Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 18:20
Ik heb een probleem met mijn meer dan 4 jaar oude PC.
Deze heeft steeds correct gewerkt tot een maand of twee geleden kort nadat ik windows 10 geherinstalleerd had. Vanaf ongeveer toen zijn er af en toe automatische reboots beginnen optreden.
De laatste dagen was het echter niet meer werkbaar (soms binnen de 5 min). Omdat het kort na de format begonnen was en omdat ik van de radeon driver een melding "Default Radeon WattMan settings has been restored due to unexpected system failure" kreeg dacht ik eerst dat het om de GPU drivers ging. Een vijftal verschillende drivers geïnstalleerd (inclusief clean tools) wat het alleen maar erger leek te maken.
Daarna maar de GPU uit een oudere computer genomen en deze geïnstalleerd. Met deze andere GPU heeft hij dan wel enkele uren blijven draaien dus stond ik op het punt om een nieuwe GPU te kopen, maar toen alsnog een crash.
Vervolgens een memtest laten draaien, en ik krijg altijd errors. Ik heb al met één van beide latjes in verschillende slots geprobeerd, maar steeds krijg ik vrij snel errors.
screenshot: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1htwOIfl.jpg
Mij lijkt de kans klein dat 2 ramlatjes op (bijna) hetzelfde moment kapotgaan, of is dat iets wat wel meer voorkomt?
Zou het nog de moeite zijn om ergens andere ram latjes te gaan lenen, of is de kans groot dat CPU en/of moederbord de schuldige is? In dit geval lijkt het mij beter om mobo+cpu+mem te vervangen.
configuratie:
Ballistix Tactical - DDR3 2x4GB
Gigabyte GA-Z97-D3H - 1.0
Intel Core i5 4690K - 3.5 GHz
MSI R9 285 2GD5T OC - Grafische kaart
Ik heb de PC nooit overclocked, bios staat op default. Ik was nog niet van plan hem te vervangen omdat hij nog voldeed aan mijn gebruik. (zonder de crashes dan)

Greetz

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gooi het ram voltage eens omhoog (0.1 a 0.2v).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Software maakt doorgaans RAM niet defect, hoe het er mee omgaat brengt wel wat RAM zaken aan het licht echter. Er zijn recent best veel patches & updates op je CPU gekomen, mogelijk dat het inderdaad iets is als minder goed met timings/low volt om kunnen gaan. Hoewel het kán dat je memory (of zelfs het slot) defect is, kan het ook iets zijn in de lijn van: nét wat meer prik op je geheugen.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
heb je de bios nu ook weer naar defaults gezet? lijkt me een eerste stap

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:38
Zet je BIOS eens terug naar failsafe settings.
En test eens met ieder latje apart welke latjes fouten opleveren.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@donderz Mocht je in de buurt van Utrecht wonen dan kan je bij mij een en ander testen mocht dat nodig zijn. Stuur maar pm

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk op de site van crusial wat de exacte specificaties van de ram latjeszijn.
Vervolgens ga je kijken in je bios of dit klopt en pas het zonodig handmatig aan.
Kijk of dit ook zo in het bios blijft staan, kan ook een brakke knoopcel zijn😉
Doe daarna weer een memtest.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• donderz
ToFast schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:55:
Gooi het ram voltage eens omhoog (0.1 a 0.2v).
Heb ik eerst geprobeerd zonder resultaat.
pennywiser schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:03:
heb je de bios nu ook weer naar defaults gezet? lijkt me een eerste stap
Heb ik vervolgens geprobeerd waarna memtest wel groen bleef. Ik dacht alles opgelost maar Windows wou vervolgens nog niet opstarten.
Met veel moeite een system restore gedaan (zelfs eens gecrashed tijdens booten van nieuw aangemaakte usb windows installation media)
Ook nog eens van GPU geswitched, maar hij heeft het probleem dus met beide GPU, terwijl in mijn oude PC beide wel op het eerste zicht stabiel zijn.
Nu weet ik het dus helemaal niet meer. Wat kan ik nog testen om dingen uit te sluiten?
Ik heb memtest dus 2 keer ongeveer een uur laten draaien zonder fouten. In windows heb ik zelfs niet de tijd om in te loggen. Ook een clean install van windows lukt niet, zelfs op een andere SSD.
Bij een nieuwe installatie lijkt windows er wel steeds een boeltje van te maken met ongevraagd een gare bootloader bij te installeren, maar dat heeft niets met mijn probleem te maken denk ik.
Alvast bedankt.

• pennywiser
donderz schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:57:
[...]

Heb ik eerst geprobeerd zonder resultaat.

[...]

Heb ik vervolgens geprobeerd waarna memtest wel groen bleef. Ik dacht alles opgelost maar Windows wou vervolgens nog niet opstarten.
Met veel moeite een system restore gedaan (zelfs eens gecrashed tijdens booten van nieuw aangemaakte usb windows installation media)
Ook nog eens van GPU geswitched, maar hij heeft het probleem dus met beide GPU, terwijl in mijn oude PC beide wel op het eerste zicht stabiel zijn.
Nu weet ik het dus helemaal niet meer. Wat kan ik nog testen om dingen uit te sluiten?
Ik heb memtest dus 2 keer ongeveer een uur laten draaien zonder fouten. In windows heb ik zelfs niet de tijd om in te loggen. Ook een clean install van windows lukt niet, zelfs op een andere SSD.
Bij een nieuwe installatie lijkt windows er wel steeds een boeltje van te maken met ongevraagd een gare bootloader bij te installeren, maar dat heeft niets met mijn probleem te maken denk ik.
Alvast bedankt.
En installeren zonder losse gpu lukt dat wel, dus gebruik makend van je cpu-gpu?

Je mem en mobo zijn iig ok bevonden.

Of je probeert windows te installeren op een foutieve manier. Zo klinkt het.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:27

jgj82

Ja, maar = nee

pennywiser schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:24:
[...]

En installeren zonder losse gpu lukt dat wel, dus gebruik makend van je cpu-gpu?

@donderz of je storage is naar z'n grootje. Heb je al eens de smart-waardes uitgelezen?
Andere SATA-kabel/poort geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door jgj82 op 18-06-2019 20:30 ]

• pennywiser
jgj82 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:29:
[...]

@donderz of je storage is naar z'n grootje. Heb je al eens de smart-waardes uitgelezen?
2 SSD's ?

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:27

jgj82

Ja, maar = nee

• pennywiser
True! Ook even testen en omwisselen dus beide.

• donderz
pennywiser schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:24:
[...]

Goed idee, ik heb de gpu er volledig uitgehaald maar spijtig genoeg ook geen verschil.
jgj82 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:29:
[...]

Ik heb beide SSD (crucial MX500 256GB en 512GB) op verschillende poorten met verschillende kabeltjes geprobeerd. Installeren op de oude welke steeds correct gewerkt heeft en booten op de nieuwe. Het installeren lukt, maar tijdens/vlak nadat windows opgestart is hoor ik in beide gevallen de voeding afschakelen en is het gedaan.
Is er een mogelijkheid om de smart waarden uit te lezen zonder OS?

• Toontje_78
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-07-2022
SystemRescueCd
?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:10

BCC

Is je voeding nog wel helemaal lekker?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:27
Je kunt ook nog even de CPU reseaten.

• donderz
Deze avond nog wat aan het prutsen geweest. Eerst nog eens getest of hij wou opstarten en warempel hij bootte zonder problemen.
Na enige tijd de GPU er vervolgens opnieuw bijgeprikt en bijna onmiddellijk ging het opnieuw mis.
BCC schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:03:
Is je voeding nog wel helemaal lekker?
Dan heb ik toch mijn voeding eens verwisseld en nu draait hij al een uur zonder problemen met GPU. (oude restorede windows 10) Ik ga er nu dus vanuit dat de voeding het aan het begeven was. Een CoolerMaster V550 Semi-Modular dus voor zover ik weet wel een solide voeding, maar je kan natuurlijk altijd pech hebben.
Alvast allemaal bedankt voor de suggesties!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:10

BCC

Kristallen bol skills +10 :) markeer m als beste antwoord 😜

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1