Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-11 16:24
Introductie:
Ik moet even wat van mij afschrijven, hopelijk brengen de reacties in dit topic mij tot nieuwe inzichten. De onderstaande reactie is mijn beleving, mijn mening.

Huidige build:
spoiler:
Mugen 3 Rev.B PCGH-Edition,
HD7970 Double Dissipation GHz Ed.
(FX-797G-TDFC),
Windows 8 64-Bit,
Core™ i7-3770K,
System Power 7 700W,
Carbide 500R,
GH24NS70,
CT128M4SSD2,
ZM-F3BL, Shark Fan 14cm Black Edition,
GA-Z77X-D3H (rev. 1.0), ST2000DM001, 16 GB DDR3-1600 Kit

(build zoals gekocht, ondertussen GPU vervangen door MSI GTX 980, nieuweSSD en nieuwe case, tot zijn alle fans van Noctua. Pc maakt nog steeds te veel herrie maar dat komt volgens mij ook door de Be Quiet 7 700.. :>

Last van een terugkomend probleem met een frequentie van elke 3 tot 6 maanden, dit wanneer de PC is geocd tot 4,2 gigahez. Ik heb de GPU niet geocd en de voeding is dus een Be Quiet 7 700W

Beschrijving probleem:
1) Computer gaat wel aan maar blijft hangen (hij gaat niet naar windows en ik kan ook niet in de bios)
2) Korte display van het moederbord logo gecombineerd met een piepje
3) hierna een zwart scherm, op de delete knop drukken of ingedrukt houden heeft geen invloed
4)pas als ik de CMOS (batterij) verwijder en terug doe dan lijkt mijn systeem weer te reageren.

Mijn conclusie?

Ik koop nooit meer een gigabyte moederbord, wat een klote moederbord, instabiel, CMOS verwijderen is een gekut en wat een ellende nogmaals..

Mijn vraag voor jullie: nog tips hoe ik moet omgaan met een gigabyte moederbord? En hoezo heb ik om de zoveel tijd ineens problemen?

[ Voor 37% gewijzigd door MetalSonic op 19-06-2019 20:58 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik denk dat je gewoon een pech hebt eigenlijk..

maar goed ik denk dat iedereen hier bijna wel een merk kan noemen wat ze liever links laten liggen..

heb je de bios wel al eens geupdate verder?

[ Voor 13% gewijzigd door SMSfreakie op 18-06-2019 20:42 ]

404 Signature not found

• MetalSonic
SMSfreakie schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:41:
ik denk dat je gewoon een pech hebt eigenlijk..

maar goed ik denk dat iedereen hier bijna wel een merk kan noemen wat ze liever links laten liggen..

heb je de bios wel al eens geupdate verder?
Dat was één van de eerste dingen die ik moest doen in de eerste paar maanden. Ik heb btw al een nieuwe build gemaakt maar ik moet wel wat maanden sparen voor ik 'm kan kopen :z

Net btw met veel plezier Need for speed hot pursuit 2010 metHDR gedaan O+ ik denk dat ik deze computer maar moet bedanken op m'n knietjes elke keer dat hij weer opstart 8)7

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Na een ervaring gigabyte afschrijven lijkt me wat voorbarig. Wel erg vervelend. Wat stel je verder in, hoe is je OC? (ik neem aan met deze hardware geen stock?) Welke biosversie heb je dfraaien en heb je wel eens geprobeerd op de andere 2e bios te draaien? Ik lees in het volgende topic soortgelijke problemen:

https://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=16041.0

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb zelf jaren een Z77X-D3H gehad. Prima bordjes hoor. Elk product kent een maandagmorgen editie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Zou ook zomaar een PSU probleem kunnen zijn.
Getest met een andere voeding?
Wat is de leeftijd van de voeding?

• MetalSonic
millman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 06:44:
Na een ervaring gigabyte afschrijven lijkt me wat voorbarig. Wel erg vervelend. Wat stel je verder in, hoe is je OC? (ik neem aan met deze hardware geen stock?) Welke biosversie heb je dfraaien en heb je wel eens geprobeerd op de andere 2e bios te draaien? Ik lees in het volgende topic soortgelijke problemen:

https://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=16041.0
1) OC was lang op 4,2 gigahez, nu is hij weer op stock via de turbo zal hij wel op 3,9 zitten nu
2) ik weet niet welke bios ik heb draaien, waar kan ik dat checken?
3) wat bedoel je met een 2e bios?

Ik zal dat topic nog even doornemen

Opluchting om nu eens iemand anders zijn reactie te lezen die 't zelfde heeft. Heldere beschrijving. Computer start op, heel kort 't logo van 't moederbord en dan een zwart scherm. Op de delete knop rammen of ingedrukt houden werkt allemaal niet. Alleen een CMOS terug plaatsing helpt voor mij dan nog :') Zuur om te zien dat ik deze K cpu dus beter niet kan oc'n als ik geen opstartstres wil
if the boot fails and it goes to the backup BIOS it cannot even get to BIOS due to a compatibility issue solved in F14 Improve VGA compatibility. It actually displays the BIOS logo but will sit there ignoring keyboard for two minutes before going to a black screen. I have to remove the GPU entirely to get into BIOS and then save and exit, reboot with it back in and everything is fine.

[ Voor 35% gewijzigd door MetalSonic op 19-06-2019 20:21 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het probleem zou opgelost moeten zijn met de f14 bios en hoger. Echter zijn er 3 versies van dit moederbord: v1.0, 1.1 en 1.2.

Zoek uit welke versie je hebt en update het juiste bios eens.

Verder heeft je bord een dual bios, dus je kan switchen om een en ander uit te proberen. Uiteindelijk lijkt het een vga/moederbord compatibility issue wat ik uit t commentaar lees.

Met boot ALT+F10 voor meer bios options:
Finally found out what to do, stumbled on a single person stating it is ALT + F10 for Z77 boards. Left Alt + F10 tapped slowly on a PS2 keyboard works fine, tapping fast does not!
Na het herlezen van je TS wil ik je de tip meegeven zoveel mogelijk ruis te verwijderen. De lange uitleg hoelang iets al gaande is, de voorgeschiedenis met de winkel en dergelijke is in deze weinig relevant. Ook gevoelsmatige opmerkingen maken de post niet goed leesbaar. Wellicht handig voor een volgende keer, niet meer, niet minder ;)

[ Voor 21% gewijzigd door millman op 19-06-2019 20:43 ]

• MetalSonic
millman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:32:
Het probleem zou opgelost moeten zijn met de f14 bios en hoger. Echter zijn er 3 versies van dit moederbord: v1.0, 1.1 en 1.2.

Zoek uit welke versie je hebt en update het juiste bios eens.

Verder heeft je bord een dual bios, dus je kan switchen om een en ander uit te proberen. Uiteindelijk lijkt het een vga/moederbord compatibility issue wat ik uit t commentaar lees.

Met boot ALT+F10 voor meer bios options:

[...]

Na het herlezen van je TS wil ik je de tip meegeven zoveel mogelijk ruis te verwijderen. De lange uitleg hoelang iets al gaande is, de voorgeschiedenis met de winkel en dergelijke is in deze weinig relevant. Ook gevoelsmatige opmerkingen maken de post niet goed leesbaar. Wellicht handig voor een volgende keer, niet meer, niet minder ;)
Bij mij niet dus ik heb CPU Z opgestart en daar zie ik staan dat ik het volgende heb:
Brand: American Megatrends INC
Version F16 <<<<<=========
Date: 10/24/2012

Heb ff gekeken bij CPU en daar zie ik dat hij gelukkig wel uit zichzelf naar 3,9 gaat
De lange uitleg hoelang iets al gaande is, de voorgeschiedenis met de winkel en dergelijke is in deze weinig relevant. Ook gevoelsmatige opmerkingen maken de post niet goed leesbaar. Wellicht handig voor een volgende keer, niet meer, niet minder ;)
Goed punt ik zal er voor de volgende keer rekening mee houden, en uiteraard pas ik nu ook ff m'n op aan :)

EDIT: versie uit mijn eigen op gehaald een REV 1.0

[ Voor 15% gewijzigd door MetalSonic op 19-06-2019 20:59 ]

• MetalSonic
IK heb het "app center" gedownload van Gigabyte maar als ik het opstart krijg ik de foutmelding "this driver cant release to failure".......

1) welk programma kan mij met zekerheid vertellen welke gigabyte bios versie ik nu heb? Is CPU Z hierin betrouwbaar?
2) wat is de nieuwste bios voor mijn moederbord en waar kan ik die downloaden?

Hieronder zie ik wat bios dingen staan maar die zijn van meerdere jaren geleden? Ik begrijp 't niet want bij mij staat er F16

https://www.gigabyte.com/...3H-rev-10#support-dl-bios

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Er zijn 3 versies van jou bord, zoek eerst eens uit welke revisie je hebt voordat je een bios flashed. Op je moederbord staat ergens GA-Z77X-D3H ver1.0/ver1.1/ver 1.2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6YIfpk5r7vRmUaKTbIlSSz6j/full.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door millman op 24-06-2019 02:04 ]

• MetalSonic
millman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 02:00:
Er zijn 3 versies van jou bord, zoek eerst eens uit welke revisie je hebt voordat je een bios flashed. Op je moederbord staat ergens GA-Z77X-D3H ver1.0/ver1.1/ver 1.2

[Afbeelding]
Even een reactie op een oude reactie. Maar het moet wel. Net wilde mijn computer weer niet booten in Windows. Het loskoppelen van de batterij en laden van de optimized defaults bracht mij gelukkig weer in Windows.

Bij het loskoppelen van de batterij zag ik nergens welke versie ik heb van mijn Gigabyte Z77 moederbord. Ik heb net gekeken bij Systeem informatie daar staat het ook niet en bij CPU Z staat het ook niet.

Mijn computer ging niet in windows en ik had geen eens gebruik gemaakt van een overclock, ik dacht dat als ik dat niet zou doen ik ook geen boot problemen mee zou hebben. Helaas...

EDIT: ik heb versie F16

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Waar @millman het over heeft is de hardware versie van je bord, deze staat op het bord zelf geprint.

https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/864

Als je de hw versie weet kun je vervolgens de bijbehorende bios downloaden.

• MetalSonic
Nielson schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:14:
Waar @millman het over heeft is de hardware versie van je bord, deze staat op het bord zelf geprint.

https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/864

Als je de hw versie weet kun je vervolgens de bijbehorende bios downloaden.
Eindelijk gevonden, in de mail van Alternate word aangegeven dat het een REV 1.0 is.

Ik heb op de website gekeken van Gigabyte maar na F16 heb je alleen 2 beta updates
(https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios)

ziet er niet goed uit, ik denk dat ik maar moet accepteren dat ik af en toe die batterij even moet loskoppelen om vervolgens weer een paar maanden gebruik te kunnen maken van de pc 8)7

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:11
We hebben hier ook nog een pc staan met datzelfde moederbord en voorheen hetzelfde probleem: het is al een hele tijd geleden, maar volgens mij begon het destijds met een GPU upgrade naar een GTX 750 Ti. Ik moest toen eerst een Bios update doen voordat de videokaart werd herkend. (weet eigenlijk niet meer waarom dat was)
Vervolgens ook om de zoveel tijd hetzelfde fenomeen: zwart beeld en niet doorstarten.
De oorzaak bleek, (bij mij in ieder geval) dat het Bios af en toe corrupt raakte en het moederbord vervolgens terugviel op het backup Bios. Die was niet geüpdate en herkende dus de videokaart niet. Op een bepaald moment heb ik toen zowel het main als het backup Bios geüpdate naar dezelfde versie en daarna eigenlijk nooit meer problemen gehad.
De PC wordt hier nog steeds geregeld gebruikt (inmiddels met een GTX 1060).

Overigens: op dit issue na, vind ik het een prima moederbord. (Mijn nieuwe MSI Mortar met Ryzen 2 is een stuk gevoeliger)

[ Voor 8% gewijzigd door dennisfr op 16-10-2019 22:18 ]

• MetalSonic
dennisfr schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:09:
We hebben hier ook nog een pc staan met datzelfde moederbord en voorheen hetzelfde probleem: het is al een hele tijd geleden, maar volgens mij begon het destijds met een GPU upgrade naar een GTX 750 Ti. Ik moest toen eerst een Bios update doen voordat de videokaart werd herkend. (weet eigenlijk niet meer waarom dat was)
Vervolgens ook om de zoveel tijd hetzelfde fenomeen: zwart beeld en niet doorstarten.
De oorzaak bleek, (bij mij in ieder geval) dat het Bios af en toe corrupt raakte en het moederbord vervolgens terugviel op het backup Bios. Die was niet geüpdate en herkende dus de videokaart niet. Op een bepaald moment heb ik toen zowel het main als het backup Bios geüpdate naar dezelfde versie en daarna eigenlijk nooit meer problemen gehad.
De PC wordt hier nog steeds geregeld gebruikt (inmiddels met een GTX 1060).

Overigens: op dit issue na, vind ik het een prima moederbord. (Mijn nieuwe MSI Mortar met Ryzen 2 is een stuk gevoeliger)
Hoe was je er achter gekomen dat het te maken had met een corrupte bios? En welke versie van je bios heb je nu? Ook F16? Of een F18 beta?

En wat is er met je nieuwe moederbord aan de hand dan?

Ik heb uiteraard al gelezen van voltage issues etc

• dennisfr
MetalSonic schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

Hoe was je er achter gekomen dat het te maken had met een corrupte bios? En welke versie van je bios heb je nu? Ook F16? Of een F18 beta?

En wat is er met je nieuwe moederbord aan de hand dan?

Ik heb uiteraard al gelezen van voltage issues etc
Ik meen me te herinneren (het is al een jaar of twee opgelost denk ik) dat de pc dan altijd eenmalig een melding 'bios corrupted' oid gaf en daarna opnieuw startte vanaf de backup Bios die dus helemaal geen beeld gaf.

Er staat nu versie F15A op de main en de backup Bios.

Ik heb met de nieuwe pc in het begin diverse keren gehad, dat de pc geen beeld meer gaf nadat wat settings in de Bios had geoptimaliseerd. Moest dan ook eerst de CMOS batterij verwijderen voordat ik weer beeld had. Met die Gigabyte nooit gehad.
Nu alles op default, alleen XMP geselecteerd voor het geheugen. Daarmee is de PC wel stabiel.

• MetalSonic
dennisfr schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:40:
[...]

Ik meen me te herinneren (het is al een jaar of twee opgelost denk ik) dat de pc dan altijd eenmalig een melding 'bios corrupted' oid gaf en daarna opnieuw startte vanaf de backup Bios die dus helemaal geen beeld gaf.

Er staat nu versie F15A op de main en de backup Bios.

Ik heb met de nieuwe pc in het begin diverse keren gehad, dat de pc geen beeld meer gaf nadat wat settings in de Bios had geoptimaliseerd. Moest dan ook eerst de CMOS batterij verwijderen voordat ik weer beeld had. Met die Gigabyte nooit gehad.
Nu alles op default, alleen XMP geselecteerd voor het geheugen. Daarmee is de PC wel stabiel.
Volgende game pc doe ik gewoon heel veel onderdelen van hetzelfde merk. Dan moet het wel goed gaan toch? MSI moederbord met een MSI videokaart etc O+

• dennisfr
MetalSonic schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:39:
[...]

Volgende game pc doe ik gewoon heel veel onderdelen van hetzelfde merk. Dan moet het wel goed gaan toch? MSI moederbord met een MSI videokaart etc O+
Het merk zegt niet zo veel in mijn beleving. Voor de meeste compatabiliteit zou ik zeggen:
  • Kies je componenten en doe wat onderzoek naar eventuele issues voordat je besteld
  • Kies een moederbord chipset dat is uitgebracht voor de CPU die je wilt (en dus niet zoals ik een B450 met Ryzen 3xxx)
  • Kies een moederbord dat al wat langer op de markt is, en waar het BIOS dus al doorontwikkeld is
  • Kies geheugen dat op de QVL van het moederbord vermeld wordt
En dan nog, is het niet uitgesloten dat bij toekomstige upgrades van bijvoorbeeld de GPU, toch weer issues gaan optreden. (Daar begon het bij mij mee)

• MetalSonic
Even een schop, probleem helaas weer teruggekomen. Eigenlijk vergelijkbaar met de OP

Wat ik nu wel heb:
1) computer start op
2) windows logo verschijnt kort
3) daarna valt het scherm weg..........

Moest 4 keer de batterij eruit en erin doen voor ik eindelijk weer eens in Windows kwam. Ja ik zit nu met de computer in Windows maar de betrouwbaarheid van dit apparaat is natuurlijk nu 0,00000. Ik durf hem nu praktisch niet opnieuw op te starten omdat ik denk dat hij dan niet in Windows komt.

Iemand tips? Is mijn moederbord nu gewoon verloren of kan ik nog iets doen?

Ik heb ook nog geprobeerd Windows opnieuw erop te installeren via een boot usb stick maar bij de aangepaste installatie kon ik de "grote SSD" schijf niet vinden, die stond er niet bij. De kleinere game ssd wel. Op de grotere SSD staat Windows 10 en nu ik in Windows zit zie ik hem wel gewoon.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik denk dat de energie die je erin steekt niet meer rendabel is.

Allicht is het na 8 jaar mooi om afscheid te nemen en een nieuw systeem samen te stellen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MetalSonic
nelizmastr schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:26:
Ik denk dat de energie die je erin steekt niet meer rendabel is.

Allicht is het na 8 jaar mooi om afscheid te nemen en een nieuw systeem samen te stellen.
Ben ik helemaal met je eens, ik heb ook al een build klaar staan. Slechts bezig met de puntjes op de i voor ik hem bestel.

Huidige beestje heeft mij lang goed gediend maar mag binnenkort slapen. O+

--------

Net met angst afgesloten en opnieuw aangezet en hij ging aan. Gelukkig maar want ik wilde deze avond even mijn nieuwe game monitor testen. Monitor maakt mij tot nu toe zeer blij. LG27GL850

[ Voor 7% gewijzigd door MetalSonic op 10-07-2020 23:29 ]

Pagina: 1