Vraag

• Creadion
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-05 20:31
TLDR versie onderin

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets op Tweakers gepost heb. (2015 nota bene, al heb ik in 2017 wel spelfoutjes gemeld ;-))

Anyway - ik zit nu met een probleem die ik niet kan verklaren. Een aantal maanden geleden heb ik een oude desktop uit de kast gehaald en aangesloten. Deze draaide nog geen 3 minuten en ging toen met een luide knal uit. De voeding opgeblazen. Alsof er een rotje in zat, maar dat was dus echt niet het geval.

Goed, kan gebeuren. De PC heeft lang stil gestaan en de voeding kon het allemaal niet meer aan. Ik heb nog een poging gedaan de voeding te vervangen voor een tweedehands model, maar dat mocht niet baten. Het moederbord zal vast de geest gegeven hebben.

Laat ik ook even vermelden dat het geen geaard stopcontact betrof. Ik weet dat dit niet verstandig is, maar heb (tot nu) nooit problemen ervaren met apparatuur in ongeaarde stopcontacten.

Op zoek naar iets anders dus. Nieuw hoefde niet, dus via Marktplaats een leuke andere desktop gekocht inclusief 2 schermen. Prima deal! De desktop draaide prima op locatie en hebben we dan ook meegenomen.

Bij thuiskomst de bende aangesloten, en ja hoor: Alles functioneert naar behoren. Zelfs nog een paar stress testjes gedaan. Het weekend erop waren we druk, dus hebben we de boel even laten liggen. Tot maandag dus. Maandag de PC aangezet, en geen biep, alleen draaiende ventilatoren op vol vermogen. Exact hetzelfde probleem als de vorige desktop met andere voeding.

Het lijkt er sterk op dat in beide gevallen het moederbord is overleden, echter heb ik dit nog niet kunnen uitsluiten. Het moederbord dat nog boven lag doet namelijk ook niets.

De feiten nog even op een rij (TLDR)
  • Oude desktop na aantal jaren weer aangesloten en voeding ontploft
  • Andere voeding gekocht, getest: Alleen fans gaan draaien
  • 2e hands een desktop gekocht: Alles draait prima
  • 3 dagen later nogmaals aangezet: Alleen fans gaan draaien
  • Beide desktop geven geen enkele biep
  • Getest met alles aangesloten (videokaart, ram, hdd)
  • Getest zonder componenten (dus alleen voeding + moederbord)
  • Getest met 1 balkje ram
  • Ongeaard stopcontact
Hoofdvraag:
Wat kan de oorzaak zijn dat 2 systemen kort na elkaar de geest geven? Ik kan me niet voorstellen dat dit toeval is. Zeker niet gezien ze dezelfde symptonen vertonen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tweedehands aangekochte desktop:Jarenlang gestalde desktop
  • Asrock X58 Extreme3
  • N560GTX - Ti Twin Frozr II/0C
  • Intel CPU (weet zo niet meer welke)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Met andere voeding getest: Geen verschil
  • Zonder componenten gestart: Geen verschil
  • Met 1 balkje ram getest: Geen verschil
  • Naar een lokale pc repair shop gebracht: Geen verschil :9
Ik wil best een nieuw moederbord aanschaffen, maar wat als die weer dood gaat? En hoe weet ik of huidige componenten nog goed functioneren?

Overigens komt er volgende week wel iemand van de woningbouw langs (huurhuis dus) om de elektriciteit te controleren. Wat die precies gaat doen is nog onbekend..

Goed - alle tips zijn welkom. Ben heel benieuwd of iemand hier nog een visie op kan loslaten :)

Ik kijk uit naar de reacties!

Beste antwoord (via Creadion op 26-06-2019 11:29)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén computer overleden daarvan zeg je van "kan gebeuren". Maar twee heel kort achter elkaar is op z'n minst verdacht. Kan verschillende oorzaken hebben. Het ontbreken van een aarding heeft meestal alleen effect op verbindingen met andere apparaten. Mogelijk andere verdachte:

1. Heb je al eens de netspanning gemeten?
2. Heb je een één- of driefasen aansluiting?

Ingeval van drie fasen bestaat de kans op heel nare gevolgen van een slecht contact in de nulleider. Bij zo'n onderbreking loop je namelijk het risico van een zogenaamde zwevende nul, een zéér gevreesde storing. die kan leiden tot geheel verschillende spanningen op de fasen. Dat wil in het meest extreme geval zeggen dat op één fase de spanning nagenoeg nul is, op de andere bijna 400V.

[Voor 5% gewijzigd door Techneut op 23-06-2019 23:02]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:52
Wat is het merk en type van de voedingen die je hebt gebruikt?

• Creadion
De 2e computer heeft een Corsair HX850i. Zal later even kijken naar de andere voeding.

[Voor 4% gewijzigd door Creadion op 21-06-2019 19:46]

• Creadion
De eerste (ontplofte) voeding betreft een Tagan TG530-U15. Nadat deze de geest heeft gegeven heb ik hem vervangen met een LC6550 v1.3. De laatste heb ik ook geprobeerd in de 2e desktop. Helaas in beide gevallen niets meer dan draaiende ventilatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Van oudere apparatuur willen de caps nog wel eens stuk gaan, waarschijnlijk is het domme pech.

My favorite programming language is solder.

• Creadion
Dat was in ieder geval bij de 1e pc het geval. Daarbij is een cap van de voeding geknald. Kan dat er ook in resulteren dat het moederbord het opgeeft? Bij de 2pc zal er dan een cap op het moederbord kapot gegaan zijn..

Grote kans dat andere componenten nog wel functioneren toch? Dan ga ik maar eens kijken naar een nieuw moederbordje..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Die eerste is in ieder geval dood gegaan doordat de Elco's in de voeding na alle waarschijnlijkheid helemaal opgedroogd en vergaan zijn. Bij de plotselinge belasting hebben ze het nog even geprobeerd, om vervolgens helemaal de geest te geven met een knal (en stank als het goed is). Daarbij is de kans aanwezig dat de aangesloten elektronica ook de geest geeft door het ontstaan van kortstondige spanning pieken op de voedingslijnen.

• Creadion
Makes sense. Bedankt voor de reacties zoverre :)

Ik ga voor de 2e desktop op zoek naar een passend moederbord. En dan maar zien of de componenten nog willen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Misschien tijdelijk een verleng kabel trekken, op een geaard stopkontakt.
Totdat de aansluiting gecontroleerd is, en of tijdelijk de nieuwe pc hierop draaien totdat je zeker weet dat deze goed werkt, en dan pas naar je gewone aansluiting gaan.

Andere hardware, intern of extern kan ook defect zijn.
Tafel schakelaar-en of verleng kabels, andere hardware welke defect zijn, en dus veel stroom op je niet geaarde pc zet(op buitenkant van je pc omdat je geen aarde hebt), bijv printer of andere hardware.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eén computer overleden daarvan zeg je van "kan gebeuren". Maar twee heel kort achter elkaar is op z'n minst verdacht. Kan verschillende oorzaken hebben. Het ontbreken van een aarding heeft meestal alleen effect op verbindingen met andere apparaten. Mogelijk andere verdachte:

Ingeval van drie fasen bestaat de kans op heel nare gevolgen van een slecht contact in de nulleider. Bij zo'n onderbreking loop je namelijk het risico van een zogenaamde zwevende nul, een zéér gevreesde storing. die kan leiden tot geheel verschillende spanningen op de fasen. Dat wil in het meest extreme geval zeggen dat op één fase de spanning nagenoeg nul is, op de andere bijna 400V.

[Voor 5% gewijzigd door Techneut op 23-06-2019 23:02]

• Creadion
Dat dacht ik dus ook. :)

Ik heb wel even een multimeter aan het stopcontact gehangen, en die gaf netjes 230 volt aan, geen schommelingen.

Als ik de meterkast zo bekijk zou ik zeggen een één fase aansluiting. Overigens is die wel erg kaal. Ik zie zelfs geen aardlekschakelaar 😕.

Ik trek in ieder geval de conclusie dat de installatie erg achterhaald is, of dat ook een rol kan spelen in de situatie hier durf ik niet te zeggen..

Foto van de meterkast:
http://tmprly.com/shares/meterkast.jpeg?v=1

[Voor 8% gewijzigd door Creadion op 25-06-2019 19:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ziet er prima uit, geen bijzondere dingen. Het ontbreken van aardlekschakelaars heeft niets met je probleem te maken. Kan het zijn dat er verschillende apparaten met je computer verbonden zijn? Behalve een netwerk met een tweede of meerdere computers of andere dingen. Als dat allemaal ongeaard is, dan kan dat lelijke verschilspanningen tot gevolg hebben.

Eigenlijk moet een computer sowieso op een stopcontact met randaarde worden aangesloten. Toen ik meer dan twintig jaar begon had ik maar één computer en die zat nog aangesloten op een stopcontact zonder randaarde. Dat ging zonder problemen, totdat ik een nieuwe PC kocht en de oude in een netwerk opnam. Op zeker moment sneuvelden op twee computers de netwerkkaarten.

Ik heb toen op beide locaties en later ook op de kamers van onze kinderen de stopcontacten voorzien van een aarding. Ik adviseer om hiermee te beginnen. Waarmee ik niet beweer dat dit het moet zijn, het kan b.v. ook domweg veroudering zijn.

• Creadion
Goed om te horen. De eerste pc zat direct met een stekker in het stopcontact geloof ik. De tweede met een stekkerblok waar ook monitoren/een luidsprekersetje op zat. Vrij clean aangesloten dus.

Ik wacht af wat ze donderdag zeggen, dan komt er in iemand langs om te kijken. Ondertussen ga ik op zoek naar een ander moederbord, als ik zover ben sluit ik die (in ieder geval tijdelijk) aan via een geaard verlengsnoer. Ondertussen maar even kijken naar mogelijkheden om te aarden.

@Techneut Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ook de rest bedankt voor het meedenken!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 00:11
Techneut schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:07:

Yes, precies dit heb ik thuis gehad een paar weken na oplevering van een nieuwbouwwoning.

Gigantisch vervelende storing, droger deed het in de middag al niet. Ik nog denken dat die bij de verhuizing wel kapot zal zijn gegaan. In de avond gaan koken, error code van inductieplaat. Opzoeken in het boekje... "verkeerde netspanning, neem contact op met netwerkbeheerder". Meterkast open; schroeilucht, meteen hoofdschakelaar omgezet en noodnummer van installateur gebeld.

Schade viel mee, maar al met al is dit voor mij wel aanleiding geweest een fatsoenlijke multimeter aan te schaffen zodat ik mijn netspanning zelf in de gaten kon houden de periode na die storing. Dat zou ik ook als advies willen geven; controleer de netspanning op het stopcontact. Ik ben zelf na een paar weken gestopt met controleren, toen was het vertrouwen wel hersteld in de boel :).

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Techneut
  • Niet online
Creadion schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:29:
Goed om te horen. De eerste pc zat direct met een stekker in het stopcontact geloof ik. De tweede met een stekkerblok waar ook monitoren/een luidsprekersetje op zat. Vrij clean aangesloten dus.
Dat bedoelde ik niet met verbindingen met andere apparaten. Behalve dat advies om alles waar dat qua voeding vereist is te aarden maakt het helemaal niks uit of je rechtstreeks voedt op een stopcontact of via een stekkerblok, totaal niet relevant. Wat ik daar wel onder versta is b.v een netwerkverbinding met andere computers, iets op een usb-poort of wat dan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Creadion schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:46:
De eerste (ontplofte) voeding betreft een Tagan TG530-U15. Nadat deze de geest heeft gegeven heb ik hem vervangen met een LC6550 v1.3. De laatste heb ik ook geprobeerd in de 2e desktop. Helaas in beide gevallen niets meer dan draaiende ventilatoren.

Wat kan de oorzaak zijn dat 2 systemen kort na elkaar de geest geven? Ik kan me niet voorstellen dat dit toeval is. Zeker niet gezien ze dezelfde symptonen vertonen.
Dan is er weinig vreemds aan de hand.

De Tagan en eigenlijk bijna alle Tagan's, staan bekend om hun kwalitatief slechte condensators. Dit heeft over de jaren zeer veel invloed op de ripple welke de voeding afgeeft. Deze zal door falende condensators extreem hoog worden en dit is over lange termijn funest voor de hardware welke je erop aansluit.

De LC6550 v1.3 van LC-POwer is sowieso dikke bagger, direct vanaf het begin af aan al geweest. Dus in principe kunnen beide de PC hebben gesloopt. Van beide kun je defecte onderdelen verwachten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Creadion
Techneut schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:40:
[...]
Dat bedoelde ik niet met verbindingen met andere apparaten. Behalve dat advies om alles waar dat qua voeding vereist is te aarden maakt het helemaal niks uit of je rechtstreeks voedt op een stopcontact of via een stekkerblok, totaal niet relevant. Wat ik daar wel onder versta is b.v een netwerkverbinding met andere computers, iets op een usb-poort of wat dan ook.
Ah okay, nee dit was niet het geval. :)
-The_Mask- schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:24:
[...]

Dan is er weinig vreemds aan de hand.

De Tagan en eigenlijk bijna alle Tagan's, staan bekend om hun kwalitatief slechte condensators. Dit heeft over de jaren zeer veel invloed op de ripple welke de voeding afgeeft. Deze zal door falende condensators extreem hoog worden en dit is over lange termijn funest voor de hardware welke je erop aansluit.

De LC6550 v1.3 van LC-POwer is sowieso dikke bagger, direct vanaf het begin af aan al geweest. Dus in principe kunnen beide de PC hebben gesloopt. Van beide kun je defecte onderdelen verwachten.
Bij de desktop met Tagan was ik ook niet direct verbaast dat die de geest gaf. De LC6550 heb ik tweedehands gekocht om te kijken of de andere componenten nog wel wilden, dat was dus niet het geval.

Wat me wel verbaast is dat de desktop die ik daarna heb aangeschaft (met een Corsair HX850i) ook de geest heeft gegeven. De voeding hiervan functioneert nog prima, maar het moederbord lijkt dood.

• Creadion
Er is iemand langs geweest om de elektra te controleren. Alles lijkt in orde. Het zal dus toch domme pech zijn geweest.. Nu eerst maar eens aarde regelen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Creadion
Inmiddels heb ik in een tweedehands Asus P8Z68-V PRO + i5 weten te bemachtigen en één voor één de oude componenten weer geinstalleerd. De i7 en GTX960 doen het gelukkig nog prima.

Ik had nog een elektra kabel liggen waarmee ik de afstand van boven naar beneden kon overbruggen en deze aangesloten op een stopcontact met aarde.

De pc draait nu inmiddels een weekje zonder issues! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee