Schade bij levering bankstel: afkoopsom erg laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Topicstarter
Mijn vraag

2 weken geleden is onze nieuwe bank geleverd, een leren bank gekocht voor 3500,-. Bij de levering is direct geconstateerd dat er schade is aan de achterzijde. Een deuk met krassen in het leer, hierdoor is het strakke leer aan de achterzijde "ingedeukt". Het ziet er niet mooi uit.

Er is een monteur geweest maar krijgt deze deuk en krassen er niet uit, het is enigszins gecamoufleerd. Maar een deuk in het strakke leer zie je altijd.

De aflossing van de meubelzaak is nu een afkoopsom van 215,- euro.

Hartstikke leuk zo'n bedrag, maar wij willen de midden bank in de kamer zetten. Dus de achterzijde is ten alle tijde zichtbaar, daar hebben we de bank namelijk ook op uitgezocht. Het mag wel een statement zijn zo gave bank.

Dus ja.. wat nu. We willen geen bedrag, we willen gewoon dat het opgelost wordt. Maar ze geven aan dat om het de achterkant betreft ze verder een deugdelijk product hebben geleverd.

Iemand ervaring met dit soort aangelegenheden? Welke opties hebben we nog?

War is the only proper school of the surgeon.

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een bank van 3.5K is deugdelijk zonder beschadigingen, zonder tussenkomst van monteur en zonder afkoopsom.

Overleggen met winkel dat ze een nieuwe komen leveren. Willen / doen ze dat niet; schriftelijk in gebreke stellen, deadline opstellen, eventueel koop ontbinden.

Afhankelijk van de winkel / keten, is er ook een geschillencommissie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Niet akkoord gaan!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

SerealKiller schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:19:
Mijn vraag

2 weken geleden is onze nieuwe bank geleverd, een leren bank gekocht voor 3500,-. Bij de levering is direct geconstateerd dat er schade is aan de achterzijde. Een deuk met krassen in het leer, hierdoor is het strakke leer aan de achterzijde "ingedeukt". Het ziet er niet mooi uit.

Er is een monteur geweest maar krijgt deze deuk en krassen er niet uit, het is enigszins gecamoufleerd. Maar een deuk in het strakke leer zie je altijd.

Hartstikke leuk zo'n bedrag, maar wij willen de midden bank in de kamer zetten. Dus de achterzijde is ten alle tijde zichtbaar, daar hebben we de bank namelijk ook op uitgezocht. Het mag wel een statement zijn zo gave bank.

Dus ja.. wat nu. We willen geen bedrag, we willen gewoon dat het opgelost wordt. Maar ze geven aan dat om het de achterkant betreft ze verder een deugdelijk product hebben geleverd.

Tjah waar heb je die bank gehaald? Ik heb er een geleverd gekregen van 2k met beschadigingen en toen de monteur die geconstateerd had was de conclusie, valt niet te repareren dus krijg je een nieuwe.
Dat is ook de enige juiste conclusie want je hebt betaald voor een nieuwe, puntgave bank en die heb je nog niet geleverd gekregen. Als repareren tot nieuwstaat niet mogelijk is kun je enkel een nieuwe krijgen.

Mochten ze daar moeilijk over doen, in gebreke stellen, uiterste deadline en daarna dagvaarden. Na de dagvaarding kan opeens veel kan ik je vertellen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SerealKiller schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:19:
Mijn vraag

Nieuwe bank(stel) eisen en anders de aankoop ongedaan maken/ontbinden. (wij hebben een 3-zitter met de achterkant vol in het zicht staan en niet tegen een muur. dan wil je wel een nette bank)
Men levert niet wat is overeengekomen. Ik neem aan dat je van te voor geen bank(stel) met schade hebt uitgezocht en dat overeengekomen. (let wel op als men alleen het deel omruilt, dat er kleurverschil kan zijn)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
WVB >>> SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfff... voor 3.5K mag je ook wel iets verwachten. 215 euro korting is dan ook een groot lachertje natuurlijk. Als het bij de levering al geconstateerd is.. waarom heb je dan toch getekend voor ontvangst? (Of tenminste onder protest met aanduiding van de gebreken die opgelost moeten worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:03:
pfff... voor 3.5K mag je ook wel iets verwachten. 215 euro korting is dan ook een groot lachertje natuurlijk. Als het bij de levering al geconstateerd is.. waarom heb je dan toch getekend voor ontvangst? (Of tenminste onder protest met aanduiding van de gebreken die opgelost moeten worden.)
Misschien heeft de topicstarter wel onder protest getekend?....

Anyway niet akkoord gaan en nieuwe eisen en anders koop ontbinden.

Gewon poot stijf houden want opmerkingen als “het is toch de achterkant” slaat werkelijk nergens op.

Dit soort opmerkingen zijn bedoelt om mensen af te schrikken in de hoop dat ze geen tegengas durven te geven.

[ Voor 16% gewijzigd door Dracula op 18-06-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Wat is de volgende stap? Een auto die van achteren in elkaar zit als nieuw verkopen. Laat hun de bank lekker ophalen en bestel je nieuwe bank bij een andere partij.

[ Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 18-06-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Toen ik 2 jaar geleden nog bij een meubelzaak werkte (wellicht dezelfde als waar jij de bank hebt gekocht, ook het wat duurdere segment) werd er eerst een korting aangeboden door de bezorgers, meestal ging de klant dan akkoord bij kleine beschadigingen, vervolgens een monteursbezoek als de klant nog niet tevreden was, en als dat niet werkte (zoals bij jou) dan werd het product omgeruild voor een nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tomas123 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:28:
Toen ik 2 jaar geleden nog bij een meubelzaak werkte (wellicht dezelfde als waar jij de bank hebt gekocht, ook het wat duurdere segment) werd er eerst een korting aangeboden door de bezorgers, meestal ging de klant dan akkoord bij kleine beschadigingen, vervolgens een monteursbezoek als de klant nog niet tevreden was, en als dat niet werkte (zoals bij jou) dan werd het product omgeruild voor een nieuwe.
Standaard trucks van die typische verkoop only meubelwinkels, zodra het product verkocht is vinden ze service totaal irrelevant en proberen ze de klant overal mee af te schepen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:03:
Tekenen voor ontvangst of zelfs dat er bij aflevering niet direct schade is geconstateerd is niet tekenen voor een definitief conform product.

Er is schade geconstateerd en dat heeft de winkel niet bestreden. De winkel meent dat een compensatie van 215 voldoende is om te compenseren voor de afwijking ten opzichte van conform in acht genomen de aard en het gebruik van het product.

Echter, TS zet het midden in de kamer en wil geen beschadigd product. Bij een nieuwe bank herstel of vervanging verlangen is ook niet onredelijk tenzij dat onmogelijk is.

Als TS wil kan hij met een compensatie akkoord gaan, maar dat hoeft hij zeker niet. Ik zou dus bij de winkel aangeven dat je herstel of vervanging verlangt en geen compensatie. Weigeren ze dat kan je aankloppen bij geschillencommissie / aangeven dat je de koop dan ontbindt.

Mocht je met creditcard betaald hebben dan heb je daar nog een ingang om je eis kracht bij te zetten. Heb je contact of per bank betaald en de winkel werkt niet mee, dan is de weg een stuk lastiger om je recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Standaard trucks van die typische verkoop only meubelwinkels, zodra het product verkocht is vinden ze service totaal irrelevant en proberen ze de klant overal mee af te schepen.
Heel vaak kan het wel opgelost worden door een service monteur en zo niet had de klant vaak geen zin om weer 8 weken zonder tafel/ bank of kast te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tomas123 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:55:
[...]

Heel vaak kan het wel opgelost worden door een service monteur en zo niet had de klant vaak geen zin om weer 8 weken zonder tafel/ bank of kast te zitten.
Waarom moet de klant zonder meubel zitten? Bestel een nieuwe en ruil hem om zodra er geleverd is. Oude meubel gaat toch in de uitverkoop, 8 weken extra gebruik doet daar weinig waarde vanaf.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Waarom moet de klant zonder meubel zitten? Bestel een nieuwe en ruil hem om zodra er geleverd is. Oude meubel gaat toch in de uitverkoop, 8 weken extra gebruik doet daar weinig waarde vanaf.
Geen idee waarom dat gedaan werd, kan wel me wel herinneren dat het gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Dank voor alle reacties! Het bevestigd mijn gevoel dat ik dit niet zomaar moet accepteren. Ik ben echt niet de moeilijkste en was het een hoekje of iets anders dan kan ik er wel overheen stappen. Maar voor 3.5k verwacht je gewoon een mooi "perfect" product.

Ze hadden de bank ook zonder bescherming rechtop vervoerd, echt een gevalletje.. ahh, dat past nog wel. Dus het had echt voorkomen kunnen worden als ze iets netter geladen hadden.

Dan gaan we morgen bedanken voor het aanbod, en mogen ze een nieuwe bank komen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier ook een tijdje geleden nieuwe (stoffen) bank gekocht (kosten 2,5k).

Service ervaring na levering, is hier wel goed.

Bij levering niet gezien dat er een haaltje in de stof zat. Meteen melding van gemaakt (met foto's), samen met nog wat andere kleine puntjes. Binnen no time reactie en werd er een afspraak ingepland. Haaltje is netjes gerepareerd door de monteur, net als alle andere zaken.

Paar weken terug, weer een haaltje in de bank. Weer gemaild, monteur langs geweest en alles weer netjes gemaakt.

Helaas is dat een nadeel van deze stoffen bank, de haaltjes... Hadden ze wat mij betreft wel mogen vermelden bij de aanschaf... Wellicht dat we dan een andere keuze hadden gemaakt.

Maar nu blijf ik gewoon ieder haaltje melden. Zit een 5 jarig garantie op de bank, dus 5 jaar lang krijgen ze meldingen van ons ^^
Daarnaast staat in hun garantieplan, dat niet herstelbare schades worden opgelost door de gehele bank (dus niet alleen het deel waar een schade zit) opnieuw wordt gestoffeerd i.v.m. kleurverschil. Of als het voor hun goedkoper is, kan er een volledig nieuwe bank worden geleverd.

Ben het dus niet eens, dat er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:30:
[...]

Mochten ze daar moeilijk over doen, in gebreke stellen, uiterste deadline en daarna dagvaarden. Na de dagvaarding kan opeens veel kan ik je vertellen.....
Dan heb je nog nooit een autodealer gedagvaard want die ene (grote dealerorganisatie van een Frans automerk) waarbij we dat deden deed helaas vrij weinig :+ Been there, done that...got the t-shirt. Al was het wel gezellig in de rechtszaal aldus mijn vrouw :P

Maar inderdaad, het zou een optie kunnen zijn maar een dagvaarding op laten stellen en deze laten bezorgen door een deurwaarder is ook niet kosteloos. Theoretisch kan je de gemaakte kosten terugvorderen via een zitting maar in de praktijk ben je dan ook x maanden verder voordat er überhaupt iets geregeld is.

Voor nu zou ik bedanken voor de compensatie en kijken waar de winkel mee komt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vhal schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Dan heb je nog nooit een autodealer gedagvaard want die ene (grote dealerorganisatie van een Frans automerk) waarbij we dat deden deed helaas vrij weinig :+ Been there, done that...got the t-shirt. Al was het wel gezellig in de rechtszaal aldus mijn vrouw :P

Maar inderdaad, het zou een optie kunnen zijn maar een dagvaarding op laten stellen en deze laten bezorgen door een deurwaarder is ook niet kosteloos. Theoretisch kan je de gemaakte kosten terugvorderen via een zitting maar in de praktijk ben je dan ook x maanden verder voordat er überhaupt iets geregeld is.

Voor nu zou ik bedanken voor de compensatie en kijken waar de winkel mee komt.
Een auto heeft iets meer waarde dan een gemiddeld bankstel. Ik kan zelf een dagvaarding opstellen (=tijd), mocht het zover komen kost het me dus deurwaarder en griffie (=paar honderd euro). Alleen kost het die meubelzaak duizenden euro's juridische kosten voor een bank van een paar duizend euro (verkoopprijs!) voor een zaak die kansloos is voor de meubelzaak.
Bij een auto is dat een heel andere business case en misschien ook veel minder zwart wit wie die zaak gaat winnen.
Grote voordeel is dat hier de kantonrechter bevoegd is en dat ik zelf als jurist geen jurist nodig heb voor een dagvaarding, maar voor dit soort zaken kan een ieder met hulp van wat mensen hier zoiets opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Welliswaar niet met banken, Maar uit ervaring op ons werk.
Op het moment dat je dat aanbied krijg je opeens 2 groepen.

Mensen die er bij wijze van niet meer op durven te zitten omdat het niet van hen is.
En mensen die opeens nergens meer op letten omdat "het toch terug gaat" en dan krijg je een monitor met 1 defecte pixel opeens terug met een laag smeer en 3 deuken erin.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Aan de andere kant: Niet elk defect is zichtbaar. Als je de kant een kleine schadevergoeding kan geven als excuses en die verder geen hinder ondervind van de schade, lijkt me dat een nette en economische oplossing. Voor de TS is dat uiteraard niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als de achterkant er niet toe deed hadden ze het ook niet hoeven bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41
Deveon schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:04:
Als de achterkant er niet toe deed hadden ze het ook niet hoeven bekleden.
Voor een hoop mensen is het ook niet nodig. Maar om volledige bekleden nu eenmaal goedkoper is als 2 verschillende banken produceren. En stof/vuil je ook geen kans wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:36:
[...]
Een auto heeft iets meer waarde dan een gemiddeld bankstel. Ik kan zelf een dagvaarding opstellen (=tijd), mocht het zover komen kost het me dus deurwaarder en griffie (=paar honderd euro). Alleen kost het die meubelzaak duizenden euro's juridische kosten voor een bank van een paar duizend euro (verkoopprijs!) voor een zaak die kansloos is voor de meubelzaak.
Dat scheelt sowieso. Het geluk hadden wij ook namelijk, mijn vrouw stelt die documenten dagelijks op voor d’r werk. Maar voor de gemiddelde consument is het wellicht een ander verhaal. Onze tegenpartij had een eigen rechtsbijstandverzekeraar maar ik heb geen idee hoe contractueel is bepaald hoeveel uren ze in een zaak mogen steken.
.... dat ik zelf als jurist geen jurist nodig heb voor een dagvaarding, maar voor dit soort zaken kan een ieder met hulp van wat mensen hier zoiets opstellen.
Maar uit welke naam schrijf je het document? Het is niet geheel raadzaam om je eigen zaak te doen en ik vraag mij af of een denkbeeldige site zoals 123dagvaardingknaller.nl serieus genomen kan worden of dat de tegenpartij ook zoiets heeft van “laat maar komen” als Jan met de pet uit eigen naam zo’n document laat bezorgen via de deurwaarder. De verdediging bij de kantontechter is een vak apart en niet iedereen is even gedreven in het houden van een betoog. Tenzij men hoopt om een schikking te forceren voordat de zitting plaats vindt maar dan zijn de gemaakte kosten voor de deurwaarder en griffierecht al gemaakt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vhal schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:38:
[...]

Dat scheelt sowieso. Het geluk hadden wij ook namelijk, mijn vrouw stelt die documenten dagelijks op voor d’r werk. Maar voor de gemiddelde consument is het wellicht een ander verhaal. Onze tegenpartij had een eigen rechtsbijstandverzekeraar maar ik heb geen idee hoe contractueel is bepaald hoeveel uren ze in een zaak mogen steken.

[...]

Maar uit welke naam schrijf je het document? Het is niet geheel raadzaam om je eigen zaak te doen en ik vraag mij af of een denkbeeldige site zoals 123dagvaardingknaller.nl serieus genomen kan worden of dat de tegenpartij ook zoiets heeft van “laat maar komen” als Jan met de pet uit eigen naam zo’n document laat bezorgen via de deurwaarder. De verdediging bij de kantontechter is een vak apart en niet iedereen is even gedreven in het houden van een betoog. Tenzij men hoopt om een schikking te forceren voordat de zitting plaats vindt maar dan zijn de gemaakte kosten voor de deurwaarder en griffierecht al gemaakt.
Eigen naam, ik heb een titel (voor zover dat wat waard is) en voldoende ervaring met kantonzaken vanuit m'n vorige baan. De kwaliteit van m'n stuk spreekt voor zich* en een betoog houden kan ik wel. Blijkbaar was de jurist van de meubelzaak (dmg....niet de kleinste) het daar mee eens. Daarnaast voldoende vrienden die jarenlang proceservaring hebben en eens moet de eerste keer zijn 8) Zou leerzaam geweest zijn, maar er werd geschikt dus geen rechtsgang. Uiteraard zal me dat in mijn leven niet vaak voorkomen en bij grote zaken zou ik altijd een pro inschakelen. Die wil ik liever helemaal voorkomen.

* Extra uitleg: Ik had m'n dagvaarding in concept vorm gemaild met de boodschap, graag alsnog tegemoet komen aan m'n wensen anders gaat deze volgende week naar de kantonrechter. Dat heeft me een paar dagen wat uren vrije tijd gekost ja.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@SerealKiller al een update?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Topicstarter
Nog geen update. De leverancier geeft aan dat ze accepteren dat we niet akkoord gaan met de afkoopsom. Ze gaan nu intern en extern op zoek naar een oplossing. Wat dat ook moge betekenen, einde van de week geven ze aan dat we iets te horen krijgen.

Keep you guys posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:53
Als de bank onverpakt bezorgd is, zou ik ook nagaan of je dan niet het showroom model hebt.
Pagina: 1