Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anursch
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-12-2022
Ik heb een nieuwe videokaart gekocht die ik niet geïnstalleerd krijg. Ik heb WEL beeld via hdmi, maar krijg de drivers niet geïnstalleerd waardoor ik ook de resolutie niet kan aanpassen.

Als ik de drivers probeer te installeren krijg ik steeds 1 van de 2 volgende foutmeldingen:

"this Nvidia graphics driver is not compatible with your version of windows" - Dat is hij dus wel, volgens Asus, Nvidia en andere bronnen.

"the graphics driver could not find compatible graphics hardware" - is dus ook onzin: GPU zit netjes in PCI slot met extra stroom van de PSU.

Ook komt de Nvidia GPU niet tevoorschijn bij “display adapters” in device manager.

Ik heb windows ltsb 1607, mijn GPU is een Asus TUF RTX 2060 6GB en het moederbord is een Asus Prime B250m-plus.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd?

Diverse driver versies gedownload van officiele bronnen (nvidia / asus) en verschillende versies geprobeerd – allemaal dezelfde foutmelding.
Verwijderen “basic display adapter” / “generic windows display”, restart in veilige modus, drivers proberen te installeren – geen effect.
Software van Nvidia (Geforce Experience) geprobeerd – geen effect.
Het programma ‘snappy driver’ geeft wel aan dat hij een nvidia 2060 ziet, evenals nieuwe beschikbare windows display drivers, maar wil ze beide niet installeren.
Snappy driver geeft “error 103”.
Pci settings in de bios aangepast: disable integrated graphics card (igpu) – geen effect.
Windows update rollback gedaan om hem te forceren de nieuwe gpu te ontdekken – geen effect.
In Safe mode alle drivers weggehaald met ‘Display Driver Uninstaller’, nieuwe drivers proberen te installeren – wederom dezelfde foutmelding.
Alle stappen ook in verschillende volgorde gedaan – steeds hetzelfde resultaat.

Wat kan het euvel zijn?

Te weinig vermogen van mijn Corsair cs650m voeding misschien? De kans lijkt mij heel klein want in idle neemt de GPU maar 10 – 20 watt, de videokaart wordt wel herkend door ‘snappy driver’ en er is wel beeld via hdmi, fans draaien, leds branden). Volgens outervision.com power supply calculator zou ik voldoende vermogen moeten hebben.

1 ding wat ik nog kan bedenken is dat de kabel van de voeding voor het probleem zorgt: in mijn 6+2 PCIe kabel ontbreekt 1 pin in het midden, dus de GPU krijgt maar van 7 'draadjes' stroomtoevoer. Ik durf hier niet mee te rommelen vanwege de angst dat ik schade aanricht.

Welke opties zijn er nog?
Welke stappen kan ik nog zetten?

Alle suggesties, vragen en antwoorden die in jullie hoofden opkomen zijn welkom.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Anursch op 02-07-2019 12:02)

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:52
misschien je windows updaten? 1607 komt uit 2016. toen waren die 2XXX nog niet eens uit.
ook omdat je daar een error van krijgt.

ondertussen zijn we ergens bij 1809

ik zie dat je dat ook nog niet hebt geprobeerd . deze is eind vorig jaar. dus grote kans dat het dan wel werkt.

edit- typo

[ Voor 3% gewijzigd door jeppekroezen op 21-06-2019 14:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Er zijn sinds kort 2 soorten drivers bij nvidia. Deze melding duidt doorgaans op de verkeerde versie:

Volg de volgende stappen:
WINDOWS DRIVER TYPE
"Standard" packages are those that do not require the DCH driver components.

"DCH" (Declarative, Componentized, Hardware Support Apps) refers to new packages preinstalled by OEMS implementing the Microsoft Universal Driver paradigm.

DCH drivers cannot be installed over a standard system, and Standard drivers cannot be installed over a DCH system.

To confirm the type of system you have, locate Driver Type under the System Information menu in the NVIDIA Control Panel.
Verder: https://www.reddit.com/r/..._snappy_driver_installer/

En dan:
1 ding wat ik nog kan bedenken is dat de kabel van de voeding voor het probleem zorgt: in mijn 6+2 PCIe kabel ontbreekt 1 pin in het midden, dus de GPU krijgt maar van 7 'draadjes' stroomtoevoer. Ik durf hier niet mee te rommelen vanwege de angst dat ik schade aanricht.
Maar je sluit wel doodleuk je nieuwe GPU aan een PSU met een mankement? :X

[ Voor 28% gewijzigd door millman op 21-06-2019 13:43 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:44
Als je videokaart niet in device manager staat, ga je nooit de drivers geinstalleerd krijgen. Simpel.

Heb je ook al eens een ander slot op je moederbord geprobeerd? En anders moet je even in een ander systeem testen.

Die missende pin is waarschijnlijk gewoon normaal, dat komt wel eens vaker voor. En de voeding is ruim, ruim, ruim voldoende.

Ik denk dat je gewoon met een rotte kaart te maken hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 21-06-2019 16:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:52
misschien je windows updaten? 1607 komt uit 2016. toen waren die 2XXX nog niet eens uit.
ook omdat je daar een error van krijgt.

ondertussen zijn we ergens bij 1809

ik zie dat je dat ook nog niet hebt geprobeerd . deze is eind vorig jaar. dus grote kans dat het dan wel werkt.

edit- typo

[ Voor 3% gewijzigd door jeppekroezen op 21-06-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anursch
Dank jullie wel voor de reacties.

Zoals Jeppe zei ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de versie van Windows, dus ik ga deze week upgraden, DHC drivers proberen en dan laat ik weten of het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anursch
Upgrade Windows gedaan: van LTSB naar LTSC. Dat was de oplossing.
Device manager herkende de grafische kaart en ik kon (DHC) drivers installeren.

1 nieuw probleem: ik krijg geen goed beeld als ik de refresh rate op 60 hz zet.
Er komen dan blauw oplichtende pixels over het hele scherm en ik hoor kraak-geluiden.
Pagina: 1