nog een tijdje mee wachten maar weet nu wat mijn opties zijn waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:15
MAX3400 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:27:
[...]

+

[...]

- wegenbelasting
- verzekering

toon volledige bericht
Die 1500 euro voor onderhoud moet je niet meetellen. Of je de auto nu schorst of ongebruikt en ongeschorst op de weg laat staan, in beide gevallen heb je dat onderhoud niet nodig. Ts zou in beide gevallen de auto niet gebruiken immers. Winst is dan nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 18:20

slb

Bwoah......

MadMarky schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:38:
Ik schors mijn auto iedere winter weer. Hij staat binnen in de garage en als er gestrooid is rij ik er sowieso al niet mee.Een schorsing aanvragen kost iets van €25 (auto ouder dan 15 jaar, dus laag tarief). Bespaart me €58 per maand aan wegenbelasting.
Even een rekensommetje bij 3 maanden stilstand: 3x €58 - €25 = €149 bespaard.

Simpel toch?
Wat misschien ook handig is, is van de overgangsregeling voor oldtimers maar dan moet de auto wel van voor 1988 zijn.
In de maanden december, januari en februari mag je er dan de weg niet mee op.

prompt $p $g

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:De vraag van de TS is inmiddels ruim een jaar geleden al beantwoord, ik vermoed dat de auto waar het om ging of al het veld heeft geruimd of niet meer geschorst hoeft te worden. De genoemde regeling in de kick is bovendien compleet irrelevant voor de TS.

Ik schors dit topic daarom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.