Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MxMayne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 19:05

MxMayne1

Blijf kalm en grappig

Topicstarter
Mijn vraag:
Momenteel wordt mijn nieuwbouw huis gebouwd (fundering). Voor het elektriciteitsplan ben ik nog in overleg met de elektricien. Ik wil graag met behulp van een Homey of Domoticz straks zelf wat kleine dingen automatiseren. Paar Hue Lampen, nest deurbel, sonos op de wc, vloerverwarming gebruiken. Niet uitgebreid maar wel op de meest interessante plekken iets kunnen doen met een App/Alexa.

Kan ik door een paar simpele aanwijzingen richting de elektricien mijn huis meer domotica ready maken voor als ik later toch meer wil automatiseren?

Lege virente, virent cuncta

Beste antwoord (via MxMayne1 op 28-06-2019 14:23)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Begin eerst eens te bedenken wat je wilt aansturen, maar ook wat je niet wilt
dat kan zijn "elektronische deurslot", camera's rond je huis, detectie, zonwering enzv.

Dan ga je nadenken wil je alles bedraad of draadloos, grote kans dat je een mix krijgt.
zo is bv niet nodig om overal schakelaars in de muur te hebben maar kan je deze met batterij op elke locatie op de muur plakken (of je gsm) ..

Zoiezo is flexibiliteit zeer handig dus als jij tv op 6 plekken in de woonkamer kan zetten wil je van de meter kast 1 loze leiding naar elke locatie. (geld ook voor werkplek/keuken apparatuur enzv)

Zoiezo zou ik bv van zolder, tuin(en), schuur,garage naar meterkast een koof hebben waarin je kabels (in buizen) kan verwerken 50x50cm bv .. dat is goedkoper dan loze leidingen .. zeker als je bv verlaagde plafonds doet .. loze leidingen zijn dan beperkt(er) doordat je deze strategisch hebt toegewezen.
en bv schuur/garage of tuin kan je wellicht af met een "rioolpijp" het is meer dat je geen graaf werkzaamheden hebt om extra stroom/netwerk ofzo naar je elektrische oplader (auto) of schuur hoeft te doen.

om je een praktisch voorbeeld te geven
- bij de aanleg van onze nieuwe keuken word er bij de gasaansluiting een perilex (stroom) aansluiting voor inductie fornuis naar de meterkast toegevoegd.. kosten 100,- echter als we zonnenpanelen en andere meterkast aansluitingen hebben laten we de perilex "aansluiten" en bij de aanschaf van inductie is het 10minuten werk van gas naar inductie overschakelen. Hiervoor hoeven we dan de keuken niet af te breken en extra meterkast kosten (2x monteur ipv nu geplande 1x) ..

ter voorbereiding huur ik een beton boor (mannetje) in die mag gelijk gaten boren voor de elektra kabels van de zonnepanelen naar zolder .. naast de aansluiting in de keuken.

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 16:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zelf geen ervaring met nieuwbouw, maar het kan nooit kwaad om in en stervorm wat lege leidingen naar een centraal punt (of meterkast) te laten leggen :) Uit het plc-topic:
Een ander belangrijk verschil is dat knx een bustopologie heeft. Hoewel de bekabeling vaak stervormig wordt aangelegd (bijv. alle kabels naar de meterkast waar de knx-apparatuur wordt aangesloten) is dat geen verplichting. Bij een plc leg je wel altijd alle kabels in stervorm centraal naar de plc. Met behulp van buskoppelaars is het overigens wel mogelijk om op een andere plek (bijvoorbeeld in de schuur) uitbreidingsmodules op te hangen maar de kabels zullen dan daar opnieuw stervormig naar de buskoppelaar met uitbreidingsmodules aangelegd moeten worden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Heb in mijn woning ook naar alle ruimtes een extra loze leiding laten trekken, naar zolder zelfs drie. Voor camera’s (PoE), utp en zonnepanelen. Daarnaast zou ik, als ik het opnieuw moest doen, de inbouwdozen wat dieper doen. Iets meer ruimte op te priegelen voor als je later iets van Fibaro switches er in wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat
-stopkontakten bij de vloerverwarmingverdelers (esp8266 voeding bijv.)
-POE naar de IP cameras (dahua 4k 8MP - amazon.de)
- de rest is draadloos: Wifi, zwave en zigbee(2mqqt)

Denk ook aan:
1 of 3 fase aanleg voor de omvormer zonnepanelen/EV Lader/Batterij opslag/Warmtepomp(boiler)/doorstroomverwarmer
En ethernet kabeltje er naar toe.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2019 22:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Stopcontacten voor de gordijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 07:23
En zorg dat je ook de nul kabel bij de schakelaars hebt liggen en diepe dozen. Handig voor inbouw van (bv zwave) ontvangers later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:36
B.Lensen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:26:
Mijn vraag:
Momenteel wordt mijn nieuwbouw huis gebouwd (fundering). Voor het elektriciteitsplan ben ik nog in overleg met de elektricien. Ik wil graag met behulp van een Homey of Domoticz straks zelf wat kleine dingen automatiseren. Paar Hue Lampen, nest deurbel, sonos op de wc, vloerverwarming gebruiken. Niet uitgebreid maar wel op de meest interessante plekken iets kunnen doen met een App/Alexa.

Kan ik door een paar simpele aanwijzingen richting de elektricien mijn huis meer domotica ready maken voor als ik later toch meer wil automatiseren?
Denk in ieder geval aan bekabeling richting eventuele screens, leiding voor eventuele buiten camera's, tussen je verdiepingen in een aantal extra loze leidingen, zodat je wat zaken omhoog- en omlaag kunt brengen. Verder heb ik loze leidingen naar de garage laten leggen (inmiddels in gebruik voor bijvoorbeeld auto oplaadpunt, buiten temperatuur sensoren en buiten wifi ap.

En een aantalen zaken kun je ook met eenvoudige zaken als bewegingsmelders doen (trapkast, lamp bij binnenkomst e.d), dat is dan veel goedkoper en handiger.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Begin eerst eens te bedenken wat je wilt aansturen, maar ook wat je niet wilt
dat kan zijn "elektronische deurslot", camera's rond je huis, detectie, zonwering enzv.

Dan ga je nadenken wil je alles bedraad of draadloos, grote kans dat je een mix krijgt.
zo is bv niet nodig om overal schakelaars in de muur te hebben maar kan je deze met batterij op elke locatie op de muur plakken (of je gsm) ..

Zoiezo is flexibiliteit zeer handig dus als jij tv op 6 plekken in de woonkamer kan zetten wil je van de meter kast 1 loze leiding naar elke locatie. (geld ook voor werkplek/keuken apparatuur enzv)

Zoiezo zou ik bv van zolder, tuin(en), schuur,garage naar meterkast een koof hebben waarin je kabels (in buizen) kan verwerken 50x50cm bv .. dat is goedkoper dan loze leidingen .. zeker als je bv verlaagde plafonds doet .. loze leidingen zijn dan beperkt(er) doordat je deze strategisch hebt toegewezen.
en bv schuur/garage of tuin kan je wellicht af met een "rioolpijp" het is meer dat je geen graaf werkzaamheden hebt om extra stroom/netwerk ofzo naar je elektrische oplader (auto) of schuur hoeft te doen.

om je een praktisch voorbeeld te geven
- bij de aanleg van onze nieuwe keuken word er bij de gasaansluiting een perilex (stroom) aansluiting voor inductie fornuis naar de meterkast toegevoegd.. kosten 100,- echter als we zonnenpanelen en andere meterkast aansluitingen hebben laten we de perilex "aansluiten" en bij de aanschaf van inductie is het 10minuten werk van gas naar inductie overschakelen. Hiervoor hoeven we dan de keuken niet af te breken en extra meterkast kosten (2x monteur ipv nu geplande 1x) ..

ter voorbereiding huur ik een beton boor (mannetje) in die mag gelijk gaten boren voor de elektra kabels van de zonnepanelen naar zolder .. naast de aansluiting in de keuken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MxMayne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 19:05

MxMayne1

Blijf kalm en grappig

Topicstarter
Thanks voor de info. Ik heb inmiddels met de elektricien overlegd dat er een aantal fibaro schakelaars komen. Ook bij de zonwering en op een aantal strategische plekken komt een loze leiding om eventueel dat soort apparaten van stroom en/of data te voorzien.

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Lege virente, virent cuncta

Pagina: 1