Pop-up sproeiers; terugstroombeveiliger klasse EA of BA?

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 15:00

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik lees tegenstrijdige verhalen over de benodigde klasse omtrent terugstroombeveilingen. Aan de ene kant lees ik klasse EA (vloeistofklasse 2) en aan de andere kant hoor ik dat klasse BA (vloeistofklasse 5) benodigd is (welke meteen 200+ euro zijn)

Het is voor pop-up sproeiers in mijn tuin, zonder verdere aansluiting van consumptieve punten.

De aansluiting wil ik als volgt realiseren:
Na de watermeter komt een T-stuk; 1 kant gaat naar mijn woning, aan de andere kant komt de terugstroombeveiliging, gevolgd door een stuk Tyleenslang van ongeveer 2 meter richting een verdeeldoos van Gardena. Dit staat vorstvrij in mijn kruipruimte opgesteld.

In de verdeeldoos zitten 3 kleppen, die naar de tuin geleid worden. Normaal staan deze kleppen dicht. De leidingen na de kleppen zijn zodanig uitgevoerd met leegloop aansluitingen dat bij het wegvallen van de druk de leidingen leeglopen. Er staat dus nooit water in de leiding, als de sproeiers niet aan staan, in ieder geval niet onder druk.

Mag ik dan een EA beveiliging toepassen? In de NEN-1006 lees ik in 3.1.4 Een leidingwaterinstallatie moet zo zijn uitgevoerd:
indien de inhoud van een leiding niet wekelijks wordt ververst, en op deze leiding
geen tappunten zijn aangesloten voor hygiënische en consumptieve doeleinden,
dan moet aan het begin van dat leidingdeel een controleerbare keerklep (EA) zijn
aangebracht. Vanuit deze leiding mag geen doorslag plaatsvinden van eventuele
biofilm naar de doorstroomde leiding waarvan is afgetakt.
Echter bij Brabant Water lees ik dat er een BA beveiliging nodig is.
Tuin sproei installatie / pop-up systeem
In de aansluiting van ondergrondse tuin sproei installatie voorzien van pop-up
sproeiers moet bovengronds een BA-beveiliging worden gemonteerd
Ik kan me voorstellen dat dit nodig is als er continu druk up de leiding staat, maar in mijn geval?

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-12 10:27
Als ik het zo zie in de Werkbladen is een EA genoeg (klasse 2 water)
klasse 3 en 4 is echt voor toxische stoffen.

Tevens zij de BA keerkleppen vaak een drama onder de vloer, de kleppen willen wel eens blijven steken met het gevolg van een zwembad onder je woning

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 15:00

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Thanx, ik ga ff bellen met Brabant water en het uitleggen, ik denk dat ik uitkom op CA maar dat moet ik nog ff uitzoeken.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

EA is voldoende.
CA en BA hebben een afvoer nodig... lijkt me niet wenselijk in je kruipruimte.. of je moet plek hebben om aan te sluiten

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:36
Mijn lijst van een niet nader te noemen fabrikant zegt een BA.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Paul Hewson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:46:
Mijn lijst van een niet nader te noemen fabrikant zegt een BA.
Snap niet waarom er een BA tussen zou moeten of een CA..

Een EA zorgt dat het water niet terug kan stromen naar het drinkwater is al meer dan genoeg.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Pagina: 1