Beste plaatsing bewakingscamera nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Voor een nieuwbouwproject ben ik bezig met het intekenen van loze leidingen voor o.a. netwerk en ander gebruik. Ik ben voornemen om een bewakingscamera aan voor en achterzijde van het huis te plaatsen. Dat klinkt op zich makkelijk; een loze leiding gevolgd door het monteren van een power over ethernet gevoede camera en klaar. Belangrijk is echter de plaatsing van de camera en dat is waar ik een beetje vastloop.

Wat is handig / verstandig om te doen? Welke plek is op onderstaande paint tekening de meest ideale plek? Ik om hier maar weinig echt goed advies over tegen. De ene persoon plaatst een camera op de hoek van de garage gericht op de deur (waarbij je dus altijd tegen een achterhoofd aankijkt wanneer er iemand voor de deur staat), andere mensen kiezen een camera direct naast de deur of in de hoek van het huis / garage. Nadeel daar lijkt in sommige gevallen weer dat je de oprit niet afdekt en dus niet kunt zien wat daar gebeurt. De oprit wordt gebruikt voor het parkeren van auto's dus dat is ook een punt om rekening mee te houden.

Wie heeft tips? Wat is de beste plek voor een loze leiding?

De rode lijnen op de tekening zijn enkele deuren die van belang kunnen zijn.

Bewakingscamera plaatsing

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Beste antwoord (via Bor op 23-06-2019 11:56)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:36
Wat ga je doen met de voordeur bel? Ik heb exact dezelfde situatie. Bij mij hangt de camera richting de deur . Je filmt dan de mensen die de oprit oplopen, en pas daarna het achterhoofd. Camera hangt hoog genoeg om over de auto te filmen. Echter heb ik ook een Nest bel opgehangen, dus die kant wordt ook nog gefilmd.

Maakt het overigens veel uit welke kant de loze leiding komt? Als je hem toch aan de andere kant wil, dan hang je toch in de garage een pijpje hoog in de binnenkant en zie je er alsnog niks van.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 19-06-2019 23:30 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Wat ga je doen met de voordeur bel? Ik heb exact dezelfde situatie. Bij mij hangt de camera richting de deur . Je filmt dan de mensen die de oprit oplopen, en pas daarna het achterhoofd. Camera hangt hoog genoeg om over de auto te filmen. Echter heb ik ook een Nest bel opgehangen, dus die kant wordt ook nog gefilmd.

Maakt het overigens veel uit welke kant de loze leiding komt? Als je hem toch aan de andere kant wil, dan hang je toch in de garage een pijpje hoog in de binnenkant en zie je er alsnog niks van.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 19-06-2019 23:30 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Let wel op dat je de openbare weg (en zeker je buren) niet in beeld hebt.. De camera zoals @Ophidian heeft opgesteld, waarbij de overburen staan kan tot problemen leiden. Zeker als je de beelden op wil slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Anoniem: 1175350
Met de nadruk op kan, maar dit ligt aan de verstandshouding met je buren. Die is bij ons heel goed, buurt is ontzettend rustig en vlakbij de snelweg en er wordt veel ingebroken in het dorp de laatste tijd, dus hebben er geen bezwaar tegen.

Offtopic: Overigens staat er achter de auto een hoge dichte schutting, dus hij filmt maar een heel klein stukje van hun tuin aan de rechterkant. Plaatje verwijderd, want anders voorzie ik een oeverloze discussie over mijn plaatje terwijl de TS daar niet om vraagt

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 19-06-2019 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 22:07
Ik zou de camera plaatsen rechts onder in de garage en rechts boven.

Ik heb de mijne thuis gehangen op het huis, gericht naar de oprit. Als er mensen voorbij deze camera stappen, zie ik niet wat ze aan mijn voordeur doen. Ik heb dus soms al gure types op mijn camera geregistreerd en goed in beeld maar kan niet zeggen of ze aan mijn deur geprutst hebben. Je kan in jouw geval de hoek van de camera wat meer naar de deur richten maar dan heb je de bezoekers ook minder lang in beeld en denk je niet je hele oprit af.
Ik ga waarschijnlijk een tweede camera plaatsen, op de deur gericht. Dan is het waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Je situatie is behoorlijk vergelijkbaar met die van mij. Ik vond een camera plaatsen in de buurt vd garage wat risicovol omdat ze er dan via de garage bij kunnen komen. Heb dus voor een loze leiding naar de zijwand woonkamer laten leggen (tenminste dat moet ergens volgend jaar gebeuren) tegen de voorgevel aan. Dan heb je de oprit (wel risico op enkel achterhoofd) en in combinatie met videobel zit je denk ik aardig. Heeft ook afschrikwekkende werking hoop ik. Achterkant is wat lastig omdat je garage wat dieper is. Wil je die 2 deuren pakken zit je al aan 2 camera's vast anders garagedeur maar laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
Vergeet geen lampen op te hangen. Niets is zo jammer als een camera die geen nummerplaten of gezichten kan herkennen in het donker. Je wilt voorkomen dat je camera in IR modus gaat met zijn eigen LED's aan.
Je moet wel een beetje puzzelen, maar je wilt de lamp dus net niet in beeld.

Een dome/bullet camera in het hoekje hal/garage zal een eind komen. Floodlight aan de andere kant van de garage.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 20-06-2019 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Idealiter heb je 2 camera's waarbij ze in beeld zijn van elkaar, zodat men niet ongezien bij een camera kan komen. Dus zou je er één ter hoogte van je woonkamer richting garage hangen, en één boven de garage richting oprit.
Maar dan mis je het pad langs je garage en diens achterdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
Houd wel in je achterhoofd dat een camera een hoog 'mosterd na de maaltijd' gehalte heeft. Het voegt wat toe aan je veiligheidsgevoel. Goed hang- en sluit-werk houdt dieven echt buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-04 09:51
Bewakingscamera's worden vaak hoog geplaatst wat begrijpelijk is voor een goed overzicht. Dat maakt het wel lastiger om mensen te herkennen, je ziet ze immers 'in real life' altijd ongeveer op ooghoogte. Als je doel is een eventuele dader achteraf te (laten) herkennen kun je het beste de camera op een gemiddelde ooghoogte hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een vergelijkbare situatie en heb een camera opgehangen in de hoek tussen de garage en de voordeur (ik neem aan dat de rode lijnen deuren zijn). Het is een camera met 2.8 mm lens dus kan >90 graden zien. Dat gaat goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ikke_niet schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:24:
Houd wel in je achterhoofd dat een camera een hoog 'mosterd na de maaltijd' gehalte heeft. Het voegt wat toe aan je veiligheidsgevoel. Goed hang- en sluit-werk houdt dieven echt buiten
Geen wat er van waar is, maar preventie schijnt toch wel belangrijk te zijn. Niet voor niks zijn honden afweermiddel nummer 1 voor de huis-tuin-en-keuken dief die gewoon snel iets wil graaien. Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 13:32
Ik denk dat het vooral belangrijk is om te realiseren dat een camera er is ter preventie, en voor je eigen rust. De meeste inbraken zijn gelegenheidsinbraken (i.e. deur open / vuilnisbak onder schuur naar een potdichte tuin). Deze zien de camera en zullen afhaken, en door gaan naar de buren.

Heb je inbrekers die jou uitkiezen, dan zullen ze ook wel zo slim zijn een sok over het hoofd te halen. Dan maakt het niet zo veel uit waar je camera naar kijkt.

En dan is er nog het gebrek aan mankracht bij de politie. Al krijg je de daders haarscherp in beeld en lachen ze even naar de camera, de beelden zijn meer voor de verzekering dan om "boeven te pakken".

Kortom, ik zou gaan voor maximaal overzicht en niet per se de langste facetime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
Ikke_niet schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:24:
De camera's moet je ook vooral niet verstoppen. Hang ze duidelijk zichtbaar op.
Ik heb een dome recht boven de voordeur. Als je de voordeur nadert kan je deze niet missen.

Dit is een 4MP 2.8mm camera, dit kan nummerplaten op de oprit herkennen zolang zijn IR stralers uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
jeroen3 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:50:
[...]

De camera's moet je ook vooral niet verstoppen. Hang ze duidelijk zichtbaar op.
Ik heb een dome recht boven de voordeur. Als je de voordeur nadert kan je deze niet missen.

Dit is een 4MP 2.8mm camera, dit kan nummerplaten op de oprit herkennen zolang zijn IR stralers uit zijn.
zodat hij nog net op tijd zijn petje goed kan doen en de sjaal nog even extra hoog op kan trekken? Ik neem aan dat de dief zo slim is niet zijn eigen platen of auto te gebruiken (als hij er al een heeft)

Dat was precies mijn punt. Het heeft een erg leuk gatget gehaalte (we zijn en blijven tweakers :) ik snap het helemaal) maar als alarmsysteem zijn er betere opties (zoals de oa hierboven genoemde honden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03
Zebby schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:39:
Heb je inbrekers die jou uitkiezen, dan zullen ze ook wel zo slim zijn een sok over het hoofd te halen. Dan maakt het niet zo veel uit waar je camera naar kijkt.
Niet alle inbrekers zijn zo slim, vorig jaar oktober is er bij mij een inbraakpoging geweest en meneer had alleen een capuchon op, hij was lekker herkenbaar te zien op de beelden. Bij mij kwam hij niet binnen maar bij mijn buurvrouw wel, daar heeft hij het een en ander gestolen en later is hij opgepakt. Mede door mijn beelden zit hij nou voor zes maanden in de gevangenis.

Ontopic: Ik zou een camera in de hoek van de garage en de hal plaatsen die richting de oprit kijkt.

Overigens hoef je niet zo bang te zijn om het filmen van de openbare weg, de politie doet namelijk helemaal niet moeilijk over eventuele "bijvangst" zoals zij dat noemen, sterker nog ze zijn er heel blij mee (vooral als je jouw camera registreert in het register). Zolang jouw doel is om de oprit te filmen is het niet zo erg als je daarmee ook een stukje openbare weg meeneemt.

[ Voor 20% gewijzigd door EnigmaNL op 20-06-2019 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Echt perfecte dekking krijg je niet, idealiter wil je overlap creëeren zodat iemand altijd in beeld is maar dat gaat lastig aangezien iemand met z'n gezicht richting schutting achteruit kan lopen en dan dus nooit met z'n gezicht in beeld staat.
Ook kan simpelweg omlaag kijken al zorgen dat je iemand niet in beeld hebt.

Dus twee camera's, een op de rechter hoek van de garage kijkend naar de oprit met voordeur en een rechts onder op de hoek van de woonkamer kijkend naar de garagedeur en het pad naar de tuin.

Combineer dat met een goed afgestelde motion sensor die met twee of drie lampen de gehele oprit kan verlichten en je hebt een behoorlijk afschrikwekkend effect.

Voor de zekerheid nog een metalen hek met pinnen rechts van de garage zodat niemand makkelijk in de achtertuin komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Dank voor alle reacties tot nu toe. Uit de reacties maak ik op dat de meeste van ons onderstaande locaties het beste vinden wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele camera:

Bewakingscamera plaatsing beste opties

Ik denk dat de linkerplaats wellicht beter is vanuit het oogpunt dat de camera aan de andere kant wellicht vanaf achterkant huis het makkelijkst te bereiken zal zijn gezien de hoek daar. Natuurlijk kan men ook via het dak maar dat acht ik iets minder waarschijnlijk voor de gelegenheidsdief.

Ik vind de tip voor een camera op de bel wel een interessante.

@Ophidian Ik heb jouw afbeeldingen helaas gemist. Als je wilt mag je ze mij wel in een DM sturen zodat je ze niet hier hoeft te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Camera op of onder ooghoogte zorgt ervoor dat boefjes niet via petjes of omlaag-getrokken mutsen zich kunnen verstoppen voor de camera. Ik zou de camera dus altijd op ooghoogte ophangen bij de voordeur.

Cameras kunnen ook afschrikwekkend zijn voor insluipers & bubbeltruc-inbrekers. Die doen hun werk overdacht en deze personen hebben geen "verstoppende" kleding aan om niet op te vallen, maar zijn daarom wel zichtbaar op cameras.

Ook marktplaats bedriegers kan je zo op camera krijgen: Wij hebben eens nep-geld aangenomen bij verkoop via marktplaats. Als hij het "camerabewaking" bordje had gezien, was-ie waarschijnlijk nooit binnen gekomen, en/of hadden we de persoon op camera + kenteken.

[ Voor 23% gewijzigd door Gamebuster op 20-06-2019 14:38 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 10:48
Vergeet het dak van je garage niet. Vaak zijn ramen op de eerste verdieping minder goed beveiligd danwel gewoon open want slaapkamer en frisse lucht. Ken meerdere mensen waar via het platte dak van de garage is ingebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik heb besloten om eerst een loze leiding de garage in te laten leggen zodat ik de exacte plaats na oplevering kan bepalen en daar een leiding naar buiten kan brengen. Dank voor de tips tot dusver :)

Pagina: 1