Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook voor in huis [€800-1000]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:04

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hoi Tweakers! Een hele lange tijd geleden heeft m'n moeder ooit in een impulsaankoop een Medion gamelaptop gekocht om NPO gemist te kijken. Super slim natuurlijk. Nu deze aan het overlijden is na tien jaar, is het tijd voor een nieuwe laptop. Deze gaat voornamelijk gebruikt worden voor de huis tuin en keuken dingem. Meer info in het prachtige format hieronder;

Wat ga je met je laptop doen?
Er wordt voornamelijk e-mail mee gecheckt, wat filmpjes gekeken en officeprogramma's worden gebruikt. Deze staan tegelijkertijd aan. Grafisch zijn de vereisten niet zwaar dus ik gok dat een integratedGPU voldoet. Scheelt ook weer in de accuduur

Wat is je budget?
Er is geen vast budget, maar met wat nattevingerwerk kwam ik uit op 800 á 1000 euro. Een paar tientjes meer of minder is niet erg, liever iets van 1100 wat goed is dan een goedkoop 'rommelding' van 700 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet specifiek, maar een 17" laptop wordt het sowieso niet qua formaat. Ik zat zelf te denken aan 13 á 15" Gewicht e.d. is verder geen issue gezien de vaste gewichtsrange.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf goede ervaringen met HP, Dell en MSI, waarvan voornamelijk de eerste twee. Ik heb ooit een 2014 Dell XPS 13 gehad en die was echt perfect. Verder heb ik een HP Pavilion 15 die ook prima werkt maar wat overpowered is voor de doeleinden die hierboven zijn omschreven. Ik ben geen expliciete fan van Toshiba ( 7(8)7 ), Acer en stiekem wat minder Medion.

Zelf denk ik aan:

- pricewatch: Dell XPS 13 9370-YT1H2 (XPS series is net wat boven budget, maar misschien te overwegen?)
- pricewatch: Asus ZenBook 13 UX333FN-A3034T
- pricewatch: HP Envy 13-ah0170nd

Ook nog geraadpleegd: reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2019

"Thin& light" sprak mij wel aan, gezien de voorgaande ervaringen hierboven. Huawei vertrouw ik niet 100%, puur omdat inmiddels de halve wereld heeft opgegeven en dat "product" misschien buitengesloten wordt, dus die skip ik voor nu even alhoewel het prachtige apparaten zijn.

Een I5, 256GB (of meer) SSD, 8GB RAM of meer zijn wel specificaties waarvan ik denk dat dit erin moet zitten. Touch is leuk maar geen pré. Het gaat erom dat de laptop lekker vlot mee gaat en dat de accuduur oké is. Er wordt geen grafisch werk op gedaan, hij gaat niet de hele dag mee op zakenreis. Gemiddeld staan er meerdere Chrome tabbladen open (RAM intensifies), een mailprogramma, wat officeprogramma's en misschen wat lichte processen zoals Spotify/Netflix.

Wat zijn jullie thoughts? Is het budget redelijk? Ik denk niet dat het voor deze doeleinden omhoog moet en dat men met misschien een €600 laptop uit de voeten kan. Mijn ervaring is wel dat met wat meer budget de productkwaliteit wat hoger ligt en de laptop nét wat meer futureproof is. Het idee is dat 'ie wel een jaar of 5 á 6 moet meegaan en dat de door mij genoemde apparaten wel priam zouden moeten zijn. Zijn er soortgelijke laptops waarvan jullie zeggen "Die moet je kopen"? De Medion ligt op z'n laatste milliampere uren ;w

Alvast dank!

Alle reacties

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 12:32
Ik heb een HP Envy 13-ah0001nb. Dit is de envy uitvoering met i7, 16Gb en 512Gb. Toen ik hem kocht was de prijs bij coolblue 1199, maar ik had hem gekocht als 2dekanser (zonder enige schade) voor 920 euro. Momenteel kost hij raar genoeg 1299 euro.

Ik ben wel blij met deze laptop. Hij voelt zeker vlotjes aan, en ik ben ook zeker te spreken over de bouwkwaliteit. Als programmeur apprecieer ik ook de home/end/pgdn/pgup knoppen aan de rechterkant. De batterijduur lijkt me wel mee te vallen, maar eigenlijk gebruik ik de laptop meestal ingeplugged, dus echt veel ervaring heb ik er niet mee.

Een minpunt is de touchpad. Er valt zeker mee te werken, maar een macbook touchpad is zeker een pak beter. Blijkbaar zou dat vooral komen omdat de Envy een synaptics touchpad driver heeft ipv een windows precision driver. Ik heb al geprobeerd om de precision drivers te installeren, maar dat was geen success. Dus misschien is dat ook iets om mee te nemen in je beslissing: als je de laptop veel gaat gebruiken zonder muis, dan wil je misschien liefst een model met die windows precision drivers. Als ik dit zelf eerder had geweten had ik waarschijnlijk een surface laptop 2 gekocht, of een dell xps.

Meer info hier:
https://www.windowscentra...t-precision-touchpads-now

Die zenbook lijkt ook precision drivers te gebruiken.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:01
Voor het gebruik wat je schetst voldoet een laptop uit de 700 euro categorie prima, zie https://tweakers.net/revi...slaptop-tot-700-euro.html. Waarom wil je een ultrabook en een lange accuduur als je hem alleen thuis gebruikt? Is de zeven uur van de Medion niet voldoende?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

martyw schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:20:
Voor het gebruik wat je schetst voldoet een laptop uit de 700 euro categorie prima, zie https://tweakers.net/revi...slaptop-tot-700-euro.html. Waarom wil je een ultrabook en een lange accuduur als je hem alleen thuis gebruikt? Is de zeven uur van de Medion niet voldoende?
Hoewel de terechte vragen aan de TS gesteld worden, zal ik mijn antwoorden als ervaring eens geven.
Je wilt op de bank zitten, met de laptop op schoot. Dan wil je niet vast zitten aan een adapter omdat je niet vaak genoeg hebt zitten laden. Ook wil je niet dat hij hij te warm wordt, wat vaak ook beter geregeld is in een utralbook en en je wilt geen zware laptop op schoot.

Een licht apparaat leg je makkelijker even op zij of op tafel.

Ik begrijp de wens van lichter, ook al gebruik je hem niet veel onderweg, dus best wel.

Je hebt met de huidige generatie CPUs echt geen i7 nodig. De huidige quad core i5's gaan prima voorzien in de behoefte. Zorg voor 256GB SSD en 16GB RAM en je zit voor lange tijd gebeiteld.

Zelf ook een fan van de XPS laptops, hoewel ik er 1 heb met de webcam onderin het scherm wat niet ideaal is. Maar verder een prachtapparaat, alleen overkill waar ik heb uiteindelijk voor gebruik.

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-11 10:04
https://euro.eve-tech.com//products/eve-v/#redir

Ik kwam laatst dit tegen. Leek mij erg interessant, misschien ook een idee?

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hann1BaL schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Hoewel de terechte vragen aan de TS gesteld worden, zal ik mijn antwoorden als ervaring eens geven.
Je wilt op de bank zitten, met de laptop op schoot. Dan wil je niet vast zitten aan een adapter omdat je niet vaak genoeg hebt zitten laden. Ook wil je niet dat hij hij te warm wordt, wat vaak ook beter geregeld is in een utralbook en en je wilt geen zware laptop op schoot.

Een licht apparaat leg je makkelijker even op zij of op tafel.

Ik begrijp de wens van lichter, ook al gebruik je hem niet veel onderweg, dus best wel.

Je hebt met de huidige generatie CPUs echt geen i7 nodig. De huidige quad core i5's gaan prima voorzien in de behoefte. Zorg voor 256GB SSD en 16GB RAM en je zit voor lange tijd gebeiteld.

Zelf ook een fan van de XPS laptops, hoewel ik er 1 heb met de webcam onderin het scherm wat niet ideaal is. Maar verder een prachtapparaat, alleen overkill waar ik heb uiteindelijk voor gebruik.
Het is inderdaad grotendeels dat. Die I7 is denk ik niet nodig en zou qua prijs wat hoger uitvallen en de accuduur naar beneden halen. Die webcam maakt niet uit want die wordt niet gebruikt. Een XPS is er vanaf €1200 dus ik denk dat dat het wat te hoog is gegrepen tenzij ik een tweedehands koop wat niet echt de voorkeur heeft.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ik ben nog wat verder gaan zoeken, het wordt een 13,3" of 14" laptop. I5, 8GB RAM en minimaal 256GB SSD. Scherm is bijna overal fullHD, prima dus.

Na wat filteren op de Pricewatch en enkele reviews kwam ik op HP of Dell. Die komen het beste uit de test, heb ik goede ervaringen mee, en zien er qua design wel netjes uit. Na wat zoeken moest ik een keuze maken uit 30 laptops, waarvan ik nou bijna nog steeds het verschil niet weet op schermgrootte na. Een HMDI-poort en RJ45 vind ik wel een handige vereiste, maar als een laptop die wél de doorslag zou moeten geven geen RJ45 zou hebben, vind ik dat niet erg.

Afweging tussen deze twee HP exemplaren:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1319302;1302240/

Vervolgens heb ik bij Dell nog wat gezocht, maar kwam ik uit op een Latitude of Vostro. Ik vind de modellen niet heel denderend en daarom ging m'n voorkeur uit naar HP.Dell laptops filtered

Tot slot een XPS 13 als refurbish, met een jaar garantie net geen €700. Dit is bijna hetzelfde model welke ik had, maar dan fullHD zonder touch:
pricewatch: Dell XPS 13 9350 (CNX9302)

Thoughts? Ik betwijfel de accucapaciteit van die Dell na al die tijd, het apparaat zelf is nog wel prima. Een nadel is de verouderde hardware, maar ik denk niet dat dat een limiting factor moet zijn. Zeker niet voor die prijs.

Concluredend heb ik eerlijk gezegd tussen een laptop van €650 en €850 weinig verschil gezien als ik naar dezelfde modellen kijk. Heeft iemand hier advies in?

• jerrymcburg
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 21:53
flink in de aanbieding (200 euro korting):

https://www.coolblue.nl/p...tebook-d-14-vlt-w50b.html

lees in de TS dat je huawei liever skipt maar zie niet echt in hoe de sancties jouw gebruik van een windows pc kunnen beïnvloeden.

misschien toch het overwegen waard?

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
jerrymcburg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:10:
flink in de aanbieding (200 euro korting):

https://www.coolblue.nl/p...tebook-d-14-vlt-w50b.html

lees in de TS dat je huawei liever skipt maar zie niet echt in hoe de sancties jouw gebruik van een windows pc kunnen beïnvloeden.

misschien toch het overwegen waard?
Windows zelf zou geen consequenties krijgen want Windows updates gaat niet aan de hand van de ondersteunde hardware (misschien enkele updates, maar voor zover ik weet niet). Het ging mij meer om BIOS en eventueel firmware. Een apparaat maakt gebruik van diverse fabrikanten (netwerkkaart van Intel, moederbord van merk X, enzovoorts. Google en vele anderen hebben Huawei al deels verbannen, dus het idee was meer dat mochten andere bedrijven dat gaan doen, er dan geen updates of support meer komt vor andere elementen.

Voor die prijs/kwaliteit is het zeker een goede deal, maar met bovenstaande in acht genomen twijfel ik nog wel hoor.

edit:
nieuws: Intel en Microsoft beloven Huawei-laptops te blijven ondersteunen
De ondersteuning betreft alleen Huawei-pc's die al verkocht zijn. Voor nieuwe laptops blijft het gevolg van het Amerikaanse handelsverbod dat deze geen Intel-processors kunnen krijgen of Windows kunnen draaien - althans, Intel levert de chips niet meer aan Huawei, en Microsoft biedt geen Windows-licenties meer aan. Om deze reden heeft Huawei recent de introductie van een nieuwe laptop in zijn Matebook-serie moeten schrappen.
Ik denk dat dit dus betekent dat je nog wel ondersteuning krijgt bij aankoop van zo'n ding? Of alleen 'als je hem al hebt', in de zin van 'verkocht'. Of bedoelen ze met 'verkocht' iets in de zin vanuit de fabrikant?

[ Voor 29% gewijzigd door Processorkoeler op 25-06-2019 16:49 ]

• jerrymcburg
denk dat je zeker nog wel ondersteuning krijgt als je hem nu koopt. Anders zouden de leveranciers momenteel met een niet verkoopbare voorraad zitten. Mogelijk dat de beperking wel geldt voor nieuwe( nog te introduceren) laptops van Huawei.

nog scherpere deal trouwens :[uitverkocht]

[ Voor 20% gewijzigd door jerrymcburg op 03-07-2019 11:42 ]

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ik ga ze overwegen. Verder qua HP en Dell nog advies? Ik kwam uit op deze twee modellen, maar door de vele varianten van 13 á 14 á 15" laptops weet ik eigenlijk niet meer hoe en wat. Het lijkt net alsof alles met een I5, SSD en 8GB RAM hetzelfde is.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1319302;1302240/

@jerrymcburg Edit: Bij BOL niet meer leverbaar. Vast en zeker uitverkocht of toch een leveringsissue.

[ Voor 14% gewijzigd door Processorkoeler op 01-07-2019 23:07 ]

• jerrymcburg
@Processorkoeler Die deals bij Bol zijn inmiddels uitverkocht inderdaad.

Qua Dell en HP niet echt advies, alleen ervaring met de HP envy, wel aardig maar niet fantastisch.

Mogelijk nog de Asus ZenBook een optie?

UX433FA-A5133T (799) https://www.bol.com/nl/p/...-14-inch/9200000100557998

UX430UA-GV454T (749) https://www.bol.com/nl/p/...-14-inch/9200000098889373

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Mevrouw veranderde uiteindelijk van keuze en wilde tóch een 15" hebben.
Na veel afwegen kon het budget wel €1000 blijven maar logisch kijkende naar het gebruik ben ik rond de 600 á 700 blijven hangen.

Keuze kwam bij HP uit, Dell biedt (mijns inziens) geen vergelijkbare goede modellen in die prijsrange. Asus was wel sterk met de ZenBook en Vivobooks, maar de afweging is gemaakt. Ik had de Asus en de HP vergeleken; pricewatch: Asus VivoBook 15 A512FA-BQ116T

Dit wordt 'm : pricewatch: HP Pavilion 15-cs2350nd

Voor een soortgelijke prijs was er nog een 128GB + 1TB HDD variant, maar die opslagruimte wordt toch niet benut. 256GB is genoeg en ik koop er nog wel een externe HDD bij.

Wat zijn jullie thoughts? Ik heb nog het een en ander gezocht en ik denk dat het een prima keuze is. Kijkende naar alle laptops zijn het allemaal gelijksoortige specs (I5 Whiskey Lake, 8GB RAM, 128/256GB SSD, UHD 620, et cetera). Qua looks won de HP het blijkbaar :)

• jessewjm
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-08-2024
@Processorkoeler ik heb recentelijk een laptop in dezelfde behuizing als die HP gekocht voor mijn zusje, het enige verschil is dat die dag een i3 heeft en meer opslagruimte. Over de bouwkwaliteit in ieder geval heel tevreden.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
@jessewjm De reden dat ik (zelf) voornamelijk HP prefereer is inderdaad design en kwaliteit. Op werk hebben we Elitebooks en die komen echt degelijk over. Dell heeft dat overigens ook met de XPS-lijn en een soort carbon-achtige afwerking (op het model dat ik had). Prima tevreden!
Pagina: 1