Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 22:13
Goedendag,

Ik zit een beetje met een probleem.
Ik ben 24 jaar en werk nu zo'n 3 jaar als inkoper ergens in de bouw.
Ik heb hier echt nooit voor geleerd maar ben er met geluk in gerold.

Nu zit ik toch op het punt dat ik eigenlijk weet dat dit niet mijn toekomst heeft.

Ondanks dat ik me nooit echt verdiept heb in de ICT heb ik altijd interesse's in computers gehad.

Ik twijfel dus om misschien een deeltijd HBO ICT opleiding te gaan volgen.
Nu wil ik echter hier wel goed voorbereid op beginnen, mocht dit alles gaan gebeuren.
daarom dus de vraag, wat is een goede manier om goed voorbereid een HBO ICT opleiding te beginnen?
Waar kan ik Leren over de Hardware en Software wat als standaard kennis word verwacht bij zo'n opleiding.

of is hiervoor een MBO vooropleiding het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Voldoe je aan de toelatingseisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:09
Ben je al langs een van de hoge scholen geweest en heb je een open dag bezocht? Wat wil je precies gaan doen in de ICT. Op de opleidingpagina staat 9 van de 10 x wat jij van de hoge school kan verwachten en wat ze van jou verwachten qua kennis/kunde.

Ik denk dat je je drukker kunt gaan maken over de 21+ toets. Deze dien je zonder vooropleiding namelijk te maken.

Onderdeel van het hbo is zelf onderzoek doen en dingen uitpluizen.

Edit:

Begin eens met het uitzoeken wat je wilt gaan doen. Daaropvolgend kan je kijken of er cursussen/certificaten zijn die je helpen om kennis te vergaren. (denk aan MTA of Comptia)

[ Voor 17% gewijzigd door Barrybobslee op 20-06-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Conono schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:19:
Voldoe je aan de toelatingseisen?
Ik heb Havo gewoon afgerond, dit is voor de meeste HBO studies de enige eis.
echter is mijn vraag meer, hoe / waar leer ik mijzelf echt de basis van het gehele ICT.
Ik snap dat er tig richtingen en verschillende dingen te leren zijn.
Maar hoe / waar kan ik precies te weten komen wat elk hardware onderdeel is, wat het doet, en hoe het (samen) werkt.

Zijn er misschien techsite's, boeken, wat dan ook om mij die basis te verschaffen.
De HBO opleiding zelf, mocht het gebeuren, gaat nog een jaar duren. dus dat zou genoeg tijd moeten zijn om me volledig voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-09 11:22
Zoek eerst uit wat je leuk vind voor je aan een ICT opleiding begint. Werk je liever in de praktijk met software en hardware? Doe dan een MBO niveau 4 of een AD HBO. Ben je liever meer technisch bezig? Zoek dan uit in welke richtingen jou interesse ligt op een Bacholer HBO.

Een MBO vooropleiding is zeker niet nodig als je HBO gaat doen. Wel zorgt dit ervoor dat je meer inzicht hebt in de ICT wereld etc.

Btw: een HBO AD opleiding duurt maar 2 jaar en kan vaak ook in deeltijd gevolgd worden, helaas zijn er niet zoveel AD opleidingen in nederland en zit erin dat je dus lang moet reizen naar je school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Barrybobslee schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:24:
Ben je al langs een van de hoge scholen geweest en heb je een open dag bezocht? Wat wil je precies gaan doen in de ICT. Op de opleidingpagina staat 9 van de 10 x wat jij van de hoge school kan verwachten en wat ze van jou verwachten qua kennis/kunde.

Ik denk dat je je drukker kunt gaan maken over de 21+ toets. Deze dien je zonder vooropleiding namelijk te maken.

Onderdeel van het hbo is zelf onderzoek doen en dingen uitpluizen.

Edit:

Begin eens met het uitzoeken wat je wilt gaan doen. Daaropvolgend kan je kijken of er cursussen/certificaten zijn die je helpen om kennis te vergaren. (denk aan MTA of Comptia)
Misschien moet ik het iets anders formuleren nog.
Ik weet niet precies wat ik wil gaan doen, daarvoor moet ik inderdaad langs de scholen gaan en onderzoek doen naar de studie's specifiek...
Echter duurt dit nog een jaar, daarom wil ik me nu gewoon voor mezelf de basis aanleren.
Misschien om er ook zelf achter te komen wat ik uiteindelijk interessant vind en wat niet.
misschien na een jaar zelf "knooien" is het alles niet eens interessant meer.

Maar de vraag is dus eindelijk.
Is er een plek? of wat is een goede manier om zeg maar van 0 niveau naar een toch redelijke kennisniveau te groeien over het computers en het ICT in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
FixDeluxe schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:25:
Ik heb Havo gewoon afgerond, dit is voor de meeste HBO studies de enige eis.
OK, dat is al een hobbel minder.
echter is mijn vraag meer, hoe / waar leer ik mijzelf echt de basis van het gehele ICT.
Ik snap dat er tig richtingen en verschillende dingen te leren zijn.
Maar hoe / waar kan ik precies te weten komen wat elk hardware onderdeel is, wat het doet, en hoe het (samen) werkt.

Zijn er misschien techsite's, boeken, wat dan ook om mij die basis te verschaffen.
De HBO opleiding zelf, mocht het gebeuren, gaat nog een jaar duren. dus dat zou genoeg tijd moeten zijn om me volledig voor te bereiden.
Op zich hoef je, als je aan de toelatingseisen voldoet, verder geen specifieke kennis te hebben omdat je dat op de opleiding wel leert. Daar zou ik me dus niet zo druk over maken.

Maar wat ik niet zo goed snap is dat je zegt dat je IT/computers zó interessant vindt dat je er dagelijks mee bezig wil zijn (want je wil er je beroep van maken), maar dat je tot op heden eigenlijk niets over het onderwerp hebt opgezocht of er ook maar iets (hobbymatig) mee hebt gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Conono schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:41:
[...]

OK, dat is al een hobbel minder.

[...]

Op zich hoef je, als je aan de toelatingseisen voldoet, verder geen specifieke kennis te hebben omdat je dat op de opleiding wel leert. Daar zou ik me dus niet zo druk over maken.

Maar wat ik niet zo goed snap is dat je zegt dat je IT/computers zó interessant vindt dat je er dagelijks mee bezig wil zijn (want je wil er je beroep van maken), maar dat je tot op heden eigenlijk niets over het onderwerp hebt opgezocht of er ook maar iets (hobbymatig) mee hebt gedaan..
Sorry, ik zei dat ik altijd wel interesse heb gehad in de Computers.
dit was vooral gamen en ook wel wat andere dingen... Maar je hebt gelijk, wil niet zeggen dat ik nooit hobbymatig wat gedaan heb.. maar nee ik was geen enorme fanaat wat betreft het leren (ook omdat destijds mijn interesse meer bij sport lag)

echter heb ik wel een half jaar HBO Network & Security management gedaan in Groningen.
hier in dat half jaar ook wel al mijn punten gehaald, maar merkte toen ook dat ik soms de basis dingen eigenlijk niet wist (deels omdat ik me er zelf nooit in verdiept had, en ook deels omdat er dus wel verwacht word dat je een basis kennis hebt)

Daarom merk ik dat ik nu juist wel die interesse begint te krijgen om mezelf daadwerkelijk te verdiepen in al het basis (mbo materiaal) maar ja, het is een grote wereld, tips over waar te beginnen en waar deze informatie te vinden is dus nu een beetje mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je moet eerst eens gaan bedenken wat je nu eigenlijk wil doen. Er is een enorm verschil tussen de verschillende richtingen en "ik vind computers leuk" is geen argument om bijvoorbeeld informatica te gaan doen. In mijn eerste jaar informatica (HBO) viel 70% uit, en dat waren vooral de "ik vind gamen leuk" types. Gamen en software schrijven heeft nul overlap. En daarbij; iedereen vindt gamen leuk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
Als je nog een jaar hebt zou ik lekker doelgericht gaan klooien en uitzoeken in welke hoek je terecht wil komen.

Lijkt developer je wat? Ga uitzoeken wat je leuk lijkt om te developen, bekijk wat je daarvoor nodig hebt en ga bijvoorbeeld eens 10 uur zitten aan een tutorial over javascript als front-end developer je wat lijkt en probeer daarna iets te bouwen.

Lijkt hardware je iets, idem dito.

Ik zou voor jezelf duidelijk krijgen in welke hoek je het wil gaan zoeken en daar mee aan de slag gaan en dan is het helemaal niet erg om bijv. met C++ te gaan rommelen en er later achter te komen dat je Python veel leuker vind. Je hebt dan nog je gehele opleiding om je wensen te finetunen en het enige wat je zeker wil weten is dat je die branche in wil. Zelfs dan heb je een voorsprong op 80% van je medestudenten.

80% van de HBO'ers komen op een baan terecht waar ze niet direct voor geleerd hebben. Het gaat meer om de stempel technische HBO op je voorhoofd en de fun die je beleefd op de opleiding, de ervaring, dan dat je precies de juiste keuze maakt ;).

Hier International Touism management & consultancy student en zelf i.c.m. traineeship Java Developer geworden haha. Crazy, maar zit nu helemaal op m'n plek haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Furion2000 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:17:
Als je nog een jaar hebt zou ik lekker doelgericht gaan klooien en uitzoeken in welke hoek je terecht wil komen.

Lijkt developer je wat? Ga uitzoeken wat je leuk lijkt om te developen, bekijk wat je daarvoor nodig hebt en ga bijvoorbeeld eens 10 uur zitten aan een tutorial over javascript als front-end developer je wat lijkt en probeer daarna iets te bouwen.

Lijkt hardware je iets, idem dito.

Ik zou voor jezelf duidelijk krijgen in welke hoek je het wil gaan zoeken en daar mee aan de slag gaan en dan is het helemaal niet erg om bijv. met C++ te gaan rommelen en er later achter te komen dat je Python veel leuker vind. Je hebt dan nog je gehele opleiding om je wensen te finetunen en het enige wat je zeker wil weten is dat je die branche in wil. Zelfs dan heb je een voorsprong op 80% van je medestudenten.

80% van de HBO'ers komen op een baan terecht waar ze niet direct voor geleerd hebben. Het gaat meer om de stempel technische HBO op je voorhoofd en de fun die je beleefd op de opleiding, de ervaring, dan dat je precies de juiste keuze maakt ;).

Hier International Touism management & consultancy student en zelf i.c.m. traineeship Java Developer geworden haha. Crazy, maar zit nu helemaal op m'n plek haha
Dankje, dit is nou een nuttige reactie ;)

Juist omdat ik en jaar heb wil ik kijken wat nou precies hetgeen is wat me aantrekt. en of het ook daadwerkelijk wat is. dit ook om erachter te komen of een opleiding HBO ICT iets is voor mij, of misschien iets anders beter is voor wat ik leuk vind.

maar... dan komt dus de vraag.
wat is een goede manier om elke richting een beetje rond te snuffelen.
Gewoon google: leer programmeren of wat is een processor?

Vandaar de vraag, misschien hebben jullie site's, boeken of wat dan ook waar je gewoon veel te weten kunt komen en veel kan leren van alle aspecten binnen de computer wereld.

Of is het forum van Tweakers en hardware.info al genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

FixDeluxe schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:24:
[...]

Dankje, dit is nou een nuttige reactie ;)

Juist omdat ik en jaar heb wil ik kijken wat nou precies hetgeen is wat me aantrekt. en of het ook daadwerkelijk wat is. dit ook om erachter te komen of een opleiding HBO ICT iets is voor mij, of misschien iets anders beter is voor wat ik leuk vind.

maar... dan komt dus de vraag.
wat is een goede manier om elke richting een beetje rond te snuffelen.

Vandaar de vraag, misschien hebben jullie site's, boeken of wat dan ook waar je gewoon veel te weten kunt komen en veel kan leren van alle aspecten binnen de computer wereld.

Voorkennis is voor zover ik weet geen enkele vereiste, het is wel een voordeel. Echter moet je je bedenken wat je nou precies wil, als je wil weten welke onderdelen er in een computer zitten dan kan ik je vast voorop stellen dat een HBO-ICT opleiding dat gedeelte niet behandeld, het is ook niet relevant.

Wil je websites ontwikkelen? Wil je software schrijven? Wil je servers gaan beheren, implementeren? Wil je netwerken neer gaan zetten?

Begin bij de basis, ga op google zoeken naar hoe een website gebouwd wordt, ga zoeken hoe software geschreven wordt / hoe je moet programmeren, ga zoeken wat servers zijn, waar deze voor ingezet worden, waarom dit ingezet wordt? Ga zoeken hoe een netwerk werkt, wat zijn routers? Switches? Access points? Welke bekabeling is er? Glasvezel?

Zoals je ziet zuig ik dit zo uit mijn duim, waarom? Omdat ik affiniteit met IT heb, ik wil nieuwe dingen leren kennen, en ook voordat ik aan mijn IT opleidingen begon wist ik al veel dingen, was ik al veel hobbymatig bezig met bijvoorbeeld computers assembleren, servers op te zetten, websites te bouwen, netwerken aan elkaar te knopen, poorten te forwarden.

Zoals eerder aangehaald in dit topic, zijn er veel mensen die computers wel zien zitten, maar daarvan valt 90% van het eerste jaar vanaf, omdat het niet is wat ze voor ogen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Lawwie schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Voorkennis is voor zover ik weet geen enkele vereiste, het is wel een voordeel. Echter moet je je bedenken wat je nou precies wil, als je wil weten welke onderdelen er in een computer zitten dan kan ik je vast voorop stellen dat een HBO-ICT opleiding dat gedeelte niet behandeld, het is ook niet relevant.

Wil je websites ontwikkelen? Wil je software schrijven? Wil je servers gaan beheren, implementeren? Wil je netwerken neer gaan zetten?

Begin bij de basis, ga op google zoeken naar hoe een website gebouwd wordt, ga zoeken hoe software geschreven wordt / hoe je moet programmeren, ga zoeken wat servers zijn, waar deze voor ingezet worden, waarom dit ingezet wordt? Ga zoeken hoe een netwerk werkt, wat zijn routers? Switches? Access points? Welke bekabeling is er? Glasvezel?

Zoals je ziet zuig ik dit zo uit mijn duim, waarom? Omdat ik affiniteit met IT heb, ik wil nieuwe dingen leren kennen, en ook voordat ik aan mijn IT opleidingen begon wist ik al veel dingen, was ik al veel hobbymatig bezig met bijvoorbeeld computers assembleren, servers op te zetten, websites te bouwen, netwerken aan elkaar te knopen, poorten te forwarden.

Zoals eerder aangehaald in dit topic, zijn er veel mensen die computers wel zien zitten, maar daarvan valt 90% van het eerste jaar vanaf, omdat het niet is wat ze voor ogen hadden.
Bedankt voor je reactie,

Ik snap dat Hardware niet aan de orde komt op een ICT opleiding.
echter is dit wel iets waar ik graag meer over te weten wil komen.
Daarnaast wil ik ook duiken in het programmeer gedeelte.
het maken/ontwerpen van websites onderhand lijkt me al heel interessant.
Ik wil gewoon op elk gebied snuffelen en kijken of er iets tussen zit wat daadwerkelijk interessant is.

mocht ik uiteindelijk alles proberen en het allemaal niks vinden, dan weet ik dat HBO-ICT niks is.
maar goed, ik zal eens beginnen met het maken van een eigen website. mits mensen hier andere suggesties hebben over wat eerst handig is om te oefenen.

Ik weet nog van mijn laatste HBO opleiding dat het begont met HTML, PHP en MYSQL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
FixDeluxe schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:24:
[...]

No problemo.

Hardware weet ik niet veel van, maar programmeren KUN je leren in de volgende stappen;
1. basis boek doorlezen of basis youtube/Lynda.com/Udemy cursus online te doorlopen, zie dit als de start bibliotheek in je hoofd zodat je in meerdere oplossingen kunt gaan denken en creatiever kunt zijn.
2. Oefenen met code tutorials (makkelijk te googlen) met CodinGame als mij persoonlijk favoriet en je stuk bijten op puzzles, dat gevoel heb ik nu nog steeds heel erg vaak plus de euforie als het lukt ;)
3. Zelf je weg gaan bepalen met de kennis die je hiervan op doet, bijv. leren wat je moet kunnen om zelf iets te bouwen en heel erg klein beginnen en dat in nog kleinere stukjes hakken. Kleine database query's schrijven, front-end shit erbij gaan pakken en ga zo maar door.

Uiteindelijk vooral proberen wat je enthousiast maakt en houdt. Als bijv. een boek echt saai word, niet te lang wachten en gewoon door scannen of er nog iets boeiends in staat en door ;).

Qua programmeren hoorde ik laatst een architect zeggen dat je nooit het idee krijgt dat je 'er' goed in bent en dat je altijd blijft leren. Je gaat sneller leren leren en meer kunnen op basis van ervaring. Dus nieuw project x, wat kan ik al en kan ik het daar mee oplossen en/of wat moet ik nog leren om het beter op te lossen.

Dit is vooral mijn manier geweest en lees nog steeds best veel, maar er zijn veel andere manieren om iets te leren. Bottom-line in elke manier is uiteindelijk wel, practice makes perfect (better).

Tweakers zitten inderdaad veel IT'ers met enorm veel kennis en je kunt altijd advies vragen alleen dan zijn gerichte vragen wel van belang denk ik. Dus ipv. weten jullie goede boeken, vragen wat is een goed boek met een introductie in JavaScript. Vagere vragen geven vaak vagere antwoorden O-)

Ik lul namelijk nu ook maar gewoon wat shit achter elkaar puur uit jonge ervaring en toevallig vond je het bruikbaar haha

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 20-06-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Je kunt op Udemy goedkoop, ongeveer 10-12 euro, een curcus kopen voor bijvoorbeeld Python. Deze zijn net als op het HBO of WO opgedeeld in lectures en opdrachten. Zo kun je zeker kennis op doen en kijken wat je aanspreekt. Verder heb je nog Codeacademy, dat is volgens mij gratis, maar ik heb hier geen persoonlijke ervaring mee.

Heb je hier wat aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Assix op 20-06-2019 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FixDeluxe
Furion2000 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:33:
[...]

No problemo.

Hardware weet ik niet veel van, maar programmeren KUN je leren in de volgende stappen;
1. basis boek doorlezen of basis youtube/Lynda.com/Udemy cursus online te doorlopen, zie dit als de start bibliotheek in je hoofd zodat je in meerdere oplossingen kunt gaan denken en creatiever kunt zijn.
2. Oefenen met code tutorials (makkelijk te googlen) met CodinGame als mij persoonlijk favoriet en je stuk bijten op puzzles, dat gevoel heb ik nu nog steeds heel erg vaak plus de euforie als het lukt ;)
3. Zelf je weg gaan bepalen met de kennis die je hiervan op doet, bijv. leren wat je moet kunnen om zelf iets te bouwen en heel erg klein beginnen en dat in nog kleinere stukjes hakken. Kleine database query's schrijven, front-end shit erbij gaan pakken en ga zo maar door.

Uiteindelijk vooral proberen wat je enthousiast maakt en houdt. Als bijv. een boek echt saai word, niet te lang wachten en gewoon door scannen of er nog iets boeiends in staat en door ;).

Qua programmeren hoorde ik laatst een architect zeggen dat je nooit het idee krijgt dat je 'er' goed in bent en dat je altijd blijft leren. Je gaat sneller leren leren en meer kunnen op basis van ervaring. Dus nieuw project x, wat kan ik al en kan ik het daar mee oplossen en/of wat moet ik nog leren om het beter op te lossen.

Dit is vooral mijn manier geweest en lees nog steeds best veel, maar er zijn veel andere manieren om iets te leren. Bottom-line in elke manier is uiteindelijk wel, practice makes perfect (better).

Tweakers zitten inderdaad veel IT'ers met enorm veel kennis en je kunt altijd advies vragen alleen dan zijn gerichte vragen wel van belang denk ik. Dus ipv. weten jullie goede boeken, vragen wat is een goed boek met een introductie in JavaScript. Vagere vragen geven vaak vagere antwoorden O-)

Ik lul namelijk nu ook maar gewoon wat shit achter elkaar puur uit jonge ervaring en toevallig vond je het bruikbaar haha
Thnx!

Ja denk dat ik ook maar gewoon moet gaan beginnen.
en weet dat het een veel te brede / algemene vraag was.
maar aangezien alles nieuw was had ik gehoopt dat iemand zou kunnen vertellen.
als je als eerst met "x" begint.. dat kan via deze site of dit boek.. dan kun je kijken of het wat is.

Mocht het wat zijn dan zal er uit enthousiasme natuurlijk steeds in meer dingen gedoken worden.

heb op een andere site ook al het dergelijke gevraagd.

Dat is een forum op een maffia spel.

heb daarbij gewoon het advies gekregen om te proberen zelf een soort van spel / website te maken.
daarbij kreeg ik de volgende talen / sites om zoiets in werking te stellen:

HTML | https://www.w3schools.com/html/
PHP | https://www.codecademy.com/learn/learn-php
MySQL | https://www.w3schools.com/sql/
Java | https://www.codecademy.com/learn/learn-java
Css | https://www.w3schools.com/css/

Cronjobs | Wikipedia: cron

Ik denk dus dat ik gewoon stap voor stap met de verschillende talen ga werken en proberen een soort van zelfde site te maken.

tenzij jij of iemand anders zegt.

"x" of "y" is ook een leuke manier om kennis te maken met een programmeertaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
FixDeluxe schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:06:
[...]

Ik denk dus dat ik gewoon stap voor stap met de verschillende talen ga werken en proberen een soort van zelfde site te maken.

tenzij jij of iemand anders zegt.

"x" of "y" is ook een leuke manier om kennis te maken met een programmeertaal.
Daar zou ik je dan inderdaad anders op willen adviseren. Zou jezelf focussen op 1 taal/richting (e.g. Java of Javascript icm HTML/CSS). Je zit anders je energie te stoppen in het uitzoeken van verschillende syntax van verschillende talen, terwijl je die energie beter kan stoppen in het leren van programmeren. Ik zie het als leren van 'Hello world' in 5 verschillende talen terwijl je in diezelfde tijd al met je eerste switch-statement bezig kunt zijn ;)

Oriënteer je een beetje op talen en kies er 1, met de gedachte dat het switchen later ook nog wel kan. Ik ben namelijk zelf begonnen met python omdat ik ergens gelezen had dat deze data streams beter kon handlen, puur omdat het cool klonk 8)7 . Traineeship begonnen met Java en nu 1,5 jaar Java kennis opgedaan al kan ik wel zeggen dat de introductie in Python mij wel geholpen heeft en ga binnenkort aan de gang met een grote constante stroom van data en hou daardoor wel die andere opties in gedachte. Alles wat je leert is mooi meegenomen en kun je later misschien nog hergebruiken. Wat ik er een beetje mee wil zeggen is dat je je energie niet teveel moet steken in die keuze, omdat hij heel belangrijk lijkt, maar in het begin nog niet zozeer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kern32
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10-2024
hbo ICT is meestal eerste 2 jaar van alles wat daarna kan je een specifieke richting kiezen.
Informatica zal meteen beginnen met programmeren en dergelijke stof behandelen dat nodig is.
Open dagen zijn dit jaar waarschijnlijk ook al dus zeker de moeite waard om langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Kies de goede richting en je hebt goud in handen! Met je ervaring in de bouwsector en kennis van ICT heb je iets redelijk unieks in handen. Bouwers hebben over het algemeen niets met ICT en vice versa. De bouwsector is met uitstek een sector waar het hele vraagstuk m.b.t. digitalisering nog uitgewerkt wordt. Ze (bouwbedrijven / leveranciers / softwareproviders / fabrikanten) zijn op wat leuke partijen na allemaal in hun eigen bubbel aan het rommelen en moeten nu de stap gaan maken naar een groter en hoger plan. Met een goed idee heb je de halve wereld in dit geval.
zie ook: https://www.digidealgo.nl/
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voorbeeld van een stel jongens met bouw affiniteit en de juiste kennis: Bouw7, begonnen in 2015, laatste keer dat ik ze gezien heb zaten ze met +/-35 man en sinds vorige week overgenomen door Exact vanwege de potentie en aanpak.
Van deze gasten hebben we er meer nodig!

//bovenstaande klinkt wat als reclame, maar ik wordt erg enthousiast als er iemand in de bouwsector opstaat en iets wil gaan doen; de verleiding kan dan groot zijn om het ICT-vak in een heel ander gebied uit te gaan oefenen. De bouw heeft je juist nodig! misschien alleen niet als inkoper ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hydra schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:11:
Je moet eerst eens gaan bedenken wat je nu eigenlijk wil doen. Er is een enorm verschil tussen de verschillende richtingen en "ik vind computers leuk" is geen argument om bijvoorbeeld informatica te gaan doen. In mijn eerste jaar informatica (HBO) viel 70% uit, en dat waren vooral de "ik vind gamen leuk" types. Gamen en software schrijven heeft nul overlap. En daarbij; iedereen vindt gamen leuk.
Dit;

Koop een Adrinuo met veel meuk er om heen, Pi en start een website te bouwen. Kijk wat je het leukst vind, ga daar op door prutsen en zie of je het echt leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Deeltijd is leuk, maar dat zou ik niet direct doen zonder enige achtergrond in de ICT. Gezien je leeftijd zou ik gewoon voltijd gaan doen. Het grote voordeel van voltijd is dat je het eerste jaar allemaal vakken krijgt uit de verschillende hbo ICT richtingen. Hierdoor krijg je ook een beter beeld van welke richting op wilt gaan. Als je toch deeltijd wilt gaat doen, probeer je dan inderdaad goed voor te bereiden.

Ik zou ook niet teveel op software engineering focussen, maar algemeen. Kijk ook naar cyber security, netwerk engineering en cloud. Misschien vind je dat wel een stuk leuker dan een website maken. Een basis van alles is sowieso goed om te hebben.

Een zeer goede gratis bron:
https://www.cybrary.it/catalog/

Algemene basis, inclusief hardware.
https://www.cybrary.it/course/comptia-901-2018/
Netwerken
https://www.cybrary.it/course/comptia-network-plus/
Security
https://www.cybrary.it/course/comptia-security/
Cloud
https://www.cybrary.it/course/intro-to-aws/
https://www.edx.org/course/azure-fundamentals
ITIL (processen in de ICT)
https://www.cybrary.it/course/itil/

Als je die gaat volgen, daarnaast nog spelen met HTML,CSS en PHP, maar ook SQL https://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp, Dan is je basis niet veel slechter dan een afgestudeerde mbo ICT'er. Ik zou hier wel een half jaar voor uitrekken, zodat je in februari kan beginnen met de deeltijd.

[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 20-06-2019 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
FixDeluxe schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:06:
Als je wil leren programmeren, pak 1 programmeertaal (van de lijst die jij post zijn dat alleen Java en PHP, ik ben zelf Java developer) en ga aan de slag. Het heeft echt helemaal geen zin in dit stadium om meer dan 1 programmeertaal te proberen te leren, dat is alleen maar overhead.

HTML en CSS zijn een markup en styling taal voor websites. Die ga je nodig hebben als je een website wil maken. Maar zijn geen programmeertalen in de algemene zin van 't woord.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Zenix schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:04:
Deeltijd is leuk, maar dat zou ik niet direct doen zonder enige achtergrond in de ICT. Gezien je leeftijd zou ik gewoon voltijd gaan doen. Het grote voordeel van voltijd is dat je het eerste jaar allemaal vakken krijgt uit de verschillende hbo ICT richtingen. Hierdoor krijg je ook een beter beeld van welke richting op wilt gaan. Als je toch deeltijd wilt gaat doen, probeer je dan inderdaad goed voor te bereiden.

Ik zou ook niet teveel op software engineering focussen, maar algemeen. Kijk ook naar cyber security, netwerk engineering en cloud. Misschien vind je dat wel een stuk leuker dan een website maken. Een basis van alles is sowieso goed om te hebben.

Een zeer goede gratis bron:
https://www.cybrary.it/catalog/

Algemene basis, inclusief hardware.
https://www.cybrary.it/course/comptia-901-2018/
Netwerken
https://www.cybrary.it/course/comptia-network-plus/
Security
https://www.cybrary.it/course/comptia-security/
Cloud
https://www.cybrary.it/course/intro-to-aws/
https://www.edx.org/course/azure-fundamentals
ITIL (processen in de ICT)
https://www.cybrary.it/course/itil/

Als je die gaat volgen, daarnaast nog spelen met HTML,CSS en PHP, maar ook SQL https://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp, Dan is je basis niet veel slechter dan een afgestudeerde mbo ICT'er. Ik zou hier wel een half jaar voor uitrekken, zodat je in februari kan beginnen met de deeltijd.
Ja ik snap dat voltijd sowieso altijd beter is.
maar ja, er moet ook geld verdient worden. 4 dagen werken 1 dag school en verder thuis studie lijkt me daarom een betere optie.

Maar ik ga me zeker de komende tijd bezighouden met bovenstaande tips.
eens kijken waar te beginnen maar eenmaal bezig zal alles vanzelf wel lopen denk ik. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

FixDeluxe schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:53:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Ik snap dat Hardware niet aan de orde komt op een ICT opleiding.
echter is dit wel iets waar ik graag meer over te weten wil komen.
Daarnaast wil ik ook duiken in het programmeer gedeelte.
het maken/ontwerpen van websites onderhand lijkt me al heel interessant.
Ik wil gewoon op elk gebied snuffelen en kijken of er iets tussen zit wat daadwerkelijk interessant is.

mocht ik uiteindelijk alles proberen en het allemaal niks vinden, dan weet ik dat HBO-ICT niks is.
maar goed, ik zal eens beginnen met het maken van een eigen website. mits mensen hier andere suggesties hebben over wat eerst handig is om te oefenen.

Ik weet nog van mijn laatste HBO opleiding dat het begont met HTML, PHP en MYSQL
Dat is dus niet waar. Geheel afhankelijk van de richting die je kiest. Als een studie als Technische Informatica doet (of hoe het tegenwoordig ook heet), dan is de kans groot dat je ook een en ander gaat doen met hardware.

Van wat ik nu een beetje heb gelezen in dit topic krijg ik de indruk dat je iets wil gaan doen, er een computer aan te pas moet komen, maar je echt geen enkel idee hebt wat er allemaal is. Om een paar richtingen te noemen:
- frontend/backend website meuk. Verdiep je hier in als je veel werk wil.
- app development meuk. Verdiep je hier in als je veel werk wil.
- embedded sw. Verdiep je hier in als je leuke dingen met elektronica wil doen.
- Linux (al dan niet embedded). Verdiep je hier in als je leuke dingen wil doen op basis van een besturingssysteem, al dan niet op custom elektronica.
- Office meuk. Verdiep je hier in als je systeembeheer wil doen.

Disclaimer: Sommige van bovenstaande uitspraken zijn mogelijk bevooroordeelde meningen O-)

Er is dus niet 1 generieke 'ICT' opleiding :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
M14 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Dat is dus niet waar. Geheel afhankelijk van de richting die je kiest. Als een studie als Technische Informatica doet (of hoe het tegenwoordig ook heet), dan is de kans groot dat je ook een en ander gaat doen met hardware.

Van wat ik nu een beetje heb gelezen in dit topic krijg ik de indruk dat je iets wil gaan doen, er een computer aan te pas moet komen, maar je echt geen enkel idee hebt wat er allemaal is. Om een paar richtingen te noemen:
- frontend/backend website meuk. Verdiep je hier in als je veel werk wil.
- app development meuk. Verdiep je hier in als je veel werk wil.
- embedded sw. Verdiep je hier in als je leuke dingen met elektronica wil doen.
- Linux (al dan niet embedded). Verdiep je hier in als je leuke dingen wil doen op basis van een besturingssysteem, al dan niet op custom elektronica.
- Office meuk. Verdiep je hier in als je systeembeheer wil doen.

Disclaimer: Sommige van bovenstaande uitspraken zijn mogelijk bevooroordeelde meningen O-)

Er is dus niet 1 generieke 'ICT' opleiding :)
Merci!

En ook hier snap ik dat er niet 1 generieke 'ICT' opleiding is.

Ik weet namelijk uberhaupt niet of ik een ICT opleiding wil beginnen.
nouja, ik wil het wel. maar ik wil eerst van mezelf weten wat ik leuk zou vinden.
vandaar dat ik in breed opzicht graag alles een beetje wil proeven en dan in wat ik leuk vind zelfstandig bezig wil gaan.. mocht ik er dus achter komen dat webdesign echt iets voor mij is.. dan ga ik natuurlijk die kant op.. mocht ik erachter komen dat programmeren echt mijn ding, nouja dan zou ik die kant op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 21:52
Ik denk dat als je vanaf 0 iets wil leren m.b.t to computers/IT het super leuk en leerzaam is om een Raspberry PI te kopen en daar een server voor wat dan ook op te draaien. Je zult dan al snel in aanraking komen met de CLI, computernetwerken, internet, IP adressen.

Ben zelf begonnen met een traject om een CCNA certificaat (computernetwerken) te halen en ik vind dat super interessante stof. Wellicht is dat ook een goed startpunt omdat het eigenlijk heel fundamenteel is m.b.t. IT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zie dat veel mensen vragen "waarom wil je de ICT in en wát lijkt je leuk", maar de vraag die ik mis is:
Waarom wil je je huidige sector uit en waarom denk je dat hier geen toekomst in zit?

Heb je de (financiële) middelen om fulltime naar school te gaan en een volledige carriereswitch te maken, of zul je het moeten combineren? Kan het financieel uberhaupt wel? (Dat klinkt beperkend, maar als je nu al weet dat enige voltijd of deeltijd opleiding dusdanige financiële consequenties heeft dat het niet mogelijk is of je de consequenties te groot vind, zul je andere manieren moeten vinden.)

Zijn er eventueel mogelijkheden binnen je huidige werkgever om door te stromen, dus van inkoop naar ICT? Kun je daar misschien stage lopen, eens snuffelen, het bespreken met je leidinggevende? (Misschien zitten ze daar op ICT wel te springen om mensen uit andere onderdelen van het bedrijf die de overstap willen maken, omdat de kennis die je hebt, toegevoegde waarde kan hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1