Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLeijen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 22:57
Eind november 2016 heb ik een PS4 Pro aangeschaft. Sinds enkele dagen wil deze geen spellen meer herkennen, lijkt op hetzelfde defect als deze zaken:Gisteren langs de gamemania gegaan in Utrecht waar ik hem toen gekocht heb (nou ja, verhuist binnen hetzelfde winkelcentrum). Zij geven zelf aan dat Sony maar 1 jaar garantie geeft, "dus je zal flink moeten betalen". Aangegeven dat het apparaat nog binnen de verwachte levensduur valt, en zij dus als verkoper verantwoordelijk zijn voor een deugdelijk product, aangezien de playstation altijd net is behandeld en geen schade vertoond. Eerst wilden ze hem geeneens aannemen, na aandringen is dit toch gebeurt. Nog geen uur later voicemail ingesproken (stond in de AH boodschappen te doen zonder bereik), dat ze contact hadden gehad met sony en dat het €165,- ex BTW gaat kosten en dat ze niets gaan doen voor ik langs kom om dat bedrag te voldoen.

Welke rechten heb ik nu? Na 2,5 jaar meer dan de helft van de aanschafkosten betalen om een defect op te lossen wat duidelijk reglmatig voorkomt zou toch te gek voor woorden zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 15:58
Je zou zelf sony toch nog even kunnen bellen en het uitleggen? na 2,5 zou die het nog goed moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je rechtsbijstand? Die kunnen meestal model brieven leveren.
Wat Sony zegt en doet is niet relevant. Jij hebt een overeenkomst met Gamemania. Genoeg topics te vinden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Hier is al veel over geschreven.

Kijk bijvoorbeeld eens op of
op en evt op

Gelijk hebben en dit ook daadwerkelijk krijgen is vaak iets anders helaas. Feit blijft dat de verwachte levensduur van een PS4 volgens mij wel meer zou moeten zijn dan 2,5 jaar (maar dat basseer ik slechts op gevoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:14
Misschien kan je op Twiiter/Facebook nog eerst gebruiken. In mijn ogen heb je recht op kostenloos reparatie dan wel vervanging.

Maar als ze niet mee werken zal je wel moeten vechten voor je recht. En de vraag is hoever wil je gaan om je recht te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

vhal

ಠ_ಠ

Sony repareert niet maar swapt zviw gewoon ps4pro's voor een andere wel werkende console. Mijn pro had dezelfde problemen en ik kreeg - via coolblue - zonder morren een 'refurb' terug. Dit was dan wel ruim binnen de garantieperiode van 2 jaar.

Sec gezien moet Gamemania hier gewoon iets mee doen. De klacht is bekend bij anderen en je mag uitgaan van een levensduur wat langer is dan de garantietermijn. Die 1 jaar die Sony zou aanbieden lijkt mij sowieso niet kloppend.

Kom je er niet uit, dan kan je altijd nog een klacht indienen bij de Geschillencommissie.

Andere oplossing is alleen digitale games kopen maar ja... :/

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 20-06-2019 16:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20

DirtyBird

Praktiserend denker

Dit soort zaken komt vrij vaak voorbij, is er onderhand niet eens jurisprudentie over deze zaak of slikt iedereen de bittere pil uit angst voor proceskosten?
Misschien eens tijd om dit bij de rechter te winnen en de uitspraak als sticky bovenaan het forum te plakken :p we kunnen vast wel een insta-tikkieaccount in de lucht krijgen ;)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:22:
Mijn pro had dezelfde problemen en ik kreeg - via coolblue - zonder morren een 'refurb' terug. Dit was dan wel ruim binnen de garantieperiode van 2 jaar.
Geen wonder dat het zonder morren gebeurde. Wat zullen ze blij zijn geweest dat je genoegen nam met een refurb.
DirtyBird schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:34:
Dit soort zaken komt vrij vaak voorbij, is er onderhand niet eens jurisprudentie over deze zaak of slikt iedereen de bittere pil uit angst voor proceskosten?
In mijn ervaring worden deze zaken altijd geschikt voordat de rechter uitspraak kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@DirtyBird https://blog.iusmentis.co...-bij-een-consumentenkoop/

Het beroemde quelle arrest.
Maar ik denk als je GameMania officieel in gebreken stelt dagvaard er inderdaad geschikt zal worden.

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 20-06-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Quelle. En dan die uitspraken dat een refurbished iPhone niet aan de koopovereenkomst beantwoordt:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2017:2519
Maar ik denk als je GameMania officieel in gebreken stelt er inderdaad geschikt zal worden.
Uit ervaring kan ik vertellen dat er na een ingebrekestelling nog helemaal niks gaat gebeuren. Je moet echt dagvaarden voor een doorbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@GlowMouse aah crap.... ik bedoelde inderdaad dagvaarden. Het moment dat de winkel weet dat je er echt voor wil strijden.

Thx voor het opleten.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 20-06-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

GlowMouse schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:41:
[...]

Geen wonder dat het zonder morren gebeurde. Wat zullen ze blij zijn geweest dat je genoegen nam met een refurb.
Ik snap die aversie tegen "refurb" niet zo, alsof het per definitie slecht is en het aan elkaar hangt met ductape. In mijn werk in de medische sector werkt men bijna niet anders voor sommige apparatuur die defect raakt. Ik noemde het voor het gemak een refurb maar misschien is het niet eens een refurb wat Sony levert maar domweg een swap voor een "nieuwe" die daar op de plank ligt. Als dat ding gewoon voldoet conform specificaties Sony, dan is daar voor mij niks mis mee. Men kan wel roeptoeteren dat je een nieuwe wil maar sec gezien leveren ze een identiek product, al neemt het niet weg dat de term refurbished, replacement of remanufactured discutabel kan zijn. Hoe dit specifiek zit met Sony geen idee. Of ik mij druk maak voor 400€ en hiervoor een zitting start...niet echt.

[ Voor 13% gewijzigd door vhal op 20-06-2019 22:52 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 15:18
vhal schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:43:
[...]

Ik snap die aversie tegen "refurb" niet zo, alsof het per definitie slecht is en het aan elkaar hangt met ductape. In mijn werk in de medische sector werkt men bijna niet anders voor sommige apparatuur die defect raakt. Ik noemde het voor het gemak een refurb maar misschien is het niet eens een refurb wat Sony levert maar domweg een swap voor een "nieuwe" die daar op de plank ligt. Als dat ding gewoon voldoet conform specificaties Sony, dan is daar voor mij niks mis mee. Men kan wel roeptoeteren dat je een nieuwe wil maar sec gezien leveren ze een identiek product, al neemt het niet weg dat de term refurbished, replacement of remanufactured discutabel kan zijn. Hoe dit specifiek zit met Sony geen idee. Of ik mij druk maak voor 400€ en hiervoor een zitting start...niet echt.
Ik weet niet hoe het met de medische industrie zit, maar in consumentenelektronica zie je (veel te) vaak dat refurbishment neerkomt op de vervanging van de buitenkant + accu. Inherent aan moderne productietechnieken en regelgeving zoals RoHS is dat electronica slechts een beperkte levensduur heeft. Om een paar voorbeelden te geven: hoe kleiner je gaat, hoe meer effect elektromigratie gaat hebben. Flash geheugen heeft een beperkt aantal schrijfacties, kristallen kunnen precisie verliezen door een val. En dan heb ik het nog niet eens over bewegende onderdelen. Daarnaast is het nog maar de vraag of zelfs deze beperkte 'refurbishment' wel goed uitgevoerd wordt. Zo is bijvoorbeeld van Apple bekend dat de kwaliteit sterk kan wisselen.

Kortom: Refurbishment is een risico. Jij weet niet hoe de vorige eigenaar omgesprongen is met het product. Bovendien weet jij niet welke procedures de producent er op nahoudt voor refurbishment en weet je niet of die gevolgd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 21:50
vhal schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:43:
[...]

Die aversie komt door grote uiteenlopende verschillen in kwaliteit.

De ene refurb is “ff checken of het werkt, busje perslucht en een lapje er overheen” en bij de ander is het een daadwerkelijke refurb waarbij een demontage plaatsvindt, slijtagedelen vervangen worden etc.

Ik zou dan liever gewoon mn eigen apparaat terugkrijgen met vervangen onderdeel.

Afgezien daarvan kan TS Game Mania gewoon dagvaarden maar ik zou ze (met vermelding van bronnen mbt wetgeving verwachte levensduur) nog éénmalig de gelegenheid geven om zich aan de regels te houden en voor vervanging te zorgen en dat als ze niet binnen een juridisch redelijke termijn van 14 dagen reageren, je ze zal dagvaarden.

Helaas is Game Mania ook een concept wat denk ik langzaam aan het sterven is met de steeds meer online verkoop van consolegames dus dat ze in eerste instantie nee zeggen is denk ik een standaard antwoord waar Henk en Greet wellicht genoegen mee nemen zodat het GM geen geld kost. Netjes is het niet nee.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:39
Ach allemaal leuk en aardig die experts hier, maar in de praktijk komt het vrijwel altijd neer op betalen. Tegen de tijd dat dit probleem is verholpen, speelt iedereen al op de PlayStation 5.

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 21-06-2019 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
NotSoSteady schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:40:
Ach allemaal leuk en aardig die experts hier, maar in de praktijk komt het vrijwel altijd neer op betalen. Tegen de tijd dat dit probleem is verholpen, speelt iedereen al op de PlayStation 5.
En daarom is het goed dat er mensen tegen in gaan. Als er 100 mensen het gewoon accepteren en betalen. En ze hoeven maar van 10 mensen die dagvaarding kosten te betalen is het natuurlijk dikke winst voor GameMania.
En dit soort zaken hoeven echt niet lang te duren hoor. GameMania gaat het niet tot een uitspraak laten komen. Daar zorgt de juridisch afdeling wel voor. Dus tijd zat voor de ps5 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

loki504 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:07:
[...]

En daarom is het goed dat er mensen tegen in gaan. Als er 100 mensen het gewoon accepteren en betalen. En ze hoeven maar van 10 mensen die dagvaarding kosten te betalen is het natuurlijk dikke winst voor GameMania.
En dit soort zaken hoeven echt niet lang te duren hoor. GameMania gaat het niet tot een uitspraak laten komen. Daar zorgt de juridisch afdeling wel voor. Dus tijd zat voor de ps5 komt.
Maar het geld voor het opstellen van de dagvaarding, de kosten deurwaarder en het griffierecht ben je mogelijk kwijt tenzij GM dat overneemt. Mijn ervaring is dat het niet vaak voorkomt, wel bij een positieve uitspraak van de kantonrechter al zal die ws wel sturen naar een schikking op de gang.

De vraag is echter of je al die moeite en geld op voorhand er in wil steken voor iets wat nieuw 400€ kost :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
vhal schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:44:
[...]

Maar het geld voor het opstellen van de dagvaarding, de kosten deurwaarder en het griffierecht ben je mogelijk kwijt tenzij GM dat overneemt. Mijn ervaring is dat het niet vaak voorkomt, wel bij een positieve uitspraak van de kantonrechter al zal die ws wel sturen naar een schikking op de gang.

De vraag is echter of je al die moeite en geld op voorhand er in wil steken voor iets wat nieuw 400€ kost :+
Ik denk eerder dat GM al gaat schikken bij de dagvaarding. Die weten net zoals als wij dat ze dit hard verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Over Sony gesproken, heb het verhaal al eens eerder verteld, mijn PS4 (non-pro) was ook stuk na garantie periode, contact opgenomen met Sony, en die heeft hem toch gratis voor mij gerepareerd. (Duurde 3 weken.)

(Met wel de melding, dit doen we niet zomaar bla bla..) Maar die willen je wel als klant houden. (Bart Smit was toen ook zo flexibel als een muur.)

[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-06-2019 08:49 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

1nsane schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:10:
[...]

Afgezien daarvan kan TS Game Mania gewoon dagvaarden maar ik zou ze (met vermelding van bronnen mbt wetgeving verwachte levensduur) nog éénmalig de gelegenheid geven om zich aan de regels te houden en voor vervanging te zorgen en dat als ze niet binnen een juridisch redelijke termijn van 14 dagen reageren, je ze zal dagvaarden.
Je moet ze sowieso schriftelijk eerst een ingebrekestelling sturen met een redelijke termijn van actie alvorens men tot de volgende stap overgaat. Gewoon een kort en bondig relaas uitzetten van de feiten aangevuld met wat mogelijke bronnen en als eindconclusie vermelden dat het uitgangspunt een kosteloze reparatie is. Bij de dagvaarding zet je eigenlijk pas echt je kaarten in :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Gisteren aan de hand van de voorbeeldbrief van de Consuwijzer maar contact opgenomen:
Mail naar Gamemania

En een uurtje later deze reactie:
Reactie van Gamemania

Lijkt mij niet dat dit onder "actie ondernemen" valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:40

WCA

DLeijen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:59:
Gisteren aan de hand van de voorbeeldbrief van de Consuwijzer maar contact opgenomen:
[Afbeelding: Mail naar Gamemania]

En een uurtje later deze reactie:
[Afbeelding: Reactie van Gamemania]

Lijkt mij niet dat dit onder "actie ondernemen" valt?
Je hebt in jouw mail laten weten dat dit een bekend defect is met de PS4 Pro. Er is verder geen schade aan de buitenkant als het goed is, en het lijkt me dat het niet normaal is dat een console na 2,5 jaar geen schijfjes meer leest. Het feit dat het een structureel probleem van de PS4 is lijkt mij bewijs genoeg in ieder geval, confronteer ze daar eens mee.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, een PS4 lijkt in veel aspecten gewoon op een PC, met een optical drive. En hoe veel er ook aan stuk kan gaan, er zijn gradaties van stuk, en vaak zit er ook een boekje bij waarin sommige scenario's worden uitgelicht. We zitten ná de 2 jaar, maar zelfs voor die twee jaar zou je kunnen stellen dat er scenario's zijn waar garantie op het product of garantie op slijtage onderdelen niet zo zwart/wit is.

We hebben het hier bijvoorbeeld over een device wat geen optische media meer leest. Als de TS dat ding permanent op een trilplaat heeft staan, dan is dat een vrij normaal verschijnsel, en geen onderdeel van garantie. Helaas is de PS4 door hoe het ventilatie circuit werkt nogal gevoelig (je zou technisch wat self-service kunnen doen echter...). Als de TS een roker/vaper is, en iedereen die wel eens met een PC heeft gewerkt kan dat beamen, dan wil je niet weten wat voor rotzooi er in kan zitten. Bij een roker dikke lagen 'stof' en bruine aantasting, bij een vaper is het net alsof er een laagje stroop over de electronica heen ligt.

En tsja, hoewel electronica an-sich redelijk beschermt is, optische media is dat inherent niet. Mocht de TS een roker/vaper zijn dan kan ik me voorstellen dat hij géén garantie krijgt na twee jaar op een defect optisch component.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Wel grappig dat de winkel het heeft over veel misverstanden en vervolgens een interpretatie in hun voordeel doen bij weglaten conformiteit product.

Ze weten dondersgoed dat 'bewijzen' dat jij hem *niet* onjuist gebruikt hebt onmogelijk is. Met de stelling dat hij netjes gebruikt is en verwijzing soortgelijke problemen ligt de bal gewoon weer bij hen om uit te leggen waarom het normaal is dat dit na 2,5 jaar gebeurt - en daar reppen ze met geen woord over.

Ik vind vooral de basishouding heel eng, waarbij je al ziet dat het na 1 jaar gewoon standaard boodschap betalen is. Daarmee herken je ongeacht zogenaamd terecht tegenspreken met wat voor organisatie je te maken hebt: een die korte termijn cash wil en op termijn klanten de vinger geeft.

De beste weg sowieso om dit soort gedrag uit te bannen is stemmen met de portemonnee.
Umbrah schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:10:

Helaas is de PS4 door hoe het ventilatie circuit werkt nogal gevoelig (je zou technisch wat self-service kunnen doen echter...).
Dit spreekt de rest van je verhaal aardig tegen en is indicatie dat een ontwerpfout gevolgen heeft voor de levensduur tov soortgelijke apparaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 21-06-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Tsja, een PS4 lijkt in veel aspecten gewoon op een PC, met een optical drive. En hoe veel er ook aan stuk kan gaan, er zijn gradaties van stuk, en vaak zit er ook een boekje bij waarin sommige scenario's worden uitgelicht. We zitten ná de 2 jaar, maar zelfs voor die twee jaar zou je kunnen stellen dat er scenario's zijn waar garantie op het product of garantie op slijtage onderdelen niet zo zwart/wit is.

We hebben het hier bijvoorbeeld over een device wat geen optische media meer leest. Als de TS dat ding permanent op een trilplaat heeft staan, dan is dat een vrij normaal verschijnsel, en geen onderdeel van garantie. Helaas is de PS4 door hoe het ventilatie circuit werkt nogal gevoelig (je zou technisch wat self-service kunnen doen echter...). Als de TS een roker/vaper is, en iedereen die wel eens met een PC heeft gewerkt kan dat beamen, dan wil je niet weten wat voor rotzooi er in kan zitten. Bij een roker dikke lagen 'stof' en bruine aantasting, bij een vaper is het net alsof er een laagje stroop over de electronica heen ligt.

En tsja, hoewel electronica an-sich redelijk beschermt is, optische media is dat inherent niet. Mocht de TS een roker/vaper zijn dan kan ik me voorstellen dat hij géén garantie krijgt na twee jaar op een defect optisch component.
Ik rook niet, de playstation staat in een open TV-meubel met 10cm ruimte langs alle zijdes en wordt regelmatig stofvrij gemaakt aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:31

lasharor

7 december 2004

Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:12:
Wel grappig dat de winkel het heeft over veel misverstanden en vervolgens een interpretatie in hun voordeel doen bij weglaten conformiteit product.

Ze weten dondersgoed dat 'bewijzen' dat jij hem *niet* onjuist gebruikt hebt onmogelijk is. Met de stelling dat hij netjes gebruikt is en verwijzing soortgelijke problemen ligt de bal gewoon weer bij hen om uit te leggen waarom het normaal is dat dit na 2,5 jaar gebeurt - en daar reppen ze met geen woord over.

Ik vind vooral de basishouding heel eng, waarbij je al ziet dat het na 1 jaar gewoon standaard boodschap betalen is. Daarmee herken je ongeacht zogenaamd terecht tegenspreken met wat voor organisatie je te maken hebt: een die korte termijn cash wil en op termijn klanten de vinger geeft.

De beste weg sowieso om dit soort gedrag uit te bannen is stemmen met de portemonnee.
Het alternatief is dat ondernemers tot in den treuren te maken hebben met mensen die omwille van conformiteit garantie eisen over producten. De wet maakt toch gewoon onderscheid tussen plichten van de winkelier/consument in de eerste 6 maanden en de periode daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Helaas is de PS4 door hoe het ventilatie circuit werkt nogal gevoelig (je zou technisch wat self-service kunnen doen echter...).
Dat komt dus neer op een ontwerp/fabricagefout. Een spelcomputer hoort bij normaal gebruik niet na 2,5 jaar kapot te zijn. Als het toestel dermate slecht ontworpen is dat hij wel na 2,5 jaar kapot gaat is het geen deugdelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
is dit niet gevalletje pech? volgens mij zijn ze niet verplicht om de console na 2.5 jaar te repareren/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Hamazaki schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:21:
is dit niet gevalletje pech? volgens mij zijn ze niet verplicht om de console na 2.5 jaar te repareren/vervangen.
Is het normaal dat een PS4 Pro na 2,5 kapot is? Mag je dat verwachten van een dergelijk product?

De meeste mensen zullen daarop antwoorden: Nee, dat is niet normaal. De wet zegt ook dat je recht hebt op een deugdelijk product en dat hoort dan niet na 2,5 jaar al kapot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
EnigmaNL schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:23:
[...]

Is het normaal dat een PS4 Pro na 2,5 kapot is? Mag je dat verwachten van een dergelijk product?

De meeste mensen zullen daarop antwoorden: Nee, dat is niet normaal. De wet zegt ook dat je recht hebt op een deugdelijk product en dat hoort dan niet na 2,5 jaar al kapot te zijn.
is er een wet dat zegt, dat je na 2,5 jaar recht hebt op reparatie/vervanging? is dit niet een beetje coulance vanuit de winkel?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 21-06-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hamazaki schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:28:
[...]

is er een wet dat zegt dat je na 2,5 jaar recht hebt op reparatie/vervanging?
Dat je recht heb op een deugdelijk product. En Sony heeft hier duidelijk een steek laten vallen.
En dat in geval reparatie/vervaning er geen kosten gerekent mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
[...]

is er een wet dat zegt, dat je na 2,5 jaar recht hebt op reparatie/vervanging? is dit niet een beetje coulance vanuit de winkel?
Zie deze post eerder al:
Gadgeteer schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:08:
Hier is al veel over geschreven.

Kijk bijvoorbeeld eens op of
op en evt op

Gelijk hebben en dit ook daadwerkelijk krijgen is vaak iets anders helaas. Feit blijft dat de verwachte levensduur van een PS4 volgens mij wel meer zou moeten zijn dan 2,5 jaar (maar dat basseer ik slechts op gevoel)
2 jaar is europees, de Nederlandse wetgeving is gebaseerd op de verwachtte levensduur. Dat je als consument recht hebt op een deugdelijk product weet ik. Mijn probleem zit meer in dit correct kunnen aanduiden en GameMania ook zover krijgen daadwerkelijk stappen te laten ondernemen.

Probleem is daarbij ook dat ik geen rechtsbijstand heb, en rond moet komen van stagevergoeding als student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:31:
[...]

Dat je recht heb op een deugdelijk product. En Sony heeft hier duidelijk een steek laten vallen.
En dat in geval reparatie/vervaning er geen kosten gerekent mag worden.
totaal jouw interpretatie dus...

wanneer is iets niet deugdelijk? tot hoeveel jaar moet sony garantie geven hierop? bij die wet komen alleen maar vraagtekens naar boven.

[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 21-06-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
DLeijen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:31:
[...]

Zie deze post eerder al:

[...]

2 jaar is europees, de Nederlandse wetgeving is gebaseerd op de verwachtte levensduur. Dat je als consument recht hebt op een deugdelijk product weet ik. Mijn probleem zit meer in dit correct kunnen aanduiden en GameMania ook zover krijgen daadwerkelijk stappen te laten ondernemen.

Probleem is daarbij ook dat ik geen rechtsbijstand heb, en rond moet komen van stagevergoeding als student.
Probeer het met een brief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hamazaki schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:36:
[...]

In welk opzicht intepeteer jij het anders dan? Want jij bent momenteel de enige die anders beweert waarom denk je dat TS moet betalen?

Uiteraard is tot hoelaat lastig. Maar gezien de hoeveelheid topics op internet is wel duidelijk dat Sony heeft gefailt met de disc speler.

[ Voor 19% gewijzigd door loki504 op 21-06-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

lasharor schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:18:
[...]

Het alternatief is dat ondernemers tot in den treuren te maken hebben met mensen die omwille van conformiteit garantie eisen over producten. De wet maakt toch gewoon onderscheid tussen plichten van de winkelier/consument in de eerste 6 maanden en de periode daarna?
Ondernemerschap is nu eenmaal niet risicoloos. Dat iets geld kost is geen reden om je niet aan de wet te houden.

Echter vind ik wel dat de wet wat te vaag is, winkeliers kunnen zich te makkelijk verschuilen achter de vaagheid van de wet. Afhankelijk van of het hen uitkomt of niet, zullen zij zich schuilen achter de Europese 2 jaar, of achter de Nederlandse wet. Dat is ook niet de bedoeling.

En laten we eerlijk zijn: het zou heel normaal moeten zijn dat een PS4 pro na 2,5 jaar kosteloos gerepareerd wordt, wanneer het een fabrieksfout betreft. Net als dat het ook normaal is dat een wasmachine na 3 jaar gewoon gerepareerd wordt zonder extra kosten.

Dat het niet de bedoeling is dat men met een 10 jaar oude TV aankomt, waar een Wii-controller uit het LCD steekt, en men gaat eisen dat het onder "Wet conformiteit" gerepareerd wordt, snap ik. Maar gewoon normale service bieden zou niet iets bijzonders moeten zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:37:
[...]

In welk opzicht intepeteer jij het anders dan? Want jij bent momenteel de enige die anders beweert waarom denk je dat TS moet betalen?
ik stel vragen en laat het in het midden. het interpreteren doe jij met 'dit is het en zo doe je dat'. Owja, dat er een grote meerderheid eens is, wil niet direct zeggen dat het ook klopt. just saying :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Verder zou ik het ook geen probleem hebben gevonden als ik (A) fatsoenlijk was geholpen en niet direct behandeld werd als iemand die zo snel mogelijk de winkel uit moet en (B) de reparatiekosten realistisch waren geweest. Als er zonder dat er iemand met enig technisch inzicht in het apparaat gekeken heeft al geroepen wordt dat repareren de halft van de nieuwwaarde van het apparaat is, geloof ik gewoon niet dat het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:31
Ik heb ooit eens gezeik gehad met mijn oude PSP, ook binnen 2 jaar kapot.
Free record shop toentertijd zei niks te kunnen doen voor me. (sony zou 1 jaar geven)
Toen contact op genomen met Sony en die hebben het toen rechtstreeks met mij geregeld.

Wellicht als je er echt niet uit komt met Game mania gewoon proberen.
Heb van hun een verzend bon etc ontvangen en toen naar hun op gestuurd.
Kreeg een nieuwe in doos terug. Geen idee of dat nu ook de oplossing gaat worden maar je kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

[...]

Ja toch, ik vind ook dat TS moet accepteren dat er na een periode van 2 jaar gewoon kosten zijn aan reparaties.

Oftewel;

Winkel; 140 ex btw want geen garantie
TS; ja maar 140 euro is vet veel, dat is toch niet normaal na 2,5 jaar degelijk gebruik
Winkel; oke ja dat zijn we met je eens, we zien ze hier wel vaker voor terugkomen
TS; wat kunnen jullie betekenen in die 140 euro dan?
Winkel; nou dan komen we je x bedrag tegemoet
TS; heeft nog jaren plezier van ze PS4 pro

Zo moeilijk is het toch niet? Altijd meteen dat hunnie hullie spelletje, je wil er samen toch uitkomen lijkt me?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:42:
[...]

Ja toch, ik vind ook dat TS moet accepteren dat er na een periode van 2 jaar gewoon kosten zijn aan reparaties.

Oftewel;

Winkel; 140 ex btw want geen garantie
TS; ja maar 140 euro is vet veel, dat is toch niet normaal na 2,5 jaar degelijk gebruik
Winkel; oke ja dat zijn we met je eens, we zien ze hier wel vaker voor terugkomen
TS; wat kunnen jullie betekenen in die 140 euro dan?
Winkel; nou dan komen we je x bedrag tegemoet
TS; heeft nog jaren plezier van ze PS4 pro

Zo moeilijk is het toch niet? Altijd meteen dat hunnie hullie spelletje, je wil er samen toch uitkomen lijkt me?
Dat is dus het probleem, de winkel ontkent iedere vorm van verantwoordelijkheid voor een degelijk product en legt de volledige verantwoordelijkheid bij Sony. "Sony rekent x, dus jij betaalt x. Onze service is dat we contact met sony voor je regelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Hamazaki schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:36:
[...]

wanneer is iets niet deugdelijk? tot hoeveel jaar moet sony garantie geven hierop? bij die wet komen alleen maar vraagtekens naar boven.
Sony staat hier volledig buiten, je hebt immers geen overeenkomst met Sony maar met de verkoper.

Is het een deugdelijk product als een PS4 Pro van enkele honderden euro's na 2,5 jaar normaal gebruik kapot is? Lijkt mij niet.
DLeijen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:46:
[...]

Dat is dus het probleem, de winkel ontkent iedere vorm van verantwoordelijkheid voor een degelijk product en legt de volledige verantwoordelijkheid bij Sony. "Sony rekent x, dus jij betaalt x. Onze service is dat we contact met sony voor je regelen."
Precies en daar klopt dus helemaal niets van, jij hebt helemaal niets te maken met Sony want je hebt de PS4 Pro niet bij Sony gekocht maar bij GM. Dat Sony het apparaat toevallig gemaakt heeft doet niet ter zake.

[ Voor 35% gewijzigd door EnigmaNL op 21-06-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hamazaki schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:40:
[...]

ik stel vragen en laat het in het midden. het interpreteren doe jij met 'dit is het en zo doe je dat'. Owja, dat er een grote meerderheid eens is, wil niet direct zeggen dat het ook klopt. just saying :)
https://www.techniekneder...-huishoudelijke-apparaten

Waarbij een grote kantekening is dat dit gebruikersduur is die zelfs nog korter is als de verwachten levenduur. En daar is een spelcomputer van 2,5 jaar nog jong.

Maar ja als jij niets wil interpeteren. Ben je in mijn ogen alleen hier om het topic te vervuilen. En zal ik ook geen aandacht meer aan je schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:47:
[...]Maar ja als jij niets wil interpeteren. Ben je in mijn ogen alleen hier om het topic te vervuilen. En zal ik ook geen aandacht meer aan je schenken.
dit hoef je niet te doen. graag niet persoonlijk maken. ik heb even naar de link gekeken, maar waar haal je het uit dat de TS recht heeft op garantie? ik heb ook naar de tabel gekeken(misschien zie ik iets over het hoofd)

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 21-06-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

DLeijen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:46:
[...]

Ja en na twee jaar is het toch ook service dat ze dit voor je willen doen?

Ga naar de winkel (met hun garantie beleid, wat dus eindigt na 2 jaar) en je vraagt wat ze voor je kunnen doen. Kunnen ze wat voor je doen is dat service. Je kunt daarbij aangegeven dat het redelijk is dat zon apparaat het na 4/5 jaar nog steeds doet (dus je halverwege de levens span zit en het netjes zou vinden dat ze bijv. 50% zouden vergoeden.

Andere optie; ga direct naar Sony vraag wat ze voor je kunnen doen, dan kan je wellicht nog wat aanspraak doen op andere garantie wegen.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:42
Hamazaki schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:50:
[...]

dit hoef je niet te doen. graag niet persoonlijk maken. ik heb even naar de link gekeken, maar waar haal je het uit dat de TS recht heeft op garantie?
De wet zegt je hebt recht op een deugdelijk product. Dat is dus een product dat zo lang mee gaat als je er van mag verwachten. Als je doorlikt vanuit die link zie je dat de verwachte gebruiksduur voor consoles van €300+ 3 jaar is. De wet geeft dus 3 jaar verplichte garantie bij normaal gebruik.

Die gebruiksduur is wat UNETO-VNI aangeeft, volgens de consumentenbond is het nog veel langer.
Flappiewappie schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Ja en na twee jaar is het toch ook service dat ze dit voor je willen doen?

Ga naar de winkel (met hun garantie beleid, wat dus eindigt na 2 jaar)
Dat kan een winkel wel zeggen maar de wet schrijft hier voor dat de garantieperiode dus 3 jaar is.

[ Voor 22% gewijzigd door Philip Ross op 21-06-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Philip Ross schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:52:
[...]

De wet zegt je hebt recht op een deugdelijk product. Dat is dus een product dat zo lang mee gaat als je er van mag verwachten. Als je doorlikt vanuit die link zie je dat de verwachte gebruiksduur voor consoles van €300+ 3 jaar is. De wet geeft dus 3 jaar verplichte garantie bij normaal gebruik.

Die gebruiksduur is wat UNETO-VNI aangeeft, volgens de consumentenbond is het nog veel langer.

[...]

Dat kan een winkel wel zeggen maar de wet schrijft hier voor dat de garantieperiode dus 3 jaar is.
ah, ik zie het. kan je dit tegen de winkel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Hamazaki schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:54:
[...]

ah, ik zie het. kan je dit tegen de winkel gebruiken?
Ik heb het wel eens gebruikt tegen de mediamarkt en zelfs boven de in deze lijst genoemde termijn wilden ze wel helpen nadat ik die informatie via hun keurmerk in een klacht had gezet.

Natuurlijk kan een winkel moeilijk doen maar als het op er op aan komt heeft TS de wet aan zijn kant. Dat maakt wel veel uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Philip Ross op 21-06-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36
@Hamazaki Als je het in een veelvoud af drukt en iemand daar mee voor zijn hersens mept wel.

De wet in Nederland kan heel fijn zijn als iedereen zich er netjes aan houdt, maar we zijn het er volgens mij wel over eens dat deze wet zo ontzettend veel aan interpretatie over laat omdat het niet gespecificeerd is en een winkel inderdaad kan roepen dat een console niet langer dan een bepaalde tijd conform hoeft te zijn. Of bovenstaande links iets zijn om mee te schermen, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Het beleid van Sony rondom hun consoles is vreselijk. Had zelf een PS3 die na 1 jaar en 1 maand het leven gaf (ring of death). Met de winkel contact opgenomen die mij vertelden dat ik maar contact moest opnemen met Sony.
Ik dus Sony gebeld. Erg lang aan de lijn gehangen met wachten en deze wilden wel mijn PS3 repareren voor een 200 euro (excl verzendkosten). Ze gaven ook aan dat er bij diverse winkels ook eventueel een nieuwe PS3 slim te koop was met een leuke aanbieding van 250 euro en dit misschien wel interessant was, omdat je dan weer 1 jaar nieuwe garantie hebt...

Ik heb de telefoon opgehangen en sindsdien nooit meer een console gekocht van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Ik ben via twitter maar gaan porren bij Gamemania, Playstation Nederland, ConsuWijzer en Consumentenbond. Kijken of publiekelijk aanspreken meer reactie oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
Ik waarschuw je wel alvast dat Sony Support vreselijk is. Zijn ook nogal kortaf aan de telefoon, zelfs als je wijst op fabrieksgarantie van 3 jaar etc.
Ze zullen bij elk feit dat je aankaart wijzen op het feit van of een nieuwe kopen via hun (zogenaamde reparatie) en dan geen nieuwe garantie, of een nieuwe kopen in een winkel in de buurt.
Echte reparaties doen ze trouwens nooit, zelfs niet kleine dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Dostar schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:15:
Ik waarschuw je wel alvast dat Sony Support vreselijk is. Zijn ook nogal kortaf aan de telefoon, zelfs als je wijst op fabrieksgarantie van 3 jaar etc.
Ze zullen bij elk feit dat je aankaart wijzen op het feit van of een nieuwe kopen via hun (zogenaamde reparatie) en dan geen nieuwe garantie, of een nieuwe kopen in een winkel in de buurt.
Echte reparaties doen ze trouwens nooit, zelfs niet kleine dingen.
Tsja, je hebt helemaal niks met Sony te maken. De verkoper moet garantie geven, niet Sony.

Ik weet niet waar jij 3 jaar fabrieksgarantie vandaan haalt verder, maar een PS4 pro heeft 1 jaar fabrieksgarantie.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Dostar schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:17:
Het beleid van Sony rondom hun consoles is vreselijk. Had zelf een PS3 die na 1 jaar en 1 maand het leven gaf (ring of death). Met de winkel contact opgenomen die mij vertelden dat ik maar contact moest opnemen met Sony.
Ik dus Sony gebeld. Erg lang aan de lijn gehangen met wachten en deze wilden wel mijn PS3 repareren voor een 200 euro (excl verzendkosten). Ze gaven ook aan dat er bij diverse winkels ook eventueel een nieuwe PS3 slim te koop was met een leuke aanbieding van 250 euro en dit misschien wel interessant was, omdat je dan weer 1 jaar nieuwe garantie hebt...

Ik heb de telefoon opgehangen en sindsdien nooit meer een console gekocht van Sony.
Zoals @GreNade (hoi trouwens :+) hierboven al aangaf is het helemaal niet onredelijk wat Sony hier doet. Jij bent namelijk geen partij voor hun, en de winkel had het voor je op moeten lossen. "Contacteer Sony maar" is absoluut geen goede oplossing voor de consument. Sony mag rekenen wat ze willen. Het advies had wel beter gekund: ipv een PS 3 Slim kopen aanraden om het weer met de winkel op te pakken ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
Ik moet je helaas gelijk geven betreft het feit dat dit zaak was voor de winkel waar ik het kocht. Had mijn PS3 samen met een televisie aangeschaft via een webwinkel (en nee niet via Coolblue of Bol die zaken wel altijd keurig afhandelen, maar via een webwinkel die vroeger voornamelijk bekend was om verkoop van kleding... hadden ze het misschien ook bij moeten houden haha).
Maar het is enorm lastig als je net een kleine maand buiten de garantie valt en je van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
De reden dat ik nooit meer een console heb gekocht is het feit dat er veel gevallen bekend waren betreft mankementen met de PS3 (maar ook de Xbox ring of death), dat ik besloten had het te houden op een game machine die ik zelf kan repareren.
Kortom ben weer op de 99% gestapt op PC gaming en voor 1% op retro gaming (oldskool Nintendo couch gamen met vrienden en een biertje, Tweakers ook welkom :+ ).

Maar toen ik deze post last, wilde ik even mijn ervaring delen, dat top poster de strijd misschien als verloren moet beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 21:50
Dostar schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:02:
Ik moet je helaas gelijk geven betreft het feit dat dit zaak was voor de winkel waar ik het kocht. Had mijn PS3 samen met een televisie aangeschaft via een webwinkel (en nee niet via Coolblue of Bol die zaken wel altijd keurig afhandelen, maar via een webwinkel die vroeger voornamelijk bekend was om verkoop van kleding... hadden ze het misschien ook bij moeten houden haha).
Maar het is enorm lastig als je net een kleine maand buiten de garantie valt en je van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
De reden dat ik nooit meer een console heb gekocht is het feit dat er veel gevallen bekend waren betreft mankementen met de PS3 (maar ook de Xbox ring of death), dat ik besloten had het te houden op een game machine die ik zelf kan repareren.
Kortom ben weer op de 99% gestapt op PC gaming en voor 1% op retro gaming (oldskool Nintendo couch gamen met vrienden en een biertje, Tweakers ook welkom :+ ).

Maar toen ik deze post last, wilde ik even mijn ervaring delen, dat top poster de strijd misschien als verloren moet beschouwen.
Het hangt er vanaf hoe ver je wilt gaan.

Ik heb zelf ooit m.b.t. een wasmachine van 4,5 jaar oud wél doorgezet omdat de betreffende keten me de helft wilde laten betalen. Uiteindelijk hebben die het niet tot een zaak laten komen maar het kostte een hoop moeite.

Ik snap het principe wel, afgezien van de kosten, mag je op zn minst coulance verwachten m.b.t. reparatie in dit geval.

Uiteindelijk zou je genoegen moeten nemen met je eigen machine gerepareerd, 2,5 jaar is ook wel weer wat lang om een nieuwe te kunnen verwachten.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Alweer een topic vol met wel en nietes antwoorden: ja de Nederlandse wetgeving gaat uit van een verwachte levensduur, maar de Europese wetgeving heeft de garantie termijn op 2 jaar gezet. Probeer maar eens je gelijk te krijgen....

Je hebt gewoon 2 jaar garantie en daarna is het hopen op coulance, want de verwachte levensduur is een enorm vaag begrip. Als je 10 uur per dag op dat ding speelt, dan begeeft je PlayStation het wellicht binnen twee jaar. Als je iedere week even een paar uurtjes speelt, dan doet hij het over 20 jaar wellicht nog steeds.

De Nederlandse wetgeving maakt het er dus niet makkelijker op, want ze zeggen in-principe dat de garantie twee jaar is. Want dat is Europees zo geregeld en geld ook voor Nederland, alleen in Nederland wil de overheid net iets beter doen. Dus hebben ze een heel vaag begrip gecreëerd.
In plaats daarvan staat in de wet dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar.
Kortom je kunt puur op coulance rekenen of gezellig naar de rechter, maar van dat geld koop je zowel een Xbox en een PlayStation. En of je dat gaat winnen is dan maar de vraag.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
Ik had zelf in die tijd mijn verlies genomen vanwege geen rechtsbijstand en tevens een laag inkomen, dus een rechtszaak beginnen was geen optie.
Toen had ik via internet gezocht naar winkels die reparaties aanboden voor de PS3... en gelukkig vond ik die 1 in de omgeving. Dus ik meteen een afspraak gemaakt en de PS3 daar heen gebracht. Kosten waren 45 euro ongeacht wel of niet te repareren... Dat waren de voorwaarden en vooraf betalen.

Kortom ik met nieuwe hoop 45 euro neergeteld, om 3 dagen later te horen krijgen dat ze de PS3 niet konden repareren, maar ik mocht hem wel op komen halen. Leukste van dit avontuur was dat de hele PS3 uit elkaar lag, ze namen niet eens de moeite het terug in elkaar te zetten. Dus met een tas vol losse onderdelen fietste ik naar huis en bleef over met een "gratis" harde schijf bruikbaar voor in een ooit toekomstige laptop...

Kortom mijn advies: Zorg dat je rijk bent of hele goede rechtsbijstandsverzekering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Net van de GameMania de volgende mail gehad:
Ik stuur deze mail naar aanleiding van mijn eerdere belletje. Na kort
online contact met Sony zijn wij tot de ontdekking gekomen dat het
opsturen en repararen van Uw PS4 neerkomt op zo'n 200 euro.

Wij hebben toen eerst zelf nog even gekeken naar het apparaat en bij Uw
serie is het bekend dat het neerzetten van de PS in staande houding wel
de CD laat lezen. Dit lijkt ons het overwegen waard gezien de kosten.
Graag vernemen wij van U wanneer het schikt het apparaat weer op te halen.
Ik twijfel nu of ik de moeite wil nemen meer druk te zetten om gewoon een goed werkend apparaat te hebben. In hoeverre is het feit dat zij zelf aangeven dat dit een bekend probleem is te gebruiken om druk te zetten dat de playstation niet deugdelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

DLeijen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:24:
Net van de GameMania de volgende mail gehad:

[...]

Ik twijfel nu of ik de moeite wil nemen meer druk te zetten om gewoon een goed werkend apparaat te hebben. In hoeverre is het feit dat zij zelf aangeven dat dit een bekend probleem is te gebruiken om druk te zetten dat de playstation niet deugdelijk is?
Jeetje, het wordt zo wel een beetje een "You're holding it wrong" scenario.

Je kan toch niet van je klanten verlangen dat ze vanwege een fabrieksfout de playstation rechtop gaan zetten...

Ik heb ook niet de beste ervaringen met GameMania, maar dit is gewoon onbeschoft.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

GreNade schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:32:
[...]

Je kan toch niet van je klanten verlangen dat ze vanwege een fabrieksfout de playstation rechtop gaan zetten...
Mogen ze wel een gratis standaard meeleveren ;)
Daarnaast moet je er ook maar net ruimte voor hebben om hem staand te plaatsen.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLeijen
Heb als volgt gereageerd:
Goedendag,

Zouden jullie willen testen of de PS4 staand neerzetten inderdaad het defect oplost? Als dit het geval is, zou ik hem zondag op kunnen halen. Daarbij moet ik wel melden dat ik niet heel tevreden ben met deze 'oplossing', aangezien jullie volgens de nederlandse wet verplicht zijn als verkoper een deugdelijk product te leveren en, als dit niet het geval is zoals nu, te zorgen voor een correcte oplossing van het probleem. Dit staat volledig los van het jaar fabrieksgarantie, maar is gekoppeld aan de verwachte levensduur van een product.

Met vriendelijke groeten,
Dit heeft geresulteerd in de volgende reactie:
Ik heb zojuist geprobeerd te bellen maar helaas krijg ik de voicemail. Wij heb zojuist de PS4 aangesloten en getest met een disc van Spider Man die reeds geïnstalleerd stond. Hierbij word de disc wel gelezen in staande houding. Zoals gezegd kunnen wij hem naar Sony sturen. Ik snap dat dit wellicht niet volgens tevredenheid is. We hebben in dit geval te maken met de Europese regelgeving (1 jaar fabrieksgarantie & 2de jaar consumenten garantie) waarin een garantie van 2 jaar word geboden word. Betreffende playstation is op 28/11/2016 aangekocht waardoor de wettelijke 2 jaars garantie helaas is verlopen.

Ik zal aan mijn collega's doorgeven dat je hem zondag komt ophalen. Mocht je nog andere vragen en/of opmerkingen hebben neem dan even telefonisch contact met mij op.

Met vriendelijke groet,
Ik ga er maar mee akkoord omdat het me de energie niet waard is, maar ga wel melden dat dit direct de laatste maal is dat ik iets aanschaf bij deze keten. Overigens heeft ConsuWijzer inmiddels ook gereageerd, en aangegeven dat de geldende regelgeving hier inderdaad de nederlandse is met een te verwachten levensduur van >3 jaar, en niet de europese die de GM blijft aanhalen.

Aan diegenen die in de toekomst hier tegenaan lopen en wel de strijd aangaan, veel succes gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Hehe, die oplossing kreeg ik ook ergens te horen. Uiteindelijk is het een kwestie van tijd voordat de disc-error ook in de verticale stand tevoorschijn komt hetgeen bij mij ook gebeurde.

Kolderieke oplossing van Gamemania als je het mij vraagt, alsof je moet remmen met je handrem omdat de voetrem stuk is van je auto :+

[ Voor 24% gewijzigd door vhal op 21-06-2019 15:45 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

629110

Oneliners hebben we niet zoveel aan.

[ Voor 65% gewijzigd door Perkouw op 21-06-2019 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik begrijp het bochtenwerk ook niet meer. Er zijn hier een hoop mensen die vaak met dit bijltje hakken, maar deze versie van wetsuitleg heb ik nog niet gezien.

Voert degene die dat steeds stelt een titel die een juridische achtergrond vermoedt? Vraag anders eens of ze hun interpretatie hier eens komen onderwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:29:
Alweer een topic vol met wel en nietes antwoorden: ja de Nederlandse wetgeving gaat uit van een verwachte levensduur, maar de Europese wetgeving heeft de garantie termijn op 2 jaar gezet. Probeer maar eens je gelijk te krijgen....
Volgens mij is die europese wet een minimum termijn. De nederlandse wet mag daar dus van af wijken en doet dat in dit geval. Als de richtlijn van de verkopersorganisatie 3 jaar is dan heb je gewoon recht op 3 jaar garantie.

Coulance heeft het dus niets mee te maken.

Ben het wel met je eens dat het lastig is om dit recht op garantie af te dwingen doordat de wet zo vaag is hierover.
Pagina: 1