Nieuwe GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-01 18:34
Ik zoek een?
GPU

Wat is je budget?
Max. €150 (het liefst lager)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Jaren AMD gebruikt en nu een Nvidia voor het eerst, moet zeggen dat die goed bevalt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb kortgeleden een topic geopend om mijn oude HD5770 te upgraden zodat ik gebruik kon maken van de 4k monitor die ik gekregen heb, Dit toen gedaan met een GTX770 (overgenomen van een mede-tweaker).
Dit werkte perfect met mijn mooie oude Phenom X6 1090T. In de tussentijd is mijn tech-hart wat sneller gaan kloppen en ben ik weer in die technologie van onderdelen gedoken. Mijn verlangen naar een andere kast, andere build namen toe en toen heb ik bewust een budget upgrade gedaan naar mijn huidige set-up die hieronder te zien is.

Het doel van dit setje is dat ik er de komende twee jaar mee kan doen. Zo lang studeer ik nog. Misschien drie. Daarna een compleet nieuwe build. De Ryzen 1200 valt me niks tegen en m'n nieuwe kastje is ook een hele verbetering t.o.v. mijn elf jaar oude build.
Alleen nu ik alles langzaamaan verbeterd heb (behalve de PSU, en dat houd ik zo). is mijn videokaart de bottleneck geworden. Als ik The Witcher draai op low 1080p, dan staat de GPU continu te rammen op 98% en 80 graden(!). EDIT: gisteren was het blijkbaar erg warm in huis. GPU draait nu ook op 98%, maar hangt netjes tussen 65-80 graden.

Wat ik dus vraag: welke GPU zal in mijn systeem passen en nog 2-3 jaar meegaan op 1080p? Ik dacht zelf aan de RX570 of de RX580, of een 1060.

Is mijn gedachte correct of zijn er betere alternatieven? Ik vind tweedehands GPU van Tweakers geen probleem.

nb: de voeding, ik weet het. Er zijn betere, deze is verouderd en gaat ook al mee sinds 2011, maar ik heb hem opengemaakt en de condensators zien er goed uit. Ik heb er nog vertrouwen in en zelfs gisteren uren onder 98% Gpu geen problemen gehad. Deze blijft dus nog 2 jaar.

Wat ik zelf gevonden heb: V&A aangeboden: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-01)

Ik vind dit wel een mooie kaart en past goed qua kleur!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 59,90€ 59,90
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 42,-€ 42,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 770 2GB Superclocked ACX Cooler€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool QS-240€ 32,-€ 32,-
1MonitorenPhilips 276E8VJSB Zwart€ 245,-€ 245,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16€ 37,49€ 37,49
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 61,32€ 61,32
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 536,71

[ Voor 9% gewijzigd door Phyrozi op 18-06-2019 21:05 ]

Beste antwoord (via Phyrozi op 21-06-2019 15:59)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:27
Phyrozi schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:02:
@Secsytime Dank voor het advies. Zal hier eens naar gaan kijken. Ben daar niet bekend mee, dus goede tutorials zijn welkom!

@Baloes Dat is inderdaad een hele mooie, en de Sapphire! Waarom worden deze niet geïndexeerd in de pricewatch? Hierdoor bijna deze mooie kaart misgelopen...

Ik ga even hard nadenken en misschien deze kaart bestellen.
Kan soms gebeuren. Azerty moet het natuurlijk ook aangeven. Ik zoek meestal toch ook ff zelf op de shopsites omdat er nog wel eens deals tussen staan die (nog) niet doorkomen in de pricewatch. Qua videokaartaanschaf is dit iig de beste koop qua price/performance.

Deze gast heeft wel een goed YT kanaal met een eenvoudige tutorial : YouTube: How to Undervolt an AMD RX 580 / 570 - Radeon Undervolting Tutorial ...

En wat benchmarks met een r3 1200 en de rx 570 : YouTube: Ryzen 3 1200 paired with an RX 570 - Enough For 60 FPS? - 15 Games T...
Geeft meteen een goed idee van de te gebruiken instellingen.

En over een eventuele CPU upgrade : Om een lekker potje te kunnen gamen hoef je niet perse te overklokken. Een R5 1600/2600 zal prima draaien op jouw bordje. Deze geven niet perse meer fps maar in bepaalde games (die jij misschien helemaal niet speelt) zeker wel stabielere fps.

[ Voor 9% gewijzigd door Baloes op 20-06-2019 11:23 ]

Alle reacties

Verwijderd

g

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 10:53 . Reden: Bericht mag weg, was fout ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Met een 2e hands RX580 kom je waarschijnlijk uitstekend uit de voeten, hij is gemiddeld iets sneller dan de 1060 al verdwijnt dat verschil naarmate de resolutie oploopt. Op 4K is er weinig verschil tussen de 2, het hangt er dus meer van af wat voor deal je kan scoren. Beide kaarten kan je om en nabij de 150 euro vinden en ik denk niet dat je met een nieuwe kaart een betere prijs/prestatieverhouding gaat vinden. Volwaardig 4K gamen zal je overigens niet mogen verwachten van deze kaarten, wellicht met een ouder spel, maar de meeste spellen gaan niet heel soepel draaien op 4K. Niet dat dat een drama is, je kan uiteraard op een lagere resolutie gamen op een 4K scherm, dat ziet er nog best ok uit.

• Phyrozi
Dankje!
En de RX570? Past deze niet beter in mijn redelijk marginale set-up? Ik vind de Sapphire Nitro in V&A namelijk erg mooi.

4k gamen hoeft absoluut niet. 1080P vind ik voldoende. 4k alleen voor browsen, tekstverwerken etc.

• Baloes
De RX 570 is zeker een mooi kaartje en een forse upgrade tov je gtx 770. Zolang je geen pittige multiplayer games als BF 1, 5 of what else gaat spelen zal de r3 1200 de kaart niet te veel bottlenecken.

Anders kun je altijd upgraden naar een betere CPU. Op jouw bordje zou ook nog een r5 2600 kunnen draaien (na een biosupdate) om maar een voorbeeld te noemen.

Sapphire is wel het betere (zoniet het beste) merk voor de rx 500 serie. De koeling is prima en stil, en vaak zijn de kaarten goed te undervolten waardoor je ze een stuk zuiniger en koeler kunt laten draaien.

Uit je openingspost begrijp ik dat je niet zomaar ff de knaken hebt om flinke upgrades te doen. Nu ga je een kaart kopen van 110 euro waar geen garantie meer op zit.

Dan noem ik toch even dat je voor 150 euro kunt een splinternieuwe rx 570 (wel 4GB maar daar valt over wat jaartjes nog steeds wel mee te gamen op 1080p) met 3 jaar garantie en 2 gratis games er bij kunt kopen. Minder mooi, dat wel, maar wel 3 jaar verzekerd van een werkende kaart.

Misschien iets om over na te denken?

• Phyrozi
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

De RX570 lijkt mij momenteel een sweet spot voor de R3 1200. Ik ga dus voor een RX570 en niet voor de RX580. Qua cpu-upgrade; dat zou inderdaad kunnen, echter laat dit bord zich niet overklokken en ik probeer met dit systeem nog 2-3 jaar te rekken (net een lichte update gedaan dus naar het AM4 platform). Over 2 jaar ben ik afgestudeerd en hoop ik wat knaken te verdienen, ook hoop ik dan een nieuw AM5/AM4+ platform te kunnen bouwen met tegen die tijd DDR5 geheugen. Dat is het plan.

Ah helder, wist niet dat Sapphire zo goed bekend stond. Bedankt. Sapphire kaarten zijn ook exact mijn smaak. Geen kleurtjes en strak afgewerkt.

Goede tip van de nieuwe kaarten. Hier komen inderdaad twee games bij + garantie. Dat is een hele goede. De Sapphire uit V&A heb ik €95 op geboden. Dit zou voor mij de max. zijn, maar twijfel nu toch over een nieuwe.

Ik ben niet bekend met de kwaliteit van verschillende producenten. Hoe staan deze kaarten bekend? Ik vind deze kaarten overigens niet de mooiste, maar beter dan de rood/zwart gekleurde.

Deze heeft wel 8GB voor €150 met 2 jaar garantie pricewatch: ASRock Phantom Gaming X Radeon RX570 8G OC

Deze 4GB voor ook €150 met 3 jaar garantie pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC

Welke van de twee is beter?

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-01 12:30

Secsytime

Automagisch

Mocht je een RX 570 of 580 gaan kopen, zou ik je adviseren deze te undervolten. Ik heb zelf een RX 580 en deze was altijd erg heet, tegen bluescreen aan. Na het undervolten is er geen (merkbaar) prestatieverlies, maar is de kaart wel een stuk koeler (70-75 graden) en stiller.

• Baloes
Deze zou ik aanschaffen : https://azerty.nl/product...ische-kaart-radeon-rx-570

Goeie bouwkwaliteit, goede koeling, 8GB en stil.

Niet in de pricewatch volgens mij maar wel gewoon bij Azerty te koop voor een verrekt mooie prijs :)

[ Voor 18% gewijzigd door Baloes op 20-06-2019 10:48 ]

• Phyrozi
@Secsytime Dank voor het advies. Zal hier eens naar gaan kijken. Ben daar niet bekend mee, dus goede tutorials zijn welkom!

@Baloes Dat is inderdaad een hele mooie, en de Sapphire! Waarom worden deze niet geïndexeerd in de pricewatch? Hierdoor bijna deze mooie kaart misgelopen...

Acties:
  • Beste antwoord

• Baloes
Phyrozi schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:02:

Kan soms gebeuren. Azerty moet het natuurlijk ook aangeven. Ik zoek meestal toch ook ff zelf op de shopsites omdat er nog wel eens deals tussen staan die (nog) niet doorkomen in de pricewatch. Qua videokaartaanschaf is dit iig de beste koop qua price/performance.

Deze gast heeft wel een goed YT kanaal met een eenvoudige tutorial : YouTube: How to Undervolt an AMD RX 580 / 570 - Radeon Undervolting Tutorial ...

En wat benchmarks met een r3 1200 en de rx 570 : YouTube: Ryzen 3 1200 paired with an RX 570 - Enough For 60 FPS? - 15 Games T...
Geeft meteen een goed idee van de te gebruiken instellingen.

En over een eventuele CPU upgrade : Om een lekker potje te kunnen gamen hoef je niet perse te overklokken. Een R5 1600/2600 zal prima draaien op jouw bordje. Deze geven niet perse meer fps maar in bepaalde games (die jij misschien helemaal niet speelt) zeker wel stabielere fps.

[ Voor 9% gewijzigd door Baloes op 20-06-2019 11:23 ]

• Phyrozi
Ja, uiteraard. Hij blijkt er wel tussen te staan. Even goed zoeken tussen de verschillende kaartjes.

Dank voor de tutorials, ik duik hier straks even in en het benchmarkfilmpje is ook leuk.

De CPU-upgrade is zeker een goed idee.

Ik merk dat ik wat terughoudend ben geweest met investeren omdat ik niet 100% zeker wist of ik het gamen weer op zou pakken. Nu blijkt dat ik Final Fantasy en The Witcher toch wel erg leuk vind, heb ik een beetje spijt van mijn budgetkeuze.

Afijn, ik bestel de Sapphire RX570 en houd even in de gaten of m´n 8GB voldoende blijft.

Misschien over 2 maanden toch de PSU ook maar eens vervangen voor de zekerheid en wellicht komende winter de CPU als het nodig is. Dan heb ik in principe een volledig nieuw systeem.
Iemand anders heeft mij even flink op het hart gedrukt dat gamen tijdens de studie nog kan en leuk is, en als je straks werkt dat eigenlijk wel wegzakt...

[ Voor 5% gewijzigd door Phyrozi op 20-06-2019 13:50 ]

• Baloes
Budget klinkt een beetje negatief zeg ik altijd. Met je huidige build kun je gewoon prima gamen. En er is ruimte voor upgrades. Voor een andere CPU kun je zowiezo V&A in de gaten houden. Laatst ging er nog een R5 2600 weg voor 90 euro en een 1600 voor 85. Mocht je gaan merken dat je CPU tekort begint te schieten dan kun je daar altijd nog naar kijken. Staar je zowiezo niet blind op de mogelijkheid tot overklokken die je niet hebt. Je wint daar echt niet zoveel mee. Verder kan er nog 8GB RAM bijgeprikt worden waarbij 16GB voorlopig echt wel genoeg gaat zijn. Voor gaming wel iig.

Ik kan niet beamen dat gamen minder leuk wordt wanneer je klaar bent met studeren. Eerder dat je er minder tijd voor hebt/krijgt (Werk, partners, kinderen, eventuele wereldreizen enz. :) ). Je wordt wat kritischer maar minder leuk ben ik het niet gaan vinden. Verschuiven naar de nacht gaat een tijdje goed maar niet heel lang heb ik gemerkt :)

Anyway..De voeding vervangen is geen slecht idee. De seasonic was voor zijn tijd zeker een heel behoorlijke voeding maar na een jaartje of 8, zeker nu je de boel vervangen hebt door modernere componenten, mag je wel gaan denken aan vervanging. Gewoon rustig uitsmeren die upgrades zou ik zeggen :)

• Phyrozi
Flink genaaid. Ik sta letterlijk op het moment om de GPU te bestellen en hebben ze de prijs verhoogd naar 186 euro.....

Man man man.

Ik heb Azerty een berichtje gestuurd dat er echt een uur zat tussen het in mijn mandje leggen voor €145 en tegen de tijd van bestellen €186. Ze wilden me niet tegemoet komen.

Inderdaad, de CPU kan makkelijk worden opgewaardeerd en de RAM eveneens.

Haha, nachtwerk is sowieso niet voor mij weggelegd. We zullen zien hoe dat gaat over enkele jaren. Wel een goed stukje ontspanning denk ik.

De voeding was toen wel ok inderdaad, nu al verouderd. Ik denk dat ik over een maandje de Corsair of Bitfenix haal.

[ Voor 71% gewijzigd door Phyrozi op 20-06-2019 17:05 ]

• Baloes
Tsjonge..dat is idd balen zeg. Het was wel een errug mooie deal...
Lullige is dat in alle landen om ons heen dit de normale prijs is voor deze kaart..Balen.

zoals hiero : https://www.mindfactory.d...x16--Retail-_1295291.html gewoon inclusief de 2 games. Van wat ik zo links en rechts lees leveren die prima. Maar je moet wel durven natuurlijk :)
Verder bestel ik zelf veel bij Amazon.de/Amazon.fr enz. en daar nooit problemen mee gehad..Anders zou je voor de Asrock of de Armor kunnen gaan. De Armor heeft 4GB, is wat stiller en heeft 3 jaar garantie. De Asrock 8GB, 2 jaar garantie en schijnt wat beter hoorbaar te zijn. Je kunt vaak wel met de snelheid van de fans spelen via bv msi afterburner zodat ze op een wat lagere snelheid draaien en dus minder hoorbaar zijn. Als je nu maar 1 fan in je behuizing hebt zitten dan zou ik er iig nog 1 bijbestellen voor een betere airflow.

Wanneer je toe bent aan het bestellen van een voeding dan zou ik hier weer terugkomen omdat je dan advies kunt krijgen over wat op dat moment de voeding is met de beste prijs/kwaliteit :)

• Phyrozi
Inderdaad balen. Na wat overleg met Azerty heb ik de kaart zojuist voor 165 gekregen. 15 meer dan gepland, maar 15 goedkoper dan de huidige prijs.

Die kaart die jij linkt is ook lekker goedkoop, maar met eventuele garantieafhandelingen vind ik dit toch een fijner idee. Ook even op de website gekeken en ze lijken geen verzendingen buiten Duitsland meer te doen.

Ik heb al 2 fans aangeschaft. Heb nu gewoon 1 in- en outflow. Regelbaar via het moederbord.

Over de voeding zal ik tzt terugkomen, maar heb hier al redelijk wat over gelezen in andere topics en verwacht niet dat er binnen nu en 2 maanden veel zal veranderen.

• Baloes
Mooi dat ze je toch nog enigzins tegemoetgekomen zijn. Is wel een mooi kaartje. Ga je een hoop plezier aan beleven.

Laat nog maar ff weten hoe ie draait en mocht je nog ergens tegenaan lopen dan horen we het wel😊

• Phyrozi
Wellicht leuk om een update te geven. Ook interessant voor mensen die in een soortgelijke situatie zitten.

De Sapphire RX570 draait als een zonnetje! Heb hem zelfs kunnen overclocken tot 1350mhz en undervolten naar 990 millivolt.

Blijft bij Superposition 4K bench rond de 74 graden celcius max.

Inmiddels heeft mijn vriendin voor het eerst een pc gebouwd (met mijn hulp), die aanzienlijk krachtiger is dan mijn oude build en begon ik toch wat te lonken naar meer kracht. Ik haalde met de RX570 namelijk niet eens een stabiele 60fps in The Witcher 3 met med-high settings en hairworks uit.

Ik heb inmiddels een upgrade gedaan van:
- Asus A320M-K
- Ryzen 3 1200
- 8GB RAM

naar
- AsRock B450 PRO 4
- Ryzen 5 2600
- 16GB RAM op 3333 mhz.
- NIeuwe PSU

De pc is veel krachtiger en de RX570 komt veel beter tot zijn recht in games zoals The Witcher 3.
Ik haal continu zo'n 70-90 FPS op Ultra in The Witcher 3 in Novigrad (grote stad, zwaar).

Erg blij met dit resultaat!

Conclusie: de 1200 is wel degelijk een bottleneck voor de RX570. Ik las overal dat de kans klein was.
Pagina: 1