Nzxt X62 met i9 9900k in bios al 75+ graden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander de ruite
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-03 08:35
Dag,

Vandaag mijn nzxt x62 kraken processor koeling binnen gekregen welke ik via marktplaats had gekocht.
Nadat ik deze juist heb gemonteerd met bijbehorende bracket krijg in de bios na enkele minuten de temperatuur meteen al boven de 75 graden.
Ik heb eerder waterkoeler gemonteerd dus twijfel eigenlijk niet dat deze onjuist gemonteerd zit.
Heb de koeler al 4x gedemonteerd om het toch uit te sluiten.

Specs;

Asus Z390-F moederbord
Intel i9 9900k
Corsair 2x 16GB ddr4-3000mhz ram
Nzxt X62 koeler
M2 ssd
Corsair rm850i voeding.

Naar mijn weten heb ik alle kabels juist aangesloten.
USB kabel zit in het koelblok, sata stekker aangesloten, en vervolgens de radiator fans aangesloten.
De pomp zelf zit aangesloten op cpu-fan op het moederbord.

Wat gaat hier verkeerd?
Kom er echt niet meer uit,
Koelblok zit strak op de cpu en heeft geen ruimte.
Slangen en radiateur worden niet bepaald warm maar als ik me vinger op het koelblok leg voel ik deze wel licht vibreren.
Ook geeft de bios aan dat de pomp 1294 rpm draait.

Core voltage staat btw op 0.941v.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Maar wat geeft coretemp/realtemp aan voor een temperatuur? Staat allcore turbo wellicht aan? Hoe reageert je systeem onder load? Maak eens wat screenshots met coretemp/cpu-z en OCCT bijvoorbeeld draaiend. Niet zelden heeft de sensor het in bios mis. De 0,9v vcore lijkt mij idle voltage, wat is het voltage onder load?

[ Voor 12% gewijzigd door millman op 19-06-2019 22:51 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander de ruite
Zulke dingen kan ik dus helaas niet checken gezien het om een schone installatie gaat.
Windows moet nog geïnstalleerd worden maar doordat ik in de bios al temperaturen van 70 graden draai gaat dat met installeren nog hoger op lopen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:09
Welke koeler gebruikte je eerder of heb je 9900K nog niet eerder gebruikt? Ik zou als ik jou was eerst even een goedkope koeler ergens online bestellen en kijken of dit het probleem verhelpt. Persoonlijk verwacht ik dat je koeler of niet lekker is geplaatst of simpelweg niet koelt.

Edit: Ik lees online ook veel problemen met deze koeler, waarom koop je uberhaupt een koeler van Marktplaats in combinatie met een 9900K.

https://www.newegg.com/Pr...62-_-35-146-056-_-Product
https://www.newegg.com/Pr...62-_-35-146-059-_-Product

[ Voor 164% gewijzigd door NotSoSteady op 19-06-2019 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Zonder foto's of andere informatie is dit voor iedereen gissen. Tot je wat actuele informatie kan tonen lijkt mij dit een perfect gevalletje 'glazen bol'.

- Pomp header altijd op 100% (?)
- Fans goed aangesloten?
- Laatste bios?
- Je mount controlleren, hoe ziet de koelpasta eruit?
- als bovenstaande goed is:
- windows installeren en vanaf daar verder.
- Info verzamelen zoals beschreven

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 19-06-2019 23:01 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je de koeler er af haalt, hoe is de pasta gespreid? Gelijkmatig? Er zijn core I 9x00 CPU's met oneffen IHS-en geweest. Is de basis van je koeler z'n hotplate ook. Vlak? Pasta is een goede vlak meet methode. Overigens zal ik gewoon Windows installeren, de Cpu throttled wel. Veel biossen genereren sowieso wat load.

Overigens is die cpu zonder liquid metal delid/lapbeurt notoir heet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Umbrah schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:03:
Als je de koeler er af haalt, hoe is de pasta gespreid? Gelijkmatig? Er zijn core I 9x00 CPU's met oneffen IHS-en geweest. Is de basis van je koeler z'n hotplate ook. Vlak? Pasta is een goede vlak meet methode. Overigens zal ik gewoon Windows installeren, de Cpu throttled wel. Veel biossen genereren sowieso wat load.

Overigens is die cpu zonder liquid metal delid/lapbeurt notoir heet...
Overdrijven is ook een vak, die van mij blijft heerlijk koel in een bloedhete kamer (37/38 idle in Windows) met een OC naar 5 GHz. Deze cpu vereist gewoon een goede koeler en airflow in de kast. Deze temperaturen zijn niet normaal en zullen ook niet veroorzaakt worden door het niet perfect spreiden van pasta.

[ Voor 20% gewijzigd door NotSoSteady op 19-06-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:49

Umbrah

The Incredible MapMan

NotSoSteady schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:04:
[...]

Overdrijven is ook een vak, die van mij blijft heerlijk koel (37/38 idle in Windows) met een OC naar 5 GHz. Deze cpu vereist gewoon een goede koeler.
Dan heb jij geluk. Er zijn gevallen bekend dat er gekke core-spread temps waren die na een lapbeurt 'magisch' wegwaren, of koelpasta die compleet niet goed spreidde, wat ook op een bolle IHS duid. Het klopt dat het al lang niet zo erg meer is als met de 8700K, maar als het op temps (idle telt eigenlijk met geen enkele CPU, ik beschouw me niet merkvast, maar op het moment heb ik een TR1950X @ 4,2GHz die gewoon idle op ambient is maar dat kan ook m'n custom loop met oversized rads zijn, full load met ook een GPU erbij in de loop knalt dit geheel met gemak naar 70 graden, maar compleet niet relevant hiervoor). Overigens geld het voor elke CPU dat een delid + lapbeurt binnen én buiten voordelig kan zijn, alleen, objectief gezien, is de huidige generatie Intel het heethoofd. Vorige gen heb ik nog steeds het 'exploderende VRM'-liedje van AMD in m'n kop ;)

Het is voor de TS een kleine moeite om te kijken naar de pasta spread op de hotplate/core, ik weet niet hoe TS het geapplied heeft (van te voren even met wat alcohol oude resten weghalen en dan een goede pasta in kruisvorm, niet te veel/niet te weinig; gamernexus heeft wat goede pasta guides), maar doorgaans zie je met 'rijstkorrel in het midden' doorgaans direct hoe de hotplate met de IHS sluit. Elke laag extra tussen CPU en koeler geeft meer isolatie, en het is dus van belang om te weten of hitte uberhaupt goed overgedragen wordt -- elke stap van het proces. Meeste krakens hebben een water temp sensor die je via CAM kan uitlezen, en als je een hoge CPU temp hebt met een lage water temp in een loop (custom of AIO), dan komt de hitte niet bij je water :).

Gelukkig lijkt er sowieso wel wát heat transfer te zijn, en we zitten gelukkig ook niet meer in Thunderbird/Prescott tijdperken dat CPU's opgeblazen werden, ik zou die windows install gewoon wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04:25
Sluit de pomp eens aan op een andere header of configuur deze in de bios om altijd op 100% te draaien. Voel je de pomp z'n werk doen zonder vibraties op een vast ritme als je deze aanraakt?

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 19-06-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Paprika schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:23:
Sluit de pomp eens aan op een andere header of configuur deze in de bios om altijd op 100% te draaien. Voel je de pomp z'n werk doen zonder vibraties op een vast ritme als je deze aanraakt?
Dit is inderdaad het eerste waar ik aan dacht, doet de pomp het wel. Zelf sluit ik de pomp altijd aan op een permanente stroom voorziening, bijvoorbeeld op een Molex of via een SATA power verloopje.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Wim-Bart schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:30:
[...]

Dit is inderdaad het eerste waar ik aan dacht, doet de pomp het wel. Zelf sluit ik de pomp altijd aan op een permanente stroom voorziening, bijvoorbeeld op een Molex of via een SATA power verloopje.
Ook geeft de bios aan dat de pomp 1294 rpm draait.
Je zou denken van wel. Ik weet niet of het mogelijk is dat de pomp werkt, maar dat het blok niet wordt gekoeld.

[ Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 19-06-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

NotSoSteady schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:35:
[...]

[...]

Je zou denken van wel. Ik weet niet of het mogelijk is dat de pomp werkt, maar dat het blok niet wordt gekoeld.
En de radiator wordt warm?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Wim-Bart schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:36:
[...]

En de radiator wordt warm?
Het is niet mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander de ruite
Als ik de koeler eraf haal zit de pasta mooi verspreid over de gehele cpu, niet te dik en ook niet te dun.
Ik heb het 3-pollige stekkertje van de pomp ook aangesloten op cpu-opt en aio_pump, ook dit is zonder resultaat.

Moederbord is nieuw bij Megagekko gekocht, heeft dus voor zover ik weet geen bios update oid gehad.

Zal vanmiddag eens zien of ik enkele foto’s kan uploaden.
Zover ik kan zien zit het koelblok netjes op de cpu gedrukt, radiateur en koelblok worden echter niet zo warm wanneer de cpu over de 65 graden heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@sander de ruite Speel eens hints met je eigen topicstart. :)
"radiateur en koelblok worden echter niet zo warm wanneer de cpu over de 80 graden heen gaat."

Je brand dan je vingers (net alsof je hand of vingers in een pan met heet water doet), wanneer het koelblok goed gemonteerd zit, de pomp en de ventilator uitgeschakeld is.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 20-06-2019 23:34 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander de ruite
Bij deze enkele foto’s, probleem nog steeds niet opgelost.
Heb de koeler er eens afgehaald nadat deze 72 graden had aangetikt kon m’n vinger er vrijwel niet ophouden dus geloof wel dat de temperatuur hier klopt.

Draden etc ook nog eens nagelopen, zitten allemaal juist.
In de bios zie ik staan dat de waterpomp ruim 1000 p/minuut draait, mag je er nu vanuit gaan dat de werking van de pomp in orde is?

Iemand anders misschien nog tips/ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pwdq9X0jSlLzfUi3XuDvBHUO/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zfONxwQi01lZY7tlzFzl930Z/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3mpglNR5trzCbLhjJLlxlTlT/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Aan deze foto's hebben we niet zo heel veel.

Maak hier eens een foto van zoals aangeven:
- Je mount controlleren, hoe ziet de koelpasta eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:59
sander de ruite schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:09:
Bij deze enkele foto’s, probleem nog steeds niet opgelost.
Heb de koeler er eens afgehaald nadat deze 89 graden had aangetikt kon m’n vinger er vrijwel niet ophouden dus geloof wel dat de temperatuur hier klopt.

Draden etc ook nog eens nagelopen, zitten allemaal juist.
In de bios zie ik staan dat de waterpomp ruim 1000 p/minuut draait, mag je er nu vanuit gaan dat de werking van de pomp in orde is?

Iemand anders misschien nog tips/ideeen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Draaien de fans op je radiator ook?

Als je mount echt goed is zou ik denken dat de pomp misschien toch niet in orde is, of dat er helemaal geen vloeistof in zit.. Het lijkt er dan tenminste op dat er wel warmteoverdracht is van ihs naar block maar niet verder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander de ruite
Ja deze draaien ook.
Er zit zoiezo vloeistof in, als ik met de radiator schud dan hoor je wel vloeistof.

Bij een gesloten systeem is het toch niet mogelijk dat er lucht oid in de pomp of leidingen zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
sander de ruite schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:35:
Ja deze draaien ook.
Er zit zoiezo vloeistof in, als ik met de radiator schud dan hoor je wel vloeistof.

Bij een gesloten systeem is het toch niet mogelijk dat er lucht oid in de pomp of leidingen zit?
Als je nou gewoon slim bent, dan bestel je even een goedkope koeler en kijk je of dat het probleem verhelpt. Dan kun je uitsluiten of het een probleem is met de koeler of niet in plaats om maar van alles te proberen, waarbij de kans dat het iets gaat oplossen nihil is. Ik denk namelijk wel dat die defect is, vermoedelijk ook de reden waarom die op Marktplaats stond. 8) Dat je pomp het doet hoeft namelijk niet alles te zeggen.
In the event that your AIO's impeller has been cavitating due to an air bubble, by changing the relative positions of the case and pump to accommodate your clever "iron" test may have caused the bubble to migrate from the pump to the radiator. This would result in the pump regaining flow, which in turn would transfer heat from the iron to the radiator, as one might expect.

From the information given, it appears the original problem may have been caused by an air bubble, which has increased over time due to permeation.

Depending on where the radiator is positioned relative to the pump, you can approximate the conditions of your "iron" test by once again remounting the pump, and positioning the case in such a way so that the entire radiator is unmistakably higher than the pump.

[ Voor 45% gewijzigd door NotSoSteady op 21-06-2019 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
sander de ruite schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:35:
Ja deze draaien ook.

Als je schud met de radiator en vloeistof hoort dan zit er sowieso lucht in. Niet dat een beetje lucht heel erg is, maar wanneer alles volledig voor 100% gevult zou zijn met vloeistof is er niets te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander de ruite
PilatuS schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 01:08:
[...]

Als je schud met de radiator en vloeistof hoort dan zit er sowieso lucht in. Niet dat een beetje lucht heel erg is, maar wanneer alles volledig voor 100% gevult zou zijn met vloeistof is er niets te horen :)
Heb nu een nieuwe waterkoeler en deze hoor je ook ‘klotsen’, dus dit is niet echt een probleem.

Anyway, nu met de nieuwe waterkoeler blijft de cpu op 31 graden idle, probleem opgelost.
Waarschijnlijk dus wel de pomp defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
zo wie zo hoort deze pomp veel sneller te draaien dan 1000-1200 rpm. De pomp moet je helaas 100% vol op open gooien in je bios want deze pompen staan er om bekend dat ze anders geen lange levensduur hebben. (zoals zo veel AIO)

[ Voor 4% gewijzigd door ronald92 op 08-07-2019 12:21 ]

Pagina: 1