Bosmaaier motorblok op skelter

Pagina: 1
Acties:
  • 7.789 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tommie de kat
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-05 16:41
Hallo, ik ben van plan om een bosmaaier en een skelter te kopen op marktplaats. Nu wil ik graag weten:
is dit een geschikte motor voor deze skelter?
Wat voor tandwiel/ketting moet ik hierop zetten? En hoe monteer ik zo'n tandwiel op zo'n motorblok? (Mijn opa heeft eventueel nog wel een las apparaat die ik zou kunnen gebruiken)
Als er iemand nog een ander idee heeft qua motor/voertuig hoor ik het ook graag. Mijn budget is 50 euro waarvan 10 voor de skelter en +-30-40 euro voor de motor

Met vriendelijke groet,
Stijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tof project :D

Wat heb je zelf al uitgezocht? Je bent vast niet de eerste die een skelter wilt motoriseren.

Ik kan me voorstellen dat het wel werkt met zo'n motor, maar dat je wel een goede tandwielverhouding moet kiezen. Zo'n bosmaaier zal niet heel veel koppel hebben, maar zal wel redelijk wat toeren kunnen draaien.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15
Ik denk dat je veel meer nodig hebt dan tandwielen enzo... koppelingsplaten om maar eens wat te noemen. Mogelijk kan je beter op zoek gaan naar een brommer waar alleen het blok nog van werkt en de rest vakkundig om een boom is gevouwen. Daar zit alles op voor een aandrijflijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Een bosmaaiermotor zal al iets van een koppeling ingebouwd hebben toch? Tenslotte kan zo'n ding gewoon stationair draaien zonder dat de maaikop draait. Maar wel een terechte vraag of die overweg kan met het benodigde koppel om een skelter op gang te brengen...

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 18-06-2019 19:36 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tandwiel aan de as van de motor, tandwiel op de achteras van de skelter, ketting er tussen en dan hoef je alleen nog maar een manier te vinden om de gashendel te bedienen.
En wellicht remmen, maar die zijn toch overrated.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wintervacht schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:36:
Tandwiel aan de as van de motor, tandwiel op de achteras van de skelter, ketting er tussen en dan hoef je alleen nog maar een manier te vinden om de gashendel te bedienen.
Remmen is angst!

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Orion84 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:33:
Een bosmaaiermotor zal al iets van een koppeling ingebouwd hebben toch? Tenslotte kan zo'n ding gewoon stationair draaien zonder dat de maaikop draait.
Inderdaad https://www.bumac-onderde...0-en-bc500-bosmaaier.html
Wintervacht schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:36:
Je hebt best kans dat je geen remmen nodig hebt, omdat je niet wegkomt (wrijving > max koppel op koppeling) die koppeling is gebouwd om bij net iets te veel weerstand de maaikop te laten stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:17

})

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

burnedhardware schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:40:
[...]

Inderdaad https://www.bumac-onderde...0-en-bc500-bosmaaier.html
[...]

Je hebt best kans dat je geen remmen nodig hebt, omdat je niet wegkomt (wrijving > max koppel op koppeling) die koppeling is gebouwd om bij net iets te veel weerstand de maaikop te laten stoppen.
Hmmm daar kun je wel eens gelijk in hebben.
Kettingzaagmotor moet wel werken denk ik :p
Zit zelfs al een ketting aan :')

[ Voor 3% gewijzigd door Wintervacht op 18-06-2019 19:42 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
Wintervacht schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:41:
[...]

Hmmm daar kun je wel eens gelijk in hebben.
Kettingzaagmotor moet wel werken denk ik :p
Zit zelfs al een ketting aan :')
Niet geschoten is natuurlijk altijd mis... er zijn bosmaaiers met 45cc, daar heb je niets aan als er een flut koppeling opzit.

Die ketting moet je zeker in een kettingkast plaatsen. Als dat ding breekt gaat dat dwars door kleding, huid en vlees (en bot?) heen. Lullig als er net een kind naast staat. (En dan heb ik het niet alleen over de ketting van een zaag, waar dus messen op zitten, maar over sneldraaiende kettingen in het algemeen

[ Voor 11% gewijzigd door burnedhardware op 18-06-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Kettingzaag / oude tomos brommer motor zou beter werken ..

Ik zou opteren voor een oude brommer als aandrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Is ie al af? Ik wil foto’s ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Een scooterblokje met variomatic is een stuk gemakkelijker lijkt me, zal ook meer vermogen leveren lijkt me ook. Met de juiste tandverhouding moet ie ook nog wel aardig hard kunnen, maar hou er rekening mee dat de stuurinrichting van zo'n skelter nogal niet zo precies is en gebouwd is voor 10-15km/h max op spierkracht.

[ Voor 48% gewijzigd door FastFred op 18-06-2019 20:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gezien de vragen én het budget van de TS in de OP vrees ik, met grote vrezen, dat dit projectje nooit veel verder gaat komen dan het aanschaffen van wat 'rommel' op MP waarna het project strand op de technische uitdagingen.

Zo'n 'bosmaaier' blokje heeft veel te weinig bruikbaar vermogen om een Go-Kart incl. bestuurder van z'n plek te kunnen krijgen :*)

@R0y. suggereert hier boven al een GSX-R 1300 Hayabusa blok maar da's redelijk 'overkill'..... Begin dan gewoon met een "paar" kettingzagen in een synchrone opstelling... >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 18-06-2019 20:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:02:
Een scooterblokje met variomatic is een stuk gemakkelijker lijkt me, zal ook meer vermogen leveren lijkt me ook. Met de juiste tandverhouding moet ie ook nog wel aardig hard kunnen, maar hou er rekening mee dat de stuurinrichting van zo'n skelter nogal niet zo precies is en gebouwd is voor 10-15km/h max op spierkracht.
dat zou ik ook doen... al is een elektromotor (scootmobiel oid) nog wel vetter :P
die hebben een mooi koppel, zijn gebouwd om het gewicht te handelen..
en ach met een redelijke accu ook nog wel een mooie actieradius :+

[ Voor 5% gewijzigd door SMSfreakie op 18-06-2019 20:15 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:12
Deze al gezien van Matermilo? Goede uitleg over tandwielen/overbrenging/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@FoxLenny "Master Milo" zou béter moeten weten (doet 'ie ook wel :+ ) maar je gebruikt beter géén 2 'even' getande kettingwielen op één ketting :9

Oneven vs. even geeft een ketting én de kettingwielen nét wat meer levensduur doordat je een verloop van de schakels op je kettingwielen genereert.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
wimmel_1 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:37:
@FoxLenny "Master Milo" zou béter moeten weten (doet 'ie ook wel :+ ) maar je gebruikt beter géén 2 'even' getande kettingwielen op één ketting :9

Oneven vs. even geeft een ketting én de kettingwielen nét wat meer levensduur doordat je een verloop van de schakels op je kettingwielen genereert.
bij gebrek aan...
ach als je dan toch lekker in de knutsel flow zit moet je het soms doen met wat je hebt liggen :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
bedankt voor alle reacties, de skelter die ik wil halen is deze: https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618 en dan zat ik te denken om hiervan het motorblok af te halen: https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer ik hoor graag wat jullie hiervan denken. ik denk dat de skelter sowieso wel prima is maar ik heb hier ook al gezien dat het motorblok niet krachtig genoeg is, ik woon in staphorst en ik wil maar max 40 km rijden voor een motorblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
60/70 zou ik wel leuk vinden, maar het gaat mij meer om het bouwen en zou met 30/40 ook al wel tevreden zijn. ik hoor het graag als jullie nog een geschikt blokje zien op marktplaats in een straal van 40km van staphorst. en ik ben ook wel benieuwd hoe hard ik zou gaan als ik dat blokje van die bosmaaier erop gooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je wilt met dit soort skelters echt geen 60-70 halen, met een dikke 20 zijn ze qua stuurgedrag echt al levensgevaarlijk (en nee ik ben niet erg bang aangelegd, meer dan eens op de kop gelegen met dergelijke skelters in mijn jeugd zonder motorblok :D).

Belangrijkste voor een dergelijk project is om te starten met een motorblok met een paar essentiele details; een koppeling en mogelijkheid tandwielen en ketting (eenvoudig) te monteren. Daarom is een blok van een brommer (puch maxi, tomos) een hele goedkope en eenvoudige oplossing. Scooterblok heeft technisch voordelen, maar de variable automaat maken eea complex.

Realiseren van de werkelijke aandrijving (voortandwiel > naar je voertuig, een forse vertraging is waarschijnlijk wel nodig) is vaak het meest lastige. Start je met iets als een bosmaaier (die erg weinig vermogen leveren overigens) zorgt ervoor dat je een koppeling etc moet gaan toevoegen, dit ga je nooit redden met en dergelijk budget (en beperkte technische kennis).

Zoiets is ook wel geinig:

Groot probleem met veel van dit soort voertuigen is wel dat je in Nederland helaas weinig ruimte hebt om ermee te rijden.

Vroegah ooit zelf een minibike gebouwd, ruim voordat de markt overspoeld werd door Chinese rommel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/koyAjzg6rbJdxMut1HzY0tfN/medium.jpg
Foto is gemaakt met zo'n first gen floppy digitale camera, eea gemaakt in 1997 toen ik een jaar of 11-12 was samen met mijn vader en broer 8). Later technisch aardig losgegaan met tuning, membraan cilinder erop maken en het bouwen van expansie uitlaten.

Kon toen de tijd rijden op een oude steenfabriek waar nog een enorm stuk (ongebruikt) asfalt lag, eea werd gedoogd 8).

[ Voor 57% gewijzigd door Tortelli op 18-06-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:19:
Je wilt met dit soort skelters echt geen 60-70 halen, met een dikke 20 zijn ze qua stuurgedrag echt al levensgevaarlijk (en nee ik ben niet erg bang aangelegd, meer dan eens op de kop gelegen met dergelijke skelters in mijn jeugd zonder motorblok :D).

Belangrijkste voor een dergelijk project is om te starten met een motorblok met een paar essentiele details; een koppeling en mogelijkheid tandwiel (eenvoudig) te monteren. Daarom is een blok van een brommer (puch maxi, tomos) een hele goedkope en eenvoudige oplossing. Scooterblok heeft technisch voordelen, maar de variable automaat maken eea complex.

Realiseren van de werkelijke aandrijving (voortandwiel > naar je voertuig, een forse vertraging is waarschijnlijk wel nodig) is vaak het meest lastige. Start je met iets als een bosmaaier (die erg weinig vermogen leveren overigens) zorgt ervoor dat je een koppeling etc moet gaan toevoegen, dit ga je nooit redden met en dergelijk budget (en beperkte technische kennis).
Tomos A35 blok heeft natuurlijk al een ingebouwde centrifugaalkoppeling, en 2 versnellingen :+
alleen voor 4 tientjes vind je geen compleet blok vrees ik :') (Of hij is al totalloss :X )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

SMSfreakie schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:23:
[...]

Tomos A35 blok heeft natuurlijk al een ingebouwde centrifugaalkoppeling, en 2 versnellingen :+
alleen voor 4 tientjes vind je geen compleet blok vrees ik :') (Of hij is al totalloss :X )
Tomos blokje is prima, alleen zijn er veel meer Puch blokken in omloop volgens mij?. Had vroeger een hele collectie aan blokken bij mijn ouders liggen, allemaal een keer weggegeven omdat ik er al jaren niets meer mee deed.....
Brazos schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:24:
[...]

60/70 zou ook wel levensgevaarlijk zijn op zo'n ding. Met het scooterblok kan ik je niet helemaal volgen, de variabele automaat is complex, maar heb je verder geen werk aan. Hooguit moeten er wat lichtere rolletjes in als met de zwaardere belasting het blokje niet goed de toeren in komt, dat stelt niets voor vergeleken met de rest van het werk.
De aandrijving aansluiten op de uitgaande as van de scooter (waar je normaal een wiel op monteer... geen tandiwel) is een stuk complexer dan een simpel voor - achtertandwiel systeem op b.v. een Puch blokje waar al een tandwiel op gemonteerd kan worden (spiebanen etc). Mogelijk is het natuurlijk absoluut.

[ Voor 41% gewijzigd door Tortelli op 18-06-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
geen idee of er meer puch of tomos blokken in rondslingeren, ik heb geen puchjes.. wel een tomos die lekker rijd *O* en een nog te reviseren reserve blok

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:02
Master Milo heeft er en 160cc motor met 5pk op zitten, meer cc's en evenveel pk als een 45km/h scooter. Toch heeft hij de aandrijving berekend op "maar" 30km/h, dit is vermoedelijk niet voor niets. Als je aan het slingeren komt en met 60 per uur over de kop slaat...

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 22:32
Gewoon beginnen. Net als vroeger 😜 Leer je het meeste van namelijk.
Zoeken op het net gaat je niet alle antwoorden geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@clements ja het is wel leuk om zomaar wat te kopen en te kijken of het werkt maar je kunt geld maar 1 keer uitgeven en dan geef ik het liever uit aan iets waarvan ik vrij zeker kan zijn dat ik er een beetje mee kan crossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik zou voor een Tomosblokje gaan, dat is hufterproof, zit al een tandwiel op en reserve onderdelen makkelijk te krijgen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:38
Iedereen doet alaof het een onmogelijke uitdaging is, maar je kan het zo simpel maken als de aandrijving van de kettingzaag tegen een wiel zetten en het werkt blijkbaar voldoende om een fiets tegen de 70 te laten gaan.

De relevante klassieker van man bijt hond:
https://www.dumpert.nl/me...de_kettingzaagfiets_.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Bamiblokje kopen van 125cc (of desnoods 50 cc). Kost geen drol en heb je gelijk goede koppeling. Is het enkel kwestie van de schakelpook naar voor te brengen, ketting op achterass en klaar....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@SadisticPanda kun je misschien een link sturen van een bamiblokje? Ik zie ze niet op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
Beetje goed zoeken vind je wel een puch blokje voor <50 euro :) Er wonen relatief veel puch racers in die omgeving iirc, die hbben vaak nog wel wat oude meuk liggen :)

dan zou ik als het enigsinds uit kan, ook voor een snor setup gaan (kleine carb grote tandwielverhouding). Je wilt met een skelter niet harder dan 25-30 vanwege speedwobble.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:29
even eigen ervaring. vroeger als kleine ondeugd ook een "zeepkist" gemaakt en die uiteindelijk gemotoriseerd met de motor van een bosmaaier. eindresultaat was dat het reed na een duwtje. Motortje had niet genoeg power om het gevaarte op gang te krijgen. (zou je misschien op kunnen lossen met schakelbak en koppeling). jaartje later zijn ew overgestapt op de motor van een grasmaaier. Deze deed het wel prima en kun je ook wel vrij goedkoop aankomen. (1 tip haal wel de motor van de grasmaaier. Wij hadden een zeswielig voertuig met de snijbladen van de grasmachine verwijdert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:24
Een bosmaaier, en motorzagen (zelfde blok) werken met een slipkoppeling, het is een bus met daarin de aandrijving, als de motor harder gaat draaien worden gewichtjes naar buiten geduwd die contact maken met de bus. Zo wordt de aandrijving van de ketting/maaikop alleen gebruikt als er gas wordt gegeven.
Verder is mijn techniek wat roestig geworden na 27 jaar.... Maar je kunt altijd bij een dealer vragen naar de techniek, neem er dan wel een met een eigen werkplaats. (ook handig als je reserveonderdelen nodig hebt, of de motor moet afstellen dat is best specifiek bij bosmaaiers en motorzagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

HvdBent schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:57:
Een bosmaaier, en motorzagen (zelfde blok) werken met een slipkoppeling, het is een bus met daarin de aandrijving, als de motor harder gaat draaien worden gewichtjes naar buiten geduwd die contact maken met de bus. Zo wordt de aandrijving van de ketting/maaikop alleen gebruikt als er gas wordt gegeven.
Verder is mijn techniek wat roestig geworden na 27 jaar.... Maar je kunt altijd bij een dealer vragen naar de techniek, neem er dan wel een met een eigen werkplaats. (ook handig als je reserveonderdelen nodig hebt, of de motor moet afstellen dat is best specifiek bij bosmaaiers en motorzagen)
Gewoon zelfde koppeling als bijna elke schooter, weliswaar lichtere versie :)
tommie de kat schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:09:
@SadisticPanda kun je misschien een link sturen van een bamiblokje? Ik zie ze niet op marktplaats
googlen op de merken....Yx, Dirtmax, Lifan, Zongshen,.....pitbike blokjes.

Skyteam ms van uit chinese dax.

[ Voor 54% gewijzigd door SadisticPanda op 19-06-2019 09:00 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618 dit zou denk ik ook wel wat zijn, vraagprijs is 25 euro
ik denk zelf dat dit de makkelijkste optie is omdat je hier volgens mij al een tankje in hebt zit en hier ook al een gaskabel op zit. ik hoor graag wat jullie hier over denken

[ Voor 30% gewijzigd door tommie de kat op 19-06-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

tommie de kat schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:52:
@clements ja het is wel leuk om zomaar wat te kopen en te kijken of het werkt maar je kunt geld maar 1 keer uitgeven en dan geef ik het liever uit aan iets waarvan ik vrij zeker kan zijn dat ik er een beetje mee kan crossen.
Nou, dan kan je beter nu stoppen en je geld in een crossbrommertje steken want met zoiets kan je niet crossen (of überhaupt fatsoenlijk en veilig rijden).
Heb in het verleden zoiets gebouwd met een Puch blok maar het rijdt, stuurt en remt voor geen meter.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zeker als beginner een blok kopen waarvan je weet dat hij werkt, niet dat je eerst weken bezig bent voordat de motor loopt omdat uiteindelijk blijkt dat je de verkeerde pakking meegeleverd had gekregen ofzo.

Qua prijs er even rekening mee houden, er zijn vrij veel chinese motoren die op kleine quads en minibike zitten, die complete motor is 60 euro nieuw.
49cc tweetact, met centifugaalkoppeling en ook al een tandwiel erop.
https://www.aliexpress.com/item/32802097503.html

Nu is die 60 euro buiten je budget, maar alle onderdelen van die blokken zijn ook extreem goedkoop, als je de pull-start sloopt is die bijv 7 euro nieuw, centrifugaalkoppeing ook, etc.

De minibikes met zo'n blok erop zijn vast ook goedkoop te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
70cc blok met 12mm carb is een beetje een rare combi, maar kan in weze wel.

Liever een 50cc met 10mm carb, want anders ga je echt gevaarlijk hard (70km/h).

Gelukkig kun je met goede afstelling van je koppeling en een goede tandwielverhouding wel makkelijk je trekkracht omhoog krijgen en je top snelheid om laag

maar mocht je blokje niet goed lopen, kost je een revisie van de packingen lagers en keerringen toch al snel 50-70 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door s0ulmaster op 19-06-2019 11:15 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In overleg met de crew van Modding, Mechanica & Elektronica lijkt ons dit meer iets voor dat deel van het forum, dus @tommie de kat bij deze verplaats ik je topic daarheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@s0ulmaster dankjewel voor deze reactie. ik heb op marktplaats een scooter gezien voor een paar tientjes en die zegt dat hij niet meer vonkt, is dit duur om te repareren? (als het alleen een bougie zou zijn zou het wel mooi zijn) en is dit een beetje te doen?

[ Voor 19% gewijzigd door tommie de kat op 19-06-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
tommie de kat schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:31:
@s0ulmaster dankjewel voor deze reactie. ik heb op marktplaats een scooter gezien voor een paar tientjes en die zegt dat hij niet meer vonkt, is dit duur om te repareren? (als het alleen een bougie zou zijn zou het wel mooi zijn) en is dit een beetje te doen?
Als je geen ervaring hebt met dit soort blokjes zou ik zeggen, koop er 1 die wel draait.
Niet vonken kan een bougie zijn. kan een slechte afstelling zijn die je bougie opblaast (elke keer nieuwe kopen a 8euro) maar kan ook een defecte ontsteking of bobine/cdi zijn. Dat is alweer een heel stuk duurder om te vervangen.

desnoods registreer je je even op puchforum.com en vraag je of daar iemand een lopend blokje heeft voor weinig. Je budget is krap, maar er zijn daar veel vriendelijke mensen met veel (heel veel) reserve blokkies.

Met een beetje geluk krijg je de smaak te pakken en ga je ook gezellig aan de puch :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@s0ulmaster ik denk dat mijn opa me wel kan helpen, hij heeft heel lang gewerkt met scooters etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
tommie de kat schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:31:
Je hebt er dus totaal geen kaas van gegeten blijkt wel

Als je ooit al eens een bougie vervangen hebt (echt het meest simpele wat je kunt doen) dan zou je het antwoord op die vraag zelf al weten... Daarbij, iemand die jou een scooter verkoopt en zegt dat ie niet vonkt, die heeft dus zelf al diagnose gedaan, dan is die persoon ook wel handig genoeg om er een andere bougie in te draaien, de vraag is waarom ie dat niet gedaan heeft.

Een bosmaaier is er op gebouwd om een mes een beetje rond te laten draaien om gras mee te snijden, die heeft bij lange na niet genoeg trekkracht om een skelter + 1 persoon, totaal laten we zeggen 150kg, van z'n plek te krijgen.

Koop een motor van een kart die hebben wel fatsoenlijk veel vermogen. Of nog beter, koop een oude kart en knap die op kun je er daarna ook nog mee racen op kartbanen

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 19-06-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@FastFred sorry, ik heb er wel verstand van maar zat vragen voor mezelf hierop te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:13
Je kunt ook voor zoiets gaan en dan "verbouwen" zoals je wilt:
https://link.marktplaats.nl/m1424627133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

FastFred schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:55:
[...]

Vraagt hier toch niet voor niks om hulp? Waar is die zure reactie voor nodig...

OT:
Zorg ervoor dat je een motorblok koopt waar je ook een werkplaatshandleiding voor kan vinden. https://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp hier staan er een heleboel voor blokken van motoren, wellicht dat er scooters tussen staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:13
Ik heb nog wel een blok liggen in de garage van een Honda CB900F Hornet, kun je een snelle skelter mee maken :+ >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommie de kat
@bernardV nahh, ik denk dat die net iets te traag is xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FastFred schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:55:
[...]

Als je ooit al eens een bougie vervangen hebt (echt het meest simpele wat je kunt doen) dan zou je het antwoord op die vraag zelf al weten... Daarbij, iemand die jou een scooter verkoopt en zegt dat ie niet vonkt, die heeft dus zelf al diagnose gedaan, dan is die persoon ook wel handig genoeg om er een andere bougie in te draaien, de vraag is waarom ie dat niet gedaan heeft.

Een bosmaaier is er op gebouwd om een mes een beetje rond te laten draaien om gras mee te snijden, die heeft bij lange na niet genoeg trekkracht om een skelter + 1 persoon, totaal laten we zeggen 150kg, van z'n plek te krijgen.

Koop een motor van een kart die hebben wel fatsoenlijk veel vermogen. Of nog beter, koop een oude kart en knap die op.
Want jij was zeker direct een expert op elk gebied toen je geboren werd? :X Groot respect voor hoe TS op je zuurpruimen-bericht heeft gereageerd overigens. Een skelter weegt rond de 30/40KG en als de leeftijd van TS klopt en hij is niet enorm zwaarlijvig/groot zal het totale gewicht waarschijnlijk niet boven de 100kg gaan uitkomen. Een brommer heeft ook maar een paar PK, mijn elektrische fiets (combinatiegewicht zal ook tegen de 100kg gaan) kan mij met zijn 250W en 50NM al heel goed van de plek krijgen.

Ik vind het net geweldig dat TS dit idee heeft, in plaats van de hele dag op de telefoon/playstation spelen. Ik heb een paar jaar geleden eens met wat jongens uit de buurt gepraat die een grasmaaiermotor onder een kratje bier hadden gesleuteld. Dat liep als een tiet, maar natuurlijk wel zo onveilig als maar kan. In principe zal iedere motor met iets van vermogen (paar PK) voldoen, alleen zul je goed moeten nadenken over hoe je de aandrijving gaat realiseren (tandwiel > tandwiel) en hoe je stil gaat komen. Zo te horen heb je een handige opa die je daar wellicht bij kan helpen. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je met een werkende motor begint, ik zou desnoods even 2 maandjes extra sparen.

Het probleem is namelijk dat je vaak (ik herken het enorm vanuit mijn expertise, IT softwarebeheer/infra en hobbymatig bij mijn klassieke Kever) 3x zo lang bezig bent aan iets wat eigenlijk helemaal niks bijdraagt aan wat je wilde doen. Voorbeeld: je wil de motor op de skelter plaatsen, maar de motor loopt niet. Vervolgens ben je heel lang bezig, tot aan frustratie aan toe, om die motor werkend te krijgen voordat je eindelijk kunt doen wat je eigenlijk wil.

En kennis doe je het beste/snelste op door een combinatie van dingen. Een forum raadplegen is een hele goede om theoretische kennis op te doen, net als boeken of Youtube filmpjes kijken. Maar uiteindelijk is het zelf doen wel het beste. En dat zal best de eerste keer mis gaan, maar de tweede keer weet je al 10x beter wat je wel en niet moet doen. De eerste keer kost ook meestal onevenredig veel meer tijd dan de keer erop.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

FoxLenny schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:17:
Deze al gezien van Matermilo? Goede uitleg over tandwielen/overbrenging/etc.

[YouTube: Motorized go-cart (How to)]
Dikke aanrader! Hoe vaker je er naar kijkt, hoe leerzamer het wordt!

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 14:16

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zou ook voor een 2e hands Tomos blokje gaan. Die zijn goed te vinden, kosten weinig en zijn betrouwbaar. Het voordeel van deze blokjes is dat ze twee versnellingen hebben waardoor hij, ondanks de kleine cilinderinhoud, niet zo veel moeite zal hebben met het extra gewicht van de skelter.

Ook hebben de Tomos blokjes al een dubbele interne overbrenging waardoor de uitgaande as van het blok al de beoogde wielsnelheid heeft, met een 1:1 overbrenging naar de achteras van je skelter kom je dus al redelijk goed uit. Een motorblok van een Puch of zo'n chinees minibike blok hebben maar een enkele interne overbrenging (of helemaal geen interne overbrenging) waardoor je daarna alsnog met overbrengingsverhoudingen aan de slag mag gaan. Hier heb je niet echt de ruimte voor op een skelter.

Ook hebben de tomosblokjes een kickstarter wat veel makkelijker is dan het aanrennen van een Puch blokje. Die Chinese minibike blokken hebben dan nog een trekstarter dus dat zou ook nog wel kunnen maar eerlijk gezegd denk ik dat je daarvan binnen een uurtje de koppeling sloopt omdat die standaard al eigenlijk te slap zijn voor een minibike....

En mocht je meer vermogen willen hebben dan haal je voor weinig geld een 70cc setje voor het Tomos blok, onderdelen zijn er nog volop voor te verkrijgen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordleuter
  • Laatst online: 28-03 10:10
Mini 4t motor blok kan je vinden op vida xl nieuw !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Het budget is gewoon heel krap. Betekenend dat een geschikt blok vinden om dit ding aan te drijven niet heel makkelijk is.

@auto660 puch en tomos zit bar weinig verschil in. Ook puch 2 speed blokjes zijn er. De kickblokjes zijn meer in trek dan de aanloopblokjes en er bestaan ook blokjes waar een trekstart op gezet is.

De ruimte om een tandwiel te plaatsen op je aandrijfwiel is toch ook gering? Als je je daar al druk om maakt.

Al met al zijn puch/tomos blokjes allebei prima voor een dergelijk project, maar helaas niet makkelijk te vinden voor <100e en vaak moet je ook wel wat moeite doen om hem dan goed lopend te krijgen, wat niet moeilijk is, maar wel weer een investering vereist.

Daarnaast is een 70cc op een skelter zetten echt een heel slecht idee :X Die dingen zijn al instabiel als je zelf 25km/h wegtrapt :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@lordleuter kun je een link sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

Het is hier geen vraagbaak, een beetje moeite doen mag best

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04

4x2

lộn xộn quá

https://www.vidaxl.nl/e/8...nemotor-65-pk-48-kw-zwart
Denk dat ding, maar echt praktisch is ie niet (tandwiel pas maken is lastig zonder hulpmiddelen en ruim buiten budget)

En om het makkelijker te maken, complete kit te koop met skelter :+
https://link.marktplaats.nl/m1425458006

De opmerking over de stuurinrichting die al een paar keer gemaakt is zou ik wel ter harte nemen door op z'n minst een helm op te zetten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door 4x2 op 19-06-2019 16:13 ]

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Orion84 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:13:
In overleg met de crew van Modding, Mechanica & Elektronica lijkt ons dit meer iets voor dat deel van het forum, dus @tommie de kat bij deze verplaats ik je topic daarheen :)
En nu echt. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@-tom-562 ik heb wel wat moeite gedaan, maar ik heb daar niks gevonden onder de 50 euro. Dus ik denk dat deze persoon dan niet heeft gelezen wat mijn budget is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zonder alles gelezen goed te hebben even mijn mening.

De vragen van de topicstarter doet mij al vermoeden dat over hoe uit te voeren het nogal ondoordacht is.
Vragen over hoe iets op een as gemonteerd moet worden geeft mij het idee dat er een gebrek aan juiste machines is want met een draaibank maak je alles op een as.....

Heb je een draaibank? Eventueel een boorkolom of freesbank? Niet geheel onbelangrijk, heb je een lasapparaat?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie de kat
@memphis mijn opa die heeft nog wel wat machines, ik weet niet wat hij allemaal heeft maar ik weet wel zeker dat hij een lasapparaat heeft. En hij vind het ook wel leuk om met motortjes te werken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 14:16

auto660

1991 240 GL Brick

s0ulmaster schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:27:
Het budget is gewoon heel krap. Betekenend dat een geschikt blok vinden om dit ding aan te drijven niet heel makkelijk is.

@auto660 puch en tomos zit bar weinig verschil in. Ook puch 2 speed blokjes zijn er. De kickblokjes zijn meer in trek dan de aanloopblokjes en er bestaan ook blokjes waar een trekstart op gezet is.

De ruimte om een tandwiel te plaatsen op je aandrijfwiel is toch ook gering? Als je je daar al druk om maakt.

Al met al zijn puch/tomos blokjes allebei prima voor een dergelijk project, maar helaas niet makkelijk te vinden voor <100e en vaak moet je ook wel wat moeite doen om hem dan goed lopend te krijgen, wat niet moeilijk is, maar wel weer een investering vereist.

Daarnaast is een 70cc op een skelter zetten echt een heel slecht idee :X Die dingen zijn al instabiel als je zelf 25km/h wegtrapt :9
Het nadeel is dat de puch blokjes met de kickstarten en laat staan de 2 speed blokjes zeldzaam zijn geworden en dat hier ook al redelijk geld voor wordt neergelegd. De Tomos blokjes zijn overal te vinden en lang niet zo duur als de puch variant er van.

Er mag misschien nog wel genoeg ruimte zijn voor de overbrenging maar kosten zijn hier ook een kwestie. Een overbrenging voor zo'n chinees blokje kost al ongeveer €20, een redelijk deel van het budget. De Puch blokjes hebben een groot tandwiel nodig bij het wiel, misschien geen probleem maar ook niet echt praktisch voor het gemak.

De Tomos blokken zullen met een ~1:1 overbrenging het wel redelijk goed doen op de skelter. Bovendien zou je dan mogelijk het tandwiel dat op de achteras zit gewoon kunnen herbruiken waardoor je alleen een nieuwe ketting op maat hoeft te maken naast het monteren van de motor. Dit is denk ik veruit de makkelijkste oplossing.

Ook hoeft 70cc niet eens zo'n groot probleem te zijn. Je wilt geen hoogtoerig blok maken voor een hoge topsnelheid, maar een goedkope gietijzeren 70cc met standaard carburateur zal niet veel toeren méér maken dan een standaard 50cc cilinder. Je krijgt er alleen wel veel koppel bij onderin, wat dan wel leuk en handig kan zijn.

Om het allemaal voor €50 te regelen is wel moeilijk, je komt dan wel aan de onderkant van het segment en zal zelf handig moeten worden om de blokken weer compleet of aan de gang te krijgen. Al denk ik dat er geen alternatieven zijn die net zo handig zijn als het tomos motorblok en ook nog eens goedkoper zijn.

Ik moet zeggen dat er kwalitatief weinig verschil zit in een Tomos of Puch blok, ook de cilinder en aanbouwdelen verschillen maar weinig. Alleen het ontwerp van de blokken zelf zijn heel anders. Ik heb ze beide gehad en kan je wel zeggen dat je met een Tomos blok in dit geval toch echt beter zit, alleen al door die dubbele versnelling.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1238120

Heb zelf ook skelter met motor gemaakt werkt
Perfect motor is van een trilplaat

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k9rQWgL/20190801-174342.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motorbeuner
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-06-2024
is zo een blok wel sterk genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motorbeuner
is zo een blok wel sterk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motorbeuner
hoe heb je de koppeling op die skelter gebouwd want zo een die loopt toch stationair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33

SA007

Moderator Tweaking
Dit is wel een heel oud topic, denk dat je beter de user een PM kan sturen dan vragen in een 5 jaar oud topic.

Gooi deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.