Lua script (attempt to perform arithmetic on global 'Pow..)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 11:19
Ik probeer een lua script te het een en ander te laten berekenen voor mijn zonnepanelen, om dit vervolgens te uploaden naar PVoutput. (https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput)

Zie hieronder het script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
-- /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_device_calculate_consumption.lua
-- This script collects the values below from Domoticz
--   * The Power and energy values (import and export) from a smartmeter 
--   * The Power and energy values from a Solar power inverter
-- It then calculates the consumed power and energy from the values above with the formula's
--   * EnergyConsumption = EnergyGeneration + EnergyImport - EnergyExport
--   * PowerConsumption = PowerGeneration + PowerImport - PowerExport
-- It then updates a virtual device which displays the consumed power and energy in Domoticz

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- Domoticz IDX and names of the needed devices
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
local GenerationDeviceName = "Bruto opbrengst"      -- Device name of the Generated energy
local EnergyDeviceName = "Stroom"       -- Name of the energy device that shows imported and exported energy
local ConsumptionIDX = 414              -- IDX of the energy device that shows calculated Consumption
local ConsumptionDeviceName = "Consumption"         -- Name of the energy device that shows calculated Consumption

-- Require parameters
local http = require("socket.http")

-- Script parameters
EnergyImportLow = 0 -- in Watt hours
EnergyImportHigh = 0    -- in Watt hours
EnergyExportLow = 0 -- in Watt hours
EnergyExportHigh = 0    -- in Watt hours
EnergyGeneration = 0    -- in Watt hours
PowerGeneration = 0     -- in Watts
EnergyImport = 0    -- in Watt hours
PowerImport = 0     -- in Watts
EnergyConsumption = 0   -- in Watt hours
PowerConsumption = 0    -- in Watts
Debug = "NO"        -- Turn debugging on ("YES") or off ("NO")

-- Lua Functions
function update(device, id, power, energy, index)
    commandArray[index] = {['UpdateDevice'] = id .. "|0|" .. power .. ";" .. energy}
end 

-- CommandArray
commandArray = {}
    -- Generated
    PowerGeneration, EnergyGeneration = otherdevices_svalues[GenerationDeviceName]:match("([^;]+);([^;]+)")
    if Debug=="YES" then
        print("  ----- PowerGeneration = " .. PowerGeneration .. " W");
        print("  ----- EnergyGeneration = " .. EnergyGeneration .. " Wh");
    end

EnergyImportLow, EnergyImportHigh, EnergyExportLow, EnergyExportHigh, PowerImport, PowerExport = otherdevices_svalues[EnergyDeviceName]:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")
    EnergyImport = EnergyImportLow + EnergyImportHigh
    EnergyExport = EnergyExportLow + EnergyExportHigh
    if Debug=="YES" then
        print("  ----- PowerImport = " .. PowerImport .. " W");
        print("  ----- EnergyImportLow = " .. EnergyImportLow .. " Wh");
        print("  ----- EnergyImportHigh = " .. EnergyImportHigh .. " Wh");
        print("  ----- EnergyImport = " .. EnergyImport .. " Wh");
        print("  ----- PowerExport = " .. PowerExport .. " W");
        print("  ----- EnergyExportLow = " .. EnergyExportLow .. " Wh");
        print("  ----- EnergyExportHigh = " .. EnergyExportHigh .. " Wh");
        print("  ----- EnergyExport = " .. EnergyExport .. " Wh");
    end

-- Calculate consumption
    PowerConsumption = PowerGeneration + PowerImport - PowerExport
    if Debug=="YES" then
        print("  ----- PowerConsumption = " .. PowerConsumption .. " W");
    end
    EnergyConsumption = EnergyGeneration + EnergyImport - EnergyExport
    if Debug=="YES" then
        print("  ----- EnergyConsumption = " .. EnergyConsumption .. " Wh");
    end

-- Update comsumption device in Domoticz
    if devicechanged[EnergyDeviceName] then
        update(ConsumptionDeviceName, ConsumptionIDX, PowerConsumption, EnergyConsumption, 1)
    end

return commandArray

In het log van domoticz zie ik het volgende verschijnen:

code:
1
2019-06-18 21:15:33.497 Error: EventSystem: in /home/rob/domoticz/scripts/lua/script_device_calculate_consumption.lua: ...ticz/scripts/lua/script_device_calculate_consumption.lua:54: attempt to concatenate global 'PowerGeneration' (a nil value)

Wanneer ik debug op "yes" zet, krijg ik de volgende error:

code:
1
2019-06-18 21:12:44.629 Error: EventSystem: in /home/rob/domoticz/scripts/lua/script_device_calculate_consumption.lua: ...ticz/scripts/lua/script_device_calculate_consumption.lua:73: attempt to perform arithmetic on global 'PowerGeneration' (a nil value)

Ik heb de hele handleiding gevolgt en een uitgebreide zoektocht op google gehad, echter kom ik niets tegen wat helpt. Ik snap dat de error te maken heeft met een mismatch, alleen kan ik er niet achter komen wat dat nu exact is. Iemand een idee hoe dit te verhelpen?

Edit: Dit zijn de devices van mijn p1 kabel:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/k0lvkn.jpg
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Een "nil" value betekent dat er geen waarde is toegewezen, waarschijnlijk omdat de regex op lijn 50 geen match geeft. Je gaat dus moeten uitzoeken wat er juist in GenerationDeviceName staat en hoe je hier de waardes PowerGeneration en EnergyGeneration uitkrijgt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 11:19
boe2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:56:
Een "nil" value betekent dat er geen waarde is toegewezen, waarschijnlijk omdat de regex op lijn 50 geen match geeft. Je gaat dus moeten uitzoeken wat er juist in GenerationDeviceName staat en hoe je hier de waardes PowerGeneration en EnergyGeneration uitkrijgt.
code:
1
PowerGeneration, EnergyGeneration = otherdevices_svalues[GenerationDeviceName]:match("([^;]+);([^;]+)")

Dan zou dus GenerationDeviceName de PowerGeneration moeten maken. Ik heb daar toch echt de juiste naam van het device ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

correctie: je moet kijken wat er in otherdevices_svalues[GenerationDeviceName] staat. Dit is een dictionary, met in jouw geval "Bruto opbrengst" als key.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:30
Laat eens zien wat deze waarde is middels een:
Lua:
1
print(otherdevices_svalues[GenerationDeviceName])

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als je in LUA een Dictionary/Tabel afdrukt, dan krijg je alleen de verwijzing naar het adres van de tabel. Niet de inhoud zelf.

Je kunt daarvoor het best een Print tabel functie gebruiken. Die zijn te vinden in de lua documentatie, want zo een functie zit niet standaard in LUA, jammer genoeg.
Maar, inderdaad, je moet uit zien te vinden of de door jou gevraagde waarde wel bestaat en of die inderdaad gevangen wordt door jouw regex.
Let er ook op dat regex in LUA niet hetzelfde is als de universele regex. Waarom ze daar ooit voor gekozen hebben, geen idee... 8)7

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1