Cat6 kabel voor in loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 05:58
Goedeavond,

Ik moet een UTP kabel trekken vanaf de meterkast naar zolder door een loze leiding. Hiervoor wil ik een rol Cat6 of 6a voor kopen... Ik zie echter zoveel verschillende soorten dat ik even niet meer weet wat nou verstandig is!

Ik zat hier te lezen en zou dan zelf denken aan een Soepele Cat6A S/FTP... https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html

Iemand wellicht een tip voor een goede, betaalbare kabel. Meter of 25 zou al meer dan genoeg zijn!

Graag jullie advies! Thanks...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 14:51
Heb je echt shielded nodig? In de meeste gevallen is U/UTP of U/FTP voldoende, helemaal in de thuissituatie met 1 gigabit. Kan weer wat geld schelen. Ik vind zelf stugge kabels prettiger voor loze leidingen, dus die zou ik aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
Ik lees dat soepel beter is voor het zelf monteren van een RJ45 stekker...

Ja, wellicht dat U/... ook meer dan voldoende is ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:11
Daar hadden we hier al een topic voor, komen genoeg suggesties voorbij ;)

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

trixie24 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:29:

Dat is hier uiteindelijk mijn overweging geweest om gewoon soepele Cat5e neer te leggen. Passen er veel van in een buis en je kan gewoon normaal connectoren eraan zetten. En hoe lang zal de langste kabel zijn? 20 meter? Over 5E gaat daar gewoon 5gbit overheen.

Waarschijnlijk meer dan genoeg voor de tijd dat ik hier woon :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
Is dit merk iets?

https://www.utp-kabel.nl/cat6-kabels/danicom-cat6-op-rol/

En dan gewoon de UTP soepel met pvc buitenmantel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
trixie24 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:29:

Een vaste kabel wil je überhaupt geen schoentjes aan knijpen, die monteer je toch gewoon netjes af in een wandcontactdoos? Daar heb je juist stugge kabel voor nodig.

Daarnaast geef ik je te doen als je een Cat6 FTP kabel fatsoenlijk zelf aan kabelschoentjes wilt krimpen. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, gewone Cat6 is al rottig genoeg.

Verder sluit ik me aan bij de vraag waarom je überhaupt cat6, laat staan shielded cat6 nodig zou hebben... Zelfs al zou je ooit 10GE apparatuur aanschaffen (zie je het jezelf al doen?) Dan lukt dat die 25 metertjes ook wel met cat5e hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
Afmonteren in een wcd had ik nog even niet aan gedacht eerlijk gezegd! Ik dacht gewoon een kabel trekken... 2 stekkers erop. 1 in mn router en 1 in mn pc: klaar! :)

Zoals jij t omschrijft is dat zeker netter! Maak ik dan ook een wcd in mn meterkast? Daar plaats ik mn router... Heb nog wel wat mooie commscope kabels liggen waarmee ik ze kan patchen. (Wilde ze weggooien op mn werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In de meterkast monteer je de boel normaal gesproken af op een patchpaneeltje. Of je knijpt er daar gewoon een stekkertje aan die je rechtstreeks in je router uit laat komen :)

[ Voor 38% gewijzigd door spone op 20-06-2019 22:56 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
trixie24 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:21:
Is dit merk iets?

https://www.utp-kabel.nl/cat6-kabels/danicom-cat6-op-rol/

En dan gewoon de UTP soepel met pvc buitenmantel...
Die heb ik hier door de muren en in de kruipruimte liggen (vaste kern variant), werkt prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Bij de router zou ik geen doosje meer monteren maar als jij dat mooi vind gewoon lekker doen :)
Bij stugge kabel moet je wel een doosje pakken OF een losse keystone monteren (het stekkertje zonder doosje).
Dat omdat de kern te hard is voor rj-45 stekkers en je dan nooit een betrouwbare stekker krijgt.

Verder heb ik zelf, als netwerk nerd notabene, besloten om het nog ff op CAT5E te doen omdat ik voorlopig meer dan genoeg heb aan gigabit. Mocht ik toch harder willen (en de hardware betaalbaar of mainstream is) trek ik de kabels opnieuw. Ik verwacht dat dit nog wel een paar jaartjes duurt.

[ Voor 85% gewijzigd door Gman op 20-06-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:26

TheBorg

Resistance is futile.

Op deze website vermelden ze expliciet dat ze geen goedkope aluminium kabel verkopen:
https://www.netwerkproduc...kabel-op-rol/cat6-op-rol/

In het andere topic staat ook veel positieve reacties over deze shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat korte tips

1) Leg lekker puur koper Cat6 aan want dat is net wat toekomstvaster
2) Gebruik vaste kern, niet soepel, want de laatste trek je kapot bij aanleg
3) Gebruik wandcontactdozen om af te monteren, je kan een opbouwversie nemen voor in je meterkast, zie sites als sandervunderink.nl of netwerkproducten.com, kost minder dan een tientje
4) Soms zul je het advies tegenkomen om de kabel in te smeren met zeep zodat 'ie makkelijker glijdt; niet doen, dat wordt hard en dan komt er nooit meer beweging in
5) Leg als het even kan meteen twee kabels aan voor als je later nog een access point oid kwijt wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trixie24
Ik heb geen idee hoe de loze leiding loopt en of er 90 graden bochten inzitten. 100% koperen kerndraden schijnen dit niet zo leuk te vinden. Gezien de prijs ga ik voor een Cat6 bekabeling. De Patchkabels die ik heb liggen zijn ook Cat6 dus dat zit wel goed...

Even een check. Om een tweetal kabels naar zolder te trekken heb ik nodig:

- Cat6 UTP stugge kabel met 100% koperen kern. (https://www.netwerkproduc...ern-100-koper-per-me.html)
- Cat6 Patchpaneeltje voor in de meterkast (https://www.netwerkproduc...t6-8-poorts-dn-91608.html)
- WCD Cat6 met 2 aansluitpoorten
- LSA montage tang

Ik moet is goed kijken hoe ik de kabels moet afmonteren ivm de twisting die erin moet blijven...!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

trixie24 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:29:
Ik moet is goed kijken hoe ik de kabels moet afmonteren ivm de twisting die erin moet blijven...!??
Gewoon de kleurcodering aanhouden (de B variant), dan komt het helemaal goed!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Wil je beide aansluitpoorten op de WCD gebruiken? Dan moet je ook 2 kabels er naar toe trekken.

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trixie24
Beyond schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:24:
Wil je beide aansluitpoorten op de WCD gebruiken? Dan moet je ook 2 kabels er naar toe trekken.
Dat is bekend... :) Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
trixie24 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:29:
Even een check. Om een tweetal kabels naar zolder te trekken heb ik nodig:

- Cat6 UTP stugge kabel met 100% koperen kern. (https://www.netwerkproduc...ern-100-koper-per-me.html)
- Cat6 Patchpaneeltje voor in de meterkast (https://www.netwerkproduc...t6-8-poorts-dn-91608.html)
- WCD Cat6 met 2 aansluitpoorten
- LSA montage tang
Bij twee kabels door een leiding trekken kan je nog glijmiddel overwegen om het risico dat je vast komt te zitten te verminderen. Zelf geen ervaring mee, altijd geluk gehad :).
T568B kleurvolgorde aanhouden en zo laat mogelijk ont-twisten, da's alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Gman schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:17:
....
Dat omdat de kern te hard is voor rj-45 stekkers en je dan nooit een betrouwbare stekker krijgt.
....
Er zijn verschillende RJ45 stekkers generiek of speciaal gemaakt om aan stugge kabel te monteren. Hier zitten ook stekkers bij die met een lsa+ aansluiting werken.

Het is dus zaak om de juiste materialen bij elkaar te gebruiken.
Pagina: 1