Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat zouden de kosten mogen zijn van een e-mail adres?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• switwerts
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 07-07 23:14
Binnen het bedrijf waar ik werk hebben we een adviesorgaan. Om wat professioneler naar de collega's te kunnen zijn heb ik bij mijn leidinggevende de vraag voorgelegd om een apart email-account voor dit adviesorgaan in te stellen (bv. adviesorgaan@bedrijfsnaam.nl)
Mij werd vervolgens verteld dat dit mogelijk was, maar dat de kosten hiervoor € 37,50 per maand zouden zijn en dit dan ten laste gelegd zou worden van het budget van dit advies orgaan.
Iemand hier die zicht heeft op wat gangbaar is voor interne kosten van mail adressen. Of wordt ik hier tegengewerkt?

Alle reacties

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 01:05
Hierover kan niemand wat zeggen zonder de interne kostenverdelingsstructuur van het bedrijf te kennen.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

@switwerts kun je wat vollediger zijn? Is bedrijfsnaam.nl gewoon jullie eigen mailomgeving? Oftewel, de hele mailserver is al geconfigureerd en wordt al gebruikt?
En waar wordt de e-mail gehost?

Hoe dan ook, voor een enkele mailbox (met enkel webmail) betaal je zo'n 5 euro er maand bij Office 365. Met alle software erbij kan dit hoger zijn maar dan wordt waarschijnlijk jouw vraag niet goed begrepen ;)

Sowieso lijkt me dit een communicatiedingetje ;) Heb je al even gebeld om te controleren of het wel goed begrepen is?

Evanescent wijzigde deze reactie 20-06-2019 00:04 (6%)

De zon schijnt maar toch is het donker.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:47

True

Dislecticus

Ergens tussen de 0,50€ en 10€ als je heel ruim rekent, verschillend van outsourcen (denk Office 365) tot een simpel mailadresje in een zelf gehoste Exchange omgeving.
Hierbij nemen we dan niet mee wat support, inrichten e.d. mag gaan kosten. Ik vind 40€ ontzettend duur, maar als het bedrijf een helpdesk heeft en je van a tot z geholpen wordt in het Nederlands vind ik het misschien nog wel realistisch.

Steam Profile

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Daar is niks zinnigs over te zeggen. Ze zullen waarschijnlijk een standaard berekening hebben die aan een afdeling wordt doorbelast per mailbox, werkplek,... En daar zitten zowel alle directe als indirecte kosten in.

De vraag is dus vooral of dit standaard tarief is binnen de organisatie of dat dit verhoogt is speciaal voor jou. Mij lijkt dat eerste.

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 02:47
switwerts schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:56:
Binnen het bedrijf waar ik werk hebben we een adviesorgaan. Om wat professioneler naar de collega's te kunnen zijn heb ik bij mijn leidinggevende de vraag voorgelegd om een apart email-account voor dit adviesorgaan in te stellen (bv. adviesorgaan@bedrijfsnaam.nl)
Mij werd vervolgens verteld dat dit mogelijk was, maar dat de kosten hiervoor € 37,50 per maand zouden zijn en dit dan ten laste gelegd zou worden van het budget van dit advies orgaan.
Iemand hier die zicht heeft op wat gangbaar is voor interne kosten van mail adressen. Of wordt ik hier tegengewerkt?
Mocht je al een website hebben dan is het niets meer dan alleen een extra e-mailadres aanmaken, iets wat je in 10 seconden doet. Zou niet weten waarom dat 35 euro per maand zou moeten kosten.

NotSoSteady wijzigde deze reactie 20-06-2019 00:32 (26%)

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daar is geen peil op te trekken. Waarschijnlijk smeren ze alle directe en indirecte kosten van de email uit over alle accounts. Het kan zijn dat jij de rekening betaalt voor die tientallen gigabytes aan filmpjes en presentaties die sommige mensen verzamelen omdat ze niet per megabyte naar individuele gebruikers willen/kunnen doorbelasten.

Misschien gaat het wel niet eens om € 37,50 voor een mailbox maar zit er meteen een compleet useraccount aan vast omdat ze bedacht hebben dat die twee bij elkaar horen en geen rekening willen houden met de uitzonderingen waar je alleen maar een mailbox wilt.

Bedrijven verzinnen soms de meest vreemde doorbelastingsconstructies omdat het alleen belangrijk is dat de afnemers in totaal ongeveer hetzelfde betalen als de leverancier (vaak interne IT) aan kosten heeft. Dat dat onderdeeltje voor onderdeeltje ook allemaal klopt is niet zo belangrijk.
NotSoSteady schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:27:
[...]

Kost vrijwel niks, een domeinnaam en een of ander goedkoop hostpakket.

https://www.strato.nl/mail/

En zo zijn er nog tientallen voorbeelden.

Mocht je al een website hebben dan is het niets meer dan alleen een extra e-mailadres aanmaken, kost doorgaans niets.
Het gaat waarschijnlijk om een bedrijf die zijn eigen mailserver al heeft. De licenties moeten betaald worden, de hardware moet betaald worden, de opslag moet betaald worden, de backups moeten betaald worden, de beheerders moeten betaald worden, de helpdesk moet betaald worden, management moet betaald worden, etc.

• wibra
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19-07 13:59
wat is 40 euro intern geld dan ook? ik hoop dat je adviesorgaan iets meer budget heeft dan dat om dingen op poten te zetten ...

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Tja, als het bovenstaande het geval is kan je evt altijd nog proberen voor te stellen om bedrijfsnaam-adviesorgaan.nl (of whatever, wees creatief.) vast te leggen met een mailbox eraan vast. Wellicht dat dat buiten de normale gang van zaken om kan en dan een paar tientjes per jaar kost ipv €37,50 per maand... Just a thought.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• pindakaaspotje
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
Tja.. Ik neem aan dat dit gewoon de standaard kosten zijn per account. Bij mijn bedrijf is een 2e email doorstuur gratis. Maar een echt volledige account/adres ligt hoger dan die 40 euro per maand. Niets is zo schimmig als interne kosten die doorberekend worden.

Dit geldt trouwens niet alleen voor ict.. Als ik een papierrol wil bestellen kost mij dat.. 1 euro voor rol, 30 euro interne bestelkosten en 25 euro om het pakketje door de interne post op mijn bureau te krijgen. Bestel ik de houder incl rol dan betaal ik geen bestel en legerkosten omdat dit niet wordt gerekend op investeringen.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Prima toch, bij de aankomende budgetteringsronde + 600€ aan kosten communicatie opvoeren.
Dat budget voor je adviesorgaan komt niet uit je eigen zakken

Vooral als het binnen het bedrijf blijft, is het geen issue, de kosten worden weer doorberekend in de belastingaangifte

https://qfire.nl

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-07 04:35
Ik kan je heel wat email bieden voor 37,50 euro per jaar
dus dan weet je het wel :)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-06 19:13

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

boyette schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:00:
[...]

Ik kan je heel wat email bieden voor 37,50 euro per jaar
dus dan weet je het wel :)
Ohja?

Heb je enterprise-grade storage?
Geef je support op bepaalde clients & devices?
Je zorgt voor consistente backups?
Alle licentie-kosten zijn betaald?
Je zorgt voor alle name records, anti-spam, anti-virus?
Etc...

Xbox Live: OctagonQontrol

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

Brahiewahiewa

boelkloedig

MAX3400 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:31:
[...]

Ohja?

Etc...
Nou, buiten dat, je wilt ook niet een aparte e-mail client moeten hanteren. Het adviesorgaan zal meestal met de mensen binnen het bedrijf communiceren, dus je wil de beschikking hebben over de adreslijst van het bedrijf; niet over een weken/maanden/jaren achterlopende schaduwkopie van die lijst. Ik vind €37,50/mnd geen gek bedrag

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Nitai
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 17:11

Nitai

Feels good man

Los van een aparte mailbox, is er ook een functionele reden waarom je dat zou willen? Is het omdat het adviesorgaan dan e-mails krijgt op een centrale punt en zo wil scheiden van persoonlijke e-mail accounts? Betere bereikbaarheid / toegankelijker voor de collega's? 'Professioneler lijken' vind ik een wazige reden eerlijk gezegd.

Ik vind het geen schokkend bedrag, zoals eerder aangegeven, het is maar afhankelijk hoe de kosten zijn berekend, of er support aan zit, licentiekosten etc.. Eigenlijk siert het je bedrijf dat ze vanuit kosten redeneren en zelfs je manager weet hoeveel kosten er gemoeid zijn bij een extra mailbox/adres. Dat is bij veel bedrijven wel eens anders (achteraf).

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• Antique
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-07 13:15
Je kan ook een forward-adres laten maken dat doorstuurt naar je eigen inbox. Misschien goedkoper?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-06 19:13

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Antique schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:33:
Je kan ook een forward-adres laten maken dat doorstuurt naar je eigen inbox. Misschien goedkoper?
Oh ja. Handig. Slim in ieder geval niet. Maar daar zijn legio argumenten voor te verzinnen.

waarom een forward; extra alias op bestaande mailbox is zat

MAX3400 wijzigde deze reactie 20-06-2019 08:37 (11%)

Xbox Live: OctagonQontrol

• eagle00789
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11-07 11:22

eagle00789

Est. November 2005

Afhankelijk van de gebruikte mailomgeving zou je ook kunnen vragen naar een shared mailbox (gratis bij Office365 en is geen licentie voor benodigd bij een eigen exchange server) of je zou kunnen gaan voor een groepsmailadres. De gebruikers mailen dan naar adviesorgaan@bedrijf.nl en de leden van het adviesorgaan ontvangen de mail dan in hun eigen mailbox. Via regels is dit dan wel te scheiden van de normale mail.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Dan kan het adviesorgaan nog niet mailen namens adviesorgaan@bedrijf.nl. Dus daar zie ik voor de wens van TS geen voordeel. Het enige is dat de medewerkers een makkelijker adres hebben om naar toe te mailen.
MAX3400 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:36:
[...]

waarom een forward; extra alias op bestaande mailbox is zat
En wie zou die mail dan moeten lezen? :? En dan handmatig doorsturen?
eagle00789 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:40:
Afhankelijk van de gebruikte mailomgeving zou je ook kunnen vragen naar een shared mailbox (gratis bij Office365 en is geen licentie voor benodigd bij een eigen exchange server)
Ook gratis in oudere Exchange-versies. Maar dan heb je nog steeds een eigen mailbox nodig om die shared mailbox in te kunnen zien.
of je zou kunnen gaan voor een groepsmailadres. De gebruikers mailen dan naar adviesorgaan@bedrijf.nl en de leden van het adviesorgaan ontvangen de mail dan in hun eigen mailbox. Via regels is dit dan wel te scheiden van de normale mail.
Maar ook dat is dan niet meer dan een alias.

Evanescent wijzigde deze reactie 20-06-2019 08:43 (34%)

• mrdemc
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:39
Wat dat betreft is een shares mailbox beter. Toegang vanuit het account dat er al is op persoonsniveau, gezamenlijke toegang en geen extra inlog/licentie in het geval van Office365.
Hoe dan ook is de informatie te summier om hier een zinnige uitspraak over te doen over waar deze kosten vandaan komen.

Los daarvan vind ik deze kosten minimaal op afdelingsniveau, uiteindelijk is het bedrijf degene die betaald, welk budget er ook gebruikt wordt.

M.b.t. Het tegenwerken; ik zie dit niet als tegenwerken, meer als open kaart spelen vanuit de werkgever dat er kosten aan zijn verbonden.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Vreemde bedragen. Bij Microsoft sluit je al een abonnement af voor ongeveer 5 euro per gebruiker per maand. Dat is inlcusief 1TB onedrive, 50GB email en online office....

Goed, dan vergeet ik het tientje per jaar voor de domeinregistratie.

Gunner wijzigde deze reactie 20-06-2019 08:46 (17%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

mrdemc schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:42:
[...]

Wat dat betreft is een shares mailbox beter. Toegang vanuit het account dat er al is op persoonsniveau, gezamenlijke toegang en geen extra inlog/licentie in het geval van Office365. [...]
Nogmaals, zonder Exchange-licentie (of Office 365) kom je die shared mailbox niet in ;)
Gunner schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:43:
Vreemde bedragen. Bij Microsoft sluit je al een abonnement af voor ongeveer 5 euro per gebruiker per maand. Dat is inlcusief 1TB onedrive, 50GB email en online office....
Zoals eerder terecht is opgemerkt kunnen er ook kosten in de SLA zitten voor deze gebruiker. Zeker als het beheer extern ligt, kan een extra user gewoon wat overheadkosten met zich meebrengen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Evanescent schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:46:
Zoals eerder terecht is opgemerkt kunnen er ook kosten in de SLA zitten voor deze gebruiker. Zeker als het beheer extern ligt, kan een extra user gewoon wat overheadkosten met zich meebrengen.
Dat heb ik wel gelezen. Maar Microsoft heeft prima aangetoond de afgelopen jaren een prima beschikbaarheid te kunnen garanderen dus dat rechtvaardigt in mijn ogen het prijsverschil niet.

Maar de TS vraagt wat de kosten zouden zijn. Dan is 37.50 gewoon een hoog bedrag in vergelijking met concurrerende oplossingen. Ja, ik snap wel dat je dan een stukje beheer moet doen maar dat is met een beetje kennis niet zo heel lastig.

Gunner wijzigde deze reactie 20-06-2019 08:54 (19%)

• mrdemc
Evanescent schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:46:
[...]

Nogmaals, zonder Exchange-licentie (of Office 365) kom je die shared mailbox niet in ;)
Ik neem natuurlijk aan dat iedereen z’n eigen persoonlijke mailadres heeft bij het bedrijf.... daardoor zijn er geen meerkosten aan een shared mailbox. Precies wat ik al zei...

mrdemc wijzigde deze reactie 20-06-2019 08:49 (3%)

• Gman
  • Laatst online: 18-07 12:29

Precies: https://products.office.c...oft-office-products?tab=1

Echt idiote vraagprijs. Overigens ken ik die prijzen wel van bedrijven die je hele it ontzorgen, dan betaal je per gebruiker wel zoiets.
Maar voor enkel een email adres is het veel te duur.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20:26

Of het vreemd is ligt er maar net aan hoe het bedrijf van TS intern doorbelast, daar lijkt dit namelijk over te gaan, niet over de werkelijke kosten van alleen een (shared) mailbox.

Zonder hun interne doorbelastingsregels te kennen is het hier lastig oordelen of dit vreemd is of niet. Misschien doen ze wel het hele IT budget op een hoop gedeeld door +- het aantal gebruikers en dat is dan de doorbelasting per gebruiker per afdeling voor dat jaar. Dan kun je zo aan dit soort bedragen zitten.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

mrdemc schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:48:
[...]

Ik neem natuurlijk aan dat iedereen z’n eigen persoonlijke mailadres heeft bij het bedrijf.... daardoor zijn er geen meerkosten aan een shared mailbox. Precies wat ik al zei...
Terechte opmerking. Ik ging uit van een externe entiteit. Maar het 'orgaan' kan natuurlijk gewoon uit interne medewerkers bestaan.

Dan ben ik akkoord met het advies een shared mailbox te nemen! :P
Gunner schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:47:
[...]

Maar de TS vraagt wat de kosten zouden zijn. Dan is 37.50 gewoon een hoog bedrag in vergelijking met concurrerende oplossingen. Ja, ik snap wel dat je dan een stukje beheer moet doen maar dat is met een beetje kennis niet zo heel lastig.
Ten eerste weet je niet wat er allemaal voor die 37,50 geregeld wordt. Misschien wordt het als een volledig gebruikersaccount gezien alsof het een te supporten persoon betreft. Ten tweede kan dit gewoon een SLA-afspraak zijn. Voor een enkel mailboxje vind ik dat ook te veel maar het is prima mogelijk dat het zo afgesproken is.

Evanescent wijzigde deze reactie 20-06-2019 09:08 (40%)

• mrdemc
Evanescent schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:03:
[...]

Terechte opmerking. Ik ging uit van een externe entiteit. Maar het 'orgaan' kan natuurlijk gewoon uit interne medewerkers bestaan.

Dan ben ik akkoord met het advies een shared mailbox te nemen! :P

[...]

Ten eerste weet je niet wat er allemaal voor die 37,50 geregeld wordt. Misschien wordt het als een volledig gebruikersaccount gezien alsof het een te supporten persoon betreft. Ten tweede kan dit gewoon een SLA-afspraak zijn. Voor een enkel mailboxje vind ik dat ook te veel maar het is prima mogelijk dat het zo afgesproken is.
Ik moet zeggen dat ik dat eerst ook dacht, totdat ik de OP nog eens doorlas en tot de conclusie kwam dat TS onderdeel zou moeten zijn van het betreffende advies orgaan; Zo niet, zou ik me afvragen wat 1) TS moet met de informatie dat een mailbox die kosten heeft, en 2) waarom de TS dat zou kunnen opvatten als tegenwerken van het orgaan terwijl hij als externe (niet behorende bij het orgaan) partij dit voorstel heeft gedaan. :)

Ik ben het inderdaad eens met wat je aangeeft, er is te weinig informatie om te kunnen bepalen welke kosten er waarom zijn.

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:49
Gunner schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:47:
Dat is niet te bepalen op basis van de huidige informatie. Aangezien je niet weet wat TS exact heeft aangevraagd en wat TS hiervoor exact voor krijgt. Een apart email-account , kan een shared mailbox zijn, maar ook een aparte login met een mailbox.

Daarnaast kunnen namelijk ook nog wel eens de volgende kosten onder onder de 37,50 vallen: Backup/Restore, Archief, storage, Fax ondersteunding, Scan to Email, Helpdesk ondersteuning, MDM toegang, Antivirus, dual datacenter, DLP. Allemaal mogelijkheden die hierin doorbelast kunnen zitten. Dan kan het nog steeds een hoop geld zijn, maar zonder te weten wat je hiervoor krijgt, is er vrij weinig over deze kosten te zeggen.

Ofwel er is gewoon letterlijk niets over te zeggen of dit duur of goedkoop is, afgezien dat zijn huidige aanvraag dit bedrag op leverde.

• robertnld
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19-07 08:26
Meerdere malen heb ik aan de IT kant meegewerkt aan kostencalculaties t.b.v. de interne doorbelasting. We hebben zowel met interne als externe leveranciers gecalculeerd. En geloof me, 37,50 euro/maand is een scherpe prijs!!

Ik lees veel onbegrip wanneer het wordt afgezet tegen de kosten van Office365 o.i.d. Maar ik wil nogmaals benadrukken dat bij een commercieel bedrijf ook de kosten van het gebouw, receptie, inproductieve uren (bijv. cursussen) moeten worden berekend (en terugverdiend).

Mijn tip voor switerts is om deze kosten te accepteren en juist te gaan uitnutten. Deze kosten moeten herkenbaar zijn voor het management. Benoem dan ook expliciet deze kosten in jouw budgetaanvraag. Voeg dan ook andere interne kosten toe indien van toepassing. Denk aan kosten vergaderkamer, werklunch, cursussen enzovoort. Je geeft dan inzicht in hoeveel het adviesorgaan kost. Het management krijgt een budgetaanvraag die heel herkenbaar voor hun is. En ze kunnen dan goed afwegen of het adviesorgaan "voldoende waarde" toevoegt voor deze kosten.

And last, but not least, als je een intern emailadres gebruikt, dan heb je dezelfde kwaliteit als de andere emailadressen. In andere woorden, als de mailserver van het bedrijf niet werkt, dan werkt jouw adres ook niet. Maar als je een eigen oplossing hebt, dan kunnen collega's zeggen (en dat zullen ze ook vast doen) dat je dit slecht hebt geregeld ...

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
robertnld schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:34:
Het management krijgt een budgetaanvraag die heel herkenbaar voor hun is. En ze kunnen dan goed afwegen of het adviesorgaan "voldoende waarde" toevoegt voor deze kosten.
Er is weinig te kiezen rondom het hebben van een ondernemingsraad :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Ik lees veel onbegrip wanneer het wordt afgezet tegen de kosten van Office365 o.i.d. Maar ik wil nogmaals benadrukken dat bij een commercieel bedrijf ook de kosten van het gebouw, receptie, inproductieve uren (bijv. cursussen) moeten worden berekend (en terugverdiend).
Maar Microsoft heeft deze kosten ook toch?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:03

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit kan alles van 0 tot xxx euro per account zijn, naar gelang de interne doorbelastingsstructuren in het bedrijf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Gunner schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:12:
[...]
Maar Microsoft heeft deze kosten ook toch?
Die zitten toch ook verwerkt in de licentiekosten die je afdraagt aan Microsoft.
Daarnaast hebben we nog extra kosten, MFA, storage, etc etc. Afhankelijk van hoe de organisatie bij de TS in elkaar steekt kunnen het best reële kosten zijn.

Wij rekenen hier bijvoorbeeld €10,- p/m voor een mailbox zonder extra software. Dus zonder te weten wat de gebruiker allemaal krijgt voor dat maandbedrag en hoe de organisatie in elkaar steekt kun je weinig zeggen over de kosten.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Mooie topics, dit. @switwerts is vanochtend nog online geweest maar heeft besloten verder geen informatie toe te voegen. Ik vrees dat we dus met z'n allen in het luchtledige zitten te praten... :w

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:04
Als je commercieel tarieven bekijkt betekend dit dat iemand 1 keer in de 3 maanden 1 uur voor jullie iets zou doen aan onderhoud/beheer/etc. Dat klinkt niet heel gek.

Andere manier van berekenen is de kosten van de fulltime systeembeheerder te verdelen over alle email adressen.

Als het advies orgaan zinnig is en geen hobby projectie begroting met 500/jaar verhogen wegens IT kosten.

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-07 10:20
Hebben we het niet gewoon over een O365 E5 licentie? Als dat de standaard is binnen het bedrijf, dan is dat een logisch antwoord al kun je puur voor email voor dat ene account ook een andere type licentie afnemen.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-07 21:31

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En zolang de kosten intern blijven, wat is precies het probleem? Het gaat toch over een klein bedrag?

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Dennism
mgizmo schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:20:
Hebben we het niet gewoon over een O365 E5 licentie? Als dat de standaard is binnen het bedrijf, dan is dat een logisch antwoord al kun je puur voor email voor dat ene account ook een andere type licentie afnemen.
Als je de post van TS goed doorleest lijkt dit niet over werkelijke kosten voor alleen een mail account te gaan (en dus ook niet over Office 365 accounts of iets in die strekking), maar over interne doorbelasting tussen verschillende afdelingen. Een boel bedrijven doen hier helemaal niet aan, terwijl bij andere bedrijven het de normaalste zaak van de wereld is.

Zonder dat TS meer informatie geeft, over bijvoorbeeld de wijze waarop interne doorbelastingen bij hun geregeld zijn, valt hier echter verder niets zinnigs te zeggen.
Hann1BaL schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:23:
En zolang de kosten intern blijven, wat is precies het probleem? Het gaat toch over een klein bedrag?
TS lijkt mogelijk een stukje van het afdelingsbudget hier aan te gaan verliezen, en is mogelijk bang dat hij geen verhoogd budget zal krijgen.

Dennism wijzigde deze reactie 20-06-2019 19:06 (17%)

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 01:05
Vaak worden er fictieve prijzen aan gehangen om te voorkomen dat ieder groepje binnen het bedrijf zijn eigen emailadres aanvraagt.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-07 21:31

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Dennism uiteraard begrijp ik dat hey impact heeft op het beschikbare budget van het team of afdeling, maar we praten over een paar tientjes en de TS vroeg zich af of ze hem aan het tegenwerken zijn. Met een paar tientjes zou dat niet moeten lukken.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• boyette
MAX3400 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:31:
[...]

Ohja?

Etc...
ja
ja
ja
niet nodig
ja dat is er maar 1, ja, ja

boyette wijzigde deze reactie 21-06-2019 01:31 (5%)

• ViperXL
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 20:45
Het heeft in principe geen zin om hier op te reageren aangezien we niet weten wat de rand-voorwaarden zijn en de vereisten vanuit de organisatie.
Eigenlijk alles wat hierboven genoemd wordt kan een mogelijkheid zijn maar zonder meer info geen zinnig antwoord op te geven. Het kan van €0 tot €100 zijn.

Hebben jullie een eigen omgeving (mailserver (Exchange/Postfix/ed)) of is het bij een partij gehost.
Als het gehost is welke partij (dwz Microsoft/Google/webhoster/ander platform).
Moet het op hetzelfde domein of eigen domein van adviesorgaan.
Gebruiken ze webmail client, software client of moet dit erbij.
Het is zakelijk dus support, backup, beveiliging en data-protection lijkt me logisch maar ligt ook aan het bedrijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

boyette schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 01:18:
[...] ja dat is er maar 1 [...]
Aan 1 DNS-record heb je niet genoeg. Je hebt nog SPF, DKIM, PTR.

• boyette
Evanescent schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:04:
[...]

Aan 1 DNS-record heb je niet genoeg. Je hebt nog SPF, DKIM, PTR.
voor de beveiliging ja dat kan

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

boyette schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:11:
[...]

voor de beveiliging ja dat kan
Ja, vind je dat nog optioneel? :?

• boyette
Evanescent schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:14:
[...]

Ja, vind je dat nog optioneel? :?
het topic gaat over een emailadres..
puur voor 1 emailadres zijn niet altijd zoveel aanvullende maatregelen nodig..

er zijn meerder manieren om dat in te richten

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

boyette schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:17:
[...]

het topic gaat over een emailadres..
puur voor 1 emailadres zijn niet altijd zoveel aanvullende maatregelen nodig..

er zijn meerder manieren om dat in te richten
Uhg, ja, houtje touwtje hacks in een bedrijfsomgeving. Lekker professioneel en beheersbaar. :/

Leuk dat het dan initieel misschien 37,50 per jaar kost, maar de ellende daarna (wellicht voor je opvolger) kost nog veel mee.

Evanescent wijzigde deze reactie 21-06-2019 10:22 (14%)

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-07 10:20
Dennism schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:05:
[...]

Als je de post van TS goed doorleest lijkt dit niet over werkelijke kosten voor alleen een mail account te gaan (en dus ook niet over Office 365 accounts of iets in die strekking), maar over interne doorbelasting tussen verschillende afdelingen. Een boel bedrijven doen hier helemaal niet aan, terwijl bij andere bedrijven het de normaalste zaak van de wereld is.

Zonder dat TS meer informatie geeft, over bijvoorbeeld de wijze waarop interne doorbelastingen bij hun geregeld zijn, valt hier echter verder niets zinnigs te zeggen.
"Mij werd vervolgens verteld dat dit mogelijk was, maar dat de kosten hiervoor € 37,50 per maand zouden zijn"

Kunnen nog steeds O365 E5 kosten zijn. Die informatie kan via-via verloren zijn in het communiceren. Ik geef alleen aan dat het bedrag wel die richting kan zijn. Niet dat het zo hoeft te zijn, maar het zou kunnen.

• Dennism
mgizmo schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:48:
[...]

"Mij werd vervolgens verteld dat dit mogelijk was, maar dat de kosten hiervoor € 37,50 per maand zouden zijn"

Kunnen nog steeds O365 E5 kosten zijn. Die informatie kan via-via verloren zijn in het communiceren. Ik geef alleen aan dat het bedrag wel die richting kan zijn. Niet dat het zo hoeft te zijn, maar het zou kunnen.
Zelfs voor E5 is die prijs volgens mij te hoog, volgens mij zitten die op +-€35 voor een enkel abonnement en bedrijven met meer dan 1 abonnement zullen nog minder betalen. Vandaar dat ik de genoemde prijs niet 1 op 1 kan rijmen met een Office 365 abonnement.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Zelfs voor E5 is die prijs volgens mij te hoog, volgens mij zitten die op +-€35 voor een enkel abonnement en bedrijven met meer dan 1 abonnement zullen nog minder betalen. Vandaar dat ik de genoemde prijs niet 1 op 1 kan rijmen met een Office 365 abonnement.
Maakt niet echt uit. Kan € 35 voor het abbo zijn en € 2,50 overhead omdat dat abbo zichzelf niet aanmaakt. Of misschien wel € 15 voor het abbo en € 20 voor overhead. Daar hoort intern ook een administratief proces bij, een paar mensen die met formulieren schuiven, wat ook geld kost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IkBenHansNiet
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21-06 14:53
Misschien dat jullie gewoon intern fysieke brieven kunnen sturen tussen dat adviesorgaan en andere afdelingen? Printen doe je dan gewoon op de printer van een andere afdeling en dan is het voor jou ook geen kostenpost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:51
Lijkt me volstrekt normale interne doorbelasting waarbij de IT afdeling van het bedrijf (inclusief personeel, licenties, backup's afschrijvingen e.d.) betaald moeten worden uit de geleverde diensten aan de andere afdelingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 17-07 11:06

Een paar euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:09

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Er zijn vele manieren om de algemene kosten van een bedrijf door te berekenen naar de gebruikers/afdelingen, maar om dat via een mailbox te doen is toch wel een van de meest vreemde.

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

pacificocean schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:47:
Vaak worden er fictieve prijzen aan gehangen om te voorkomen dat ieder groepje binnen het bedrijf zijn eigen emailadres aanvraagt.
En waarom zou dit precies voorkomen moeten worden door een it afdeling?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bart ® schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:21:
[...]

Er zijn vele manieren om de algemene kosten van een bedrijf door te berekenen naar de gebruikers/afdelingen, maar om dat via een mailbox te doen is toch wel een van de meest vreemde.
Waarom is dat vreemd? Het bedrijf in kwestie heeft minimaal één mailserver; dat ding moet onderhouden worden, gepatched, gebackuped, geadministreerd, afgeschreven. Dat kost allemaal geld. En kennelijk heeft het bedrijf z'n kosten dermate inzichtelijk dat ze uitkomen op €37,50 per maand per mailbox. Ik ken genoeg bedrijven die een veelvoud van dat bedrag uitgeven aan hun mail oplossing

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Brahiewahiewa schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:19:
[...]

Waarom is dat vreemd? Het bedrijf in kwestie heeft minimaal één mailserver; dat ding moet onderhouden worden, gepatched, gebackuped, geadministreerd, afgeschreven. Dat kost allemaal geld. En kennelijk heeft het bedrijf z'n kosten dermate inzichtelijk dat ze uitkomen op €37,50 per maand per mailbox. Ik ken genoeg bedrijven die een veelvoud van dat bedrag uitgeven aan hun mail oplossing
Per mailbox? Dus als je met 500 man zit, ben je bijna 1.000.000 per jaar kwijt aan je mailserver en alle bijkomende zaken? Voor enkel mail? Lijkt me riant :o.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:09

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Brahiewahiewa schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:19:
[...]

Jij vindt het niet vreemd om alle algemene kosten van een bedrijf (directie, receptioniste, wc-papier, stroomkosten, etc) enkel door te belasten op e-mailadressen? 8)7

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

JvS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:21:
[...]

Per mailbox? Dus als je met 500 man zit, ben je bijna 1.000.000 per jaar kwijt aan je mailserver en alle bijkomende zaken? Voor enkel mail? Lijkt me riant :o.
500 x 12 x 37,5 = 225000 en da's m.i. nog steeds geen gek bedrag. Als jij 't beduidend goedkoper kunt aanbieden, moet je dat vooral gaan doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tikfoutje met rekenen, 12 geen 42 maanden. Ik zal het zeker niet gaan aanbieden. Het klinkt alleen als absurd veel geld. Hiervoor kan je elk jaar 2 fulltime beheerders (80k per stuk kosten) in dienst hebben en elk jaar alle hardware vervangen voor 80k.

JvS wijzigde deze reactie 23-06-2019 12:30 (36%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:12

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Mijn advies zou zijn om deze kosten te accepteren en bij de eerstvolgende budget ronde zo net na halverwege het boekjaar ;) aangeven dat je budget met minimaal 37,50 pm omhoog moet om de kwaliteit te handhaven. Mocht dit een probleem opleveren moet je bij de budget verdelers /controllers zijn en niet bij de afdeling IT die de mailservers beheert.

Uiteindelijk is die 37,50 broekzak vestzak, dus waar jouw budget 37,50 omhoog gaat, gaat dat elders weer 37,50 naar beneden, ervan uitgaande dat de externe kosten niet met dat bedrag toenemen.

Sport_Life wijzigde deze reactie 23-06-2019 12:34 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:32:
Mijn advies zou zijn om deze kosten te accepteren en bij de eerstvolgende budget ronde zo net na halverwege het boekjaar ;) aangeven dat je budget met minimaal 37,50 pm omhoog moet om de kwaliteit te handhaven. Mocht dit een probleem opleveren moet je bij de budget verdelers /controllers zijn en niet bij de afdeling IT die de mailservers beheert.

Uiteindelijk is die 37,50 broekzak vestzak, dus waar jouw budget 37,50 omhoog gaat, gaat dat elders weer 37,50 naar beneden, ervan uitgaande dat de externe kosten niet met dat bedrag toenemen.
Dit lijkt me ook het meest pragmatische advies. Het bedrag is dermate laag (ook al is het wel 12 x 37,50 denk ik), dat dit nergens in gaat opvallen.

Ooit wilde ik een excelsheet laten valideren (niet complex, gewoon geautomatiseerd iets uit laten rekenen, alleen wel bruikbaar met GMP kwaliteitscriteria) en toen werd mij verteld dat dat 400.000 euro ging kosten.

Ik snap dat het geen middagje werk was door alle documentatie eisen. Maar dat is duidelijk het "fuck you" tarief. 37,50 is denk ik ook niet realistisch (maar ben geen expert), maar zal best het afgesproken tarief kunnen zijn om allerlei al eerder genoemde redenen.

• joke_name
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:17
Ik ken een bedrijf die 12,50 euro rekent voor tickets die in het helpdesk systeem worden geschoten.

Dat zijn interne kosten die worden doorbelast op de afdeling.

Ik heb vroeger bij een bedrijf gewerkt waar personeel ook intern werd doorbelast.
25 euro per uur.
Lijkt heel veel, maar planner moet hem uitplannen.
Iemand moet doorbelasting regelen,
Iemand is met de aanvraag bezig.
Je bent er zo 30 - 60 minuten mee bezig als wat niet doorbelast is.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True