Grundfos UPMO pomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:08
Hallo,

sinds een week heb ik vloerverwarming op mijn benedenverdieping. De verdeler is een Top-Flow met 6 groepen en een Grundfos UPMO pomp.

De UPMO pomp schijnt een nieuwe pomp van Grundfos te zijn en de Alpha2 te vervangen. Ik kan er echt maar weinig info over vinden op internet en bij de verdeler zit geen handleiding.

De verdeler staat in de hal. De pomp lijkt continue te draaien, ondanks dat ik geen warmtevraag heb. Ik vind dat hij nog best veel geluid maakt en kan hem op de bovenverdieping nog horen.

Weet iemand of ik een pompschakelaar kan/moet gebruiken voor dit type pomp? Of kan ik bijvoorbeeld in de zomer de stekker eruit trekken en elke week even laten draaien?
...

Alle reacties

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gekke vraag; heb je de vloerverwarming zelf aangelegd? Mocht dat niet het geval zijn; bel de installateur.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Meestal zit er een schakelaar op voor de snelheid (1 t/m 3), standaard staat ie op 3.
Door hem lager te zetten zal het water minder snel door de buizen gaan, en dus ook minder geluid maken.
Daarnaast staat een pomp inderdaad altijd aan, oplossing is zoals je zelf ook aangeeft een pompschakelaar om alleen bij een bepaalde aanvoertemperatuur aan te gaan.

Maar zoals ook hierboven, wat zegt de installateur voordat je van alles gaat doen ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Apolopo
Het is aangelegd door een installateur. Volgens mijn installateur zou pompschakelaar niet nodig zijn, omdat deze pomp maar 10 watt zou verbruiken. Ik heb er een meter tussen gezet en hij verbruikte continue 57 watt. Hij stond op stand 3.

Er zit ook een speciale vloerverwarmingsstand op. Daar heb ik hem gisteren op gezet en nu maakt hij stuk minder lawaai. Verbruik is nu continue 25 watt, nog steeds aanzienlijk meer dan de 10 watt waar de installateur het over had. Volgens de Grundfos site zou deze pomp bij geen warmtevraag terugschakelen naar 4 watt, maar merk daar niets van.

Zijn dit normale verbruikscijfers voor zo’n moderne pomp?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Apolopo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:05:
Ik heb er een meter tussen gezet en hij verbruikte continue 57 watt. Hij stond op stand 3.
En wat zei de installateur toen je hem hier mee confronteerde? Of de fabrikant? Klinkt wellicht flauw wat ik vraag, maar dat zijn echt de enige twee die en jouw vragen kunnen beantwoorden, jouw bevindingen kunnen uitleggen en het eventueel kunnen verhelpen. Gebruikers hier op het forum kunnen er alles van vinden, maar daar schiet je niks mee op. Het is nieuw, aangelegd door een installateur en de pomp is van Nederlandse fabrikaat. Je zal je echt moeten wenden tot de installateur en fabrikant.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:47

BCGraaf

BC

je zegt dat hij nu in vloerverwarmingsstand staat. Maar de lampjes hebben een dubbele betekenis. Je moet de knop een aantal seconde vast houden om de goeie modus te selecteren.
Hierbij een link naar de handleiding van de pomp incl tabellen.

https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439390.pdf

Pagina 25 “setting of UPMO”

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

• Apolopo
Vandaag de installateur gesproken. Hij had hem eerst op de hoogste stand gezet om eventuele luchtbellen uit het systeem te krijgen en hij kan nu wel naar een lagere stand.Hij zij nu dat een verbruik van 10 Watt te optimistich is en 25 watt al erg laag is. Ik kan er eventueel een pompschakelaar op zetten en dat ga ik dus maar doen.
Pagina: 1