bitlocker accepteert geen input van toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:29
Ik weet niet zeker of dit topic op de juiste plaats staat. Zo nee, kan het dan verplaatst worden naar de juiste rubriek?

Ik heb met Bitlocker de C:-schijf behandeld (zonder TPM maar met een wachtwoord) van een Toshiba laptop (Satellite C70D) waar Windows 10 Pro op staat. Voor het invoeren van het wachtwoord gebruik ik een YubiKey. Na het aanzetten van Bitlocker moest de laptop herstart worden,dat ging nog goed (ik kon de YubiKey gebruiken). Echter, na het uitzetten van de laptop en weer opstarten accepteert de laptop geen enkele input meer. Ik kan de YubiKey niet gebruiken. Ik kan de ESC-toets niet gebruiken (omdat ik de herstel procedure wilde starten). Bij een andere laptop speelde hetzelfde, daar kon ik echter nog Ctrl Alt Del gebruiken om de laptop te herstarten. Een extern toetsenbord aansluiten helpt ook niet.

Het enige wat ik erover gevonden heb is dat de laptop bij het uitzetten via Start, Afsluiten niet echt uit is gezet maar in de slaapstand is gekomen en dat mogelijk het probleem verklaart.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Toevallig iets met fast startup aan o.i.d.? Vaak worden externe devices dat niet geïnitialiseerd en krijg je dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
Ik zal eens kijken. Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
Ik heb wat aanpassingen gedaan in de BIOS op het gebied van USB (de YubiKey is een USB device wat een toetsenbord emuleert) en geprobeerd de fast startup uit te zetten. Daarna Bitlocker weer aangezet maar weer hetzelfde probleem.

Toevoeging: als ik in de BIOS kom en dan de laptop herstart dan werkt de YubiKey. Ik zag nét in de BIOS dat er geen optie is voor fast startup. Als ik echter HWSetup van Toshiba installeer is de optie er wel. Ik kan de instelling echter niet wijzigen, wat ik ook probeer.

[ Voor 37% gewijzigd door be3a18 op 24-06-2019 11:03 ]