TV-geluid via draadloze koptelefoons. Graag jullie advies!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.528 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06 13:42
Hallo,

Zouden jullie willen meedenken over het volgende.
Onze tv Samsung UE55H6200 heeft een beroerd geluid, maar we zijn er verder dik tevreden mee. Daarom hebben we er een soundbar bij gekocht, de Samsung HW-K360.
Helaas verslechtert het gehoor van mijn man, waardoor die soundbar niet meer toereikend is, zonder een plaag voor de buren te worden.
Onze tv heeft niet de optie om zowel geluid uit de speakers van de tv te laten komen als via de koptelefoon, zodat ik gewoon kan luisteren en hij via koptelefoon.
Met de soundbar kan dat wel, maar dan hoort hij een vreselijke echo.
We hebben een voorlopige oplossing gevonden via 2 bedrade koptelefoons, een verlengsnoer en een splitter.
Gevolg is wel dat we nu letterlijk vastzitten aan de tv en aan elkaar. Voor even niet erg, maar avondenlang is dat erg benauwend en beperkend.
We zoeken dus naar een oplossing met twee draadloze koptelefoons, met volumeregeling aan de koptelefoons zelf.
Werkend via een radiozendertje of via bluetooth.
Omdat onze tv niet is voorzien van bluetooth, zou dat via een adapter moeten.
Ook voor een systeem dat via radiogolven werkt, zal iets dergelijks nodig zijn.
Er zal dus een apparaatje moeten komen dat geluid aan twee koptelefoons kan doorgeven.
Plus twee koptelefoons, met volumeregeling aan de koptelefoon zelf.
Het gaat ons echt om de verstaanbaarheid van het gesproken woord, niet om muziek luisteren. Koptelefoons met extra bass vinden we alleen maar hinderlijk. Het hoeven dus geen geweldige dingen te zijn.
We kunnen ook geen honderden euro’s uitgeven aan een oplossing.
Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken en jullie adviezen!

groet,
Taygete

Beste antwoord (via Taygete op 21-06-2019 02:02)

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 11:17
De RS160 is niet compatible met de hogere modellen omdat ze een ander protocol gebruiken (8-FSK i.p.v. Kleer bij de RS160). Staat op de website van Sennheiser, in de FAQ bij de RS160 (onder "Can different wireless headphones be used with different transmitters?"). De RS160 is een uitlopend model, dus binnenkort waarschijnlijk inderdaad niet meer te koop.

Als je nog niet weet of je ooit met twee hoofdtelefoons wil gaan luisteren (wanneer is "later"?) is een tweede headset zonde van het geld. Voordeel van de RS160 is de prijs, en de headset is een stukje lichter dan van de RS175 (scheelt ongeveer 50 gram inclusief batterijen, dat merk je wel). De RS175 heeft dan weer als voordeel dat de zender ook de oplader is waar je de hoofdtelefoon op kunt hangen, dat is wel handig. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

Succes met kiezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
Is een gehoorapparaat geen betere oplossing? (oplossingen met draadloze koptelefoons wel/niet geven alleen maar extra vertraging en dus echo).

[ Voor 52% gewijzigd door vj_slof op 19-06-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57
Gehoorapparaat icm een ringleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Voor een gehoorapparaat + evt. ringleiding is het nog niet erg genoeg. Hopelijk duurt het nog jaren voor dat nodig is. Hij hoort wat minder goed dan voorheen, maar is zeker nog niet slechthorend. Met het geluid iets luider via koptelefoon is het ook opgelost. Maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Taygete schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:53:
Voor een gehoorapparaat + evt. ringleiding is het nog niet erg genoeg. Hopelijk duurt het nog jaren voor dat nodig is. Hij hoort wat minder goed dan voorheen, maar is zeker nog niet slechthorend. Met het geluid iets luider via koptelefoon is het ook opgelost. Maar welke?
Als de TV zo hard moet dat het een plaag voor de buren wordt is het minimaal tijd voor een gehoortest en wellicht voor een gehoorapparaat.

Kijk eens hier: https://www.schoonenberg.nl/tv-en-audio-oplossingen/ en ga langs voor een oplossing.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Nou, als je in een zo gehorig huis woont dat je zowat alles van elkaar hoort, is een luide tv al gauw een plaag. Daarom houden wij hier als buren extra rekening met elkaar. En daarom willen we de tv niet te hard zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Laatst online: 23:42
Sennheiser heeft een mooi system:
https://nl-nl.sennheiser....nes-digital-stereo-rs-160
1 headset meegeleverd, maar geschikt voor extra

Aan te vullen met extra headset
https://nl-nl.sennheiser.com/accessories--rs-160---hdr-160

Welliswaar wel wat aan de prijs (€169 + €99 adviesprijzen dus vast wel goedkoper te vinden)
Maar misschien geeft het ook wel een richting om verder te zoeken.

*Edit*
Kan nog wat eenvoudiger en goedkoper ook, vind ik net.
https://nl-nl.sennheiser....hones-stereo-rf-rs-120-ii
https://nl-nl.sennheiser.com/hdr-120

[ Voor 17% gewijzigd door Dieks77 op 19-06-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Prachtig! Dit lijkt ons de ideale oplossing. Hier gaan we verder mee. Hartstikke bedankt Dieks77, voor het meedenken en de links!
👍😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Taygete schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:00:
Nou, als je in een zo gehorig huis woont dat je zowat alles van elkaar hoort, is een luide tv al gauw een plaag. Daarom houden wij hier als buren extra rekening met elkaar. En daarom willen we de tv niet te hard zetten.
Let vooral op de aansluitingen die zo'n draadloze koptelefoon heeft. Je wilt er niet eentje die via de koptelefoonuitgang van de TV werkt want dan schakelt de TV de speakers uit. Let op dat je een apparaat neemt wat op de RCA- of digitale uitgangen van de TV aangesloten kan worden.

Aanvulling: Zo te zien voldoet de Sennheiser RS 160 niet aan die vereiste. Ik weet dat Sennheiser wel modellen heeft die dat wel doen maar die zijn weer ietsje duurder. Sony heeft trouwens ook apparaten die ongeveer hetzelfde doen en die zitten in een vergelijkbare prijsklasse als Sennheiser.

[ Voor 20% gewijzigd door downtime op 19-06-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Dank je wel voor de waardevolle aanvulling, Downtime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:55
Heb dit probleem ook met mijn Samsung TV.

Weet je zeker dat je geen bluetooth hebt ? Dat kun je vaak benaderen via een speciale combinatie op je afstandbediening zoals ik ook heb gedaan. Bluetooth werkte toen, maar vrijwel alle BT headphones/oordopjes hadden last van het niet synchroon lopen van beeld en geluid.

Losse bluetooth adapter gekocht en deze via tulp aangesloten, maar syncprobleem bleef.

Niet echt een goede oplossing voor gevonden en ik wil geen hoofdtelefoon op, dat gaat zo zweten na een tijdje. Oordopjes werken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Ja precies, dat las ik ook, dat niet synchroon lopen van beeld en geluid. Dat schijnt bij RF-technologie niet zo te zijn. Ik vind een koptelefoon ook zweterig. Luister daarom vaak met 1 oor, de andere schelp niet op het oor en dat afwisselen. Ook niet ideaal, maar je moet toch wat. Zal nog eens kijken of er ook in-ear headsetjes zijn met RF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
Ik gebruik zelf twee RS170 koptelefoons (een ouder model van Sennheiser) bij mijn tv en dat werkt prima. De zender is aangesloten op een versterker die weer aan de tv hangt. Qua opzet vergelijkbaar met jouw soundbar dus, denk ik. Ik heb geen problemen met synchronisatie en zweterig vind ik ze ook niet, maar dat is persoonlijk. Ze werken overigens niet via RF maar met een digitaal protocol (Kleer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
hi, wat fijn om een ervaring te lezen van iemand die zelf zo'n oplossing in gebruik heeft. Aan aansluiting op de soundbar had ik nog niet gedacht, maar die mogelijkheid ga ik eens onderzoeken. Na jouw reactie weet ik het zeker: het gaat in ieder geval Sennheiser worden. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Mag ik jullie nog 1x lastigvallen met een tussenstand en aanvullende vraag? Ik hoor geen nee😉, dus komt ie:
Buurman blijkt een Sennheiser RS-175 te hebben. Die mochten we even testen. Bij hem in de soundbar geplugd. De een luisterde naar de soundbar, de ander via hoofdtelefoon. Perfect geluid voor ons doel (goed verstaanbare spraak) en geen echo.
Thuis bleek dat onze goedkope soundbar Samsung HW-K360 geen hoofdtelefoon-uitgang heeft. Toen in de hoofdtelefoon-uitgang van de tv geprobeerd. Prima, ook nu geen echo met de soundbar aan. We konden de tv zo allebei prima verstaan.
Meteen de RS-160 besteld, met 1 hoofdtelefoon , voor mooi prijsje(€ 125).
Met de gedachte om later, als ik ook liever via hoofdtelefoon wil luisteren, een 2e hoofdtelefoon bij te bestellen.
Pas na bestelling gekeken of die nog wel ruim verkrijgbaar zijn. Niet dus. Bij Sennheiser zelf een voor € 99 en nog enkele, maar of die er over een tijdje nog zijn...
Als we de RS-160 houden, zouden we die HDR-160 maar beter meteen kunnen aanschaffen, nu hij er nog is.
Of nu iets meer uitgeven voor een actueler model hoofdtelefoon + basisstation en t.z.t. eventueel 2e hoofdtelefoon die dan vast ruimer verkrijgbaar is dan dit oude model.
Het mooiste zou zijn, als andere typen Sennheiser draadloze hoofdtelefoons compatibel zijn met de RS-160. Dan kan ik later eentje naar mijn zin kopen en die connecten met de RS-160. Lang gezocht, maar ik kan hier niets over vinden.
Hopelijk is hier iemand die dat weet.
En wat zouden jullie doen als jullie voor deze keuze stonden met een budget van maximaal 250-300 euro?

PS: Dieks77, ik heb ook naar de goedkopere 120 gekeken, maar die heeft niet zulke goede reviews.

[ Voor 183% gewijzigd door Taygete op 20-06-2019 19:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
De RS160 is niet compatible met de hogere modellen omdat ze een ander protocol gebruiken (8-FSK i.p.v. Kleer bij de RS160). Staat op de website van Sennheiser, in de FAQ bij de RS160 (onder "Can different wireless headphones be used with different transmitters?"). De RS160 is een uitlopend model, dus binnenkort waarschijnlijk inderdaad niet meer te koop.

Als je nog niet weet of je ooit met twee hoofdtelefoons wil gaan luisteren (wanneer is "later"?) is een tweede headset zonde van het geld. Voordeel van de RS160 is de prijs, en de headset is een stukje lichter dan van de RS175 (scheelt ongeveer 50 gram inclusief batterijen, dat merk je wel). De RS175 heeft dan weer als voordeel dat de zender ook de oplader is waar je de hoofdtelefoon op kunt hangen, dat is wel handig. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

Succes met kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Dank je wel, Vistajevski.
Voor het opzoeken van de info (ik heb wel gezocht op de Sennheiser-site, maar niet goed dus😳).
Voor het meedenken. Het gewicht is best een belangrijk aspect, waar we nog niet aan hadden gedacht. We vinden het geen probleem om hem los op te laden.
En als gevolg van dat meedenken, voor de besparing van € 99.
We neigden er sterk naar toch meteen maar die tweede hoofdtelefoon te kopen, puur omdat hij er nu nog is.
Ik realiseer mij door jouw vragen dat het inderdaad zonde van het geld is, voor die heel enkele keer dat ik hem zou gebruiken.
Leuk dat de RS-160 al naar ons onderweg is, want anders zouden we hem nu alsnog bestellen. Zo zijn we morgen als hij het (goed) doet, klaar voor € 125, mede dankzij jouw meedenken. Top! 👍😃

[ Voor 15% gewijzigd door Taygete op 21-06-2019 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taygete
Nu ruim een maand in gebruik, dus om dit topic netjes af te sluiten deel ik graag de ervaringen tot nu toe.
De bedoeling was dat alleen mijn man via de koptelefoon zou luisteren en ik gewoon naar het geluid van de soundbar. Omdat zijn ervaring zo positief was, heb ik de koptelefoon ook een paar keer geprobeerd. Hij zit bijzonder comfortabel en wat een mooi geluid! Na een week hebben we alsnog een tweede koptelefoon aangeschaft.
Samen TV kijken is nu voor ons een stuk prettiger geworden. Bij ondertitelde programma’s hebben we soms nog alleen de soundbar aan, maar bij praatprogramma’s luisteren we meestal allebei via koptelefoon.
Ideaal om je eigen volume te kunnen kiezen. Als het wat te warm op de oren wordt, leg ik de koptelefoon even op mijn schoot. Met volume op max is het dan ook prima te volgen.
Nooit gedacht dat ik zo vaak een koptelefoon op zou hebben. Dat zegt heel wat over het comfort.
Hoe de geluidskwaliteit is voor veeleisende muziekliefhebbers weet ik niet, maar wij vinden deze koptelefoons voor ons doel helemaal geweldig.
Blij met Tweakers en veel dank voor de reacties hier die ons op het spoor van deze oplossing hebben gezet! 👍😃👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsoli
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-06 17:29
Hallo,
Een oud topic ik weet het maar ik heb ook een vraag hierover.
Ik heb de Sennheiser rs160 al vele jaren in bezit. Ik probeer ze nu op mijn tv aan te sluiten omdat mijn gehoor achteruit gaat.
Mijn tv heeft echter geen jackplug aansluiting. Het is een LG van een jaar of 5 oud.
Kan ik dit oplossen met kabels bv. Optisch naar jack of moet ik een versterker aansluiten
En misschien kan ik een soundbar nemen ik een versterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

@nielsoli
Voor eigen problemen zijn eigen topics. Topics kicken om te kapen is niet de bedoeling. Let wel dat als er een eigen topic wordt geopend dit compleet is. Types zeggen meer dan "een LG van vijf jaar oud", of benoem de aansluitingen die de TV wel heeft. Ook mist de eigen inzet die we op Tweakers verwachten, wat heb je zelf al gevonden? Ik vermoed dat een simpele Google op jouw "optisch naar jack" de oplossing al geeft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.