[Scrum] Leukste Retrospective opzet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:07
Vanuit de Scrum gedachte:

Wat is jullie favoriete opzet van een Retrospective?
Dus als je terug kijkt op je Scrum(mish) loopbaan, op welke manier was de Retrospective het effectiefst of het leukst?

Inspireer je mede Tweakers! :)
.oisyn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:10:
@Ask! Als je een dergelijk topic wilt plaatsen, deel dan zelf ook je ervaring in de topicstart. Nu deponeer je gewoon een vraag en mag de rest lekker gaan opsommen... 8)7
Zelf heb ik eigenlijk alleen ervaring met de standaard retrospective, namelijk wat ging goed / wat ging fout/ wat kan beter/ ... Ik zit net in een nieuw project, en hier moet iedereen omstebeurte de retrospective voorbereiden, in zijn of haar eigen vorm. Daarom ben ik benieuwd naar inspiratie van mijn mede-tweakers!

[ Voor 56% gewijzigd door Ask! op 20-06-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Er zijn een hoop leuke, maar de meest effectieve vond ik de volgende;

We hadden team values; Bijvoorbeeld, de dingen waar we in moesten groeie.
We hadden aantal globalen; "team work", "fun", "delivery" en nog een.. (je kan niet op teveel dingen tegelijk focussen).

We gooide bij iedere value een 1-10 op, en daarna bespraken we deze. En op basis daarvan kijken wat beter kan. Soms kon dit pairen zijn voor beter teamwork, etc.

Eigenlijk heel simpel, we hebben dit een jaar gedaan en dat werkte in mijn ogen erg goed.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Ask! Als je een dergelijk topic wilt plaatsen, deel dan zelf ook je ervaring in de topicstart. Nu deponeer je gewoon een vraag en mag de rest lekker gaan opsommen... 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Een paar dingen die voor mij goed hebben gewerkt
  • Wissel elke retrospective van format. Niets is zo dodelijk saai als elke keer dezelfde "Wat ging goed, wat kan beter" post-its. Er is genoeg te vinden op bijv. http://www.funretrospectives.com/
  • Als het mooi weer is, sjouw je flipover naar buiten en ga eens met je blote voeten in het gras staan.
  • Een pak stroopwafels, doos ijsjes of zo'n doosje celebrations doet wonderen voor de sfeer.
  • Doe als start of halverwege een gezamenlijk spelletje. Dark stories is leuk of desnoods galgje.
  • Zorg dat de acties uit de retro ook daadwerkelijk uitgevoerd worden! Niets is zo demotiverend als nutteloze retro's.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik hou er zelf niet zo van als mensen heel erg druk uitoefenen om een retro 'leuk' te maken. Vaak er is dan geen ruimte meer voor waar het om draait: terugkijken op de sprint, kijken wat er goed ging, kijken wat er niet goed ging, en daaruit actiepunten destilleren om het beter te doen.

Heb zelf een paar keer meegemaakt dat we tegen echt een paar issues aanliepen, maar dat er een of ander creatief format gekozen was, waardoor er geen ruimte was dat te bespreken. Enorm frustrerend.

Heb 1 keer meegemaakt dat we, als 'teambuilding', allemaal ballonnen aan onze voeten moesten binden en deze bij wijze van competitie-oefening bij elkaar kapot moesten trappen. Toen ben ik gewoon weer aan m'n werk gegaan. Misschien ben ik dan een zuurpruim; maar ik word blij van meetings waar we succesful het doel behandelen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:47
Ik werk in de vastgoedsector waarbij we begin dit jaar begonnen zijn met Scrum in een aantal pilotprojecten en zijn ook nog zoekende in de perfecte oplossing. Vooralsnog merken we dat afwisseling gewenst is en gebruik zelf vaak als inspiratie de retromat. (https://retromat.org/nl/). Vaak begin ik met bij een eerste retrospective doelstelling retro, (wat willen we hiermee bereiken, stukje herhaling), post-its - learned, loved, lacked. We laten mensen vijf keer waarom vragen (tenzij het een open deur is, maar vaak leidt 5x waarom tot de kern van een 'post-it'. Vervolgens krijgen we een aantal acties welke we benadrukken in de volgende sprint. De 'leuke' dingen benadrukken we en vieren we op vrijdagmiddag. Ijsjes doen wonderen.

@Hydra Wij proberen de 'moet' en kern eerst te doen en vervolgens achteraf of apart een leuk of building element toevoegen. Wie geen zin heeft hierbij aan te sluiten is hierin vrij (en krijgt dus geen ijs :-) ). Wel met de aantekening dat dan achteraf klagen over betrokkenheid not-done is. Kickoffs en inhoudelijke evaluaties zijn wel verplicht te bij zijn.

Edit: overigens bereid ik als Scrum master de retro voor.

[ Voor 2% gewijzigd door Fedde op 21-06-2019 11:48 . Reden: toevoeging SM ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Hydra schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:39:
Ik hou er zelf niet zo van als mensen heel erg druk uitoefenen om een retro 'leuk' te maken. Vaak er is dan geen ruimte meer voor waar het om draait: terugkijken op de sprint, kijken wat er goed ging, kijken wat er niet goed ging, en daaruit actiepunten destilleren om het beter te doen.

Heb zelf een paar keer meegemaakt dat we tegen echt een paar issues aanliepen, maar dat er een of ander creatief format gekozen was, waardoor er geen ruimte was dat te bespreken. Enorm frustrerend.

Heb 1 keer meegemaakt dat we, als 'teambuilding', allemaal ballonnen aan onze voeten moesten binden en deze bij wijze van competitie-oefening bij elkaar kapot moesten trappen. Toen ben ik gewoon weer aan m'n werk gegaan. Misschien ben ik dan een zuurpruim; maar ik word blij van meetings waar we succesful het doel behandelen.
Dit zou ik ook kunnen zijn. Een grapje af en toe prima, maar het is geen kinderdagverblijf waar alles met een spelletje moet om het leuk te houden.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53
Oh alsjeblieft zeg *ril*
Voor dat soort onzin moet je mij ook echt niet hebben. Prima dat er voor wat variatie in het retro format gekozen wordt, maar wel met sprintevaluatie als doel. Ik heb ook wel eens een retro meegemaakt, waarbij je een random teamlid moest selecteren om vervolgens een compliment te geven en een kritiekpunt te noemen. Ik hou daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:57
Maar die issues wil je dan bespreken zodat die de volgende keer weer iets beter gaan, lijkt me? Ofwel zijn het incidentele dingen die vanwege hun eenmalige karakter eigenlijk niet besproken hoeven te worden (unlikely, maartoch), ofwel zijn het issues die herhaaldelijk opspelen, en als het dan 1 keertje niet besproken wordt bij de retro dan komt het een volgende keer weer aan bod..

Het afwisselen van het format van de retro deed ik zelf nooit per se om het 'leuk' te houden (en zeker niet met ballonnen...), maar wel omdat een ander format ook kan zorgen dat er ook andere onderwerpen naar boven komen. Dat kan komen doordat:
- je inzoomt op 1 specifiek onderwerp (bijv. "hoe droeg de kantooromgeving bij aan de afgelopen sprint, of juist niet?")
- je inzoomt op een langere termijn ("hoe is de ontwikkeling afgelopen 3 maanden anders verlopen dan we op de road map hadden staan. Is dat juist goed, of niet?")
- je inzoomt op een toekomstige horizon ("waar willen we als team over 3 jaar staan?")
- je een format hebt waarin mensen die anders redelijk in hun schulp zitten en makkelijk meepraten met de rest dan een keer met iets komen wat atypisch is voor hen en waardoor je daarmee als team weer nieuwe inzichten opdoet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Kwistnix schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:46:
[...]

Oh alsjeblieft zeg *ril*
Voor dat soort onzin moet je mij ook echt niet hebben. Prima dat er voor wat variatie in het retro format gekozen wordt, maar wel met sprintevaluatie als doel. Ik heb ook wel eens een retro meegemaakt, waarbij je een random teamlid moest selecteren om vervolgens een compliment te geven en een kritiekpunt te noemen. Ik hou daar niet van.
Flauwe spelletjes zijn dan wel weer wat anders dan persoonlijke feedback. Dat laatste kan ook bijzonder nuttig zijn, mits goed gebracht uiteraard. Soms zie je dingen niet van jezelf waarop anderen je kunnen attenderen, dit geeft je de mogelijkheid om te groeien.

Sowieso is een (gemeend) compliment geven altijd goed!

Ik herken het overigens wel, bij ons zijn de retrospectives ook vaak vrij zakelijk. Hoort een beetje bij de IT-sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Gewoon dit.
Ik zou niet weten waarom je het leuk moet maken. Men moet capabel zijn om inhoud te delen en de ruimte krijgen om een constructieve mening te geven. Het liefst zo efficient mogelijk zodat je daarna weer aan het werk kan.

Grootste issue wat ik tegenkom zijn dat standups, retro's, etc. etc. meer een waste of time zijn omdat het meer een praat kringetje wordt over heel veel non related zaken.

Dus probeer eerder buiten de 'scrum methodes' om plezier en lol met elkaar te hebben; vrijmibo, lunch, even tussendoor een break. Dan kan je daarna even zakelijk en profesioneel door de rest heen knallen.

Ik leave ook meetings die voor mijn gevoel te lang duren of offtopic gaan. Dan is het meer van; good talk, ik ben weer verder werken. Aan de rest om volgende meeting meer inhoudelijk bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 23:03
En toch merk ik dat bij mijn squad die 'ludiekere' retros ook gewaardeerd worden. Een korte introductie naar de retro toe, in de vorm van een tekening op je whiteboard (het klassieke zeilbootprincipe) kan soms de sfeer al positiever maken. Natuurlijk moet het geen spel worden, maar het kan soms toch het ijs breken.
Wat ik ook wel eens doe is een paar stellingen deponeren in de stijl van: 'hoe zit het met de werkdruk', 'wat is kwaliteit van de tests', ... om ook eens andere aspecten te checken. Dit triggered bij m'n squadmembers ook het nodige, wat zeker als positief ervaren werd.
Natuurlijk is dit geheel afhankelijk van 't team waar je in werkt, en weet ik vrijwel zeker dat deze formule niet in elke squad kan werken. Dit is iets dat je als scrum master zelf moet aanvoelen, en ook op moet anticiperen.

Eén belangrijk punt is wel: geef ook genoeg ruimte tijdens zo een retro om even na te denken, soms is het zelfs nuttig om de tickets van de voorbije sprint erbij te nemen en ze nog eens snel te overlopen. Ik heb ook al eens een retro gedaan waarbij de stories zelf beoordeeld werden: coolste implementatie, beste business value, slechtste uitwerking, ... dit kan ook helpen om de pijnpunten (maar ook zeker de sterktes) van je team te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik nog in softwaredevelopment zat en 1,5 jaar de enige developer was die aan een 10 jaar oud huisgemaakt ERP-pakket knutselde, ging ik altijd op vrijdagmiddag in m'n eentje bier drinken om te vieren dat de bende weer een week niet was omgevallen :+
Pagina: 1