• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:58
Beste allen,

Hierbij niet echt een probleem, maar wel een relaas en een waarschuwing.

Eergisteren kreeg ik weer en update toegestuurd van Samsung voor mijn S8, zoals nu al zo vaak is gebeurd. Ik voerde de update uit zonder er veel bij na te denken. De update ging volgens mij prima en de telefoon rebootte.
Na het heropstarten moest ik zoals steeds mijn patroon ingeven (vingerafdrukken werken niet na een reboot, het moet met een patroon of pincode). Tot mijn grote verwondering herkende hij mijn patroon niet meer! Ik weet ook heel zeker dat het patroon juist was, ik heb dit nog nooit gewijzigd!
Na heel wat proberen en opzoeken op het net begon het mij te dagen dat ik het toestel ging moeten terugzetten naar fabrieksinstellingen en herinstalleren/backups terugzetten. :X |:( Niet leuk, maar ik kon niet anders.

Daarom: kleine waarschuwing als je een update doet: ik gebruik nu geen patroon meer, enkel nog een pincode. Als dat iets zal uitmaken weet ik niet, het patroon werd immers ook vanzelf gewijzigd of toch tenminste niet meer geaccepteerd...

Heb trouwens ook nog wat problemen gehad bij het terugzetten van de backup. Mijn hoofdaccount is een eigen domein op google. (@domeinnaam.be) Ik heb ook een "gewone" @gmail.com account. De domeinnaam account is mijn hoofdaccount. Toen ik de backup wilde terugzetten van deze account begon Google te zeuren dat de assistant niet werkte op dat type account en dat daardoor de backup niet kon worden teruggezet!! (WUT? - waarom backupt hij er dan al maanden naartoe??) Ik heb al meermaals ondervonden dat Google die domeinnaam accounts niet altijd aanzien als "echte" Gmail accounts, bv. wanneer er nieuw zaken uitkomen voor Gmail komt dat bijna altijd eerst op de echte Gmail.com accounts en pas later op de domeinnaam accounts, als het er al komt...

Gelukkig had ik ook een backup in Samsung cloud, maar toen alles terug was geinstalleerd bleek dat toch enkele apps waren verdwenen en wat nog veel ergerlijkers was : alles apps moest ik opnieuw gaan instellen voor eerste gebruik.

Ik moet eerlijk zijn: dat heeft Apple dan toch beter geregeld: als ik daar indertijd een backup van terugzette werkte alles gewoon verder, alsof ik nooit was opgehouden het te gebruiken.

Daarom ga ik nu ook wekelijks een backup maken lokaal via de Samsung Smart Switch software. Zal het helpen? Ik weet het eigenlijk niet, maar kwaad zal het ook wel niet kunnen...

Wees dus altijd voorzichtig als je een upgrade doet. Het gaat quasi altijd goed, maar soms...

Groet!

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 20:33
Dank voor de tip, klinkt wel raar dat je patroon niet meer herkend wordt. Volgens mij kun je dan alsnog je telefoon unlocken door 20 x het verkeerde patroon in te voeren. Vervolgens wordt er gevraagd om met je Google account de telefoon te ontgrendelen...

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:58
Dat weet ik niet. Ik denk dat ik het wel zeker 20 keer heb geprobeerd, maar op de duur moest ik telkens 30 seconden wachten alvorens ik nog een poging kon doen. Dat schoot toen ook niet meer op.

• Funwar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 20:25
Goed advies, echter nog een waarschuwing voor de gebruikers van een computer met MacOs; de "Samsung Smart Switch" software werkt al maanden niet naar behoren. Hiervan is bij de installatie van de "Samsung Smart Switch" software ook een melding te zien. Ik heb Samsung begin maart 2021 gevraagd wanneer dit probleem opgelost gaat worden (ik wil een actie doen waarbij ik moet kunnen vertrouwen op deze software). Ik zou bericht krijgen als het opgelost is. Tot op heden nog geen bericht gehad. Vandaag maar weer gevraagd wanneer dit probleem verholpen gaat zijn. Uiterlijk volgende week zou ik hierop antwoord krijgen. Wordt vervolgt.
Tot die tijd; oppassen met het gebruik van "Samsung Smart Switch"

[ Voor 5% gewijzigd door Funwar op 30-06-2021 18:22 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bedankt voor je toevoeging. Maar aangezien dit topic al wat ouder is. Zullen we die gewoon weer laten rusten?

Dit topic is gesloten.