Dual boot installatie issues (Ubuntu 18.04/Windows 10)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 23:12
TLDR: Ik probeer een Dual boot installatie uit te voeren op een Dell G5, met bestaande Windows 10. Laptop boot niet naar GRUB/Ubuntu.

Mijn vraag
Na het installeren van Ubuntu via 'first try Ubuntu', of direct via GRUB, boot mijn Dell G5 15 naar Windows, terwijl ubuntu is geselecteerd als top prioriteit. Met Windows boot manager uitgeschakeld boot de laptop helemaal niet, en wordt ik na een check van de Dell bios software vrolijk doorgestuurd naar een shutdown. GRUB komt nergens in het boot proces te zien, tenzij ik een one-time-boot uitvoer op mijn installatie USB.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Installatie probeer ik uit te voeren richting een 250~GB partitie op mijn 1TB NVME ssd.
Ik heb een 500GB SATA ssd als data schijf er naast lopen. Mochten jullie dit een poging waard vinden kan ik hierop de installatie ook nog proberen uit te voeren, maar liever niet :)
Iso van Ubuntu, ubuntu-18.04.2-desktop-amd64.iso
Installatie media maak ik met Rufus, USB'tje wordt wel gelezen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- MicroSD in SSD adapter
- Andere USB (8gb 2.0)
- Download Ubuntu opnieuw uitgevoerd
- Installatie meerdere malen op verschillende manieren uitgevoerd
-- USB 32 gb boot als usb, daarna installatie uitgevoerd op partitie 6.
--- Eerste 'workflow' meerdere keren uitgevoerd, kreeg wat usb cable may be faulty (oid) errors te zien, maar dit had ik ook met alle andere USB's in andere poorten. Het zou aan alle USB's kunnen liggen, maar dat lijkt me héél sterk.
--- FAT32 geformatteerd getest
--- NTFS geformatteerd getest
--- Na reboot (na de installatie) krijg ik (volgens mij alle keren, niet echt opgelet) een BSOD WHEA Uncorrectable Error. Ik denk dat dit met de aanpassing van de boot partitie te maken heeft, maar iets te weinig kennis om dit uit te sluiten.
-- USB 32 gb gebruikt als installatie (dus vanuit GRUB -> Install ubuntu)
-- USB 8 gb boot als usb, daarna installatie uitgevoerd op partitie 6
Verder heb ik de verschillende opties van Ubuntu install doorgelopen (zelf partitie selecteren of Ubuntu de partitie laten kiezen, wat op dezelfde partitie neerkwam) met verder geen verschil in resultaat.

Mijn concrete vraag dus: Doe ik iets vreselijk simpels fout? I can take it. Doe ik iets anders fout of meer informatie nodig? Ik hoor het graag!

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het zou misschien helpen als je vertelde welke versie van ubuntu je probeert te installeren.

Anyway: waarom dual-boot? Je kunt ubuntu ook prima virtualiseren onder windows.
En als je persé dual-boot wilt kun je, omdat je twee toch schijven hebt, dual boot via UEFI doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Brahiewahiewa, hij noemt de versie wel, 18.04.2. Dat is de ISO die hij gebruikt. ;)

@OverloadOfRed, weet je 100% zeker dat de installatie in UEFI modus is gestart en er een UEFI loader is toegevoegd aan de ESP (UEFI System Partition)? Zorg ook dat FastBoot in Windows uit staat.

Ik weet ook dat bij de installatie soms Grub niet fatsoenlijk wordt geregistreerd in het UEFI als boot optie. De Debian installer vraagt altijd of dit geforceerd moet worden. Heeft Ubuntu ook zoiets in de installer? Kan je wel handmatig een boot entry toevoegen als je naar het UEFI setup gaat (in oude termen, het BIOS)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Brahiewahiewa schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:05:
Het zou misschien helpen als je vertelde welke versie van ubuntu je probeert te installeren.

Anyway: waarom dual-boot? Je kunt ubuntu ook prima virtualiseren onder windows.
En als je persé dual-boot wilt kun je, omdat je twee toch schijven hebt, dual boot via UEFI doen
Ah excuus, maar is inderdaad aan de iso te zien :-)
Dual boot omdat ik Windows wil behouden voor Office zaken. Ernaast installeren leek me logischer dan virtualisatie. Wil toch een keer met Linux leren werken, of dat nou Ubuntu of ander is is mij om het even.
Ik gebruik de sata Ssd momenteel voor data, dat houd ik liever ook zo. Hoewel nvme performance weinig te merken is, wil ik het daar liever op houden.
Hero of Time schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:10:
@Brahiewahiewa, hij noemt de versie wel, 18.04.2. Dat is de ISO die hij gebruikt. ;)

@OverloadOfRed, weet je 100% zeker dat de installatie in UEFI modus is gestart en er een UEFI loader is toegevoegd aan de ESP (UEFI System Partition)? Zorg ook dat FastBoot in Windows uit staat.

Ik weet ook dat bij de installatie soms Grub niet fatsoenlijk wordt geregistreerd in het UEFI als boot optie. De Debian installer vraagt altijd of dit geforceerd moet worden. Heeft Ubuntu ook zoiets in de installer? Kan je wel handmatig een boot entry toevoegen als je naar het UEFI setup gaat (in oude termen, het BIOS)?
Dat weet ik niet 100% zeker nee. De Ubuntu installer gaf alleen aan dat partitietables van dev/nvme0 worden aangepast, niks over grub of boot types. De enige keuze die ik hierin had was de optie dual boot of custom. Fastboot had ik inderdaad uitgeschakeld, geen soelaas.

Toevoegen van boot opties gaat in de Dell bios voor zover ik kan ontdekken automatisch. Ik krijg hier iig verder weinig keuze in in de bios zelf behalve aanpassen van volgorde en uitschakelen van bestaande installaties.

Ik zal een Debian iso morgen een ronde geven, wellicht dat dat wat meer geluk brengt

Thanks voor de reacties tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in 't verdelen met zakelijke Dell laptops gewerkt en daar was het gewoon mogelijk om een UEFI boot entry toe te voegen. Ik begrijp namelijk uit het gebrek aan woorden erover dat je alleen de Windows bootloader ziet staan. Dan is dat de reden waarom je Ubuntu niet kan starten, UEFI ziet de bootloader niet omdat de registratie ervan blijkbaar is mislukt. Dat zou je met een recovery mode van de installer wel kunnen herstellen. Google weet hoe. ;)

Maar zelf nooit issues gehad met Debian en UEFI. Ubuntu heb ik wel eens fout zien gaan. Of de eerste keer wel starten, daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Hero of Time schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:17:
Ik heb in 't verdelen met zakelijke Dell laptops gewerkt en daar was het gewoon mogelijk om een UEFI boot entry toe te voegen. Ik begrijp namelijk uit het gebrek aan woorden erover dat je alleen de Windows bootloader ziet staan. Dan is dat de reden waarom je Ubuntu niet kan starten, UEFI ziet de bootloader niet omdat de registratie ervan blijkbaar is mislukt. Dat zou je met een recovery mode van de installer wel kunnen herstellen. Google weet hoe. ;)

Maar zelf nooit issues gehad met Debian en UEFI. Ubuntu heb ik wel eens fout zien gaan. Of de eerste keer wel starten, daarna niet meer.
De optie 'ubuntu' komt wel in het boot order overzicht in de bios, maar ik kan er vervolgens niet naartoe booten. Wanneer de ubuntu install top prio heeft wordt er alsnog naar windows geboot. Wanneer ik de windows launchers uitschakel gaat de Dell bios tool een scan runnen (memtest etc) en zegt na de scan (10 minuten ongeveer) no boot devices found doei ik sluit af.

Om het uit te sluiten ben ik nu mijn 2e SSD aan het leeghalen, wellicht dat ik daar wat meer geluk mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt toch nog niets met je Ubuntu install kunnen doen. Wat let je om Debian of van mij part Fedora in de plaats ervan te installeren om te zien of dat wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 21:50
Ik had laatst iets soortgelijks met ubuntu. Heel gek maar ik kwam een filmpje tegen waarin ze het volgende adviseerde:

In windows shrink je je C schijf. Hoeft maar met 10 GB.

Verder denk ik dat het de moeite waard is om Etcher te proberen ipv rufus. Tot nu toe zeer goede ervaringen met etcher. Waar ik voorheen niks voor elkaar kreeg met allerlei methodes maakt etcher van de meest lastige usb stick (reputatie online) nog een bootable stick.

Als je je schijf shrinkt dan ineens herkent de ubuntu installer dat er al windows draait en dan krijg je de optie om naast win10 keurig ubuntu te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Hero of Time schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:30:
Je hebt toch nog niets met je Ubuntu install kunnen doen. Wat let je om Debian of van mij part Fedora in de plaats ervan te installeren om te zien of dat wel werkt?
Inmiddels even de tijd genomen om Debian te installeren, en dit werkt inderdaad wel zonder enig probleem. Wanneer ik naast Debian Ubuntu installeer werkt dat weer niet :9
Denk dat het probleem ligt bij Ubuntu of de combo Ubuntu/Dell.

Bedankt voor je tips en antwoorden, appreciate it!
Kasper1985 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 06:48:
Ik had laatst iets soortgelijks met ubuntu. Heel gek maar ik kwam een filmpje tegen waarin ze het volgende adviseerde:

In windows shrink je je C schijf. Hoeft maar met 10 GB.

Verder denk ik dat het de moeite waard is om Etcher te proberen ipv rufus. Tot nu toe zeer goede ervaringen met etcher. Waar ik voorheen niks voor elkaar kreeg met allerlei methodes maakt etcher van de meest lastige usb stick (reputatie online) nog een bootable stick.

Als je je schijf shrinkt dan ineens herkent de ubuntu installer dat er al windows draait en dan krijg je de optie om naast win10 keurig ubuntu te installeren.
Vreemd, maar bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik had 2 vrije partities, en had na wat geklooi het voor elkaar gekregen om m'n Windows install te slopen, dus nu de hele schijf vrij 8)7
Aangezien Debian op dezelfde stick wel via Rufus werkt denk ik niet dat het met Rufus te maken heeft tbh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 21:50
OverloadOfRed schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:29:
[...]

Inmiddels even de tijd genomen om Debian te installeren, en dit werkt inderdaad wel zonder enig probleem. Wanneer ik naast Debian Ubuntu installeer werkt dat weer niet :9
Denk dat het probleem ligt bij Ubuntu of de combo Ubuntu/Dell.

Bedankt voor je tips en antwoorden, appreciate it!

[...]

Vreemd, maar bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik had 2 vrije partities, en had na wat geklooi het voor elkaar gekregen om m'n Windows install te slopen, dus nu de hele schijf vrij 8)7
Aangezien Debian op dezelfde stick wel via Rufus werkt denk ik niet dat het met Rufus te maken heeft tbh
Ik heb niet zo'n ervaring met Rufus maar ik merkte dat met easy2boot Ubuntu met geen mogelijkheid vooruit te branden was. Meerdere ISO's desktop/server. Debian geen enkel probleem.

Met een clean USB en een Ubuntu desktop image en dat balena etcher werkte Ubuntu ineens feiloos. Ben geen expert maar het maakt blijkbaar toch wat uit misschien in de methode hoe de ISO op de USB stick wordt geschreven? Geen idee.

Iig mooi dat het gelukt is. En als je geen issues hebt met hardware compatibiliteit dan maakt Debian of Ubuntu niet enorm veel verschil.
Pagina: 1