Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sommige programma's starten niet via de share

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dentinox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb een tweetal applicaties (.exe bestanden) die niet vanaf de share starten. Althans, ze starten wel want ze zijn zichtbaar in het taakbeheer maar er opent geen venster.

Heeft iemand een idee want mijn ideeën zijn ondertussen op.
Wat ik tot nu toe gedaan heb ;
- Computer opnieuw aan het domein gehangen
- Administrator account maakt geen verschil
- UAC uitgeschakeld
- Alle antivirus, firewall en anti-malware verwijderd.
- i.p.v een unc pad het netwerk gekoppeld met een drive letter.
- pc gestart onder een andere gebruiker.

Niets lijkt te werken. Wanneer ik een nieuw exe bestand in dezelfde share zet opent het prima.
Alleen de applicatie (en alleen op deze PC, ongeacht de gebruiker) niet.

Wellicht heeft iemand van jullie dit ook ooit meegemaakt.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
Staan er dependencies naast de exe file die lang moeten laden?
Als ik een ongesigneerde applicatie op een share start moet ik bijna een halve minuut wachten tot de dll's binnen zijn, en dat is gewoon een eenvoudige Qt4 applicatie.
Volgens mij gaat Windows online controleren of de applicatie "veilig" is. Ik ben alleen vergeten hoe die service heet.

• dentinox
Het programma is een administratiepakket. Als het gecontroleerd word op "veiligheid" zou dit niet verklaren waarom het op de overige werkstations wel draait zonder problemen. Starttijd is overal 2-3 seconden.
Je ziet het op het "niet werkende" werkstation opstarten in taakbeheer. Alleen zie je niets. Ook niet in de taakbalk

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kan het zijn dat je iets van een installatie-programma moet draaien om settings in het registry te doen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dentinox schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:51:
Het programma is een administratiepakket. Als het gecontroleerd word op "veiligheid" zou dit niet verklaren waarom het op de overige werkstations wel draait zonder problemen. Starttijd is overal 2-3 seconden.
Je ziet het op het "niet werkende" werkstation opstarten in taakbeheer. Alleen zie je niets. Ook niet in de taakbalk
Je kunt erg veel tijd steken in het debuggen van de applikatie in kwestie, maar de snelste oplossing lijkt me het her-installeren van de betreffende PC

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dentinox
Nee het heeft geen bestanden nodig. Draait zo vanaf een usb stick bij wijze van.

@Brahiewahiewa Dat kan inderdaad, maar stel nou dat iemand hier dit eerder heeft meegemaakt dan scheelde dat weer installeren nietwaar :)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

dentinox schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:07:
Nee het heeft geen bestanden nodig. Draait zo vanaf een usb stick bij wijze van.

@Brahiewahiewa Dat kan inderdaad, maar stel nou dat iemand hier dit eerder heeft meegemaakt dan scheelde dat weer installeren nietwaar :)
je kunt met sysinternals' process explorer kijken of het programma hangt op het vinden/lezen van een bepaald bestand, of op het creëren van een bestand of registry key

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Klinkt eerder als filelocking omdat een andere user dezelfde executable al geopend heeft vanaf een ander werkstation.

Waarom installeer je de applicatie niet gewoon lokaal, en maark je alleen de database (if any) vanaf een centrale plek beschikbaar?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dentinox
@Question Mark

Het is geen filelock. Het is een netwerk applicatie voor 10 gebruikers.
Als de database centraal kon had ik dat gedaan. Ik ben gelimiteerd aan de software. Deze draait zijn eigen database en behoeft geen installatie. Je zou hem zelfs op een stick kunnen peuteren en meenemen. Mits de hasp stick zich in het netwerk bevind :)

Deze staat in AD met de juiste rechten. Alle gebruikers kunnen het openen. Alle computers ook. Op 1 computer na dan.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:48
Staat de exe in een directory direct onder de share root? (dus \\server\share\app)? Probeer 'm dan eens een directory dieper te zetten (\\server\share\extra\app), ik heb in het verleden ook wel 'ns een brakke applicatie meegemaakt die alleen in die situatie wilde werken. (en, misschien niet geheel toevallig, was dat ook een hasp drama)

[ Voor 10% gewijzigd door anboni op 19-06-2019 13:50 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:09
Hier in het verleden weleens een applicatie gehad die een soortgelijk probleem had.
Ik had alle rechten op de share en de map goed staan, echter had deze dezelfde rechten nodig op de hoogste map in het pad. Heel vreemd, dat werkte wel.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dentinox schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:45:
Deze draait zijn eigen database en behoeft geen installatie.
Waar staat die database dan fysiek? Als de exe start vanaf een netwerkshare is de kans toch groot dat deze share ook de working directory van de applicatie is? (Ik probeer even te begrijpen hoe deze applicatie nu werkt).

Heb je ook daadwerkelijk gecontroleerd of er filelocking optreed? (Server Manager - Shared folders - Open files, en dan controleren op "locks").

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 19-06-2019 14:23 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-11 16:19
Wij hebben het zelfde "probleem" wanneer een user zijn laptop uit de dock haalt verbreekt de verbinding van het apparaat.
Het apparaat krijgt daarna een nieuw ip maar verschillende DLL files denken dat ze nog verbonden zijn. Wanneer de laptop weer in de dock gaat of als het op de wifi zit de applicatie weer actief gebruikt wordt gaan er dingen echt stuk. ondermeer gaat het .net framework van zn wap omdat hij van alles vast houdt op de een of andere manier.
wij zijn nu aan het kijken naar een storage server management tool waar we bestanden mee kunnen monitoren etc. en verbieden dat mensen een applicatie open hebben staan die op de storage server draait als ze de laptop mee nemen of los trekken.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Chris-1992
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-03-2024
Werken er meerdere mensen met de zelfde applicatie van de share?
https://support.microsoft...another-user-logs-off-a-r

Hier heb ik een tijdje achter liggen zoeken.

• dentinox
Het systeem is opnieuw geinstalleerd en aan het domein gehangen. Maar de app werkt nog steeds niet.
In een snel sluitend venster zie je staan toegang geweigerd (5)

Log ik in als deze gebruiker op een ander werkstation werkt het prima. Maar log ik in het "niet werkende" station in als een gebruiker van een andere pc werkt het ook niet.

Het lijkt alsof de server de computer blokkeert om het programma te gebruiken. Dus computer weer verwijderd uit de AD. Opnieuw met de server connector gekoppeld maar nog steeds hetzelfde.

Alsof de rechten niet op de gebruiker van toepassing zijn, maar op de computer.

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-11 10:43
Eventuele group policies die actief zijn?

Werk je met dynamische rechten op de folder structuur? Vanaf pc X geen toegang, vanaf pc Y wel toegang.

Zijn alle pc’s identiek aan elkaar? Zowel software als hardware?

Eventviewer al geraadpleegd? Als er kort een melding komt over ‘toegang geweigerd’ dan zou je dat terug moeten zien in de eventviewer

Wat zegt de leverancier hierover?

Genereert de applicatie een logfile waar meer info instaat?

• dentinox
Geen gpo's actief die hier iets mee te maken zouden hebben.
Geen dynamische rechten. Er word gebruik gemaakt van een security group. Alle gebruikers zijn aan de groep toegevoegd.

Alle pc's identiek.

Leverancier zegt dat er geen rechten zijn op die map met die foutmelding.
Logboek speur ik nog even na.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

dentinox schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:35:
Het systeem is opnieuw geinstalleerd en aan het domein gehangen. Maar de app werkt nog steeds niet.
In een snel sluitend venster zie je staan toegang geweigerd (5)
...
Dus process explorer draaien op die PC en kijken om welk bestand het gaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dentinox
Ik weet om welk programma het gaat :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar weet je ook op welk bestand of registry-key je de access denied krijgt? ;)

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

Acid_Burn

uhuh

Kan de HASP key wel bereikt worden vanaf die PC? Voor zo'n key zijn vaak ook drivers nodig, zijn die wel geïnstalleerd?

Is het aantal licenties niet gewoon op?

[ Voor 15% gewijzigd door Acid_Burn op 01-07-2019 16:11 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
En als je de share mount (dus een drive-letter toewijzen) en dan de app start vanaf die mount?
Er zijn programma’s waarin er vanuit gegaan wordt dat er altijd drive letter aanwezig is. Dit verklaard misschien ook waarom het wel werkt vanaf USB of anders.

• dentinox
@Question Mark Yes. Dat is mij duidelijk inmiddels.

@Acid_Burn Dat is iets waar ik nog niet aan gedacht heb. De licenties zijn zeker niet op.

@BernardV Maakt niets uit.

Het is serieus net alsof windows server ergens rechten blokkeert voor alleen dat werkstation.

Ik ga die hasp driver eens testen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dentinox schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:47:
@Question Mark Yes. Dat is mij duidelijk inmiddels.
En waar krijg je de access denied dan op? Dat is ons namelijk totaal niet duidelijk.

Als er vragen gesteld wordt is het wel zo handig om even uitgebreid antwoord te geven. Je krijgt een access denied zeg je, daar wordt over doorgevraagd en je geeft minimaal antwoord. Dan wordt ondersteunen vrij lastig... :)

Kun je ook nog eens naar mijn vraag kijken hoe die applicatie nu precies werkt? Er staat ergens een applicatie executable, die werkt niet met een centrale database maar heeft wel een interne database?

• dentinox
@Question Mark
Het is een softwarepakket voor klantgegevens.
Dit programma heeft een database bestand. Niet meer dan een .dat file van 3gb.
Wanneer je het programma uitvoert swin.exe dan gaat het een file.lck bestand benaderen.
Dit bestand zorgt ervoor dat er tussen de werkstations kan worden weggeschreven naar de database op basis van "wie het eerst komt" :)

Als dit bestand niet bestaat dan word het bestand aangemaakt.

Wat er gebeurt is dat bij het starten van het programma een melding gegeven word "kan het bestand file.lck niet benaderen, het bestand word opnieuw aangemaakt"
Dan krijg je "Kan het bestand niet aanmaken Toegang geweigerd (5)"

Het programma draait zoals gezegd gewoon van een shared folder. Alle computers hebben toegang tot deze folder en iedere gebruiker kan erin werken met volledige rechten. Ik kan ook de share benaderen en bestanden aanmaken, verwijderen etc etc.

Het programma werkt dus niet meer op een bepaald werkstation. Dit noemen we PC1.
PC1 werkt dus niet met dit programma ongeacht met welke gebruiker ik inlog. Ook niet met een Admin account.
Neem ik PC2 dan kan ik wel het programma gebruiken. Ook als ik inlog als de gebruiker van PC1.
Het is dus niet de gebruiker die geen toegang heeft, maar echt de computer.

Het systeem is opnieuw geïnstalleerd. Daar ligt het dus niet aan. Windows is schoon en er zit (nog) geen beveiliging op dit station. Het werkstation is uit het domein gehaald, verwijderd en opnieuw aangemaakt en gekoppeld. Maar het probleem blijft.

Alsof windows server zijn permissions uitdeelt per computer i.p.v een gebruiker.

Ik probeer de hasp driver vandaag nog even.

• dentinox
Korte update.
De hasp driver maakte geen verschil.
Ik heb een kopie gemaakt van de desbetreffende gedeelde map en deze gedeeld met dezelfde gebruikersgroep. Nu heeft de betreffende computer wel toegang.

Erg vaag. Alle settings zijn exact hetzelfde en hij blokkeert niet per gebruiker maar inderdaad per computer.

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-11 10:43
Over welke OS-en praten we voor de server en clients?
Zie je bij ‘Advanced Security Settings’ —> NTFS effective permissions, de correcte en goede rechten staan voor het computerobject?

Computer account staat niet op ‘deny’ bij de ntfs rechten?

Computer uit het domein halen, ander computernaam geven, dan weer domein joinen?

• dentinox
Server 2016 en windows 10 1809.

Nee. Nergens geen verschil. Overal exact hetzelfde. Zowel op de niet werkende pc als de werkende pc.

Computer uit domein etc al gedaan. Geen succes. Sterker nog. Als ik de hardeschijf uit de pc haal van een werkende computer doet deze het ook niet in de pc die niet werkt.

Oplossing voor zover is de map een nieuwe naam geven en opnieuw een security group toewijzen. Dan werkt het. Maar niet meer onder de oude naam. Bizar

• bennyvd
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-04 22:33
Al aan smb gedacht?
SMB2 fix?
Pagina: 1