AM4 moederbord BIOS update zonder AMD CPU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-06 11:27
Hey folks,

Misschien dat ik iets te vroeg ben met deze vraag, maar ik heb op dit moment nog een oude generatie Intel CPU en wil graag upgraden naar de nieuwe Ryzen 3000. Het liefst neem ik gewoon een AM4 moederbord omdat deze beter betaalbaar zijn, AM5 geen toegevoegde functionaliteit heeft voor mij persoonlijk en de nieuwe gen hierop kan draaien mits een BIOS update op het moederbord wordt gezet.

Nu heb ik natuurlijk het probleem dat ik een nieuw AM4 moederbord niet kan flashen omdat ik geen AMD CPU heb. Ik heb ook geen vrienden/kennissen die dit wel hebben waarvan ik er een kan lenen en heb ook al gelezen dat het niet mogelijk is je BIOS te flashen zonder CPU (in de meeste gevallen). Wel is er een soort "starter kit" door AMD uitgegeven aan het begin van het jaar voor mensen die een AMD CPU missen toch een BIOS te kunnen updaten, maar nu vroeg ik me af of het al bekend is of dit er ook gaat zijn voor de nieuwe release in juli?

Ook vroeg ik me af of de kans groot is dat nieuwe moederborden over een week of 2/3 verkocht kunnen worden met de nieuwste BIOS update al voor-geïnstalleerd of dat dit meer wishful thinking is?

Als er nog een andere (makkelijkere) manier is om de BIOS update te installeren hoor ik het natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt!

Melvin.

Beste antwoord (via MelvinD op 18-06-2019 16:13)

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-04 12:57
Hier een lijstje van moederborden die het flashen van bios zonder CPU ondersteunen:

ASRock (BIOS Flashback)
None!

ASUS (USB BIOS Flashback)
ASUS Crosshair VI Extreme
ASUS Crosshair VI Hero
ASUS Crosshair VI Hero (Wi-Fi AC)
ASUS Crosshair VII Hero
ASUS Crosshair VII Hero (Wi-Fi)

Gigabyte (Q-Flash Plus)
None!

MSI (Flash BIOS Button)
MSI B450 Gaming Plus
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
MSI B450 Tomahawk
MSI B450-A Pro
MSI B450M Bazooka Plus
MSI B450M Gaming Plus
MSI B450M Mortar
MSI B450M Mortar Titanium
MSI X370 Gaming M7 ACK
MSI X370 XPower Gaming Titanium
MSI X470 Gaming M7 AC

https://www.reddit.com/r/...d_x470_motherboards_with/

Andere optie is om via AMD support een Short Term Processor Loan Boot Kit aan te vragen. Dan stuurt AMD je een leenprocessor op zodat je je bios kunt flashen.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh, AM5 komt waarschijnlijk pas in 2021. :P
Ik ga ervan uit dat je X570 bedoeld. Inderdaad niet nodig voor de meeste mensen. Ga je gewoon een Ryzen systeem bouwen zonder overclocking, dan zou ik naar MSI haar B450 lijn kijken. Een aantal van die borden heeft bios flashback met een USB stick. Heb je dus geen ondersteunde CPU nodig om de nieuwste versie te flashen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Oei, inderdaad ja. Kwam even niet meer op de juiste naam en nam maar aan dat het AM5 was. Maar bedoel inderdaad X570.
Ik verwacht verder wel lichtelijk te overclocken. In hoeverre dat mogelijk is bij de nieuwe gen valt nog te zien natuurlijk, maar reken daar nu wel op.
Dus het liefst zou ik de B450 vermijden, maar als het echt duur gaat worden om anders het moederbord te flashen kan ik het overwegen.
Ik zou worst case scenario er nog voor open staan om een AMD Athlon 200GE van 45 euro aan te schaffen, enkel voor de bios update, maar doe dat liever niet natuurlijk, beetje zonde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-04 12:57
Hier een lijstje van moederborden die het flashen van bios zonder CPU ondersteunen:

ASRock (BIOS Flashback)
None!

ASUS (USB BIOS Flashback)
ASUS Crosshair VI Extreme
ASUS Crosshair VI Hero
ASUS Crosshair VI Hero (Wi-Fi AC)
ASUS Crosshair VII Hero
ASUS Crosshair VII Hero (Wi-Fi)

Gigabyte (Q-Flash Plus)
None!

MSI (Flash BIOS Button)
MSI B450 Gaming Plus
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
MSI B450 Tomahawk
MSI B450-A Pro
MSI B450M Bazooka Plus
MSI B450M Gaming Plus
MSI B450M Mortar
MSI B450M Mortar Titanium
MSI X370 Gaming M7 ACK
MSI X370 XPower Gaming Titanium
MSI X470 Gaming M7 AC

https://www.reddit.com/r/...d_x470_motherboards_with/

Andere optie is om via AMD support een Short Term Processor Loan Boot Kit aan te vragen. Dan stuurt AMD je een leenprocessor op zodat je je bios kunt flashen.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Bij sommige (web)winkels kun je een BIOS update laten uitvoeren voordat ze het naar je opsturen. Soms kost dat een paar euro en soms doen ze het gratis als je om een BIOS update vraagt in de 'opmerkingen'-sectie van je bestelling, hangt dus een beetje af waar je de bestelling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Thanks voor alle info @Dionamuh, dat helpt me al een stuk verder.

En bedankt @MonkeyJohn, goeie tip, kan dat zeker eens gaan vragen bij een paar webshops. Heb je toevallig al ervaring hiermee en ken je een webshop waar ze dit aanbieden? In ieder geval bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Volgens mij doet alternate het wel, weet alleen niet zeker meer of het voor een meerprijs was of niet. Andere winkels weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Pagina: 1