Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf soms 100% activiteit zonder reden

Pagina: 1
Acties:

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 15:52
Hallo Tweakers,

In April 2017 heb ik een Western Digital Blue harde schijf van 4 TB gekocht. Kostte destijds € 147,-
De schijf heeft het altijd prima gedaan, maar sinds vorige week ontstaat er zo nu en dan een schijfactiviteit van 100%, zelfs als mijn PC gewoon idle is. Enige optie is dan om ze PC opnieuw op te starten. Na het booten is de schijf soms verdwenen. Nog een keer booten en hij is er weer.

Even Crystal Disk Info gedraaid en daar komt het volgende uit:

Crystal Disk Info

De reallocated sectors count is blijkbaar slecht. Is dit inderdaad de oorzaak van dit issue?

Ik moet zeggen dat ik de harddisk (mijn inziens) niet gek intensief gebruik. Bij het booten van mijn PC heb ik een back-up script draaien wat een robocopy doet van de D: schijf naar mijn NAS (waarbij alleen de nieuwe bestanden naar de NAS worden gekopieerd).

Verder staat ook de Steam library erop, maar ik game eigenlijk amper op de PC. Maar dan nog, dit zijn toch dingen waar zo'n hard disk tegen moet kunnen? :)

Valt dit nog onder de garantie denken jullie? Zijn er zaken die ik kan doen om dit met een andere HDD te voorkomen? :?

Greetz,
DedSec85

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Op zich is een paar "reallocated sectors" niet erg. HDDs beschikken over een aantal reserve sectoren waar ze data naar toe kunnen verplaatsen als er sectoren zijn die problemen geven. Dit aantal wordt echter wel erg hoog, vandaar waarschijnlijk ook die waarschuwing in CrystalDiskInfo. Ook je C4 waarde is al aardig aan het oplopen (ook een indicatie van sectorproblemen).

Ik raad je om te beginnen aan zo snel mogelijk te zorgen dat je een backup hebt van belangrijke data op die disk (hopelijk heb je die backup al).

De disk is ruim 2 jaar oud, ik betwijfel of dit onder garantie zal vallen. EDIT: WD geeft voor hun Blue serie aan inderdaad 2 jaar garantie te geven (https://www.wd.com/nl-nl/...rage/wd-blue-desktop.html).

Samengevat: zo snel mogelijk backup maken, nieuwe disk kopen en e.e.a opnieuw installeren indien nodig (misschien lukt het je nog een volledige disk image te maken om de disk te clonen, maar dan heb ook nog een extra disk nodig om je image op te zetten).

[ Voor 49% gewijzigd door Cpt.Morgan op 18-06-2019 19:43 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Aanvullend op voorgaande post:
Het zou inderdaad kunnen dat de 100% harddiskactiviteit komt van de reallocated sectoren.
Het is wel zo dat het verhuizen van die sectoren nog steeds lukt en dat dat op dit moment is afgerond.
Het is mogelijk dat er nóg een reden is waarom de schijf 100% activiteit vertoont en dat controleer je in Taakbeheer: kijk welk proces dat veroorzaakt, het zal niet de eerste keer zijn dat de virusscanner dit periodiek veroorzaakt.

En denk er aan: de SATA-SSD's zijn nu erg goedkoop geworden: van een SSD van bv. 500 GB voor Windows en wat games wordt je al erg blij qua performanceboost, ook als je daarvoor de vervanging van de harddisk kort moet uitstellen. Hou dan wel de current sectoren goed in de gaten en zorg voor een backup van alle belangrjke data ...