PC start op, maar ik zie enkel zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Hallo daar,

Specs:

-cpu: i5-7500

-gpu: inno3D gtx 1070

-mobo: asus prime Z270M-Plus

-ram: corsair vengeance 16gb

-voeding: Antec TP 650

(Zal wel genoeg zijn. Vraag maar moest er nog bijkomende info nodig zijn.)

Nu het probleem. Ik heb deze pc een 3-4 jaar geleden samen met mijn broer gebouwd. Enkele dagen geleden wanneer ik mijn pc dacht op te starten bleef de monitor zwart met enkel 'no input' op het scherm. Verder klinkt het normaal wanneer ik hem opstart.

Ik heb al het volgende geprobeerd:

-De displayport kabel vervangen
-i.p.v. displayport eens hdmi getest voor de zekerheid
-de andere displayport ingangen op de gpu getest (in totaal 3 displayport en 1 hdmi)
-de monitor werkt nog perfect bij mijn andere pc
-de gpu verwijderd, hem wat ontstoft, en dan weer ingestoken.

Ik ben absoluut geen expert wanneer het op pcs aankomt en ben niet in staat om het probleem vast te stellen. Ik had gehoopt dat iemand hier nog een goed idee heeft van wat er mis zou kunnen zijn.

Bedankt om te lezen en hopelijk te helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je een PC-speaker aansluiten? Misschien krijg je beep codes.

Wat voor voeding heb je?
Kun je het geheugen/cpu er uit halen, en er weer in?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
PD2JK schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:41:
Kun je een PC-speaker aansluiten? Misschien krijg je beep codes.

Wat voor voeding heb je?
Kun je het geheugen/cpu er uit halen, en er weer in?
Een speaker heb ik niet. een hoofdtelefoon zal ook wel goed zijn?

Voeding is Antec TP 650 (hergebruikt van de pc daarvoor). Ik neem aan dat hier niets mis mee is aangezien ik hem nog opgestart krijg. weliswaar zonder beeld...

Geheugen kan ik er eventueel uitnemen ja. Cpu liefst niet aangezien ik geen extra cpu paste heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Die cpu heeft ook onboard GPU ondersteuning als ik het goed heb? Kun je je scherm eens aansluiten op je moederbord? Wel even je 1070 verwijderen als je dat doet, anders moet je in BIOS weer aangeven dat je onboard nu je primaire kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wellicht overbodig: heb je zeker het goede inputkanaal op je monitor gekozen?

Je zegt ook dat je monitor nog wel werkt aan een andere pc, kun je je GPU daar ook niet even in testen?

En wat @PD2JK bedoelt is geen speaker die je op je bureau hebt maar een klein piezo elementje die je op je moederbord prikt, zodat die kan piepen als er wat mis is.
OwNzOr schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:33:
[...]
Voeding is Antec TP 650 (hergebruikt van de pc daarvoor). Ik neem aan dat hier niets mis mee is aangezien ik hem nog opgestart krijg. weliswaar zonder beeld...
Dan kan het alsnog zijn dat je voeding de GPU niet meer van stroom voorziet, dan krijg je geen beeld he :P

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
spokje schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:36:
Die cpu heeft ook onboard GPU ondersteuning als ik het goed heb? Kun je je scherm eens aansluiten op je moederbord? Wel even je 1070 verwijderen als je dat doet, anders moet je in BIOS weer aangeven dat je onboard nu je primaire kaart is.
Of andersom: Controleer even of je BIOS niet is gereset (CMOS leeg ofzo) en je iGPU als primaire kaart wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Wintervacht schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:37:
Wellicht overbodig: heb je zeker het goede inputkanaal op je monitor gekozen?

Je zegt ook dat je monitor nog wel werkt aan een andere pc, kun je je GPU daar ook niet even in testen?

En wat @PD2JK bedoelt is geen speaker die je op je bureau hebt maar een klein piezo elementje die je op je moederbord prikt, zodat die kan piepen als er wat mis is.

[...]

Dan kan het alsnog zijn dat je voeding de GPU niet meer van stroom voorziet, dan krijg je geen beeld he :P
Absoluut het juiste inputkanaal van de monitor gekozen. Er staat immers 'displayport no input detected'. Zoals ik boven al zei heb ik dit met alle displayport gpu uitgangen getest en ook met de hdmi uitgang (en dan uiteraard het display naar hdmi gezet).

Neen, zo'n piezo elementje heb ik niet. Nog nooit gezien of van gehoord.

Stel de voeding geeft geen power meer aan de gpu, dan neem ik aan dat de gpu fans ook niet meer zouden draaien? Dit doen ze voorlopig nog wel.
Liefst steek ik deze gpu niet in mijn andere pc omdat ik er eigelijk helemaal niet genoeg van ken. Ik vrees dat ik hier meer kwaad dan goed mee ga doen :p...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Stoelpoot schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:41:
[...]

Of andersom: Controleer even of je BIOS niet is gereset (CMOS leeg ofzo) en je iGPU als primaire kaart wordt gezien.
Hoe begin ik hieraan? :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OwNzOr
Ja jongens, geen idee hoe ik het gedaan heb, maar nu werkt ie plots weer.

Ik zal zo maar even voortdoen en hopen dat dit niet meer gebeurd.

Allesinds bedankt voor de snelle reacties.
Pagina: 1