Vervangen afdak veranda draadglas door dubbelglas

Pagina: 1
Acties:

• Dragozoid
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-11 14:44
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

We zouden graag het dak van onze veranda willen renoveren, omdat er wat lekken in voorkomen. Het dak steunt nu op de achtergevel van het huis en de achterste gevel van de veranda. Afdak bestaat nu uit bovenste laag draadglas en daaronder polycarbonaat. Dit zou worden vervangen door dubbelglas. Ook de profielen en ondersteunde houten balk op het schrijnwerk (dat trouwens ook van hout is) wordt vernieuwd.

We hebben hier ondertussen offertes voor gekregen, maar een aantal firma's haken af, omdat ze niet zeker zijn dat de huidige constructie het dubbelglas kan dragen, gezien het veel zwaarder is dan draadglas.

Graag zou ik jullie mening/advies hierover hebben.

Ik begrijp dat het aangewezen is om eveneens het schrijnwerk mee te vervangen, maar momenteel wensen wij die investering te vermijden. We willen ook niet langer wachten, omdat er lekken in het dak zijn.

Edit: hierbij foto van huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/bBHwT9w

[ Voor 4% gewijzigd door Dragozoid op 18-06-2019 14:26 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:34
Als enkele firma’s al afhaken omdat ze niet denken dat de huidige constructie je dubbelglas kan dragen, wat wil je dan nog voor advies van ons? “Gewoon doen”? Die firma’s zeggen dat niet voor niets en ik zou dan zelfs gaan twijfelen aan de partijen die zeggen dat het wel kan.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39
Als je meer zekerheid wilt, dan zou je een constructeur in kunnen huren om de boel te laten narekenen.

• Dragozoid
cryptapix schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:36:
Als enkele firma’s al afhaken omdat ze niet denken dat de huidige constructie je dubbelglas kan dragen, wat wil je dan nog voor advies van ons? “Gewoon doen”? Die firma’s zeggen dat niet voor niets en ik zou dan zelfs gaan twijfelen aan de partijen die zeggen dat het wel kan.
Ik twijfel aan de firma's die afhaken, omdat mogelijk:
1) ze het (financieel gezien?) geen interessant werk vinden en/of
2) ze hopen een volledige vernieuwing van veranda te verkopen aan mij.

Momenteel hebben er meer firma's interesse getoond dan afgehaakt.

Het is inderdaad een optie om een expert na te vragen en daar ben ik momenteel ook naar aan het vragen. Echter, ik hoopte hier advies/ervaringen te in te winnen voordat ik beroep moet nemen op een (dure) expert.

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-12 12:52
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pzWVcFV/Photo-veranda.jpg

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:34
Dragozoid schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:52:
[...]

2) ze hopen een volledige vernieuwing van veranda te verkopen aan mij.

Momenteel hebben er meer firma's interesse getoond dan afgehaakt.

Het is inderdaad een optie om een expert na te vragen en daar ben ik momenteel ook naar aan het vragen. Echter, ik hoopte hier advies/ervaringen te in te winnen voordat ik beroep moet nemen op een (dure) expert.
Ah, dat verduidelijkt de boel wel ja. Het risico bestaat inderdaad dat ze je meer willen verkopen dan noodzakelijk ;) Wat @PROnline zegt is dan wel een goede stap. Dat kost geld ja, maar niemand hier kan de constructie beoordelen op basis van die ene foto ;)

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12 20:23
Houdt er rekening mee dat je gewicht waarschijnlijk verdubbelt en dubbel glas an sich waarschijnlijk niet voldoende sterk is. Dit zal sowieso gelaagd moeten zijn en wellicht zelfs half gehard of gehard. Voordeel daaraan is dan wel dat je dat in veel gevallen lichter uit kan voeren dan standaard gelaagd om dezelfde sterkte te bereiken. Wellicht het afdak opnieuw construeren? Langere en bredere platen zijn in de regel sterker dan smalle glasplaten, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-06-2019 15:12 ]

• Dragozoid
Dank je voor jullie feedback. Lijkt erop dat ik beroep zal moeten doen op expertise of gewoon toch de investering doe in vervanging van schrijnwerk

Verwijderd

Dubbelglas, als dak dt kan natuurlijk, echter wordt het dan dubbel gelaagd glas, wat dus inhoud dat je buiten en binnen een dubbele glasplaat hebt maar daar tussen een folie. Het gewicht neemt dus met een 4-voud toe. Dan is je schrijnwerk hoogst waarschijnlijk niet draagkrachtig genoeg.

Dus als je iemand vind die het er zo opgooit zal het misschien even goed gaan maar dan buigt de constructie door omdat deze maar op 1 glasplaat berekend is en breekt het glas.

Je zou natuurlijk bij een andere willekeurige partij een offerte kunnen opvragen voor glas en schrijnwerk. En dan zal je waarschijnlijk zien dat de dimensies van de onderconstructie een stuk zwaarder zijn..

Als ik naar je foto kijk zou ik het schijnwerk ook niet veel geven en zou dan ook alles ook meteen vervangen. Straks heb je nieuw duur glas op een twijfelachtige onderconstructie welke na 2 jaar ook af blijkt te zijn en je alsnog moet vervangen...

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Al zou de constructie het glas wel houden, je moet ook nog rekenen met een laag sneeuw die er op ligt.
Ik zou dit ook niet aandurven met dubbel glas.
Zeker omdat er polycarbonaat platen bestaan die hier speciaal voor zijn.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom laat je het niet vervangen door polycarbonaat? Dat is lichter en kan ook in een wit, dan heb je ook meer licht (en geen inkijk van buren via het dak, of wordt het dan rookglas?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:56
Nieuwe kanaalplaat erop leggen is de eenvoudigste en goedkoopste oplossing wanneer je krap zit.

Dat polycarbonaat weegt bijna niets, terwijl dubbel gelaagd glas heel zwaar is en het is een enorme lap. Er zal ook iets van een frame onder moeten want een dergelijk oppervlak kun je niet (bijna) horizontaal leggen uit één stuk.
Voor wat het waard is: voor mijn gevoel als ik zo naar het plaatje kijk kan het niet zonder er een hele nieuwe draagconstructie voor te maken.

• Dragozoid
Marzman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:02:
Waarom laat je het niet vervangen door polycarbonaat? Dat is lichter en kan ook in een wit, dan heb je ook meer licht (en geen inkijk van buren via het dak, of wordt het dan rookglas?)
Polycarbonaat is minder isolerend en ook esthetisch minder mooi naar mijn mening. Van inkijk hebben wij niet zo een last.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:05
Dragozoid schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:52:
[...]

Punt 2 zou heel goed kunnen natuurlijk, punt 1 lijkt me niet waarschijnlijk. Als ze het niet financieel interessant zouden vinden dan zouden ze gewoon die offerte plussen totdat dat wel interessant zou worden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik plaats zo een dakjes als beroep, het lijkt mij dat uw glas/plastiek vast ligt met rubbers, als je glas gaat gebruiken is het minstens enkel gelaagd (onderkant voor de veiligheid) maar dan spreek je al over een dikte van 4+4+15+4 (en dat is het minimum, glashandel berekend de dikte naargelang de grootte van het glas.)

Is je huidige dak nu ook 27mm? Ik veronderstel een stuk dunner, dus die rubbers waarmee ze nu vast liggen kan je al niet meer gebruiken.

Als je het gewicht van het glas wil weten, M2 x 2.5 x totale dikte van de glasplaten.

De Nederbelg !

• Dragozoid
Jellabie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:23:
Ik plaats zo een dakjes als beroep, het lijkt mij dat uw glas/plastiek vast ligt met rubbers, als je glas gaat gebruiken is het minstens enkel gelaagd (onderkant voor de veiligheid) maar dan spreek je al over een dikte van 4+4+15+4 (en dat is het minimum, glashandel berekend de dikte naargelang de grootte van het glas.)

Is je huidige dak nu ook 27mm? Ik veronderstel een stuk dunner, dus die rubbers waarmee ze nu vast liggen kan je al niet meer gebruiken.

Als je het gewicht van het glas wil weten, M2 x 2.5 x totale dikte van de glasplaten.
Profielen, en ik ga ervan uit ook de rubbers, worden vervangen. Dat is ook opgenomen in de offertes die ik tot nu toe heb ontvangen. Gewicht van nieuw glas is berekend als circa 450 kg.
Pagina: 1