Varen met rubberboot in Kroatië-regels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 16:14
Deze zomer ga ik voor het eerst naar Kroatië en ik neem een bootje mee. Het is een opblaasbootje/rubberbootje van 2,4m met een 4pk Yamaha buitenboordmotor. De vraag is nu wat er geregeld moet worden (vooraf en ter plaatse) om hiermee zonder problemen te kunnen varen. De info die ik kan vinden is compleet tegenstrijdig dus daarom graag een ervaringsdeskundige. De vraag: vanaf welke leeftijd mag gevaren worden (mag mijn zoon zelf varen)? Vaarbewijs ja of nee (ik heb klein vaarbewijs 1), verzekering, vignet kopen, verplichte uitrusting aan boord, etc.
Ik ben benieuwd, alvast bedankt!

Beste antwoord (via JoostvdB1974 op 11-03-2021 21:44)

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 15:00
JoostvdB1974 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:09:
[...]

Dit is voor mij nieuw. Ik heb nog nooit gehoord dat een tender/bijboot op de registratie van een jacht kan komen. Voor zover mijn kennis strekt, moet elke snelle motorboot apart geregistreerd worden. Ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt.
Ik zie dat ik het wat onhandig geformuleerd heb: de papieren van de tender zitten bij het jacht. Die zijn wel aan elkaar gekoppeld maar feitelijk 2 registraties. Ben 5 jaar als schipper werkzaam geweest in het gebied.

Edit: Ik zie dat het om 2.4m gaat. Volgens mij zit je dan net binnen wat zonder registratie mag (2.5m). Ik denk dat het het belangrijkste is dat je kunt bewijzen dat je de eigenaar bent. En over vaarbewijs 1 vs 2: in het buitenland zijn die gelijk, namelijk ICC.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmanen op 24-06-2019 17:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:01
Ik lees toch overal dat voor een motorboot in Kroatië een vaarbewijs verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Dat heb ik ook gelezen, maar er wordt ook beweerd dat voor boten <2,50 en <5 pk geen verplichtingen gelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
JoostvdB1974 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:52:
Dat heb ik ook gelezen, maar er wordt ook beweerd dat voor boten <2,50 en <5 pk geen verplichtingen gelden
Over welke bron heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Ook forumpost van iemand die het ter plaatse heeft nagevraagd bij de havenmeester, dus niet zo betrouwbaar.
Nu is het vaarbewijs geen probleem, echter moet er voor een dergelijk klein bootje een vignet worden gekocht, met alle bijbehorende verplichtingen (registratie+nr. op de boot, verzekering, uitrusting, eigendomsbewijs, etc.) Het lijkt mij niet dat al die duizenden rubberbootje daar dat allemaal hebben geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
JoostvdB1974 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:17:
Ook forumpost van iemand die het ter plaatse heeft nagevraagd bij de havenmeester, dus niet zo betrouwbaar.
Nu is het vaarbewijs geen probleem, echter moet er voor een dergelijk klein bootje een vignet worden gekocht, met alle bijbehorende verplichtingen (registratie+nr. op de boot, verzekering, uitrusting, eigendomsbewijs, etc.) Het lijkt mij niet dat al die duizenden rubberbootje daar dat allemaal hebben geregeld.
De meeste rubberboten in Kroatië zijn tenders die bij een charterjacht horen: die zitten met de registratie, verzekering etc. op de papieren van het jacht. Vaarbewijs of ICC is een verplichting voor alles wat gemotoriseerd is.

En ze zijn er behoorlijk van het papierwerk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54

Hoicks

Techno!

Let op dat je twee versies van het klein vaarbewijs hebt. Vaarbewijs 1 is voor binnenwateren en Vaarbewijs 2 is voor kust en open water,

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 16:03

Pazo

Mroaw?

Misschien dat je de ANWB zou kunnen benaderen?

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Hoicks schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:15:
Let op dat je twee versies van het klein vaarbewijs hebt. Vaarbewijs 1 is voor binnenwateren en Vaarbewijs 2 is voor kust en open water,
Als je Googled dan zie je dan Kroatië geldt dat vaarbewijs 1 voldoende is als je binnen 1 mijl van de kust blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00
Ik kan je alleen vertellen dat wij destijds een bootje hebben gehuurd met een benzinemotor en ik daar niets voor hoefde te hebben. Was 4 of 5pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:46
418O2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:53:
Ik kan je alleen vertellen dat wij destijds een bootje hebben gehuurd met een benzinemotor en ik daar niets voor hoefde te hebben. Was 4 of 5pk
Ik heb dezelfde ervaring, het leek de verhuurder allemaal niet zo veel uit te maken. Zolang er maar 1 iemand verantwoordelijk even naar de uitleg over de boot luisterde was het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Bedankt voor het meedenken. Bij de ANWB kom ik niet veel verder. Op de site van Adac staat een document met informatie. Hier staat o.a. vaarbewijs nodig en documenten om aan te tonen dat je eigenaar bent en dat er btw is betaald. Dit is met name bij de grens van belang, maar lijkt me bij een opblaasboot die in de dakkoffer zit niet zo spannend. Met een trailer met dire speedboot is dit wellicht relevanter. Verder moet iedere boot langer dan 2,50 m. Of met motor van meer dan 6,8 pk worden aangemeld bij de havenmeester. Daar moet uiteraard betaald worden. Ik ga gewoon varen zonder registratie, met vaarbewijs en uiteraard reddingsvesten aan boord. Mocht ik in de gevangenis eindigen, dan laat ik het weten.
Aanvullende suggesties en goede tips altijd welkom. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

JoostvdB1974 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:25:
Mocht ik in de gevangenis eindigen, dan laat ik het weten.
Vermoedelijk heb je geen wifi daar. Dus wanneer zou je terug moeten komen. En als we dus na die dag geen bericht hebben kunnen we ervan uitgaan dat je vast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:28:
[...]

Vermoedelijk heb je geen wifi daar. Dus wanneer zou je terug moeten komen. En als we dus na die dag geen bericht hebben kunnen we ervan uitgaan dat je vast zit
:) ik hoop eind augustus terug te zijn, dus voor 1 september hoef je je nog geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Rmanen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:32:
[...]

De meeste rubberboten in Kroatië zijn tenders die bij een charterjacht horen: die zitten met de registratie, verzekering etc. op de papieren van het jacht. Vaarbewijs of ICC is een verplichting voor alles wat gemotoriseerd is.

En ze zijn er behoorlijk van het papierwerk |:(
Dit is voor mij nieuw. Ik heb nog nooit gehoord dat een tender/bijboot op de registratie van een jacht kan komen. Voor zover mijn kennis strekt, moet elke snelle motorboot apart geregistreerd worden. Ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
JoostvdB1974 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:09:
[...]

Ik zie dat ik het wat onhandig geformuleerd heb: de papieren van de tender zitten bij het jacht. Die zijn wel aan elkaar gekoppeld maar feitelijk 2 registraties. Ben 5 jaar als schipper werkzaam geweest in het gebied.

Edit: Ik zie dat het om 2.4m gaat. Volgens mij zit je dan net binnen wat zonder registratie mag (2.5m). Ik denk dat het het belangrijkste is dat je kunt bewijzen dat je de eigenaar bent. En over vaarbewijs 1 vs 2: in het buitenland zijn die gelijk, namelijk ICC.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmanen op 24-06-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Rmanen schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Super, bedankt voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:40
JoostvdB1974 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:52:
[...]

:) ik hoop eind augustus terug te zijn, dus voor 1 september hoef je je nog geen zorgen te maken.
We zijn nu bijna een jaar later. Hoe is het afgelopen met je rubberboot in Kroatie? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 14:47
Het lijkt me duidelijk dat TS nog steeds vast zit in Kroatië. RIP

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostvdB1974
Ben eindelijk weer vrij!
Nee hoor, geen problemen gehad. Vorig jaar door corona niet op vakantie geweest. Dit jaar met een wat grotere boot met zwaardere motor, als de omstandigheden het toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:11
EvilBeegee schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:30:
Het lijkt me duidelijk dat TS nog steeds vast zit in Kroatië. RIP
Nee zo'n bootje is een RIB >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvdB1974