Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

8,5 jaar geleden heb ik een PC samengesteld en tussentijds geupgrade naar nieuwere hardware.
Mijn huidige samenstelling:
---
Intel Core i7 950 3.07 GHz
12 GB triple-channel 3x4 DDR3 1600 MHz
Radeon RX 580 8 GB (recente upgrade)
Sabertooth x58
HDD & SSD (voor W10 Pro 64 en applicaties)
---

Call of Duty: WWII kan ik nauwelijks op medium spelen, bij Company of Heroes 2 heb ik fps drops naar ~15 (bij een spel van 40+ mins) en een recente game als Hell Let Loose speel ik op medium met ~30 fps en regelmatig drops. Canyourunit geven aan dat mijn CPU niet (minimum of recommended) voldoet voor bepaalde games, maar deze prestaties met mijn specs zijn wel erg ondermaats. Echter speel ik games als Battlefield 1, AC: Odyssey en Division 2 dan wel weer op medium tot high met ~60 fps.

Het valt me dan wel op dat de slechtpresterende games via Steam draaien. De ene game leunt meer op een GPU of CPU dan de ander, maar dit is wel opmerkelijk?

Zojuist heb ik een uurtje Hell Let Loose gespeeld en de RX 580 (ASrock monitoringtool) en CPU (Task manager, Speccy) gemonitord, zie screenshot. ~70 graden voor een RX 580 blijkt normaal te zijn, maar een gemiddelde temperatuur van 85 graden voor mijn CPU (tijdens het spelen van een game) lijkt me er hoog?

---

Wat kunnen jullie concluderen en/of adviseren op basis van deze gegevens? Is er meer uit mijn CPU te halen? Bij voorkeur upgrade ik de CPU niet, omdat ik (neem ik aan) ook een nieuw moederbord zal moeten aanschaffen i.v.m. sockets.

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarschijnlijk loop je idd tegen een cpu bottleneck aan. Deze is ondertussen ook al 10 jaar oud, het is opmerkelijk dat je uberhaubt zolang hebt kunnem uithouden
Quad core kun je in recentre games nog wel net mee wegkomen, maar de individuele cores zijn ook nog eens zeer traag ivm recentere cpu's. En er zijn ook geen significant snellere processoren die je in dat bord kunt steken.

Daar kun je verder weining aan doen. Opklokken zal iets kunnen helpen maar niet veel.
Maar dan zul je eerst iets aan je koeling moeten doen, want 85c is idd hoog.

Advies is toch nieuwe cpu, maar dan zal je ook je mobo, ram en waarschijnlijk psu moeten vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2019 12:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Lightthunder schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:55:
Wat kunnen jullie concluderen en/of adviseren op basis van deze gegevens? Is er meer uit mijn CPU te halen? Bij voorkeur upgrade ik de CPU niet, omdat ik (neem ik aan) ook een nieuw moederbord zal moeten aanschaffen i.v.m. sockets.
En nieuw geheugen.
Wat de temps van de cpu betreft zou je nieuwe koelpasta aan kunnen brengen en mocht je een stock koeler gebruiken eventueel naar een aftermarketkoeler kunnen kijken.
Het systeem an sich is al redelijk gedateerd, een upgrade lijkt mij inmiddels wenselijk.

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-11 23:34
Lightthunder schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:55:
Hallo allemaal,

8,5 jaar geleden heb ik een PC samengesteld en tussentijds geupgrade naar nieuwere hardware.
Bij voorkeur upgrade ik de CPU niet, omdat ik (neem ik aan) ook een nieuw moederbord zal moeten aanschaffen i.v.m. sockets.
Ja stel je voor dat je eens per 9 jaar een nieuwe socket/moederbord moet kopen.... 8)7

• Lightthunder
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:10:
Waarschijnlijk loop je idd tegen een cpu bottleneck aan. Deze is ondertussen ook al 10 jaar oud, het is opmerkelijk dat je uberhaubt zolang hebt kunnem uithouden
Quad core kun je in recentre games nog wel net mee wegkomen, maar de individuele cores zijn ook nog eens zeer traag ivm recentere cpu's. En er zijn ook geen significant snellere processoren die je in dat bord kunt steken.

Daar kun je verder weining aan doen. Opklokken zal iets kunnen helpen maar niet veel.
Maar dan zul je eerst iets aan je koeling moeten doen, want 85c is idd hoog.

Advies is toch nieuwe cpu, maar dan zal je ook je mobo, ram en waarschijnlijk psu moeten vervangen.
Ik heb tweemaal de videokaart en geheugen vervangen en tot nog toe draaide ik de games prima. Ik verwacht inderdaad niet dat overclocken nog iets zal uithalen. Aangezien ik recent een nieuwe grafische kaart heb ingebouwd, kan ik dan het beste uitzoeken welke CPU (en mobo) hierbij het beste aansluit?
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:10:
[...]

En nieuw geheugen.
Wat de temps van de cpu betreft zou je nieuwe koelpasta aan kunnen brengen en mocht je een stock koeler gebruiken eventueel naar een aftermarketkoeler kunnen kijken.
Het systeem an sich is al redelijk gedateerd, een upgrade lijkt mij inmiddels wenselijk.
Een andere koeler en koelpasta vernieuwen zou in dit geval geen luxe zijn nee, bedankt voor de tip.
Zullen de prestaties dan ook verhogen, of is dit nauwelijks merkbaar?
DoubleYouPee schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:12:
[...]

Ja stel je voor dat je eens per 9 jaar een nieuwe socket/moederbord moet kopen.... 8)7
Als een upgrade vereist is, vind ik dat prima. Ik probeer gewoon het maximale uit mijn systeem te halen, niks mis mee toch? Echter game ik niet meer veel dus ben ik aan het aftasten wat de beste keuze is.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Lightthunder schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:32:
[...]
Een andere koeler en koelpasta vernieuwen zou in dit geval geen luxe zijn nee, bedankt voor de tip.
Zullen de prestaties dan ook verhogen, of is dit nauwelijks merkbaar?
Die 85 graden is warm, maar ook weer niet zo warm dat het direct impact heeft op de prestaties. Deze CPU is gewoon vrij oud voor de games die je wilt spelen. Dus nee, mijns inziens zal dit weinig prestatieverbetering opleveren.

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:12:
[...]

Als het systeem voldoet aan de wensen, wat in dit geval helaas niet zo is, waarom zou je dan elke 9 jaar of minder een nieuw moederbord moeten aanschaffen?
Ik heb hier bijvoorbeeld een S775 systeem dat dienst doet als firewall.
Een ander S771 systeem doet dienst als fileserver, beide systemen functioneren prima.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lightthunder schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:32:
[...]

Ik heb tweemaal de videokaart en geheugen vervangen en tot nog toe draaide ik de games prima. Ik verwacht inderdaad niet dat overclocken nog iets zal uithalen. Aangezien ik recent een nieuwe grafische kaart heb ingebouwd, kan ik dan het beste uitzoeken welke CPU (en mobo) hierbij het beste aansluit?
[...]
Momenteel hebben de AMD E2600 processoren echt belachelijk goed prijs/performance punt, en zouden ze meer dan voldoende puf moeten kunnen leveren voor jouw GPU.
En dan ben je toch al snel E350-400 kwijt voor een compleet systeem. Je kunt dan een paar 10tjes besparen door een (behoorlijk) tragere processor te kiezen, maar dat is op zon bedrag IMHO niet echt logisch.

Of +- 100 Euro meer investeren in iets snellere processor(E3600) of meer cores (e2700). Maar daar ga je nu niet heel veel van merken verwacht ik. Bijna alle spellen zijn eerder gpu restricted dan CPU op een enigzins moderne CPU.

Ofwel ga op zoek naar een 2e hand upgrade setje.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2019 15:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:32
Ik heb zelf mijn i7 920 vervangen voor een Xeon X5675 (6c/12t). Deze CPU kan je boven de 4GHz klokken. Ik zit op 4,1GHz, alleen mijn moederbord is nooit zo stabiel geweest en heeft sneller geheugen nooit getrokken (je moet de BLCK verhogen dus alles, en dus ook geheugen, wordt samen met de CPU overgelocked).

Maar er zijn genoeg mensen welke de X56xx Xeon reeks rond de 4,5GHz weten te klokken.

Op Ebay is ie voor ruim onder de 100 euro te krijgen. Bijvoorbeeld:
https://www.ebay.nl/itm/I...m:mnY8I_xXkJlkGrKbB3GTkFw

Let wel dat dit alleen kosten efficient is als je bereid bent te overclocken.

• micla
  • Laatst online: 06-11 18:24
Hoi Lightthunder, het is zo goed als zeker dat het inderdaad je CPU is. Het beste is upgraden.

Kijk eens in de Vraag & Aanbod afdeling van Tweakers. Iets als dit wellicht:

V&A aangeboden: Upgrade set i5 4670k 16gb ram

Mischien kun je nog wat oude spullen verkopen, waardoor het niet al te veel hoeft te kosten uiteindelijk.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

micla schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:47:
Hoi Lightthunder, het is zo goed als zeker dat het inderdaad je CPU is. Het beste is upgraden.

Kijk eens in de Vraag & Aanbod afdeling van Tweakers. Iets als dit wellicht:

V&A aangeboden: Upgrade set i5 4670k 16gb ram

Mischien kun je nog wat oude spullen verkopen, waardoor het niet al te veel hoeft te kosten uiteindelijk.
Ik ben het met je eens voor 2e hands best een optie is.
Maar momenteel vragen mensen daar nog te veel voor imho.

200E voor een 4-5 jaar oude Setup
Voor E 275 heb je een nieuwe amd 2600 setup, die nog netjes x jaar in de garantie zit, en rondjes rondom die I5 rent. En moderne features als usb 3.1 en NVME mogelijkheden

(En je kunt je afvragen of je dat aan een 9 jaar oude voeding willen hangen. Maar goed blijkbaar heeft ie ook nog geen problemen met de huidige veel zwaardere cpu)

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2019 16:37 ]

• micla
  • Laatst online: 06-11 18:24
heuveltje schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:34:
[...]

Ik ben het met je eens voor 2e hands best een optie is.
Maar momenteel vragen mensen daar nog te veel voor imho.

200E voor een 4-5 jaar oude Setup
Voor E 275 heb je een nieuwe amd 2600 setup, die nog netjes x jaar in de garantie zit, en rondjes rondom die I5 rent. En moderne features als usb 3.1 en NVME mogelijkheden

(En je kunt je afvragen of je dat aan een 9 jaar oude voeding willen hangen. Maar goed blijkbaar heeft ie ook nog geen problemen met de huidige veel zwaardere cpu)
Eens, het was ook maar een voorbeeld die ik zo gauw kon vinden.. Maar de boodschap lijkt me duidelijk, gewoon upgraden, en met een beetje zoeken kun je voor relatief weinig geld een enorme verbetering bewerkstelligen t.o.v. die 950.. Die voeding is wel een dingetje inderaad, maar kan hij/zij dan een een nieuw topic voor openen tenzijnertijd :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

85 graden... Je cpu zou wel eens flink kunnen throttlen. Gooi voor de grap eens wat stof eruit, fan op maximaal en een huis tuin en keukenventilator op de zijkant van je case met zijpaneel open.

Als je dat hebt uitgesloten kijk even naar benchmarks hoeveel cpu power je mist tov een ryzen 5 2600 bijv. Je kan ook kijken naar een tweedehands setje B350 en Ryzen 1600 oid.

Voeding... 9 kaar oud is niet per se slecht mits hij beefy genoeg is (600w oid) is meer dan prima als je een kwaliteitsunit hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 18-06-2019 19:00 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-11 17:02
Ik zou je graag, evenals de meeste mensen hier, willen adviseren om een nieuw moederbord, ram-geheugen, cpu en psu te kopen. Ik heb geen idee wat je budget is, maar rondkijken op de V&A kan zeker een goed idee zijn voor een scherp geprijsde upgrade. Verder komen er zeer binnenkort (7 juli dacht ik) nieuwe AMD processors uit die uitstekende prestaties leveren (tot 3x jouw i7-950 prestaties) https://cpu.userbenchmark...MD-Ryzen-5-3600/617vs4040
voor een goed te behappen prijs. Dus je zou nog even kunnen wachten tot 7 juli, of kijken of er al iets leuks voorbij komt op de V&A.

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nox schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:58:
85 graden... Je cpu zou wel eens flink kunnen throttlen. Gooi voor de grap eens wat stof eruit, fan op maximaal en een huis tuin en keukenventilator op de zijkant van je case met zijpaneel open.
1st core beginnen pas te throttlen bij 100c. Dus dat zou niet moeten helpen
Al zou ik inderdaad even kijken of de cpu heatsink nog schoon is en de fan goed loopt.
Gewoon uit voorzorg, kost je niets en voorkomt problemen.

• Lightthunder
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Gisterenavond ook nog eens gemeten. De CPU werd gemiddeld 90 graden met pieken naar 94 (temperatuur in de ruimte was ook ~26 graden), terwijl de andere componenten tussen de 40 en 70 graden waren.
Ik ga allereerst de CPU en koeler eens grondig schonen en nieuwe koelpasta aanbrengen; sowieso benieuwd wat dan de voortgang is qua temperatuur en algemeen de prestaties.

Concluderend zijn dus mijn CPU, mobo en ram gedateerd (voor nieuwere games) en is het geen luxe om deze te vervangen. Mijn psu (Cooler master 620W) functioneert nog prima dus die laat ik (indien deze matcht met het nieuwe systeem) zitten.

---
Er werd aangegeven dat de nieuwe AMD processoren in juli uitkomen, dus ben ik van plan sowieso te wachten tot die tijd. Ik verwacht ook dat er dan prijsdalingen of acties komen voor "oudere" processoren?
Heb nu al vaker de AMD Ryzen 5 E2600 voorbij zien komen, dus vanuit daar ben ik ook gaan kijken als startpunt naar een nieuw mobo en ram.
Ik begrijp niet precies wat alles betekent, maar volgens deze benchmark zou de Ryzen 5 E2600 effectief gezien een verbetering van 69% zijn en volgens deze zelfs de helft energie-zuiniger t.o.v. de i7 950; een aanzienlijke verbetering dus.

Op basis van de AM4 socket ben ik na wat reviews gelezen te hebben op de ASRock B450M Pro4 uitgekomen als vervangend mobo. Mijn huidige ram (12 - 4x3) ben ik van plan te vervangen naar naar 2x8 DDR4 3000 MHz.

Dit is slechts een startpunt, ben mij nog verder aan het verdiepen in de verschillende mobo's en geheugen.
Wat vinden jullie hiervan?

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16
AMD Ryzen 5 E2600
ASRock B450M Pro4

• DoubleYouPee
  • Laatst online: 29-11 23:34
Persoonlijk zou ik een iets beter moederbord nemen, helemaal als je van plan bent te overclocken of in de toekomst bijv. te upgraden naar een Ryzen 3000. Bijv de B450 Tomahawk. Samen met iets sneller geheugen bijv. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

[ Voor 9% gewijzigd door DoubleYouPee op 19-06-2019 14:38 ]

• Wandelwants33
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-04 08:41
Als ik jou was zou ik bij aanschaf van een nieuwe mobo/CPU/RAM combinatie écht de voeding vervangen.
Gezien de leeftijd van je huidige setup vermoed ik dat je de CoolerMaster Realpower M620 hebt, destijds een goede voeding maar nu toch wel aan het einde van de levensduur.
Ogenschijnlijk kan de voeding nu nog goed lijken te werken, maar ik heb pas nog zo'n zelfde voeding moeten vervangen ivm 7 lekkende condensators.
Een voeding die geen stabiele spanningen meer kan leveren kan je mooie nieuwe dure hardware slopen.

Een goede 450 watt voeding zou voldoende moeten zijn voor de Ryzen 5 2600 i.c.m. de RX 580.
Je zou kunnen denken aan de BitFenix Formula Gold 450 Watt.

Verder: eens met de suggesties van DoubleYouPee, mooie basis!

[ Voor 9% gewijzigd door Wandelwants33 op 19-06-2019 16:40 . Reden: PSU toegevoegd ]

Pagina: 1