Zelfklevende PVC-vloer over bestaande laminaatvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:28
Ik wil graag een nieuwe vloer in mijn appartement leggen, dit betreft een zelfklevende pvc plakvloer met vierkante delen van 33x33cm.

Nu ligt er momenteel een laminaat vloer (zonder v-groef) en deze vloer ligt mooi strak. Nu is mijn plan om de zelf klevende pvc vloer over deze laminaat vloer heen te leggen. Nu is overal het "advies" dat het beter is om de huidige vloer te verwijderen maar nergens word gezegd dat het absoluut niet kan. Dus het is mogelijk maar de bestaande vloer eruit is beter.

Er is een grote overweging om hem over de huidige vloer heen te leggen. Ik kan namelijk geen kant op met de meubels, de vloer ligt door het hele appartement. Het appartement zit op de 3e etagere zonder lift en zonder hal, de meubels moeten dus 3 etages omlaag en ook daar is ruimte te beperkt. Naar buiten is vervolgens ook geen optie omdat het in een drukke winkelstraat is.

Door over de huidige vloer heen te leggen kan het gewoon door het meubilair deel voor deel te verschuiven.

Bijkomende is dat ik niet weet of de ondervloer onder het laminaat wel egaal genoeg is voor een PVC plak vloer. Het gebouw is in 2008 gebouwd; een winkelpand met een appartement erover de tussenvloeren zijn van beton. Zal deze betonnen tussenvloer vlak genoeg zijn om moet deze dan eerst nog egaliseert worden?

Dus kortom is het verstandig in dit geval over de bestaande vloer heen te leggen of is dit echt af te raden?

*plan is hier nog 2-5jaar te wonen, dus eventuele afweging voor lange termijn is niet zo belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mdoos op 18-06-2019 14:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
1) je laminaatvloer moet vaak een ondervloer hebben vanwege geluid. Je kan niet zomaar op beton gaan plakken. Er ligt of speciale folie onder of groen/bruine plaat.
2) als je laminaat opsluit door plastic, dan kan (leef)vocht niet meer weg en zal de vloer gaan rotten. Dus nooit erop gaan plakken.
3) als het nog maar 2-5 jaar is, lekker zo laten en in je volgende huis aan de slag gaan..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Tussen het laminaat en beton zit inderdaad een ondervloer (zilver). Op deze ondervloer kan de pvc plak niet direct gelegd worden vermoed ik? Deze zou dan vervangen moeten worden door bijvoorbeeld: https://www.gamma.nl/asso...oer-2-2-mm-5-m2/p/B458799

Bij deze ondervloer word al veel aangegeven dat hij niet echt een egaliseerde werking heeft, zal het beton met deze ondervloer samen strak genoeg zijn voor een pvc plak vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom wil je een plakvloer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 11:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

mdoos schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:54:
Door over de huidige vloer heen te leggen kan het gewoon door het meubilair deel voor deel te verschuiven.
Waarom kan je dan niet al het meubilair in een hoek (en badkamer?) zetten, dan in een andere hoek het laminaat weghalen en PVC neerleggen? Als je eenmaal een stukje hebt liggen verplaats je de meubels naar de PVC-vloer en maak je het af.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
We zoeken een voordelige optie om nog even paar jaar vooruit te kunnen. Huidige vloer kan echt niet meer waren eerst van plan dit jaar te gaan starten met een zoek tocht voor een nieuw huis, maar door omstandigheden moet dit even op langere baan en willen het huidige huis even een opfris beurt geven.

Ik heb een partij "Flexxfloors Stick Basic PVC Vloertegel" die we ook daadwerkelijk heel mooi vinden op de kop kunnen tikken voor €4,- m2. Dat was de redenen om dit te gaan doen.

@Johnny

Hier zit wel een mogelijkheid maar als de ondervloer gelegaliseerd moet worden zal dit lastiger zijn? Ik neem aan dat ik een pvc plak vloer niet rechtstreeks op de zilver ondervloer kan leggen die er nu ligt?

[ Voor 13% gewijzigd door mdoos op 18-06-2019 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
mdoos schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:28:
[...]

@Johnny

Hier zit wel een mogelijkheid maar als de ondervloer gelegaliseerd moet worden zal dit lastiger zijn? Ik neem aan dat ik een pvc plak vloer niet rechtstreeks op de zilver ondervloer kan leggen die er nu ligt?
Ik heb geen idee of je je pvc direct op de zilver ondervloer kan leggen. Echter, bij een andere ondervloer moet het ook gewoon mogelijk zijn om de meubels te verplaatsen, bestaande vloer eruit te halen, en nieuwe vloer te leggen enz..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:52
Geen goedkope optie, maar je kan ook een verhuisbedrijf betalen om de meubels (deels) tijdelijk op te slaan. Ze komen dan met een lift, je kamer is leeg voor je het weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 09:37
Die zilveren folie die eronder ligt werkt net zo egaliserend als die flexxfloors ondervloer die je linkte...Oftwel, haast niet. Ik zou er daardoor vanuit gaan dat je ondervloer al redelijk recht is, al zijn deze 'stick' (niet de click) variant pvc vloeren wel een stuk flexibeler dan laminaat, waardoor je eventuele ongelijkheden een sneller ziet. Het is dus zeer moeilijk om hier van te voren een oordeel over te geven.

Persoonlijk zou ik het niet over de zilveren ondervloer neerleggen. Dit spul is zo licht en blijft haast niet liggen. Dus als je 1 tegel even verkeert neerlegt en wil herpositioneren, trek je waarschijnlijk heel dat spul kapot. (Is dus niet echt stevig).

Die flexxfloors variant ondervloer is heel veel zwaarder dan die zilveren
(de zilveren mag volgens mij niet eens altijd in appartementen worden gebruikt. Daar moet je eigenlijk speciale blauwe of soms groene/bruine ondervloer voor gebruiken). Dat werkt dus een stuk fijner. Flexxfloors is nou niet het allerbeste merk, maar in de meeste gevallen voldoet het wel. Ik zou dus gewoon die laminaat vloer eruit trekken (gewoon heen en weer blijven schuiven met de meubels, dan hoef je niet alles naar beneden te tillen) en dan die pvc ondervloer neerleggen met de tegels daar overheen.

[ Voor 4% gewijzigd door zynex op 18-06-2019 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:20
Als je er inderdaad nog kort wilt wonen, gewoon over de laminaatvloer heen leggen. Op zulke korte termijn ga je niets merken van vochtophoping of wat dan ook. De andere vloer weghalen zorgt ervoor dat je waarschijnlijk ook een nieuwe ondervloer nodig hebt (want kapot, want folie, want plakvloer is veel gevoeliger voor oneffenheden), dus dat zorgt voor aardige meerkosten.

Lekker plakken en komende jaren niet meer naar omkijken dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Renzzie op 18-06-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je hebt je keuze al gemaakt, hierbij nog een bevestigingsberichtje er overheen leggen ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
@zynex Bedankt voor je reactie.

Vreemd is dat in mijn zoektocht naar ondervloeren voor pvc plak, weinig opties naar voren komen. Ik kom eigenlijk alleen uit bij die ondervloer van flexfloors die geschikt zou zijn. Deze ondervloer is ook niet bepaald goedkoop, voldoen andere ondervloeren ook of zal dit niet goed genoeg hechten voor de plak strips?

@Renzzie Fijn om nog een positieve reactie te horen omtrent het er overheen plakken! De richting die ik ook wel indenk dan kan ik voor €4,- p/m een nieuwe vloer leggen namelijk (wat nog goedkoper is dan een nieuwe ondervloer). Mocht het na een jaar toch blijken dat het niet werkt kan ik altijd nog overwegen om alles te vervangen.

Ook als ik de faq van flexfloors lees zie onderstaand. Zeggen ze eigenlijk keihard met tapijt en kurk dat het niet kan, maar rechtstreeks op ander laminaat zeggen ze je krijgt beter resultaat als...

Zal nog wel even contact met flexfloors leggen.
En op zwevende vloeren zoals laminaat en parket?
In eerste opzicht lijken zwevende vloeren zoals laminaat of parket een prima ondergrond voor Flexxfloors. Ze zijn hard, glad en schoon. Toch zijn er een paar belangrijke overwegingen om het niet te doen. Allereerst moet je net als bij een houten planken basisvloer rekening houden met het ontstaan van kleine naadjes na het leggen. Deze worden veroorzaakt door krimp en uitzetting van de ondervloer. Daarnaast moet een ondergrond voor Flexxfloors ook volledig vlak zijn. Met name bij laminaat kan het voorkomen dat de stroken onder invloed van vocht en temperatuur zijn gaan "schotelen". Dit komt pas echt aan het licht nadat de nieuwe vloer er overheen is geplakt. Bovendien moet worden voorkomen dat de naden van de ondervloer en Flexxfloors elkaar overlappen. Kortom: het beste resultaat krijg je door de laminaat- of parketvloer te verwijderen en de stappen te volgen op basis van de onderliggende basisvloer.

En op zachte ondergronden?
Vloerbedekking zoals tapijt, kurk, en zachte vinyl vloeren zijn niet geschikt als basisvloer om Flexxfloors direct op te plaatsen. Deze vloeren verwijderen samen met eventuele onderlagen en lijmresten. Daarna de stappen ondernemen volgens advies basisvloer. De juiste ondergrond voor een Flexxfloors vloer is een harde, vormvaste, volledig vlakke, gladde, blijvend droge, scheurvrije en schone basisvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 09:37
mdoos schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:33:
@zynex Bedankt voor je reactie.

Vreemd is dat in mijn zoektocht naar ondervloeren voor pvc plak, weinig opties naar voren komen. Ik kom eigenlijk alleen uit bij die ondervloer van flexfloors die geschikt zou zijn. Deze ondervloer is ook niet bepaald goedkoop, voldoen andere ondervloeren ook of zal dit niet goed genoeg hechten voor de plak strips?

[...]
Dat durf ik zo niet te zeggen, maar ik weet wel dat die plaklaag niet geweldig is. Ik zou daarom ook uitkijken met een hele gladde laminaatvloer aangezien de kans dan bestaat dat het weer los komt door de slechte hechting. Ik heb lang geleden ergens gewerkt waar ze flexxfloors verkochten en toen ook wel eens wat demo stands moeten bouwen en dit moest altijd direct op het beton of op die ondervloer. Het viel mij toen op dat het op die ondervloer behoorlijk goed hechtte en door het gewicht van die ondervloer bleef het ook wel redelijk liggen. Echter was dit met andere ondergronden vaak niet het geval. Er kwamen veel mensen terug en die zeiden dat de vloer losliet en dat komt blijkbaar vaker voor bij pvc vloeren. Dat is ook de reden dat plak pvc vloeren voornamelijk door professionals worden geplaatst aangezien zij wel rekening houden met het goed stofvrij maken van de vloer en eventueel het gebruik van primers/ondervloeren. Op een gegeven moment is Flexxfloors daarom ook gestopt met het leveren van de stick variant. De zwaardere click variant werkt namelijk voor beginners een stuk makkelijker en er kunnen minder fouten gemaakt worden.

Zelf heb ik de 'stick' variant hier op de trap liggen (flexxfloors maakte ook traprenovatie sets) en daar ben ik nog steeds best tevreden over, maar zelfs met goede maatregelen kwamen kleine stukjes hier nog steeds los en die heb ik naderhand dus opnieuw vastgezet met extra lijm ipv enkel die plak op de achterkant. Een goede ondergrond lijkt mij dus erg belangrijk en ik denk niet dat laminaat dat nou echt is.

Voor hier in huis heb ik later ook nog geïnformeerd naar andere merken pvc vloeren, maar het is een beetje een vreemd wereldje. Je weet niet precies wat je in huis haalt en veel lijkt van dezelfde fabrieken af te komen tegen extreem varierende prijzen. Gezien mijn ervaring en het feit dat wij er nog wel lang gebruik van wilde maken heb ik hier in huis dus een echte tegelvloer neergelegd. Dus dit is helaas alle informatie die ik je kan geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Kunnen je deuren nog wel open als je vloer hoger wordt doordat je er een extra laag laminaat op legt?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

PeaceNlove

Deugleuter

De vorige eigenaar van mijn woning heeft ook pvc op laminaat geplakt, maar nu een aantal jaar later komen er hoekjes pvc omhoog en komt er lijm tussen de naden omhoog waar vervolgens dikke stofplakken op ontstaan. Ik kan weinig zeggen over de kwaliteit van het gebruikte spul, maar bij mij is pvc op laminaat in ieder geval geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Bart ® schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:19:
Kunnen je deuren nog wel open als je vloer hoger wordt doordat je er een extra laag laminaat op legt?
Ja dat is geen probleem gelukkig.

@zynex bedankt voor je uitgebreide uitleg, eventueel iemand nog een tip hoe het laminaat voor te bereiden voor een betere hechting? (zonder op te schuren)

Goed vet vrij maken of eventueel ook kijken of iets vaan primer aan te brengen?

@PeaceNlove Weet je toevallig hoe lang het pvc erin lag voordat het dat soort dingen naar voren kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

PeaceNlove

Deugleuter

Ik denk niet dat het er lang inlag nadat we de woning kochten. Ik schat dat het probleem na 2 jaar ongeveer begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Sja nu je de vloer al gekocht hebt zonder je goed in te lezen, zijn je opties beperkt. Kun je de boel niet gewoon terugbrengen/ruilen, of desnoods doorverkopen?

Zo niet dan kun je ofwel alsnog veel geld besteden aan een nieuwe ondervloer, ofwel het gewoon proberen. Je druk maken over het resultaat heeft in dat laatste geval weinig zin, want het verlies heb je toch al geleden. Of je die vloer nu gelijk weggooit of over een jaar/maand/decennium maakt weinig meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 15:49
Waarom een ondervloer? Indien je een vlakke cementdekvloer hebt, gewoon alles eruit en de cementvloer voorlijmen met iets van Flevopol (anders is de lijm zomaar weg). Dan kun je die tegels er zo opplakken. Weet je zeker dat het er net uit ziet, geen gezeik met vocht etc. Bovendien kun je ook de vloer deel voor deel slopen en met de meubels schuiven, ik zie niet echt een verschil met eroverheen plakken of niet. Anders dan dat je het afval natuurlijk kwijt moet. Ik weet alleen niet of een ondervloer in dit geval verplicht is, deze vloer maakt sowieso veel minder geluid dan een laminaatvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:12
Steyn_E schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:18:
Waarom een ondervloer? Indien je een vlakke cementdekvloer hebt, gewoon alles eruit en de cementvloer voorlijmen met iets van Flevopol (anders is de lijm zomaar weg). Dan kun je die tegels er zo opplakken. Weet je zeker dat het er net uit ziet, geen gezeik met vocht etc. Bovendien kun je ook de vloer deel voor deel slopen en met de meubels schuiven, ik zie niet echt een verschil met eroverheen plakken of niet. Anders dan dat je het afval natuurlijk kwijt moet. Ik weet alleen niet of een ondervloer in dit geval verplicht is, deze vloer maakt sowieso veel minder geluid dan een laminaatvloer.
In een appartement kan geluid wel een issue zijn. Vaak is een ondervroeg dan verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
mcDavid schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:12:
Sja nu je de vloer al gekocht hebt zonder je goed in te lezen, zijn je opties beperkt. Kun je de boel niet gewoon terugbrengen/ruilen, of desnoods doorverkopen?

Zo niet dan kun je ofwel alsnog veel geld besteden aan een nieuwe ondervloer, ofwel het gewoon proberen. Je druk maken over het resultaat heeft in dat laatste geval weinig zin, want het verlies heb je toch al geleden. Of je die vloer nu gelijk weggooit of over een jaar/maand/decennium maakt weinig meer uit.
Kan het altijd niet leggen, redenen is meer dat ik het voor €4,- p/m kon aanschaffen. Ik heb totaal 130m2 nodig dus tikt snel aan. (Beetje mooie vloer heb je het al snel over €30,- p/m). Als ik met de onkosten voor een ondervloer op €10,- p/m uit komt ben ik nog tevreden. Ik probeer nu de beste optie in kaart te brengen en de kosten/voor/nadelen af te wegen.

@Steyn_E
Er moet inderdaad een demping onder, maar uit de informatie die ik nu heb is een standaard" beton" nieuwblauw vloer niet vlak genoeg om pvc plak te leggen dit moet je duurt eerst uitvlakken.

Ik ga morgen een stukje van de huidige vloer uit breken om eens te kijken hoe vlak die beton vloer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 16:14
In ons huidige huis hadden de vorige bewoners ook pvc op laminaat geplakt. Zag er strak uit en qua vocht geen problemen gezien. En die was ik heus wel tegengekomen, want ik heb eigenhandig beide vloeren en de ondervloer verwijderd. Gezien de korte termijn dat je er denkt te wonen, lijkt het mij een prima en betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:58
Dat zilveren ondervloer van laminaat is niet drukvast genoeg voor PVC. Je krijgt dan een wegzakkend effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Vandaag een stukje vloer weg gehaald, de beton ondervloer is niet super strak maar ruw beton. Deze zal dus eerst gegaliseerd moeten worden. Dit meegenomen heb ik besloten hem toch over het huidig laminaat te leggen in de goede hoop dat het voor een jaartje of 2-3 goed gaat. Ik heb nog 2 pakken extra mee besteld mocht het ergens omhoog komen of raar gaan doen kan ik een stukje opnieuw leggen.

Heeft er iemand nog advies hoe de huidige laminaat voor te breiden voor het beste plak resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Schoonmaken/ontvetten zoals waarschijnlijk ook op de verpakking van het PVC staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

PeaceNlove schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:22:
De vorige eigenaar van mijn woning heeft ook pvc op laminaat geplakt, maar nu een aantal jaar later komen er hoekjes pvc omhoog en komt er lijm tussen de naden omhoog waar vervolgens dikke stofplakken op ontstaan. Ik kan weinig zeggen over de kwaliteit van het gebruikte spul, maar bij mij is pvc op laminaat in ieder geval geen succes.
Ik heb geen ervaring met wat TS oppert, maar wel met zelf lijmen van PVC: daarbij is inderdaad belangrijk dat je een poreuze ondergrond gebruikt (staat ook op de PVC lijm vermeldt).

Ik heb dat voorschrift nu twee keer in de wind geslagen en hardboard met de gladde kant naar boven gebruikt als ondervloer (fout!), maar dan kan je inderdaad het verschijnsel krijgen dat lijm tussen de naden naar boven piept.

Wat TS vraagt is denk ik wel mogelijk. Zelf-klevende PVC zal andere lijm hebben (meer één grote plakstrip- let op aanname) dan gesmeerde PVC-lijm.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat @Señor Sjon adviseert. Misschien kun je zelfs overwegen om een grove schuurmachine op je laminaat te zetten zodat deze minder glad is. Grove korrel er op en gaan. Dan heb je kans dat het beter hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:37
Plak PVC kan je eigenlijk enkel op egaline plakken. Echter is egaline best duur dus voor jou niet echt een optie. De beste optie zou klick-pvc zijn of gewoon ander laminaat.
Nu heb je voordelig plak pvc gekocht maar eigenlijk kan je het niet gebruiken.
Sowieso is de kwaliteit van de flexxfloors niet echt super.

Mijn gevoel zegt dat je beter kan kijken of je dat pvc niet kan verkopen. Wellicht maak je nog winst. En dan zou ik klik-laminaat of pvc kopen. Dat kan gewoon op je bestaande ondervloer en kan je gedeelte voor gedeelte leggen.
Mocht je dat niet willen, dan zou ik de gok nemen en het er direct overheen plakken. Zou het dan wel haaks tov het laminaat leggen. Sorry wordt lastig met vierkante tegels :X

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 20-06-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

chrisborst schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:55:
Plak PVC kan je eigenlijk enkel op egaline plakken. Echter is egaline best duur dus voor jou niet echt een optie. De beste optie zou klick-pvc zijn of gewoon ander laminaat.
Nu heb je voordelig plak pvc gekocht maar eigenlijk kan je het niet gebruiken.
Sowieso is de kwaliteit van de flexxfloors niet echt super.

Mijn gevoel zegt dat je beter kan kijken of je dat pvc niet kan verkopen. Wellicht maak je nog winst. En dan zou ik klik-laminaat of pvc kopen. Dat kan gewoon op je bestaande ondervloer en kan je gedeelte voor gedeelte leggen.
Mocht je dat niet willen, dan zou ik de gok nemen en het er direct overheen plakken. Zou het dan wel haaks tov het laminaat leggen.
Haaks? Het zijn vierkante delen van 33x33. Verder wel eens met je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:42
Je kan toch eerst een gedeelte eruit trekken en daar pvc vloer neerleggen, of de meubels even op beton zetten met stukje karton bij de voeten, of bijvoorbeeld een aantal meubels in de slaapkamer(s) zetten, kan mij niet voorstellen dat je nergens plek hebt en elke 1x1 meter bezet is.

Dat het dan even krap wordt in bepaalde ruimte,s daar valt tijdelijk wel mee te leven, waar een wil is een weg, het leggen is dan wat lastiger maar zeker niet onmogelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 20-06-2019 11:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1274585

Ik ben heel erg benieuwd hoe het is afgelopen met de plakvloer.
Ik heb hetzelfde idee om plak pvc op laminaat te leggen en kwam daardoor hier terecht.
Heb je de vloer nog op het laminaat geplakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Doe dan @mdoos dat ie het ook nog ziet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
Bedankt @Señor Sjon voor de tag
Anoniem: 1274585 schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:29:
Ik ben heel erg benieuwd hoe het is afgelopen met de plakvloer.
Ik heb hetzelfde idee om plak pvc op laminaat te leggen en kwam daardoor hier terecht.
Heb je de vloer nog op het laminaat geplakt ?
Ja ik heb in juli alles over het laminaat geplakt. Dit gaat tot nu toe goed en het was eenvoudig te leggen.

Wel een kleine kanttekening op moment van leggen lag alles echt superstrak zonder enige zichtbare naad, moment van leggen leek het 1 vlakke beton vloer. Inmiddels zijn er minuscule naadjes waardoor je wel ziet dat het tegels zijn. Zelf stoor ik me er niet aan het ziet er prima uit.

Zoals aangegeven was het voor ons een een manier een periode te overbruggen. We verwachten hier binnen 2jaar weg te gaan en wilde geen grote bedragen investeren in een nieuwe vloer. Ik zou het dus aanraden als de vloer echt gaat leggen voor een korte periode maar niet om er 10-20jaar plezier van te hebben.

Ik zal rond het voorjaar nog een update geven dan hebben we de winter gehad en weer wat warmer weer dan gaan we zien of dat iets doet met de werking van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-03 19:36
Ik heb hetzelfde dilemma, mijn laminaatvloer (8mm dik laminaat) ligt er al 12 jaar in, en ligt er gewoon nog vlak en strak in.Mijn deuren hebben juist grote kieren aan de onderkant, dus voor mij zou het prima zijn om er overheen te leggen.

Ik wil proberen bovenstaande discussie wetenschappelijk aan te te tonen dat het prima kan.
PVC heeft een uitzettingscoefficient van 80 x 10^6m/m K−1. Of simpel gezegd 80. Beton heeft een waarde van 12, bijna zet ca. 6,5 x minder uit bij een graag verschil.

Dit betekent dat bij een temperatuurverschil van 15 graden het PVC 14mm uitzet in een kamer van 10m lang.Het beton zet maar 1,8mm uit. Een verschil van 12,2mm! PVC op beton is dus zeker niet goed.

Hout zet meer uit dan beton dus dat is gunstiger. Ik durf hier te beweren dat qua uitzetten het plakken op een zwevende laminaatvloer beter is dan direct op het beton plakken.

Resteert nog het hechtingsverhaal, maar dat is een kwestie van goed ontvetten. Opschuren van de plastic bovenlaag zorgt alleen maar voor losse deeltjes, dus dat werkt volgens mij ook averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:32
mdoos schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:59:
Bedankt @Señor Sjon voor de tag

[...]

Ja ik heb in juli alles over het laminaat geplakt. Dit gaat tot nu toe goed en het was eenvoudig te leggen.

Wel een kleine kanttekening op moment van leggen lag alles echt superstrak zonder enige zichtbare naad, moment van leggen leek het 1 vlakke beton vloer. Inmiddels zijn er minuscule naadjes waardoor je wel ziet dat het tegels zijn. Zelf stoor ik me er niet aan het ziet er prima uit.

Zoals aangegeven was het voor ons een een manier een periode te overbruggen. We verwachten hier binnen 2jaar weg te gaan en wilde geen grote bedragen investeren in een nieuwe vloer. Ik zou het dus aanraden als de vloer echt gaat leggen voor een korte periode maar niet om er 10-20jaar plezier van te hebben.

Ik zal rond het voorjaar nog een update geven dan hebben we de winter gehad en weer wat warmer weer dan gaan we zien of dat iets doet met de werking van de vloer.
toon volledige bericht
Hoe staat het er inmiddels bij? Wij zitten ook te denken om op de bestaande vloer pvc te plakken

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 16:12

Smurf

Detri

m_huizinga schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:38:
Ik heb hetzelfde dilemma, mijn laminaatvloer (8mm dik laminaat) ligt er al 12 jaar in, en ligt er gewoon nog vlak en strak in.Mijn deuren hebben juist grote kieren aan de onderkant, dus voor mij zou het prima zijn om er overheen te leggen.

Ik wil proberen bovenstaande discussie wetenschappelijk aan te te tonen dat het prima kan.
PVC heeft een uitzettingscoefficient van 80 x 10^6m/m K−1. Of simpel gezegd 80. Beton heeft een waarde van 12, bijna zet ca. 6,5 x minder uit bij een graag verschil.

Dit betekent dat bij een temperatuurverschil van 15 graden het PVC 14mm uitzet in een kamer van 10m lang.Het beton zet maar 1,8mm uit. Een verschil van 12,2mm! PVC op beton is dus zeker niet goed.

Hout zet meer uit dan beton dus dat is gunstiger. Ik durf hier te beweren dat qua uitzetten het plakken op een zwevende laminaatvloer beter is dan direct op het beton plakken.

Resteert nog het hechtingsverhaal, maar dat is een kwestie van goed ontvetten. Opschuren van de plastic bovenlaag zorgt alleen maar voor losse deeltjes, dus dat werkt volgens mij ook averechts.
toon volledige bericht
PVC wat op beton verlijmd zit gaat echt nergens heen hoor. Daar zorgt die lijm wel voor. Ik heb het dan alleen wel over "echte" lijm PVC vloeren en niet die "plastic stickers" :+ van Flexxfloors.

Ik heb wel met beide ervaring, en de reden dat in onze huidige woning op de 2 bovenverdiepingen PVC ligt is de Flexxfloor vloer die ik in onze vorige woning op zolder had gelegd. Dat betrof een houten vloer waar estrichpanelen op lagen (10mm steenwol+20mm gipsvezel) voor egalisatie en geluidsisolatie. Die vloer heeft in ieder geval de 2 jaar tot de verhuizing goed gelegen. Alleen ontstonden er later wel kleine kieren tussen sommige stroken. Minder dan 0,5mm, maar toch. Waarschijnlijk ontstond dit doordat de zelfklevende tegels van Flexxfloors toch wat minder goed blijven plakken dan een normaal verlijmde PVC vloer.

Bij de vloer in de huidige woning is dit absoluut niet terug te zien, ondanks dat deze (ook) in de zomer is gelegd. Deze wordt volledig door de lijm op zijn plek gehouden.

)

Pagina: 1