Nieuwbouw, WiFi belabberd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 18:37
Wij zijn zojuist verhuisd naar een nieuwbouw huis. Nu hangt de experiabox in de meterkast en de WiFi op de begane grond is oké. Maar op de eerste verdieping is het al drama en op zolder nul.

Nu ligt er op zolder al utp ivm de zonnepanelen. Op de eerste etage kan ik een utp trekken ivm loze leiding. Ik zit te denken aan een AP van ubiquity. Maar zal ik deze beneden in de hal ophangen en de WiFi van de exp box uitzetten? Of die wel aan laten en op de eerste etage de ubi hangen? Uiterst geval kan ik ook nog twee Ubi’s ophangen eerste verdieping en zolder.

Op zolder werk ik 1 dag in de week. Dus daar gooi ik sowieso een switchje tussen om daar met kabel te werken.

En welke variant van de ubiquity zou dan goed zijn? De lite of de LR?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 10:45

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Slechte WiFi heeft te maken met wapening van beton etc. dat in nieuwbouw veel meer wordt toegepast dan vroeger.

Daarbij is WiFi altijd 2-richtingsverkeer. Een 'sterker' AP heeft dus alleen zin als het device zelf ook voldoende kracht heeft om het AP te bereiken, anders schiet je er niks mee op.

Ik stel voor om kabels te trekken, of desnoods een AP op de 1e verdieping. Een ander AP op de plek van de Experiabox gaat je waarschijnlijk niks helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 14:34
Ik zou als eerste eens de bestaande router eens uit de meterkast halen. Ik snap dat hij met een hele hoop mensen daar terecht komt, maar dat is (meestal) wel echt de slechtste plaats waar je hem op kan hangen.

Zet hem gewoon eens in het halletje neer oid, en kijk hoe je bereik dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Die experiaboxen zijn lompe apparaten dus die in de hal zetten zal denk ik hier op bezwaren stuiten (vrouw des huizes)

Een AP op de eerste verdieping is zeker een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Om even een ervaring te delen.
Ik heb een nieuwbouwhuis met 2 verdiepingen (3 vloeren dus :)) van een paar jaar oud.
De meterkast zit voorin huis, waar je dus niet in de buurt bent.

Ik heb in de woonkamer een AP (Cisco, maar TP-link of Ubiquity doet hetzelfde wat dat betreft) en op de bovenste verdieping.

Nu heb ik overal in huis goede wifi coverage.
Als ik overal goed 5G Wifi wil (wat ik nu in de belangrijke kamers wel heb) dan zul je er 3 moeten hebben.
2.4Ghz is voor de andere ruimtes voldoende bandbreedte om alles te doen zoals Netlfix streamen of live Ziggo kijken.

De Wifi in het modem heb ik uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 20-06-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

Het mooiste is een UTP-gekoppelde AP op elke verdieping. Hoe meer line of sight, des te beter. De WiFi van een experiabox heb ik geregeld uitgezet (bij mensen die er een hebben), en gekozen voor een niet al te dure oplossing via UTP en een AP. Kost je een switch en mogelijk wat PoE-adapters, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Naast dat je te maken hebt met gewapend beton in je woning, heb je al gekeken naar hoeveel 2.4Ghz AP's je ziet als je bijvoorbeeld WIFI analyzer op je telefoon gebruikt?

Ik woon zelf in een eind jaren 70 woning cq bunker ( massief gewapend beton, niet eens kanaalplaten ). Ik heb na een verbouwing naar elke ruimte minimaal 2 UTP kabels getrokken en netjes weg gewerkt. In de woonkamer heb ik zelfs 2x4 en 1x2 outlets geplaatst.

Na lang gezeik met WIFI en stabiliteit heb ik nu in de woonkamer tactisch een Ubuquiti AP hangen en op zolder op kantoor eentje. Daarmee dek ik nu het belangrijkste af. Eventueel kan ik nog op de 1e verdieping ook nog een AP hangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:19
Werk in stapjes.

Begane grond is OK, dus daar hoef je niks te doen.
Je wil regelmatig op zolder werken, dus hang daar al eens een AP dat bedraad aan je net hangt.

Is het dan nog niet goed op het 1ste, dan hang je daar nog een AP bij.

Als je binnenmuren niet te dik zijn, dan lukt het wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 14:34
Mick30 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:10:
Die experiaboxen zijn lompe apparaten dus die in de hal zetten zal denk ik hier op bezwaren stuiten (vrouw des huizes)

Een AP op de eerste verdieping is zeker een optie.
Ik bedoel dan ook gewoon tijdelijk, als test. Als je dan beter bereik hebt, kan je naar mooiere oplossingen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Dank allen voor de reacties! Ik denk dat ik eerst op zolder op de overloop een AP hang om te kijken of dit ook de eerste verdieping dekt. Zal er dan nog een verschil zijn tussen de ubiquity lite of de LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

BCC

Eh ja, de een is long range en de ander niet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Dat begrijp ik uiteraard, vraag is meer of dat voor mijn doeleinde ook daadwerkelijk uit zal maken? Is er ook daadwerkelijk verschil tussen die twee in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ook nieuwbouw huis hier. Router inc. wifi van de ISP uitgezet en vervangen door een wifi loze router welke in de meterkast staat. Vervolgens 3 AP's geinstalleerd, op elke verdieping 1, letterlijk overal in het huis ontvangst, niemand die hier klaagt. Echter in de tuin valt het ontvangst tegen, dus daar zit ik over te denken om een vierde AP te plaatsen. Alle AP's op de 5Ghz band, 2.4 uitgeschakeld. Kost wat maar dan heb je ook wat!

[ Voor 7% gewijzigd door WeaZuL op 20-06-2019 21:00 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mick30 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:37:
Dat begrijp ik uiteraard, vraag is meer of dat voor mijn doeleinde ook daadwerkelijk uit zal maken? Is er ook daadwerkelijk verschil tussen die twee in de praktijk.
Ik heb thuis getest met de AC PRO en de long range, bij mij in huis gaf de PRO een veel beter werkbaar signaal. Na het bepalen van de plek even goed testen met de RF scanner en de diverse kanelen om het te optimaliseren.

Ik kan je het merk in elk geval méér dan aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mick30 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:37:
Jazeker. In grote open ruimtes. Jouw woning is allesbehalve dat. De LR heeft bovendien nul toegevoegde waarde boven de Lite in 5GHz, waar je sowieso wilt zitten.

Voor WiFi geldt sowieso dat locatie veel belangrijker is dan specs. Liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een monster op de verkeerde. Ook liever twee low-spec apparaten dan een enkele lompe. Ik zou in beginsel uitgaan van 2x2 MIMO AP's, in UniFi termen dus de UAP AC Lite. Pas als je niet de mogelijkheid hebt om drie van die dingen te plaatsen zou ik twee hogere specs (bijv de UAP AC Pro) overwegen. Drie lites zijn goedkoper dan twee Pro's, leveren betere dekking en betere performance.

Maar even een tegengeluid hier qua keuze voor Ubiquiti's UniFi - KPN heeft ook gewoon AP's in het assortiment, recent hebben ze die onder handen genomen en het resultaat is interessant: spotgoedkoop (EUR 50), vergelijkbare specs met de UAP AC Lite en ook nog daadwerkelijk managed WiFi. Je gaat niet al die leuke instelmogelijkheden van UniFi hebben, maar ik lees nergens hier behoefte daaraan. Voordeel is zowel dat ze per stuk goedkoper zijn als dat je de WiFi van de Experiabox kunt blijven gebruiken (ervan uitgaande dat het een 10A is). Dus je kunt zelfde dekking+prestaties krijgen die je met drie UAP AC Lites (~EUR 225 ) realiseert door twee Experia WiFi's (EUR 100) te plaaten.

De vraag zou moeten zijn of er iets is wat je wilt wat die Experia WiFi's niet kunnen. Zo nee is EUR 225 voor UniFi redelijk wat geld over de balk smijten IMHO.

Qua zaken die wel met UniFi kunnen maar niet met Experia moet je denken aan:
- per SSID en frequentieband aparate instellingen
- VLAN support - verschillende SSID's aan verschillende VLANs koppelen (guest network over meerdere AP's vereist dit ook!)
- integratie in zelfde beheersomgeving met UniFi switches en router
- tunen van vrijwel iedere geavanceerde WiFi setting

Allemaal handig spul, maar niet iets wat de gemiddelde huis-tuin-keukengebruiker gaat doen, sterker nog, spul waar je eigenlijk vanaf moet blijven als je het niet bijzonder goed snapt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Experiaboxen hebben een heel zwak wifi signaal, beter kun je er een andere router achterhangen. Hier een tplink archer c60, goedkoop en in het hele huis ontvangst.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

digifun schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:27:
Experiaboxen hebben een heel zwak wifi signaal, beter kun je er een andere router achterhangen. Hier een tplink archer c60, goedkoop en in het hele huis ontvangst.
Je scheert hier veel teveel over een kam.

De eerste Experiaboxen waren inderdaad een drama - tot en met de 8 was de WiFi waardeloos, de 9 deed het beter maar had nog steeds geen 5GHz support. Toen hebben ze het roer omgegooid, en de 10 en 10A zijn goed.

Ter illustratie, jij roemt hier de Archer C60. Dat is een nogal vreemd ontwerp met 3x3 MIMO in de 2.4GHz en slechts 2x2 in de 5GHz. De Experiabox v10(A) heeft 3x3 MIMO in beide banden, met zelfde Broadcom chipset als de TP-Link Archer C9 (en Netgear R7000 en Asus AC68U). Het heeft dus betere specs. Komt bij dat TP-Link geen DFS ondersteunt in de meeste consumentenapparatuur, waardoor je in de 5GHz alleen kanalen 36-48 kunt gebruiken. KPN laat haar apparatuur wel DFS certificeren.

En die antennes? Pure placebo. De ideale antenne voor 5GHz is ~2.75cm lang. De rest is 'kijk mij een grote hebben' plastic zonder technische functie. TP-Link probeerde ooit (op de Archer C9 nota bene) korte, functionele antennes te plaatsen en het verkocht voor geen meter, want mannen denken "langer = beter". De huidige Archer C9 heeft weer onzinnig lange antennes. Bottom line is dat de interne antennes in de Experiabox v10 minstens even goed zijn als die gedrochten aan bijvoorbeeld de C60. Voordeel is bovendien dat je de orientatie niet kunt verprutsen en je geen kabels er tussenin kunt laten hangen.

Belangrijkste reden waarom die C60 bij jou beter werkte was locatie of je had inderdaad zo'n oude brakke Experiabox. Maar jij woont niet in zelfde huis als TS dus je kunt niet zeggen dat een enkele AP op eender welke plek het bij hem gaat dekken, sterker nog, dat is bij nieuwbouw met betonskelet erg onwaarschijnlijk.

Tenslotte heeft TS al een router en heeft hij een of meerdere AP's nodig. Jij raadt hem een router aan. Minder handig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

dion_b schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:43:
[...]

Je scheert hier veel teveel over een kam.

De eerste Experiaboxen waren inderdaad een drama - tot en met de 8 was de WiFi waardeloos, de 9 deed het beter maar had nog steeds geen 5GHz support. Toen hebben ze het roer omgegooid, en de 10 en 10A zijn goed.
De experiaboxen zijn nog steeds een drama. Niks mis met de archer, dfs klinkt leuk maar geeft in praktijk vaak problemen. Gamen gaat met archer met een lagere ping draadloos dan alleen bekabeld direkt op de experiabox. 4k oled gaat prima op de archer en totaal niet op de experiabox. Werkt dus prima voor een goedkope router.

Dan zullen op papier de specs van de experiabox wel beter zijn in praktijk is het een totaal technisch wanprodukt. Kpn schoffeert gewoon haar klanten met zo'n prutsapparaat.
dion_b schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:43:
[...]

Tenslotte heeft TS al een router en heeft hij een of meerdere AP's nodig. Jij raadt hem een router aan. Minder handig.
Dezelfde setup staat hier en werkt gewoon probleemloos en de archer staat niet in de bridged modus en dhcp modus..

[ Voor 16% gewijzigd door digifun op 22-06-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vergeet dan ook niet een ap in de tuin/buiten te hangen. de geisoleerde glazen zijn ook heel goed in wifi blokkeren.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

digifun schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:58:
De experiaboxen zijn nog steeds een drama. Niks mis met de archer, dfs klinkt leuk maar geeft in praktijk vaak problemen.
DFS is noodzakelijk zodra je meerdere accesspoints in gaat zetten (waarbij je maximale bandbreedte gebruikt: VHT80). Als je problemen met DFS kanalen hebt zegt dat meer over de gebruikte hardware.
Gamen gaat met archer met een lagere ping draadloos dan alleen bekabeld direkt op de experiabox. 4k oled gaat prima op de archer en totaal niet op de experiabox. Werkt dus prima voor een goedkope router.
Dat kan helemaal niet: je introduceert een extra component, daarmee kan je latency per definitie niet verlagen.
Dan zullen op papier de specs van de experiabox wel beter zijn in praktijk is het een totaal technisch wanprodukt. Kpn schoffeert gewoon haar klanten met zo'n prutsapparaat.
Ignorance is bliss

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

lier schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:12:
[...]

DFS is noodzakelijk zodra je meerdere accesspoints in gaat zetten (waarbij je maximale bandbreedte gebruikt: VHT80). Als je problemen met DFS kanalen hebt zegt dat meer over de gebruikte hardware.
Maximale bandbreedte die je als particulier en zelfs als tweaker niet nodig hebt en als je het wel nodig hebt dan kom je qua router in een heel andere prijsklasse. Routertje van 45 euro die gewoon prima werkt wil je je netwerk uitbreiden wil je je netwerk uitbreiden koop je voor een paar tientjes wat van tp-link erbij, spotgoedkoop.
Die hardware kan ook zoiets als een tv, receiver of een omvormer zijn waarbij netwerkfunctionaliteit niet de belangrijkste eigenschap is.
[...]

Dat kan helemaal niet: je introduceert een extra component, daarmee kan je latency per definitie niet verlagen.
Dat kan dus wel, misschien dat er een betere processor of betere programmatuur inzit maar in de praktijk kan het dus wel. Het is niet alleen dat er een extra component bij komt er komt ook nog een stukje draadloos bij.
[...]

Ignorance is bliss
Dat kun je zeggen als je geen praktijkervaring met de experiabox hebt en met de kpn monteurs en de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

digifun schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:58:
[...]

De experiaboxen zijn nog steeds een drama. Niks mis met de archer, dfs klinkt leuk maar geeft in praktijk vaak problemen. Gamen gaat met archer met een lagere ping draadloos dan alleen bekabeld direkt op de experiabox. 4k oled gaat prima op de archer en totaal niet op de experiabox. Werkt dus prima voor een goedkope router.

Kun je ook maar iets van wat je hier roept onderbouwen?

- Met die Archer ertussen zit die bedraad op de Experiabox, dus als je dan nog lagere ping meet heb je een probleem met de Ethernetadapter in de PC waarmee je dat constateerde.
- Idem met DFS: als dat problemen geeft zit je met non-EU apparatuur te spelen of brakke instellingen.
- Ik ben geen vriend van KPN (sterker nog, ik werk voor een concurrent van ze), maar wat je hier zegt over 'prutsapparaat' is a) nog steeds niet specifiek over exact welke versie je het hebt en b) klinkt meer als onwetende napraterij dan iets waar een ander naar zou moeten luisteren.
[...]

Dezelfde setup staat hier en werkt gewoon probleemloos en de archer staat niet in de bridged modus en dhcp modus..
Dus je hebt NAT-achter-NAT. Kan inderdaad werken, maar het versterkt het beeld dat je niet helemaal weet waar je het over hebt en toch heel hard van de toren wilt blazen.

Wederom, kom met harde gegevens over je situatie en waar je je constateringen op baseert, of hou op met ongefundeerd flamen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

dion_b schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:11:
[...]

[...]

Dus je hebt NAT-achter-NAT. Kan inderdaad werken, maar het versterkt het beeld dat je niet helemaal weet waar je het over hebt en toch heel hard van de toren wilt blazen.

Wederom, kom met harde gegevens over je situatie en waar je je constateringen op baseert, of hou op met ongefundeerd flamen.
Als het toch al maanden probleemloos werkt is het toch goed en dat gewoon met 1 kabeltje insteken zonder verder iets te doen. Jouw manier van werken is gewoon problemen maken en moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

digifun schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:00:
[...]

Als het toch al maanden probleemloos werkt is het toch goed en dat gewoon met 1 kabeltje insteken zonder verder iets te doen. Jouw manier van werken is gewoon problemen maken en moeilijk doen.
Nee, een ander wiens situatie je niet verder begrijpt dan dat de drie letters "K" "P" en "N" erin voorkomen op de kosten jagen om bij voorbaat een ander - zeer middelmatig - apparaat kopen is een goed idee. Wederom, verdiep je erin en onderbouw je mening of hou op met verkondigen dat wat bij jou goed werkt automatisch bij een ander de oplossing is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@dion_b Meestal is WiFi op apparatuur geleverd door de provider nog steeds niet optimaal, omdat dit apparaat in een hoekje tegen een buitenmuur of meterkast geschroefd zit. Ik ben er bang voor dat de vooroordelen over providertroep nog lang zullen blijven hangen, en wellicht zijn we daar zelf ook wel een beetje schuldig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeroen3 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:56:
@dion_b Meestal is WiFi op apparatuur geleverd door de provider nog steeds niet optimaal, omdat dit apparaat in een hoekje tegen een buitenmuur of meterkast geschroefd zit. Ik ben er bang voor dat de vooroordelen over providertroep nog lang zullen blijven hangen, en wellicht zijn we daar zelf ook wel een beetje schuldig aan.
Je hebt het hier over twee verschillende dingen, namelijk de kwaliteit van de apparatuur an sich en de plaatsing. Het klopt helemaal dat plaatsing in de meterkast (of welke andere rare plekken voor ISRA/AOP/NTU verzonnen zijn) doorgaans minder optimaal is. Dat maakt de apparatuur zelf echter niet slechter, wat relevant is als we het over extra AP's hebben, aangezien je die ongeacht leverancier kunt plaatsen waar je wilt.

Komt bij: TS geeft nadrukkelijk aan apparatuur uit zicht te willen plaatsen. Dat betekent dat ieder apparaat evengoed minder optimaal zal werken en evt verschil ten gevolge van verplicht in de buurt van ISRA hangen minimaal zal zijn.

Hier is het geen rocket science: de dekking op begane grond voldoet, daar hoeft niets aan te veranderen. Er zijn boven gewoon een of twee APs's nodig. Die gaan in ieder ander scenario met een weggewerkt AP beneden ook nodig zijn. Dan is de vraag wat toereikend is. KPN Experia WiFi is zoals gezegd nagenoeg identiek qua performance aan Ubiquiti UAP AC Lite, maar per stuk 33% goedkoper en als totaaloplossing (want beneden al voorzien) ruim 50% goedkoper. Ondanks dat ik zelf een tevreden gebruiker van Ubiquiti-apparatuur ben (en geen KPN-klant), is dat een fors prijsverschil waar ik voor een huis-tuin-en-keuken gebruiker exact nul meerwaarde tegenover zie. Behalve dan dat mensen met vooroordelen ophouden met zeuren misschien - is dat je EUR 125 waard? :')

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1