Is er een minimaal aantal afritten voor kinderwagens/fietsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-07 06:57
Mijn constatering
In onze (nieuwbouw)wijk is nergens een overgang/oprit/afrit voor fietsers/kinderwagens. Als je de stoep op of af wilt mag je afstappen en met bijvoorbeeld de kinderwagen achteruit over de rand trekken. Als ik met de kids op de fiets, step, etc. een kruispunt wil oversteken ga is het nu dus ook:
afstappen bij de stoep, over de rand heen, opstappen en naar de andere stoeprand rijden, afstappen en de stoeprand op proberen te komen, opstappen en weer verder.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik op inrit of afrit zoek krijg ik alleen regelementen over aanvraag van tweede oprit of hoeveel meter een oprit van een kruispunt verwijderd moet zijn.

Mijn vraag
is er ergens een wetgeving/regelement die ik kan gebruiken als ik een klacht indien? En is er een andere term dan oprit of afrit? Alvast bedankt.

EDIT:

Ik heb het over een stoep. Er is nergens een apart fietspad in de wijk. Er zijn alleen wegen en bij elk huis een stoep voor het huis en een stoep achter bij de achterom.
De kinderen in de buurt rijden met de fiets, step, whatever over de stoep . als ze naar een speeltuin moeten of buurjongen.
Als iemand in een rolstoel zit en van de auto naar een huis toe wil moet deze over een 10cm hoge stoeprand heen. Hetzelfde geld voor oversteken naar de overburen.

Google maps heeft helaas geen actuele plaatjes, zelfs de vorige fase is nog een weiland.

[ Voor 25% gewijzigd door gr8-jen op 19-06-2019 11:22 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:36
gewoon aankaarten bij de gemeente. meestal zijn ze hier heel ruimdenkend in en als er meerdere mensen een melding maken dan krijg je er best snel een reactie op. en lossen ze het voor je op met een passende oplossing

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:21
Wij hebben een soortgelijke situatie en hebben de communicatie met de gemeente via de project-ontwikkelaar van het nieuwbouw-project laten lopen. We hebben nog wel goed contact met die project-ontwikkelaar en die kan meteen de juiste poppetjes binnen de gemeente bereiken.
Was binnen een paar maand voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Bedoel je nou dat er een stoepband op het fietspad ligt? Of fiets je op het voetpad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Conono schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:37:
Bedoel je nou dat er een stoepband op het fietspad ligt? Of fiets je op het voetpad?
Klinkt inderdaad beetje raar. Fietspad ligt toch op dezelfde hoogte als de weg dus hoef je toch helemaal niet de stoep op en af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gr8-jen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:17:
Mijn constatering
In onze (nieuwbouw)wijk is nergens een overgang/oprit/afrit voor fietsers/kinderwagens. Als je de stoep op of af wilt mag je afstappen en met bijvoorbeeld de kinderwagen achteruit over de rand trekken. Als ik met de kids op de fiets, step, etc. een kruispunt wil oversteken ga is het nu dus ook:
afstappen bij de stoep, over de rand heen, opstappen en naar de andere stoeprand rijden, afstappen en de stoeprand op proberen te komen, opstappen en weer verder.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik op inrit of afrit zoek krijg ik alleen regelementen over aanvraag van tweede oprit of hoeveel meter een oprit van een kruispunt verwijderd moet zijn.

Mijn vraag
is er ergens een wetgeving/regelement die ik kan gebruiken als ik een klacht indien? En is er een andere term dan oprit of afrit? Alvast bedankt.
Heb je al geïnformeerd bij de gemeente waar dit speelt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 07:59
CROW heeft hier vermoedelijk wel richtlijnen voor, gelijk aan het aantal invalideparkeerplaatsen bij parkeerterreinen.
https://www.crow.nl/thema-s/fiets-en-voetganger/voetganger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou het niet over fietsen op de stoep hebben, maar over rolstoelen als je dit aankaart bij de gemeente. Daar moet de wijk ook bereikbaar voor zijn, en volgens mij zit daar veel meer druk achter dan een kinderwagen.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 19-06-2019 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verlagingen in de stoep om de weg op te kunnen zijn niet gemaakt voor kinderwagens, maar voor invalide mensen om met de rolstoel de stoep af te kunnen. Als je het bij de gemeente aankaart, zou ik met dat argument komen ipv met je kinderwagen verhaal. Het is uiteindelijk ook handig met de kinderwagen dat dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Dit is meer een Verkeer dingetje. Tikje WVB >>> VV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:26
Heb je een Google Maps link van de situatie?
Een verhoogd fietspad is niet vreemd, maar dan zijn de kruispunten over het algemeen op gelijke hoogte gebracht zodat je daar kan oversteken. Als alleen de stoep verhoogd is dan heb je er überhaupt niet te fietsen, dat hoort gewoon over de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-07 06:57
Als antwoord op de vragen:

Ik heb het over een stoep. Er is nergens een apart fietspad in de wijk. Er zijn alleen wegen en bij elk huis een stoep voor het huis en een stoep achter bij de achterom.
De kinderen in de buurt rijden met de fiets, step, whatever over de stoep als ze naar een speeltuin moeten of buurjongen.
Als iemand in een rolstoel zit en van de auto naar een huis toe wil moet deze over een stoeprand heen. Hetzelfde geld voor oversteken naar de overburen.

Google maps heeft helaas geen actuele plaatjes, zelfs de vorige fase is nog een weiland.

2 fases terug is wel iets:

https://www.google.nl/map...!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

Alleen is bij ons in de buurt dus geen huizen te vinden met eigen oprit en is er in onze straat en omliggende alleen stoeprand voor zo'n > 200m aan beide kanten bijvoorbeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door gr8-jen op 19-06-2019 11:28 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49

Orac

Ik mis je papa.

:? Sinds wanneer mag je op een stoep fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Orac schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:31:
:? Sinds wanneer mag je op een stoep fietsen?
Een kind op een kinderfietsje is voor de wegenverkeerswet een voetganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:44
RemcoDelft schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Een kind op een kinderfietsje is voor de wegenverkeerswet een voetganger.
Maar die wil je ook niet zomaar even een straat laten oversteken zonder eerst te stoppen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:53
Hoe moeilijk is het om met een kinderwagen op of af een stoep te rijden? :?
Ik heb zelf 2 kinderen (9 & 11 ondertussen) en kan me echt niet herinneren dat dit een probleem was.

Dat het lastig is met de fiets en step vind ik zelfs een pluspunt. Dit zorgt ervoor dat kinderen moeten stoppen/vertragen om de straat over te steken.

Het enige geldige argument om schuine boorden te eisen in mijn ogen is rolstoelgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

gr8-jen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:24:
Als antwoord op de vragen:

De kinderen in de buurt rijden met de fiets, step, whatever over de stoep als ze naar een speeltuin moeten of buurjongen.
Als iemand in een rolstoel zit en van de auto naar een huis toe wil moet deze over een stoeprand heen. Hetzelfde geld voor oversteken naar de overburen.

2 fases terug is wel iets:

https://www.google.nl/map...!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

Alleen is bij ons in de buurt dus geen huizen te vinden met eigen oprit en is er in onze straat en omliggende alleen stoeprand voor zo'n > 200m aan beide kanten bijvoorbeeld.
Dus het gaat vooral dan om het oversteken? Ik zie op jouw link dat verderop in de wijk de oversteek wel kan zodra er drempels/verhogingen zijn https://goo.gl/maps/VJowp5Rj9HpCYHxn9. Verwacht je dat ze die nog komen aanleggen bij jullie voor?

/edit. Maar inderdaad, voor een stoep zoals hier (https://goo.gl/maps/n5zXRPraNGi6UyzC9) zou een verlaging voor rolstoelen wel nuttig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door swtimmer op 19-06-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Philip Ross schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:35:
Maar die wil je ook niet zomaar even een straat laten oversteken zonder eerst te stoppen.
Een stoeprand af houdt geen kinderfietsje tegen, een stoeprand op wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ben net een paar jaar van de kinderwagen af maar sindsdien heb ik wel meer oog gekregen voor rolstoel toegankelijkheid. Over het algemeen zie je regelmatig op iedere hoek bij een kruising of tussendoor bij parkeergelegenheid een schuine afrit. Als dat bij jou niet het geval is dan is dat wel raar, zeker voor een nieuwbouw wijk.
Ik zou het ook niet op kinderwagen of (kinder)fietsjes gooien maar puur en alleen op rolstoel onvriendelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
cadsite schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:57:
Hoe moeilijk is het om met een kinderwagen op of af een stoep te rijden? :?
Ik heb zelf 2 kinderen (9 & 11 ondertussen) en kan me echt niet herinneren dat dit een probleem was.

Dat het lastig is met de fiets en step vind ik zelfs een pluspunt. Dit zorgt ervoor dat kinderen moeten stoppen/vertragen om de straat over te steken.

Het enige geldige argument om schuine boorden te eisen in mijn ogen is rolstoelgebruik.
Ik ben nog een actief kinderwagengebruiker, en ondanks dat ik een (ouderwetse) kinderwagen heb met luchtbanden en dikke (leren) vering zijn er stoepen te vinden waar ik toch echt wel even iets meer moet doen dan de voorbandjes opwippen.
Overigens hebben ze bij ons recent allemaal op/afritten gemaakt, maar die zijn in alle gevallen haaks op de stoeprand gemaakt. Dat geeft met niet-haakse wegen nog wel eens interessante looplijnen... Op de route die ik frequent loop moet ik meerdere keren OP de kruising een bocht van 45 graden maken om de aansluiting aan de overkant te halen. Want zo breed zijn bij ons de op/afritten niet. Beter hadden ze gewoon de stoep geleidelijk wat 'verzonken' of inderdaad schuine boorden gemaakt, maar laatstgenoemde zal voor rolstoelers nog steeds een crime zijn.

@gr8-jen Is de wijk al wel helemaal opgeleverd? Het kan soms jaren duren voordat het straatwerk definitief is, tot die tijd ligt er dan een soort bouwweg in - welke ook prima uitgevoerd kan zijn in klinkervorm + stoep + verlichting. Alleen is het formeel dan nog niet opgeleverd en wordt het nog een keer 'opnieuw' gedaan, vaak met net iets andere bestrating (gebakken klinkers i.p.v. betonklinkers).

[ Voor 13% gewijzigd door Tehh op 19-06-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:50

H12

Ik heb de CROW 337 er even op nageslagen. De 'Richtlijn toegankelijkheid' van januari 2014, paragraaf 2.2.10 betreffende 'Oversteekplaatsen' meld o.a. dat:

Verhoogde kruispunten (verkeersplateaus)
In verblijfsgebieden worden in principe geen aparte oversteekvoorzieningen aangelegd. In veel verblijfsgebieden zijn de kruispunten verhoogd uitgevoerd. Behalve het snelheidverlagende effect heeft dit als voordeel dat de oversteek voor veel mensen gemakkelijker wordt door het ontbreken van een hoogteverschil in de looproute. ......

en

Op- en afritten en verlaagde trottoirbanden
Om oversteekplaatsen voor rolstoelgebruikers of mensen meteen kinderwagen bruikbaar te maken, moeten trottoirafritten of verlaagde trottoirbanden worden aangebracht. Vaak kunnen op- en afritten gecombineerd worden met toegangen tot parkeerplaatsen op eigen terrein. .........

Onder het 'verblijfsgebied', als verzamelnaam, valt ook het 'woongebied'. Paragraaf 2.1 geeft aan dat:

Woongebied
Om de positie van voetgangers te waarborgen bij de (her)inrichting van woongebieden, moet een trottoir toegankelijk zijn voor mensen met een kinderwagen, rolstoelgebruikers, mensen met een scootmobiel, gearmd lopende mensen en mensen die hulpmiddelen nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen, zoals een rollator of een stok. .........

Let wel dat dit echt richtlijnen zijn, en dus niet altijd vereist of 100% van toepassing op de situatie of locatie. Deze informatie kan wel als basis dienen voor je vragen aan de gemeente/ontwikkelaar.

Aanvulling:
Ik bekeek de sitautie nog eens. Oversteekplaatsen gelden eigenlijk voor kruisingen en bij bijzondere locaties (scholen, winkelcentra etc). Voor een rij huizen wordt dit standaard niet toegepast, hoogstens bij de (kruisende) trottoirs die naar de achteringang leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door H12 op 19-06-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

gr8-jen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:17:
Mijn constatering
In onze (nieuwbouw)wijk is nergens een overgang/oprit/afrit voor fietsers/kinderwagens.
Dat is voor rolstoelen en rollators, niet voor fietser en kinderwagens.
Op de stoep mag je niet fietsen.
Stop de tijd. Geen joker.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealthy
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-01-2020
in plaats van een klacht indienen kun je ook gewoon eens informeren/vragen bij de gemeente

[ Voor 8% gewijzigd door Stealthy op 19-06-2019 17:39 ]

Pagina: 1