Advies gevraagd omtrent backup mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:05
Goedemorgen,

Momenteel ben ik componenten aan het verzamelen voor mijn vriend die als zelfstandige is begonnen.
Hij heeft momenteel een eigen ruimte gehuurd en ik ben van plan om daar het netwerk en server/werkstation e.d. aan te leggen.

Ik zoek een?
Goede manier om de backup in te regelen. Het gaat initieel om ongeveer 1TB aan data, maar dat zal de komende tijd zeker gaan uitgroeien naar 2 / 3TB. Ik hoor vaak dat Cloud geen echte backup is, maar omdat het om een ZZP'er gaat vind ik niet dat ik een complete backupunit hoef te kopen.

Wat is je budget?
Ik denk dat de totale backup oplossing niet meer als 1000 euro moet kosten. Dit is dus hardware en softwarelicentie bij elkaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet erg merkvast, verras me :-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Concept:
Internet - Ziggo 500/50 Zakelijk
Patchkast - 12U Wandkast met glazen deur 600x600x635mm
Patchpaneel - Cat6 UTP 24 ports
Switch - 2x HP Aruba 1910-24-PoE+ switch (Stacked)
Firewall - Fortinet FortiGate FG-60E
PDU - 19 inch 8 voudige stekkerdoos met C14 stekker
Server - HP ML110: 3x 960GB SSD(RAID5) 1x 3TB HDD(Backup), 48Gb mem, 2x OEM MS Server 2016, CALs en 1x 14-core Xeon
UPS - APC Smart-UPS 1500VA 8x C13

Alle reacties

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 11:22

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Een Synology NAS heeft veel gratis tools om backups te maken, bijvoorbeeld Snapshot Replication of Active Backup for Business. Daarnaast kun je dan bij Synology ook direct cloud storage nemen, voor een offsite backup. Denk dat dit binnen de prijsrange valt, doch is de cloud storage wel een maandelijks terugkomend bedrag.

Zo heb je meerdere versies van bestanden en heb je ook een offsite backup ingeregeld.

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-01 23:19

Audi-Arjan

★★★★★

wisselschema met meerdere portable hdds maken?

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 14:22
veaam + synology nas evt blop storage bij MS kopen voor off site backup ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
Wat mij betreft de meest belangrijke vragen:

Tot hoe ver moet je terug gaan met welke granuraliteit?
Hoe snel moet je backup teruggezet moeten kunnen worden?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• equit1986
DiedX schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:29:
Wat mij betreft de meest belangrijke vragen:

Tot hoe ver moet je terug gaan met welke granuraliteit?
Hoe snel moet je backup teruggezet moeten kunnen worden?
Het gaat voornamelijk om CAD, Adobe(fotoshop etc), Sketch en document bestanden.
Ik had het volgende schema in gedachten:
Initieel Full Backup(Duh)
Daarna dagelijks incrementel backup
Wekelijks Full Backup
Na 1 maand wordt de laatste Full Backup een Monthly Backup tot 3 maanden waarbij de laatste maand een kwartaal backup wordt.

Snelheid van het terugzetten, tsja, dat is lastig. Als het binnen een paar uur kan is dat prima vermoed ik.

• equit1986
Lawwie schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:11:
Een Synology NAS heeft veel gratis tools om backups te maken, bijvoorbeeld Snapshot Replication of Active Backup for Business. Daarnaast kun je dan bij Synology ook direct cloud storage nemen, voor een offsite backup. Denk dat dit binnen de prijsrange valt, doch is de cloud storage wel een maandelijks terugkomend bedrag.

Zo heb je meerdere versies van bestanden en heb je ook een offsite backup ingeregeld.
Ik zat inderdaad aan een Synology oplossing te denken, maar dan denk ik dat ik de NAS niet on-site, maar gelijk off-site wil zetten.(bij mij thuis)

• equit1986
Audi-Arjan schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:27:
wisselschema met meerdere portable hdds maken?
Ik ben geen fan van portable hdd's. Die raken zoek :-) en ik heb geen kluis om ze in te leggen.

• equit1986
AjDuLion schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:29:
veaam + synology nas evt blop storage bij MS kopen voor off site backup ?
Die Blob Storage ziet er interessant uit. Ik ga me daar even in verdiepen!
Maar dat zie ik wel nog steeds als een Cloud backup, ik zoek ook nog een gewone fysieke off-site backup.

• Lawwie
  • Laatst online: 30-01 11:22

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

equit1986 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:36:
[...]
Ik zat inderdaad aan een Synology oplossing te denken, maar dan denk ik dat ik de NAS niet on-site, maar gelijk off-site wil zetten.(bij mij thuis)
Dienen mensen hier real-time op te werken? Of is het puur voor lange term opslag? Wat voor internetlijn heb je thuis? Is dit afdoende? Wat als deze eruit ligt? Kunnen mensen dan nog werken?

Wat als jouw huis afbrand? Dan heb je nog steeds GEEN back-up..

Even wat leesvoer: https://www.nakivo.com/bl...data-protection-strategy/

[ Voor 15% gewijzigd door Lawwie op 21-06-2019 11:42 ]

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 14:22
equit1986 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Die Blob Storage ziet er interessant uit. Ik ga me daar even in verdiepen!
Maar dat zie ik wel nog steeds als een Cloud backup, ik zoek ook nog een gewone fysieke off-site backup.
beter dan microsoft/AWS off-site backup ga je niet krijgen kwa fysiek... of je kan bij hem thuis een 2e synology zetten die synct en onderhouden moet worden

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• equit1986
Lawwie schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Dienen mensen hier real-time op te werken? Of is het puur voor lange term opslag? Wat voor internetlijn heb je thuis? Is dit afdoende? Wat als deze eruit ligt? Kunnen mensen dan nog werken?

Wat als jouw huis afbrand? Dan heb je nog steeds GEEN back-up..

Even wat leesvoer: https://www.nakivo.com/bl...data-protection-strategy/
Thx voor de link. Die ga ik even goed doornemen.

De primaire server staat on-site in de gehuurde ruimte.
De off-site backup kanbij mij thuis in een brandveilige omgeving(ik heb daar een serverruimte, gekoeld en beveiligd)
Ik heb zelf een 1gbit up/down glas met een 250/50 coax backup verbinding.
Er hoeven geen mensen direct op te werken. Tis puur voor backupping.

• equit1986
AjDuLion schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:40:
[...]

beter dan microsoft/AWS off-site backup ga je niet krijgen kwa fysiek... of je kan bij hem thuis een 2e synology zetten die synct en onderhouden moet worden
Dat kan inderdaad ook. Ik ben alleen geen fan van data bij een buitenlands bedrijf te zetten...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:51

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
equit1986 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Dat kan inderdaad ook. Ik ben alleen geen fan van data bij een buitenlands bedrijf te zetten...
Dan huur je wat bij transip/stack :)

Ik zou uitgaan van het 1 2 3 principe, een backup op locatie, en een backup offsite, en daarnaast nog een in de cloud voor als de tent affikt (Of de cloud is je offsite backup).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• woutertjuh88
  • Laatst online: 01-01 19:51
Op de werklocatie gebruik je Synology Drive. Hiermee staat de data zowel op het werkstation als op de NAS.

Pak 2x een Synology DS118 met een ruime harde schijf. Pak geen J-serie, deze zijn erg traag en hebben minder mogelijkheden.

Zet ze op 2 locaties. Laat deze elke nacht back-uppen via Hyper Backup.

Als back-up in de cloud zou je eventueel nog kunnen denken aan BackBlaze C2.

-

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik zou het inderdaad gewoon buiten de deur parkeren, en dan bij voorkeur nog bij Microsoft. Die hebben al meer dan eens bewezen zorgvuldig met je data om te gaan, ook ten aanzien van wetgeving vanuit de VS.

Het voordeel van Microsoft is dat ze zo enorm groot en machtig zijn, dat ze wat in de melk hebben te brokkelen op dat gebied, én hun verdienmodel is gebaseerd op betalende klanten. Als je dat afzet tegen bijvoorbeeld diensten van Google, waar hun core-business bestaat uit het verzamelen en delen van informatie, dan heb ik het liever bij een partij staat die de belangen van hun klanten (en daarmee dus ook hun eigen financiele belang) verdedigd.

Alternatief voor Microsoft zou bijvoorbeeld KPN of Ziggo kunnen zijn die ook dergelijke diensten aanbieden. Ben ik zelf iets minder enthousiast over, maar werkt ook prima voor dergelijke doeleinden.

iRacing Profiel

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Om hoeveel werkplekken gaat het en heb je overwogen zijn *hele* omgeving buiten de deur te plaatsen zodat je niet hoeft te investeren in eigen hardware, maar ook de verantwoordelijkheid daarvoor niet hebt?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1