Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baswww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 13:14
Wat ga je met je laptop doen?
Zakelijk gebruik: videobewerking en motion graphics (ook 3D graphics). Heb een lichte voorkeur voor macOs, maar sta open voor Windows.

Belangrijk is (in volgorde van belang):
- Betrouwbaarheid en bouwkwaliteit
- Support
- Processor en ram
- Kwaliteit scherm (kleurechtheid, niet refresh rate)
- GPU
- Nice-to-have: ethernet poort en card reader.

Wat is je budget?
Tussen 2.000 en 4.000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Mogelijk dagelijks, maar niet ver (fietsen naar kantoor). Accuduur niet zo belangrijk, laag gewicht wel lekker natuurlijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik twijfel tussen:
  • Dell XPS 15
  • --> Nieuw model op komst
  • Lenovo Thinkpad Extreme X1
  • --> Nieuw model op komst
  • Macbook Pro 2019 met 32 gb RAM upgrade.
  • --> Net refresh gehad
Wat ik hoop te weten te komen:
  • Is Dell's quality control werkelijk slecht? En kan ik vertrouwen op snelle reparatie?
  • Thinkpad heeft een goed imago voor zakelijk gebruik, maar is dit ook een legitieme vervanger voor een Mac? Ik lees dat de speakers slecht zijn bijvoorbeeld, en het scherm is ook niet denderend. Dit is een wezenlijk manco voor mijn werkveld. Ik wil deze lijn heel graag tof vinden, maar twijfel of het toereikend is voor audiovisuele toepassingen. Hoor ook graag meningen over hun support.
  • Zijn Macbooks tegenwoordig echt zo slecht? Mijn Macbook Pro uit 2011 is de beste aankoop uit mijn leven geweest. Hij werkt nog steeds goed, is alleen niet meer krachtig genoeg voor After Effects. Support altijd super geweest. Ik heb zelf ook onderhoud gepleegd en upgrades gedaan. Het staat me tegen dat dat bij de recente modellen niet meer kan. Is de hoge prijs nog verantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Alleen ervaring met de MacBooks (2018). Ik ben 1 jaar geleden overgestapt van Windows naar MacOS. Ik kan je niet aanraden terug te gaan naar Windows. Mijn ervaring met Windows is niet heel negatief, maar er is altijd een irritatiepuntje of compromispuntje bij hardware. De software werkt gewoon niet zo lekker als MacOS. Windows 10 is ook een mooi OS, maar tegenwoordig zitten er gewoon advertenties/domme suggesties in (ja deze kan je uitzetten, maar het gaat om het principe). Daarnaast is er altijd iets met Windows laptops (te zwakke WiFi ontvangen, trage SSD, of weer een slecht(er) scherm).

Nee koop lekker een MacBook. Ja ze zijn wat duurder, maar ze gaan over het algemeen veel langer mee en de restwaarde van een MacBook is daarnaast vele malen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baswww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 13:14
Dank voor je reply Downloads. Ja dat is ook het gevoel wat ik nog steeds heb. Ik verbaas me ook nog steeds over de problemen met Windows die er - na mijn 8 jaar Mac gebruik - nog steeds zijn. En dat er ook weinig schot in lijkt te zitten. Op mijn zelfbouw pc ben ik weer uitgekomen op Irfanview. Na zoveel jaren nog steeds de beste optie voor zoiets basaals als wat plaatjes bekijken? Bizar.

Ik zou wel dolgraag een wezenlijk alternatief voor de Macbook Pro zien, maar ik vrees dat Windows altijd een inferieur besturingssysteem zal blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door baswww op 20-06-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 23:11
Bij de XPS 15 (9550) heb ik ervaren dat er toch diverse foutjes zijn. Nu na 2.5 jaar:

- Batterij vervangen (die begon op te zwellen en drukte de touchpad eruit)
- Touchpad opnieuw vast moeten zetten
- Speakers zijn overleden

Er waren 2 mogelijkheden om het te repareren:

- Opsturen naar Dell en 2 weken de laptop kwijt zijn
- Onderdelen laten opsturen en zelf de spullen vervangen

Ik heb er voor gekozen om de spullen zelf te vervangen. Collega heeft een 9560 en die lijkt nog wel in orde te zijn (jaartje jonger).

Mocht ik een nieuwe laptop willen aanschaffen, zou ik voor de Thinkpad gaan.

This message was sent from a galaxy far, far away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 01:36
Sinds enkele weken een X1E gekocht (dus nog niet de "nieuwe") met het 4k scherm, i7 8850H , 32gb ram en 2x1TB NVMe. Het positieve:

- voelt heel degelijk aan
- super keyboard
- goed scherm
- design (ik word gelijk warm hiervan)
- draait linux (in mijn geval ubuntu 19.04) zonder enig probleem, zelfs hibernate werkt perfect
- GPU
- 2 x PCIe
- dun, licht & krachtig
- backpanel losdraaien en je kan gelijk overal aan. repasten is 5 minuutjes werk
- thunderbolt docking is heel compact en oogt mooi

Het negatieve:

- het scherm heeft heel wat last van bleed in de hoeken
- ik haal max 4h uit de batterij met scherm op 60% en maximaal throttlen, dat is dan bij licht gebruik
- de toetsen verlichting gaat niet automatisch je dient deze na elke reboot opnieuw aan te zetten (kan waarschijnlijk met een tootlje ook, ma dat is nadat het os geboot is) en deze blijft dus aan ipv enkel aan te gaan bij de eerste toetsaanslag
- crappy mousepad
- thermals; zonder repaste en undervolt wordt het ding gewoon te warm en gaat hij voor minste ook throthlen
- thunderbolt docking is achterlijk duur

De hoofdreden om deze te kopen tov de XPS was de mogelijkheid om 2 aparte disks te hebben. De reden om de X1E te nemen en geen andere thinkpad was de combinatie kracht en GPU. De andere werkpaarden hebben meestal een quadro waar je geen drol mee bent om eens een sporadisch game te spelen. De X1E bleek de enige laptop te zijn die alles had wat ik wilde. Uiteindelijk ben ik wel tevreden hoewel het verre van perfect is.