PVC verloopstuk te hoog

Pagina: 1
Acties:

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 22:59

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van mijn keuken maar loop tegen het volgende probleem aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jeWbqf0.jpg

Hier ga ik over van de 75mm die uit de grond komt naar 40mm. Dit gaat als volgt: 75mm -> 75mm manchetmof -> 75mm naar 40mm omzetstuk -> 40mm 90 graden bocht

Het geheel van de overgang van 75mm naar 40mm is te hoog, hierdoor zou er een stuk van een kastje af moeten wat opzich geen probleem is maar helaas zit in dit kastje de vaatwasser die er dan niet heel goed meer in past + er moet dan een redelijk belangrijk stuk uit de kastjes waar schroeven in zitten (die haak schroef achtige dingen van ikea).

Tot overmaat van ramp past de beste oplossing, deze, niet omdat ik dikwandige PVC (3,2mm, redelijk standaard vgm) heb ipv dunwandige (1,8mm) die nodig is voor die adapter.

De plinthoogte is 11cm, het bovenstaande geheel is 20cm.

Weet iemand hoe dit op te lossen zou zijn zonder te kappen of zit er niks anders op? :?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 17:03

Exigence

dnkroz

75 mm bocht erop en pas in het horizontale deel verlopen?

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
Dat zou een mogelijkheid zijn!

Ik ga straks even naar de bouwmarkt kijken of er iets te verzinnen is.

Denk ook om misschien de buis tot de grond af te zagen en er dan een reparatiemof op te lijmen met daarin weet die 75 naar 40mm adapter. Die adapter dan door midden zagen evenals die reparatiemof wat inkorten om zo zo laag mogelijk uit te komen.

Thanks!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@India Sierra Deze op de 75mm lijmen, en dan het verloop van @PROnline en verder met 40 buis

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Of het verloopje in de verticale pijn en een bochtje in 40mm.
Maar even puzzelen met de stukjes die voor handen zijn bij de bouwmarkt werkt 't beste.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
Heb je geen kruipruimte? Dan kun je het verloop daar plaatsen en met 40mm door de vloer.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:26
Heb je ook al rekening gehouden met de afvoer van je vaatwasser?

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
Zo wat een reacties! Bedankt! :*)
Precies deze zit momenteel IN de manchetmof omdat deze verloopring exact de maat van de buis heeft, die valt er niet in ofzo helaas.
Ahja dat ziet er ook wel netjes uit, even opmeten of dat geheel dan niet te hoog wordt straks bij de bouwmarkt.
ThinkPadd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:17:
Heb je geen kruipruimte? Dan kun je het verloop daar plaatsen en met 40mm door de vloer.
Nee geen kruipruimte helaas, betonnen vloer.
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:23:
Heb je ook al rekening gehouden met de afvoer van je vaatwasser?
Ja, als het goed is moet de vaatwasser op deze siphon van ikea passen. Anders zou ik nog een Y op de 40mm kunnen zetten in het kastje van de spoelbak.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
De vaatwasser zit niet "in" een kastje normaal gesproken, maar IS het kastje. heb je al gekeken hoe hoog je keuken uiteindelijk wordt? Ik ben namelijk vrij lang, dus de keuken is vrij hoog, en dan moet de hele vaatwasser ook omhoog. (Die zit strak tegen het blad aan namelijk).
Straks ben je een probleem aan het oplossen dat je niet hebt...

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
Meester_J schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:45:
De vaatwasser zit niet "in" een kastje normaal gesproken, maar IS het kastje. heb je al gekeken hoe hoog je keuken uiteindelijk wordt? Ik ben namelijk vrij lang, dus de keuken is vrij hoog, en dan moet de hele vaatwasser ook omhoog. (Die zit strak tegen het blad aan namelijk).
Straks ben je een probleem aan het oplossen dat je niet hebt...
Niet bij nagedacht! Ik ga zoeken in de papieren :+

Edit:

Oke er is inderdaad wat ruimte achter de vaatwasser:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4tiPa18.png

Onze plint komt 11cm hoog ipv de meer standaard 8, dus dan zou er 3cm hoger ruimte zijn. Dus dan zou de ruimte die de afvoer maximaal mag uitsteken zijn (als ik de afbeelding goed begrijp):

18cm hoog en 10cm diep (10cm diep omdat de vaatwasser 55 diep is ipv 60)
Dan zou ik met wat gepruts er al kunnen komen zonder nieuwe verlopen etc.

Straks even de vaatwasser zoeken tussen alle dozen en even proberen. :+

[ Voor 34% gewijzigd door India Sierra op 19-06-2019 16:00 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
India Sierra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:48:
[...]

18cm hoog en 10cm diep (10cm diep omdat de vaatwasser 55 diep is ipv 60)
Of je die 10cm vrij volledig gaat halen vraag ik me af.
Meestal komt de vaatwasser strak tegen de achterwand. De onderste uitsparing is om de eigen slangen en voedingskabel kwijt te kunnen (die komen normaal gesproken in de spoelkast ernaast uit).
Daar heb je nu misschien mooi gemak van.

Verwijderd

India Sierra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:38:
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van mijn keuken maar loop tegen het volgende probleem aan:

[Afbeelding]

Hier ga ik over van de 75mm die uit de grond komt naar 40mm. Dit gaat als volgt: 75mm -> 75mm manchetmof -> 75mm naar 40mm omzetstuk -> 40mm 90 graden bocht

Het geheel van de overgang van 75mm naar 40mm is te hoog, hierdoor zou er een stuk van een kastje af moeten wat opzich geen probleem is maar helaas zit in dit kastje de vaatwasser die er dan niet heel goed meer in past + er moet dan een redelijk belangrijk stuk uit de kastjes waar schroeven in zitten (die haak schroef achtige dingen van ikea).

Tot overmaat van ramp past de beste oplossing, deze, niet omdat ik dikwandige PVC (3,2mm, redelijk standaard vgm) heb ipv dunwandige (1,8mm) die nodig is voor die adapter.

De plinthoogte is 11cm, het bovenstaande geheel is 20cm.

Weet iemand hoe dit op te lossen zou zijn zonder te kappen of zit er niks anders op? :?
40mm voor een vaatwasser is wat klein. Waarom niet een 50mm en dan de manchet er af, pijp vlak me de vloer afzagen en dan een rubberen verloopring er in https://www.toolstation.nl/rubber-verloopring/p62885en dan een 90graden bocht 50mm.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
India Sierra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:34:
Precies deze zit momenteel IN de manchetmof omdat deze verloopring exact de maat van de buis heeft, die valt er niet in ofzo helaas.
Die grote buis bovenaan verwarmen en dan de verloopring er in worstelen. Wanneer de grote buis afkoelt dan wordt die ring gekneld, dat krijg jij niet meer fatsoenlijk los.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Dit doet pijn bij een Sanitair installateur..
Deze moet in een sok gelijmd worden..

@Verwijderd

Waar is de 40 mm voor?
Als ik uitga van jou situatie en je wilt het volgens de norm doen:

Een keukengootsteen ( enkele bak of dubbele bak ) Heet een Basisafvoer van: 0,75 l/s
Dit zou op een ø50 kunnen als je binnen de 3 mtr blijft het Syfon daarbij moet minimaal een ø40 zijn.,

Voor de vaatwasser geld dit zelfde verhaal.. ø50 tot 3mtr en een syfon ( Dit word meestal gecreeerd door de bijgeleverde veel te lange afvoerslang ) ook ø40

Deze bij elkaar is een 1,50 l/s de wortel maar de gelijktijdigheids factor.. zou je uitkomen op een ø75 met een minimale afschot.
Je kunt dit verkleinen door een grotere afschot te nemen..

Bij een afschot van 15mm de meter kun je alles op een ø50 aansluiten op jou ø75 die uit de vloer komt.

Wil je dit doen neem dan een:

Gummilippenring Deze kun je in je ø75 steken en dan verder borduren met een stukje buis en een bochtje ø50 ( aanrader ) of als je kort bij de vloer wilt blijven met een bochtje ø50 mof/spie zie : mof-spie
Let op dan zit je aan een hoogte vast! met een stukje buis en de normale bocht 50 niet die kun je verschuiven nagelang jou lengte van het stukje buis.

Voordeel: je kunt de ø75 tot op de grond toe afzagen.

Succes

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
Iedereen bedankt voor zijn antwoorden!

@Consigliere de 40mm is voor de afvoer / siphon van ikea, die is 40mm. Helaas je opmerking te laat gezien van de 50mm, het zit er nu al in :+

Het gaat over ongeveer een meter, zal zorgen dat het afschot voldoende is.

Heb er dit van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ABmChhj.jpg

Heb de 75 tot de vloer afgezaagd, daar een reparatiemof in die ik 3cm heb ingekort, daar een 75 naar 40 in die ik ook 3cm heb ingekort en daar de bocht in. Geheel komt nu 9cm hoog, perfect dus.

Mocht de afvoer problemen gaan geven met de 40 weet ik iig waar het aan zou kunnen liggen.

Thanks iedereen!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

India Sierra schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:01:
Iedereen bedankt voor zijn antwoorden!

@Consigliere de 40mm is voor de afvoer / siphon van ikea, die is 40mm. Helaas je opmerking te laat gezien van de 50mm, het zit er nu al in :+

Het gaat over ongeveer een meter, zal zorgen dat het afschot voldoende is.
het kan zijn dat je gootsteen gaat "slurpen en of borrelen"bij het afpompen van water tijdens het vaatwassen

wat kan zorgen voor stank overlast.

Het kan ook zo zijn dat dit allen niet gebeurd. zorg inderdaad voor voldoende afschot dan komt het vast goed

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Pagina: 1