Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 11:27
Momenteel bezit ik een Fibaro HC2. Ik wil graag diverse apparaten ook aan elkaar kunnen knopen zoals Evohome, Zigbee Aqara, Z-Wave, Hue, Ikea etc.

Gisteren een Homey aangeschaft, ervan uitgaande dat dit een stuk beter zou zijn. Echter bij het toevoegen van de eerste modulen (Fibaro PIR sensor) blijkt het niet te werken met Homey. Ik ben ook niet de enige ermee, de hele community van Homey geeft aan dat deze sensoren niet werken met Homey. Het pairen gaat prima, maar vervolgens blijft de PIR hangen in "motion detected". Een reset van de Homey en het werkt weer "even".
Het valt me op dat er over Homey veel geklaagd wordt dat men niet weet wanneer iets opgelost wordt.

Daarna heb ik de Xiaomi Aqara serie gekoppeld met Homey, werkt goed, koppelt vlot en doet wat het moet doen. Alleen lees ik heel veel reacties bij Homey, dat deze Xiaomi modulen elke week a maand uitvalt en dan opnieuw gepaird moeten worden.

Makkelijke was bij Homey, dat ik de hardware koop en ermee aan de slag kan.

Nu wil ik Domoticz graag een kans geven, maar dan moet ik een losse Z-Wave stick kopen, Zigbee stick, RPi, en dan het geheel in elkaar 'knutselen' zodat het in een degelijke behuizing kan komen.

Maar voordat ik die weg wil inslaan, ben ik benieuwd iemand ervaring kan delen met Xiaomi Aqara modulen i.c.m. Domoticz, werkt dat goed? Zijn er problemen mee?

Ik ben op zoek naar iets wat gewoon goed en betrouwbaar werkt. Het komt in een gastenverblijf, en het laatste wat ik wil, is dat ze mij benaderen omdat 'het licht niet uit kan'. :D

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21
Of de Xiaomi's goed werken kan ik je niet bevestigen (misschien handiger dit even in het Domoticz draadje te vragen), maar ik kan je wel verzekeren dat eventuele problemen en zelfs feature requests door de mannen achter Domoticz doorgaans zeer snel (denk uren ipv dagen/weken) opgepakt en gefixt worden.

Het draait bij mij al een aantal jaar echt rete-stabiel, zelfs met automatische updates van linux+domoticz elke nacht heb ik echt zelden tot nooit problemen.

Daarnaast weet ik niet of je al een NAS oid hebt draaien? Voor Synology en Qnap zijn domoticz packages te vinden, dat scheelt je weer een pi!

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-07 21:08
HomeAssistant (of Hass.io) is het afgelopen jaar ook explosief gegroeid, zit veel momentum in de ontwikkeling. Hardware die je nodig hebt is hetzelfde:
- Rpi
- Zigbee stick (cc2351)
- Zwave stick

Ik gebruik zelf geen zwave, maar hier is een lijstje van ondersteunde sticks:
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21
PlatoNL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:31:
HomeAssistant (of Hass.io) is het afgelopen jaar ook explosief gegroeid, zit veel momentum in de ontwikkeling. Hardware die je nodig hebt is hetzelfde:
- Rpi
- Zigbee stick (cc2351)
- Zwave stick
Als je kiest voor de USB-sticks ben je sowieso het meest flexibel naar de toekomst toe. De populaire modellen worden door een hele reeks aan domotica oplossingen ondersteund dus kan je weer makkelijk meenemen of verkopen. Dan hoef je ook geen behuizing te knutselen, maar kan je gewoon een standaard pi-behuizing pakken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
mouse86 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:38:
Gisteren een Homey aangeschaft, ervan uitgaande dat dit een stuk beter zou zijn. Echter bij het toevoegen van de eerste modulen (Fibaro PIR sensor) blijkt het niet te werken met Homey.
Ik ben zeer tevreden met Homey, behalve inderdaad de Fibaro Motion sensor.
Veel gedoe, werkte soms dagen betrouwbaar, dan weer dagen niet.
Ik heb ze verkocht en Neo Coolcam's gekocht, die werken vlekkeloos.
Andere Fibaro producten geen problemen mee, alleen de motion sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

PlatoNL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:31:
- Rpi
- Zigbee stick (cc2351)
- Zwave stick

Ik gebruik zelf geen zwave, maar hier is een lijstje van ondersteunde sticks:
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/
Addendum: Xiaomi Aqara wordt gewoon ondersteund door HomeAssistant/Hass.io!

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 11:27
Bedankt voor de reacties.
Misschien moet ik inderdaad ook mijn Fibaro motion sensors omwisselen. Ik ga Homey nog wel een bericht sturen hierover, ze adverteren op hun eigen site, om Fibaro Motion sensors te kopen, dan ga ik / mag je er toch vanuit gaat dat het vlekkeloos werkt :|

Sidenote; ik heb de Fibaro nu ruim 3 jaar, en nog geen 1 module heeft mij ooit in de steek gelaten. Het werkte altijd, geen complexe instellingen, gewoon gaan en klaar. Alleen staat de ontwikkeling een beetje stil vind ik bij hun. Mijn grootste hekelpunt, is dat er geen fatsoenlijke z-wave muurschakelaar is die op batterijen werkt. Die van Aqara van Xiaomi zijn echt prachtig om te zien; zoals een knop hoort te zijn O+

HomeAssistant (of Hass.io) heb ik hiervoor getest. Wat een drama is dat zeg! Heel duidelijk dat een technisch persoon die software heeft ontworpen. Rommelen met de py bestanden was het ergste wat er was. De Xiaomi modulen had ik er uiteindelijk werkend mee gekregen, maar het werkte eerder niet dan wel. Had het idee dat de usb stick geen goede antenne heeft (gekocht op ali).

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
Ik ben een tijdje geleden overgestapt van Domoticz naar Homey.
Ondanks dat ik nog met een klein issue zit met een Fibaro module die op het randje van het bereik zit (had ik ook met Domoticz) is de overstap voor mij een verademing.

Van nature ben ik een tweaker en een prutser, echter domotica is nu bij mij in huis in een fase waarin het gewoon zonder gedoe moet werken.

Na mijn overstap heb ik ook in rap tempo extra devices gekocht, gewoon omdat het werkt.
Ja... ook bij Homey moet nog veel gebeuren... maar het gemak dat ik nu ondervind is voor mij belangrijker dan de tekortkomingen.

Overigens... wil je nog een ZWave-stick hebben dan geef maar een gil... ik heb er eentje over voor een zacht prijsje. Ook nog twee pi's.

Mitracom Odysseus MM57UP - 1680x1050 - T7200 - 80GB@5400 rpm - GeForce Go 7950GTX 512 VRam (based on Clevo M570U)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:39
En ik ben juist van Domoticz naar Homey, weer terug naar Domoticz. Voor mij doet Domoticz wat het moet doen en ik vond Homey te veel eigenaardigheden hebben. In de versie vóór de 2.0, twee keer m’n z-wave devices kwijt. Dan ben je er er wel klaar mee, als je zwave zaken netjes achter schakelaars hebt zitten en je alles los moet gaan halen om weer te koppelen. En zo waren er wel meer ‘Homey’ gekkigheden. Flows zijn wel weer aardig bij Homey.
Ik gebruik het bijv. ook om m’n elektrische poort open te doen als ik aan kom rijden. Dan vind ik Homey te langzaam ook icm HomeKit. Domoticz en HomeKit is voor mij veel sneller.

Oudere laptop met vmware en Linux met Domoticz. Draait als een zonnetje... :)

Ik denk ook niet dat er 1 echte winnaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-07 21:51
Ik kom ook van fibaro en ben naar homey gegaan. Globaal tevreden, al gebruik ik geen fibaro motion sensor. Eigenlijk loop alles over het algemeen goed, zelden dat een flow niet werkt of iets niet goed gaat. In het begin ging het niet zo goed, waarom weet ik niet maar nu ik het enkele maanden heb is het stabieler. Het grootste hekelpunt voor mij is dat bij fibaro een schakelaar die niet bereikbaar is het onmiddellijk aan geeft terwijl homey dat niet doet. Z wave maakt de handshake en ze doen er niks mee. Homey met de stabiliteit van fibaro zou in mijn ogen perfect zijn. Uiteindelijk is het “makkelijk” te programmeren en ondersteund het lekker veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:54
Ik gebruik zelf de Fibaro motion sensor zonder problemen i.c.m. Homey. Dit is echter de non Z-wave Plus versie. Heb in het verleden wel eens begrepen dat er met de Plus versie meer mensen met problemen waren, maar weet niet of dat nog steeds speelt.

Echter heb ik er maar 1, aangezien de NEO Coolcam motion sensor ook super werkt en aanzienlijk goedkoper te krijgen is. De Fibaro biedt enkele opties meer, zoals een saboteeralarm, wat ik zelf overigens niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 15:08
Het lang domoticz gebruikt en Homey is veel gemakkelijker om zaken aan te sluiten en de ondersteuning is apparaatspecifiek ipv protocolspecifiek. Bij domotiz was het heel irritant dat 1 apparaat (bijv een Zwave stekkerdoos) meteen 30 devices aanmaakt. Homey doet dat veel netter. Maar de ondersteuning van 433 apparaten was veel beter in Domoticz. Ik heb 10 temp sensoren van Oregon en daarvan werken 2 met Homey.

Zwave en vooral Zigbee zijn erg onbetrouwbaar in Homey. en het is lastig om vanuit de interface je apparaten te bedienen. Zo lang je alles in flows hebt zitten is het prima, maar het is in Domoticz veel gemakkelijker een plattegrond van een kamer te maken en daarmee apparaten te schakelen.

Dus, ik heb nu twee half werkende systemen naast elkaar draaien en een perfect werkend Hue systeem. Alle sensoren die direct met Hue kunnen werken, pas ik zo toe.

Succes met je keuze.

PS: Zwave wandzender zijn een beetje lastige apparaten omdat die master in een netwerk moeten zijn itt zigbee.
Pagina: 1