Je *moet* hier als bedrijf serieus mee om gaan, beleid voor hebben en dat naleven.
In de tijd dat wij het gasten WiFi (toen we dat nog zelf beheerden) niet open mochten stellen voor privé apparatuur (het was letterlijk alleen bedoeld voor gasten, niet voor eigen personeel, don't ask, ik was er fel op tegen), controleerde ik regelmatig welke MAC adressen er op het gasten WiFi zaten en blokkeerde keihard alles dat ik niet kon herleiden naar een bezoeker.
Dat ik het oneens was met de regels, betekende niet dat ik ze niet naleefde.
Eigen apparatuur is notoir slecht onderhouden, slecht beveiligd en wemelt niet zelden van de virussen en andere ellende. Dat wil ik echt NIET in mijn netwerk hebben. De Citrix receiver is acceptabel en bestandsuitwisseling is mogelijk, maar de virtuele W7 desktop is wél beveiligd met een virusscanner die direct in grijpt. Ook niet 100% veilig, maar een heel stuk beter dan helemal geen AV oplossing.
Verder leveren trouwens net als @
eagle00789 geen support op eigen apparatuur. Ook niet thuis. De omgeivng werkt, als wij op kantoor en via een externe verbinding kunnen inloggen op de omgeving en alle applicaties werken. Kan een thuiswerker niet werken en hebben wij ook maar het kleinste vermoeden dat het NIET ligt aan onze omgeving (dat kunnen we uiteraard testen), jammer, kom maar naar kantoor en zorg er zelf maar voor dat je er weer bij kunt.
Een zekere mate van best-effort is er wel, maar het is ook niet meer dan dat. We zijn op geen enkele manier verplicht iemand te helpen met zijn/haar eigen apparatuur. Het is puur uit goodwill dat we het af en toe wel doen en ook dan zijn we selectief. W7 ondersteunen we bijvoorbeeld al niet meer op hun thuis desktops. W8 of hoger, geen mac.
Ook eisen we dat mensen bedraad werken thuis. WiFi? Sorry, geen support. (Ook al weet ik uit ervaring dat dat prima kan werken maar IK weet redelijk hoe ik mijn WiFi stabiel en snel moet houden thuis, de gemiddelde eindgebruiker heeft echt geen idee. Daarbij werkt telefonie over WiFi niet.) Powerline same shit. Horen we dat ze daar gebruik van maken, heel jammer, prik je spul maar direct in je router.
Thuiswerken mag en daar is dus BYOD (op de telefoon na) verplicht, geen PC, geen thuiswerken, maar het blijft wel een privilege. Ze mogen 50% van de tijd thuis werken, het is alleen geen recht en de regel is keihard: Werkt het niet, kom je op kantoor werken. Dáár zorgen we er voor dat alles werkt.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.