[Robin Mobile] Gebruiken als hotspot voor browsen op PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietBoom83
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-02-2021
Ok het zit zo dat ik al jaren klant ben bij ziggo. Nu heb ik een beperkt budget momenteel en wil ik dus producten gaan schrappen uit mijn budget. Het internet is daar één van en dat is precies de reden voor mijn vraag hier.

Ik heb mijn vaste telefonie opgezegd al bij ziggo en bij robin mobile een sim only onbeperkt tel/sms/data abbo genomen van €15 p/maand. Nu staat er in de fair use policy dat een hotspot met MEERDERE gebruikers (maar niet een enkele gebruiker dwz de persoon die het abbonement afsluit?) niet toegestaan is.

Het is jammer dat ik geen copy paste van de fair use policy kan geven doordat ik de tekst niet kan selecteren en kopieren van hun pagina...

Ze zeggen het volgende
"De SIM kaart is niet geschikt om te gebruiken als vervanging of alternatief voor een vaste internetaansluiting. Dit kan namelijk al snel leiden tot het langdurig openstaan van de mobiele internetverbinding of excessief en/of extreem gebruik"

Ok dit is duidelijk, maar ik ga hier er bij vanuit dat dit gericht is aan internet gebruikers die none-stop hd filmpjes bekijken?

Er staat nergens dat ik mijn telefoon niet als hotspot voor mijzelf mag gebruiken, dwz paar minuutjes per dag het nieuws online OP MIJN COMPUTER te lezen dmv mijn mobiele telefoon te koppelen met usb kabel?

Beste antwoord (via rens-br op 19-07-2019 08:10)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
PietBoom83 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:13:
Ze zeggen het volgende
"De SIM kaart is niet geschikt om te gebruiken als vervanging of alternatief voor een vaste internetaansluiting. Dit kan namelijk al snel leiden tot het langdurig openstaan van de mobiele internetverbinding of excessief en/of extreem gebruik"
Dit soort voorwaarden staan er over het algemeen in om te voorkomen dat mensen non-stop 4G gebruiken als thuis verbinding (dan wel als hotspot, dan wel in een Mifi router). Ik denk niet dat ze er veel moeite mee hebt als je dagelijks het nieuws leest op je laptop.

Waar je echter wel rekening mee moet houden zijn updates. Om maar te beginnen met je Windows laptop, die wil elke maand updaten en elk half jaar een volledig nieuwe Windows 10 versie à 8GB hebben. En daarnaast natuurlijk je telefoon. Hoe wil je dat gaan oplossen?

Edit, ik heb de voorwaarden even bekeken, tenminste ik neem aan dat je een Entree abonnement hebt?

Daar lees ik namelijk dat je een FUP hebt van 30000MB en dat daarna de snelheid naar beneden gaat:
De datasnelheid is maximaal 1,0 Mbps op het 4G netwerk in Nederland. Let erop dat de mobiele internetverbinding niet langdurig openstaat op een hoge of maximale datasnelheid waardoor excessief en/of extreem gebruik kan ontstaan.

Het gemiddelde dataverbruik per persoon ligt op 2.000 MB per maand volgens de ACM. Er is sprake van excessief en/of extreem gebruik wanneer je 30.000 MB verbruikt.

Je datasnelheid wordt dan automatisch tijdelijk aangepast naar maximaal 0,5 Mbps voor de rest van je betaalde periode. Deze aangepaste datasnelheid is overigens ruim voldoende om de alledaagse dingen gewoon te blijven doen en je verbruik van MB's blijft uiteraard ook dan volledig onbeperkt.
Tevens noemen ze het gebruik van een hotspot gewoon (en niet in de negatieve zin):
Zorg ervoor dat je na gebruik van de hotspot op je telefoon, deze volledig afsluit om het onnodig en ongemerkt langdurig openstaan te voorkomen.
Daarnaast geven ze wel aan dat je de hotspot niet mag gebruiken om het internet te delen met andere:
e SIM kaart is uitsluitend bedoeld voor individueel gebruik en mag niet worden gedeeld met derden of andere gebruikers. Met name het delen van de mobiele internetverbinding met anderen, bijvoorbeeld door je hotspot aan anderen ter beschikking te stellen, is niet toegestaan.
Daarnaast zie ik dat ze ook uitleggen wat 'langdurig gebruik' is:
Wat verstaan we onder langdurig openstaan van de mobiele internetverbinding en wat verstaan we onder excessief en/of extreem gebruik? Onder langdurig openstaan verstaan we dat de mobiele internetverbinding vijf uur of langer open staat op een hoge of maximale datasnelheid.
Verder geven ze nog expliciet aan dat het niet de bedoeling is om het als vervanger van vast internet te gebruiken in een mifi router:
De SIM kaart is niet geschikt om te gebruiken als vervanging of alternatief voor een vaste internetaansluiting, TV of kabelaansluiting. We raden je ook af om de SIM kaart te gebruiken in een WiFi- en/of MiFi-router zodat deze kan dienen als vervanging of als alternatief voor een vaste internetaansluiting, TV of kabelaansluiting, waarbij er continu een openstaande internetverbinding ontstaat.
Kortom. Zolang je het abonnement niet met andere deelt, niet boven de 30GB uitkomt, niet langer dan 5 uur de verbinding gebruikt en het ding niet in een mifi router stopt is er dus niks aan de hand. Blijft echter wel mijn punt staan voor het updaten van je apparaten.

Ik heb nog wel even je titel gewijzigd, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 63% gewijzigd door rens-br op 20-06-2019 20:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

PietBoom83 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:13:
Ze zeggen het volgende
Dit soort voorwaarden staan er over het algemeen in om te voorkomen dat mensen non-stop 4G gebruiken als thuis verbinding (dan wel als hotspot, dan wel in een Mifi router). Ik denk niet dat ze er veel moeite mee hebt als je dagelijks het nieuws leest op je laptop.

Waar je echter wel rekening mee moet houden zijn updates. Om maar te beginnen met je Windows laptop, die wil elke maand updaten en elk half jaar een volledig nieuwe Windows 10 versie à 8GB hebben. En daarnaast natuurlijk je telefoon. Hoe wil je dat gaan oplossen?

Edit, ik heb de voorwaarden even bekeken, tenminste ik neem aan dat je een Entree abonnement hebt?

Daar lees ik namelijk dat je een FUP hebt van 30000MB en dat daarna de snelheid naar beneden gaat:
De datasnelheid is maximaal 1,0 Mbps op het 4G netwerk in Nederland. Let erop dat de mobiele internetverbinding niet langdurig openstaat op een hoge of maximale datasnelheid waardoor excessief en/of extreem gebruik kan ontstaan.

Het gemiddelde dataverbruik per persoon ligt op 2.000 MB per maand volgens de ACM. Er is sprake van excessief en/of extreem gebruik wanneer je 30.000 MB verbruikt.

Je datasnelheid wordt dan automatisch tijdelijk aangepast naar maximaal 0,5 Mbps voor de rest van je betaalde periode. Deze aangepaste datasnelheid is overigens ruim voldoende om de alledaagse dingen gewoon te blijven doen en je verbruik van MB's blijft uiteraard ook dan volledig onbeperkt.
Tevens noemen ze het gebruik van een hotspot gewoon (en niet in de negatieve zin):
Zorg ervoor dat je na gebruik van de hotspot op je telefoon, deze volledig afsluit om het onnodig en ongemerkt langdurig openstaan te voorkomen.
Daarnaast geven ze wel aan dat je de hotspot niet mag gebruiken om het internet te delen met andere:
e SIM kaart is uitsluitend bedoeld voor individueel gebruik en mag niet worden gedeeld met derden of andere gebruikers. Met name het delen van de mobiele internetverbinding met anderen, bijvoorbeeld door je hotspot aan anderen ter beschikking te stellen, is niet toegestaan.
Daarnaast zie ik dat ze ook uitleggen wat 'langdurig gebruik' is:
Wat verstaan we onder langdurig openstaan van de mobiele internetverbinding en wat verstaan we onder excessief en/of extreem gebruik? Onder langdurig openstaan verstaan we dat de mobiele internetverbinding vijf uur of langer open staat op een hoge of maximale datasnelheid.
Verder geven ze nog expliciet aan dat het niet de bedoeling is om het als vervanger van vast internet te gebruiken in een mifi router:
De SIM kaart is niet geschikt om te gebruiken als vervanging of alternatief voor een vaste internetaansluiting, TV of kabelaansluiting. We raden je ook af om de SIM kaart te gebruiken in een WiFi- en/of MiFi-router zodat deze kan dienen als vervanging of als alternatief voor een vaste internetaansluiting, TV of kabelaansluiting, waarbij er continu een openstaande internetverbinding ontstaat.
Kortom. Zolang je het abonnement niet met andere deelt, niet boven de 30GB uitkomt, niet langer dan 5 uur de verbinding gebruikt en het ding niet in een mifi router stopt is er dus niks aan de hand. Blijft echter wel mijn punt staan voor het updaten van je apparaten.

Ik heb nog wel even je titel gewijzigd, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 63% gewijzigd door rens-br op 20-06-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 22:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

rens-br schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:05:
Lees niet dat hij een laptop heeft (uitgaande dat hij usb-kabel noemt, gok ik eerder PC), maar met een laptop kan je altijd wel bij vrienden/kennissen/family een update downloaden, Windows 10 werkt naar mijn ervaring erg netjes als het gaat om mobiele verbindingen (mijn auto PC ging nooit updates downloaden via mobiele verbinding, maar pas bij de wifi thuis).

Ik kan nergens bij Robin iets bijzonders vinden dat dit niet zou mogen (ze noemen in de FAQ zelfs hoe je tethering op kan zetten), en zo lang het persoonlijk gebruik is, zal daar het probleem ook niet zitten.

Ik zou wel je data op de telefoon goed in de gaten houden, het kan best wel ergens in de kleine lettertjes staan dat als je iets te vaak die 30GB aantikt, je mogelijk meer problemen kan krijgen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

SinergyX schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:46:
Lees niet dat hij een laptop heeft (uitgaande dat hij usb-kabel noemt, gok ik eerder PC), maar met een laptop kan je altijd wel bij vrienden/kennissen/family een update downloaden,
Goed punt
Windows 10 werkt naar mijn ervaring erg netjes als het gaat om mobiele verbindingen (mijn auto PC ging nooit updates downloaden via mobiele verbinding, maar pas bij de wifi thuis).
Zolang je inderdaad de verbinding instelt als 'verbinding met datalimiet', zal dat inderdaad perfect werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Leuk topic, heb er ook aan gedacht om de thuisverbinding op te zeggen. Maar dan zijn de slimme lampen en thermostaat ook offline en ik heb mijn vriend er nog niet van kunnen overtuigen :-) haha.

Browsen en streamen moet allebei kunnen via RobinMobile, zolang je maar niet non-stop de verbinding maximaal benut. Updates lijken me met een vaste computer dan wel weer lastiger. Die zijn vaak groot en met een beperkte datasnelheid moet de verbinding dan lang 'open staan', waardoor er alarmbellen bij RobinMobile af kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietBoom83
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-02-2021
bedankt voor alle reacties mensen.
Pagina: 1