PA speaker checkup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik heb een HK Actor DX set met actieve speakers; 4 subs en 2 tops.
Deze zijn inmiddels al een jaar of 8 oud, en krijgen natuurlijk best op hun donder.
De subs zijn 15" kasten, en in de tops zit een 12" / 1" combo.

Recentelijk vond ik het geluid niet meer top klinken, ik wil daarom even een goeie checkup doen, en ben aan het bekijken wat en hoe ik dat het beste kan doen.

Ik wil in ieder geval even alle speakers uit de kasten halen, en ze visueel inspecteren; ook even kijken of ze nog goed kunnen bewegen.
Ik wil sowieso de impedantie doormeten, ik denk dat ik daarmee ook problemen kan ontdekken als die er zijn.

Zijn er nog andere zaken die ik kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

De impedantie meten is het mooist, maar wat lastiger (heb je software plus kleine beetje hardware voor nodig). DC weerstand kan gewoon met een multimeter en daar kan je veel aan zien. Als de spreekspoel oververhit is geraakt gaat ie aan elkaar smelten en daalt de DC weerstand. Ik dat geval kan je het beste de driver vervangen.

Je kan ook een amplitude response meten (gated, op 0 graden), en zo de speakers vergelijken. Dan ben je er ook zo achter of alles nog heel is. Hoeft het misschien niet eens uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ah, impedantie kan ik inderdaad niet meten, daar heb ik geen speciale software of hardware voor. Ik bedoelde de DC weerstand ;)

een amplitude response meting is wellicht ook een goed idee, ik heb volgens mij nog ergens een speciale vlakke meetmicrofoon in een kistje liggen... Heb je tips mbt software hoe ik dat kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

TVPtje

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

RonnieB82 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:26:
Ah, impedantie kan ik inderdaad niet meten, daar heb ik geen speciale software of hardware voor. Ik bedoelde de DC weerstand ;)

een amplitude response meting is wellicht ook een goed idee, ik heb volgens mij nog ergens een speciale vlakke meetmicrofoon in een kistje liggen... Heb je tips mbt software hoe ik dat kan doen?
Arta is heel prettig in gebruik en makkelijk een gate op je meting mee te zetten. Je hebt wel ook een pre-amp / usb geluidkaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:25:
[...]

Arta is heel prettig in gebruik en makkelijk een gate op je meting mee te zetten. Je hebt wel ook een pre-amp / usb geluidkaart nodig.
Thnx! ik ga me er eens in verdiepen...

Ik heb nog wel een A&H ZED 10FX los liggen zodat ik niet hele flightcases erbij hoef te pakken; die heeft ook een ingebouwde USB geluidskaart, daar moet vast mee lukken.
Pagina: 1