[AVG] Politie bewaart telefoonnumer en adres melder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00
Ik ben geen privacy-fanatiekeling, maar ben toch even benieuwd. Gisteravond had ik contact met de politie (0900-8844) over een autoalarm dat al een tijdje stond te gillen. De mevrouw aan de telefoon was er niet helemaal bij, en vergat me te vragen naar het adres waar die auto stond. Dus toen ik dat spontaan wilde geven, noemde zij mij mijn oude woonadres (waar ik al ruim 2 jaar niet meer sta ingeschreven): "is dat bij <straatnaam> in <woonplaats>?". Aangezien het dus oude gegevens betreft, is dit niet uit bijvoorbeeld de basisadministratie of een andere 'live' database gehaald.

Blijkbaar houdt de politie dus een database bij met telefoonnummers (want nummerherkenning) en woonadressen van mensen die bellen met een eenvoudige melding. Want voor 'zware' zaken heb ik nooit contact met de politie gehad.

In het Privacy Statement van de politie kan ik geen details vinden voor dit soort dingen. Wel (uiteraard) dat gegevens in verband met strafzaken e.d. verwerkt worden, maar niet wat ze met gegevens van melders doen.

Zoals ik al zei: ergens kan het me niet interesseren als de politie daar een database van bijhoudt, maar aan de andere kant vind ik het toch apart. Er is geen 'overeenkomst' tussen mij en de politie, en ik ben nooit gevraagd of geïnformeerd over het bewaren van deze gegevens (*). Op welke grond verwerken ze deze informatie over mij dan wel, en waarom wordt dat dan zo lang bewaard?

(*) ik heb wel mijn adres netjes laten aanpassen, dus daarmee heb ik nu impliciet wel toestemming gegeven om dat op te slaan. :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:30
is het een vast telefoonnummer? Want dan komt het waarschijnlijk gewoon uit een database zoals het telefoonboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Ik vind het apart dat deze informatie in te zien is voor de centralist (Vermoedelijk een BOA).
1- Ondanks dat BOA's wat meer mogen hebben ze nog steeds niet mijn adres zomaar op te zoeken/kunnen vinden. Dat ze er naar vragen vind ik geen probleem.
2 - Inderdaad geen failsafe als jouw non-prio telefoontje ineens prio wordt. Dat sturen ze een wagen uit naar het verkeerde adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:33
Al zouden ze iets opslaan hebben ze daar vast wel een grondslag voor. De politie is geen commercieel bedrijf natuurlijk, er is ongetwijfeld een uitzondering als het gaat om nationale veiligheid of soort gelijke reden.

@rdfeij 0900-8844 wordt volgens mij door politie zelf opgenomen, niet door BOA's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik ben eerder teleurgesteld dat ze niet je huidige gegevens hebben. Politie kan gegevens halen uit de Basisregistratie Personen en die staat boven de AVG. Als jij je adreswijziging aan de gemeente hebt doorgegeven, zouden zij dat ook moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Oh, maar dit is al jaren zo. Ik heb in 2003 eens contact gehad met de politie over een auto die WEER op mijn prive parkeerplaats stond (klinkt zeikerig, maar als je elke dag iemand anders zijn auto op je 200 p/m parkeerplaats hebt, piep je wel anders).

Ik hoefde geen adres te noemen, want ze wisten direct wie ik was en waar ik woonde. Heb destijds met mijn mobiel gebeld.

Op zich wel een fijn idee dat ze dit gewoon koppelen, want van de politie hoop ik dat ze weten wie ik ben als ik ze eens bel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
xAn52 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:35:
Ik ben eerder teleurgesteld dat ze niet je huidige gegevens hebben. Politie kan gegevens halen uit de Basisregistratie Personen en die staat boven de AVG. Als jij je adreswijziging aan de gemeente hebt doorgegeven, zouden zij dat ook moeten hebben.
De vraag is of de politie dat ook mag (0900 nummer). Bij geen prio is er totaal geen reden dit register te raadplegen. Je kunt ook bellen omdat er een voorwerp op de snelweg ligt en dat heeft niets met je huidige adres te maken. Bij geen spoed oproep ben je zeer goed zelf in staat om een adres te kunnen geven waar het voorval plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00
.Maarten schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:32:
is het een vast telefoonnummer? Want dan komt het waarschijnlijk gewoon uit een database zoals het telefoonboek.
Goed detail: ik belde mobiel. (En mocht dat uitmaken: met abo en dat staat op het juiste adres geregistreerd).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
Ik bel ook "regelmatig" (parkeeroverlast op mijn in- uitrit maar dat even terzijde),
ook bij mij weten ze altijd direct mijn adres, mobiel van de zaak, dus niet aan mijn woonadres gekoppeld.
Laatst een keer 112 moeten bellen, die wisten ook gelijk wie ik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Herkenbaar hoor, ik heb soortgelijke ervaringen. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat ze inderdaad zelf iets bijhouden.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
Tuurlijk houden ze dat bij, dat doen ze in België ook.
Ik ken ook iemand die bij de Politie werkt, en als die op interventie is, en ze zien een auto die voor hun rijdt, dan kunnen ze ook vrij snel weten wat die op zijn kerfstok heeft.
Als ze een huisruzie mogen gaan oplossen (en dat gebeurt heel dikwijls), dan weten ze ook direct of personen gelinkt aan dat adres een strafblad hebben, en of die mensen "wapengevaarlijk" zijn.

Fact of life, en ik ben er zeker van dat dit wettelijk allemaal goed geregeld is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:06:
Tuurlijk houden ze dat bij, dat doen ze in België ook.
Ik ken ook iemand die bij de Politie werkt, en als die op interventie is, en ze zien een auto die voor hun rijdt, dan kunnen ze ook vrij snel weten wat die op zijn kerfstok heeft.
Auto -> kenteken -> eigenaar -> strafblad, hoe zit dat dan met een leaseauto? Of een prepaid mobiel nummer?
Fact of life, en ik ben er zeker van dat dit wettelijk allemaal goed geregeld is.
Dat vraag ik mij af. Maar dat is iets waar we waarschijnlijk toch nooit achter gaan komen.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pven schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Auto -> kenteken -> eigenaar -> strafblad, hoe zit dat dan met een leaseauto? Of een prepaid mobiel nummer?
Bij Leaseauto's wordt tegenwoordig ook de naam van de bestuurder geregistreerd, maar ben niet zeker of dat altijd zichtbaar is voor de politie. Wel kunnen ze vorige boetes zien, dat geeft ook al een indicatie over het te verwachten "toko" gehalte.

Prepaid nummers kunnen enkel nog met registratie van een ID kaart. Dat is na de IS aanslagen veranderd, en alle nummers waarvan de operator geen ID kaart heeft zijn op een gegeven moment geblokkeerd.

Als je nog echt een anonieme SIM wil moet je de "mule" techniek toepassen. Je geeft een bedelaar 100€ en vraagt die om een SIM kaart te gaan kopen van 50€ en laat hem de rest houden.

Maar om terug naar de TS te gaan. Ik heb meer zorgen over de data die FB en Google van mij kennen en wie daar toegang toe heeft dan de politie.
Ik weet ook dat de databases van de politie mooi bij houden wie welke gegevens raadpleegt.
Er zijn al belgische politiemensen ontslagen omdat ze de vriendjes van hun dochter, of de potentiele huurder van hun appartement gingen doorlichten in de database.
Maar dat er mensen af en toe iets te veel zien is ook fact of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:21:
[...]

Bij Leaseauto's wordt tegenwoordig ook de naam van de bestuurder geregistreerd, maar ben niet zeker of dat altijd zichtbaar is voor de politie. Wel kunnen ze vorige boetes zien, dat geeft ook al een indicatie over het te verwachten "toko" gehalte.
Maar die boetes gaan naar de leasemaatschappij, dus dat zegt nog niets over de persoon die dan achter het stuur zit.
Prepaid nummers kunnen enkel nog met registratie van een ID kaart. Dat is na de IS aanslagen veranderd, en alle nummers waarvan de operator geen ID kaart heeft zijn op een gegeven moment geblokkeerd.

Als je nog echt een anonieme SIM wil moet je de "mule" techniek toepassen. Je geeft een bedelaar 100€ en vraagt die om een SIM kaart te gaan kopen van 50€ en laat hem de rest houden.
Is dat zo? Ik heb nog redelijk recent een SIM-kaart bij de HEMA gekocht waarbij mijn gegevens nergens nodig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:50
Ik ben laatste op een tijdstip gecontacteerd door de politie uit een andere gemeente op mijn mobiele telefoon en huis telefoon. Privé nummers neem ik niet altijd direct op en om 23:30 helemaal niet. Uiteindelijke de huis telefoon wel opgenomen. Hoe vaak komt het nu voor dat ze eerst op je mobiel bellen en daarna thuis dacht ik.

Portemonnee gevonden. Week geleden verloren. Meneer had hem afgegeven op het politie bureau. Morgen kon ik hem ophalen en anders zou deze naar het gemeente huis gaan.

Nu zal het waarschijnlijk komen, omdat ik regelmatig mijn telefoonnummer en adres heb moeten door geven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pven schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Maar die boetes gaan naar de leasemaatschappij, dus dat zegt nog niets over de persoon die dan achter het stuur zit.
Ik krijg mijn boetes rechtstreeks thuis in B....

Pagina: 1