Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
3 jaar terug en alle jaren ervoor was vliegbasis Volkel nog geblured
Zie artikel:
https://www.metronieuws.n...e-je-niet-op-google-earth

Net mede door Coolblue bezorger app (kun je zien waar de bezorger is) zit een soort Google maps in (leaflet). Zag ik vliegbasis Volkel in beeld getekend. Hey dat is apart...zal dat bij satelliet ook zo zijn. Even Google maps gecheckt en ja de hele vliegbasis vol in beeld met aardig scherp beeld. De lampjes om te landen zie jezelf op de foto.

Luchtmacht dagen is de reden niet want die zijn er al jaren was toen geblured.

Iemand idee waarom dit nu zichtbaar is?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:05
Dat is inmiddels al even zo. Gilze-Rijen is ook volledig zichtbaar gemaakt.
Is verder niets geheims te zien, zijn ook geen live beelden. Ik zou niet weten waarom men dit niet zou mogen zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:22
Hier wat meer info:
nieuws: België dient klacht in tegen Google voor niet onherkenbaar maken mili...
Google heeft in het verleden ook allerlei Nederlandse militaire basissen, kazernes en koninklijke paleizen onherkenbaar gemaakt in Maps. Die zijn sinds enige tijd echter gewoon weer volledig zichtbaar in Maps. Dat komt doordat het Besluit Luchtfotografie in Nederland per 1 juni 2013 is komen te vervallen. Daardoor is voor fotografie vanuit de lucht geen vergunning meer nodig en is luchtfotografie van militaire objecten niet meer strafbaar. Vanaf 1959 was hier wel een vergunning voor nodig, maar sinds juni 2013 is besloten dit te herzien. De gedachte was dat met de verbeterde techniek, zoals fotografie vanuit satellieten, een dergelijk vergunningstelsel hier geen bescherming meer tegen biedt. Aldus vond men het besluit achterhaald en werd het ingetrokken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich is het raar dat iedereen precies kan zien waar je de bommen moet laten vallen als het oorlog is, maar aan de andere kant weten die partijen het toch ook al en hebben ze daar geen Google maps voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Ernemmer schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:50:
Op zich is het raar dat iedereen precies kan zien waar je de bommen moet laten vallen als het oorlog is, maar aan de andere kant weten die partijen het toch ook al en hebben ze daar geen Google maps voor nodig.
Wij zijn toch vriendjes nu met Duitsland? Of wie gaat Nederland bombarderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Iemand die over 50 jaar heel erg honger heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:52:
[...]
De Russen, zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:49:
...
Dat komt doordat het Besluit Luchtfotografie in Nederland per 1 juni 2013 is komen te vervallen. Daardoor is voor fotografie vanuit de lucht geen vergunning meer nodig en is luchtfotografie van militaire objecten niet meer strafbaar.
...
Dat ja. Vroeger kreeg je zodra je uit een vliegtuig wilde springen met een camera//vanuit een vliegtuigje wil fotograferen te maken met een vergunning, kreeg je die rond dan kreeg je een kaart met daarop de pleken gemarkeerd waar je NIET mocht filmen.

Op zich zegt dat ook al genoeg natuurlijk, leuke kaart >:)

Maar op een gegeven moment hoefde dat dus niet meer, en als je nu ziet hoeveel parachutisten er met camera's rondvliegen, hoeveel passagiers van rondvluchtvliegtuigjes filmen en fotograferen enzo, dan lijkt me dat ook een behoorlijk onhoudbaar idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
dragon2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:56:
Maar op een gegeven moment hoefde dat dus niet meer, en als je nu ziet hoeveel parachutisten er met camera's rondvliegen, hoeveel passagiers van rondvluchtvliegtuigjes filmen en fotograferen enzo, dan lijkt me dat ook een behoorlijk onhoudbaar idee...
En degene die ons eventueel zou willen bombarderen heeft zelf ook satellieten in de ruimte hangen welke live beelden door kunnen sturen. Google Maps voegt daar verder niets aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:25
Nee, denk dat als we écht slim zijn je de dingen die je zou willen bombarderen niet ziet :+
Maargoed, na alle bezuinigingen zijn de meeste militaire doelen in NL sowieso onzichtbaar. Dus dat scheelt. Pun intended.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Dat weten ze al sinds de Tweede Wereldoorlog, zo niet eerder :+

Er is genoeg koude oorlogpaniek geweest in NL toen bleek dat de Russen onze "geheime" bunkers ook had ingetekend op hun bombardementskaarten :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jupz, Rusland heeft allang een gedetailleerde kaart van west-europa waar alles op staat.
Die hebben echt geen google maps meer voor nodig om te weten waar die bunker exact staat.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 11:45

makje

Professioneel prutser

Dat alle andere landen zelf wel foto's kunnen maken en informatie verkrijgen van onze militaire objecten is 1 ding en maakt het besluit best wel verdedigbaar, maar de gemiddelde terrorist of terroristische groepering heeft die mogelijkheden (nog?) niet en kan nu gratis en voor niets en waarschijnlijk ook zonder enig risico op detectie die informatie van google halen...

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

makje schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:15:
Dat alle andere landen zelf wel foto's kunnen maken en informatie verkrijgen van onze militaire objecten is 1 ding en maakt het besluit best wel verdedigbaar, maar de gemiddelde terrorist of terroristische groepering heeft die mogelijkheden (nog?) niet en kan nu gratis en voor niets en waarschijnlijk ook zonder enig risico op detectie die informatie van google halen...
En dan loopt ie met zijn bomgordel een militaire basis op en maakt een deukje in het beton? :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 11:45

makje

Professioneel prutser

het punt is dat als hij slim is hij met behulp van kaarten en informatie die hij eerst niet had het beton kan vermijden en vlak bij oh ik weet niet militairen kan komen met zijn bomgordel? of burgerpersoneel op zo'n basis?

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, je loopt nogal makkelijk de basis op....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Belgie heeft geklaagd ? Die lopen meer risico met hun eigen monteurs :+

Sowieso is zo'n basis onderverdeeld in meerdere schillen. Bijvoorbeeld vredesactivisten of terroristen kunnen het hek door knippen en het terrein op rennen, maar dan zijn ze nog lang niet bij de vitale onderdelen van de basis.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 11:27

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Uiteraard zoals alles van Alberto mag dit met een korrel zout genomen worden: hij heeft meerdere kazernes geprobeerd en is daarbij gewoon tegengehouden. Volgens mij heeft de kmar daar al eens met hem over gehad.

Voor wat betreft de personele en fysieke beveiliging van de kazernes, na een aantal decennia flink te hebben geleden onder bezuinigingen, verbaast het me niets dat men geen vertrouwen heeft in de maatregelen. Op gegeven moment is de rek er gewoon uit. De lucht/sateliet foto's hebben daar trouwens niks mee te maken, daar is geen praktisch nut meer voor gezien de satelieten, drones, etc.

[ Voor 33% gewijzigd door nst6ldr op 18-06-2019 10:43 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:39
Op Bing maps was het al jaren (minimaal 5) zichtbaar. Er valt volgens mij ook weinig te verbergen. Iedereen die enigzins geïnteresseerd is kan volgens mij redelijk makkelijk te weten komen waar de nukes liggen; van het weekend deelden ze zelfs kaartjes uit met waar de verwachte locaties zijn :) Oh en denk maar niet dat je er makkelijk in de buurt komt. Rolschaatsen op de startbaan kom je met een waarschuwing (en misschien taakstraf) wel vanaf, maar als je bij de Amerikaanse delen komt is het eerst schieten, dan vragen stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het heeft weinig nut om het te verbergen ook, degenen die geïnteresseerd zijn in een bombardement op Volkel of Gilze Rijen kijken waarschijnlijk op hun eigen sattelietkaarten in plaats van Google Maps, waar de foto's meestal jaren oud zijn :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:50
Geilenkirchen staat er ook bloot op, terwijl in Brunssum er enkele gebieden geblurd zijn. Geen touw aan vast te knopen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Klopt zag de kop gezien Nederland in de kop niet was genoemd maar pas op het einde Volkel (lees in zojuist) niet opgevallen. Toch raar dat België zich dan wel druk maakt en NL niet. Maar goed hoe dan ook als was het geblured als ze aanslag willen doen kunnen ze dat ook zonder Google maps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Wintervacht schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:48:
Het heeft weinig nut om het te verbergen ook, degenen die geïnteresseerd zijn in een bombardement op Volkel of Gilze Rijen kijken waarschijnlijk op hun eigen sattelietkaarten in plaats van Google Maps, waar de foto's meestal jaren oud zijn :p
Hoewel die van Volkel redelijk up-to-date zijn; van ergens zomer 2018... ik kan het zien aan het zwembad in mijn achtertuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Thedr schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:18:
[...]

Hoewel die van Volkel redelijk up-to-date zijn; van ergens zomer 2018... ik kan het zien aan het zwembad in mijn achtertuin :)
Laat het even weten als je ligt te zonnen en er komt een vliegtuigje in een verdacht heen-en-weer patroon overvliegen, dan zal ik eens kijken of je daarna op maps te zien bent :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Wintervacht schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:21:
[...]

Laat het even weten als je ligt te zonnen en er komt een vliegtuigje in een verdacht heen-en-weer patroon overvliegen, dan zal ik eens kijken of je daarna op maps te zien bent :+
Niet waarschijnlijk... * Thedr houdt niet zo van in de zon liggen.
Ik zal eens kijken of ik een boodschap achter kan laten... misschien een Henk op het platte dak ofzo :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Thedr schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:18:
[...]

Klopt zijn recent ik zag het aan het mooie verbrande gras ivm warme zomer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Dat is ook allemaal wel aardig opgeblazen en meer dan eens heeft hij hulp gehad van binnenuit. Bijvoorbeeld bij het meenemen van het voertuig in Havelte. Volgens mij is hij ook een keer binnengekomen in de kofferbak van een medewerker die er wel mocht komen. Lijkt mij logisch dat ze niet elke kofferbak gaan openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 23:03

jgj82

Ja, maar = nee

TheBrut3 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:45:
[...]

Dat is ook allemaal wel aardig opgeblazen en meer dan eens heeft hij hulp gehad van binnenuit. Bijvoorbeeld bij het meenemen van het voertuig in Havelte. Volgens mij is hij ook een keer binnengekomen in de kofferbak van een medewerker die er wel mocht komen. Lijkt mij logisch dat ze niet elke kofferbak gaan openen.
Plus dat daar niets te halen is wat de slagkracht van defensie langdurig verzwakt. Probeer maar eens op Volkel, de Peel, Nieuw Millingen of den Helder. Mijnheer Stegeman weet ook wel waar hij probeert zogenaamd schokkend nieuws te maken...

[ Voor 8% gewijzigd door jgj82 op 18-06-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 23:03

jgj82

Ja, maar = nee

-dubbel-

[ Voor 97% gewijzigd door jgj82 op 18-06-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Brent schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:58:
Geilenkirchen staat er ook bloot op, terwijl in Brunssum er enkele gebieden geblurd zijn. Geen touw aan vast te knopen ;)
In Brunssum is dan ook een iets andere basis gevestigd waar de Amerikanen een vinger in de pap hebben. Iets zegt me dat Google daar wat sneller naar luistert ;)

Having said that: doe je een aanval op een westerse militaire basis, ontketen je potentieel WO III. Regeringen en militairen zijn wel slimmer als dat. Dus de dreiging moet eerder uit een andere hoek verwacht worden. Terrorisme, stelen van wapens daarvoor, etc. Maar niet als doel An sich. En de nukes op Volkel en Kleine Brogel gaan niet zomaar af als je er een handgranaat bij gooit gelukkig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Wat is er in Brunssum geblurd dan? JFC is gewoon te zien, op Google Maps dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Was zelf nu toch ook even nieuwsgierig, maar er lijkt inderdaad niks meer geblurred. Ook niet de zaken als woonplaatsen koningshuis (eikenhorst/huis ten bosch), hoofdkantoor MIVD, afluisterstation Burum en het hoofdkantoor van de AIVD. Die laatste zijn trouwens goed bezig, die hebben het dak goed vol liggen met zonnepanelen :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heeft het zin om te blurren? Nee, een beetje iemand die de boel wilt inspecteren voor een aanslag rijdt er gewoon naar toe en gaat de boel even be-koekeloeren. De adressen zijn niet zo moeilijk te vinden. Wel zie ik met regelmaat wat particuliere huizen die geblurred zijn. Dat kan je gewoon aanvragen!

Een geblurde omgeving van iets geheims zou wel eens als een rode lap op een stier kunnen werken, lijkt mij.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 18-06-2019 17:35 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toch valt er wel iets voor te zeggen. Als jij niet kunt zien wat voor telecom er op het dak staat bemoeilijkt dat iig een hack vanuit het buitenland.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wanneer her in veelvlakken geblurred is, kun je het heel gemakkelijk automatisch vinden.

Maar troost je: zeker met die 4 operationele vliegende fyra's kan zelfs belgie op een zaterdagmiddag nederland onder de voet lopen. Door alle bezuinigingen op de defensie kunnen wij echt geen deuk meer maken in een pakje boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tsja... Aan de andere kant: Als 'de vijand' (nog) niet weet wat 'ie moet bombarderen dan moet 'ie dus maar alles wat geblurred is op de publieke 'Google / Bing / ..." kaarten gaan platgooien. Zal beslist wel een keer iets 'goeds' tussen zitten, dan :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:44

Amphiebietje

In de blubber

nst6ldr schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:27:
[...]

Uiteraard zoals alles van Alberto mag dit met een korrel zout genomen worden: hij heeft meerdere kazernes geprobeerd en is daarbij gewoon tegengehouden. Volgens mij heeft de kmar daar al eens met hem over gehad.
...en hem vriendelijk verzocht geen militaire bases op te proberen te lopen? :P

Want dat werkt ook zo goed met kwaadwillenden, die doen alles volgens de wet en houden zich aan opdrachten van overheiddienaren. :+
TheBrut3 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:45:
[...]

...want kwaadwillenden zouden nooit op het idee komen een flinke autobom in een kofferbak op te nemen.

Ik dacht dat achterbak, nou ja, alles open ongeveer standaard procedure was bij controles door politie/marechaussee/militairen, maar blijkbaar niet in NL.

Kan je goed zien dat we hier nog nooit een serieuze terroristische campagne hebben gehad. :/

[ Voor 42% gewijzigd door Amphiebietje op 19-06-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:39

4POX

Everybody is wired

Als er iets niet is, dan kan je het ook niet ontkennen.

https://www.parool.nl/pri...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dus door Volkel niet meer te blurren kan je nu ook dingen ontkennen ;)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Amphiebietje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:30:
[...]

...en hem vriendelijk verzocht geen militaire bases op te proberen te lopen? :P

Want dat werkt ook zo goed met kwaadwillenden, die doen alles volgens de wet en houden zich aan opdrachten van overheiddienaren. :+

[...]

...want kwaadwillenden zouden nooit op het idee komen een flinke autobom in een kofferbak op te nemen.

Ik dacht dat achterbak, nou ja, alles open ongeveer standaard procedure was bij controles door politie/marechaussee/militairen, maar blijkbaar niet in NL.

Kan je goed zien dat we hier nog nooit een serieuze terroristische campagne hebben gehad. :/
Ik weet niet waar je die aannames op baseert. Alberto Stegeman is een bekende, ieder persoon die enige vorm van risico kan inschatten weet dat hij geen aanslag gaat plegen dus ja, je kan hem verzoeken die geintjes niet te doen om zo te voorkomen dat de hele justitiele molen nodeloos moet gaan draaien,

En Nederland heeft daadwerkelijk serieuze terroristische 'campagnes' gehad, alleen zetten we meer in op inlichtingen dan controles op straat. Vooralsnog lijkt het te werken, als je de kranten er op na slaat is er namelijk een gebrek aan verslaggeving over aanslagen, en hier en daar worden succesverhalen gedeeld (oud en nieuw, steiger bij Rotterdam, iemand?).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Amphiebietje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:30:
Dus jij dacht dat elke medewerker van politie/justitie/defensie elke dag zijn auto om moet laten keren voor hij/zij aan het werk kan? :? Dan mag je ook wel 3 uur vooraf aanwezig zijn op de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Omdat het hier ook over Stegeman ging:
Alberto Stegeman krijgt geldboete voor plaatsen nepbom
Alberto Stegeman heeft maandag een geldboete van 2.000 euro opgelegd gekregen van de rechtbank Gelderland. De presentator plaatste in 2018 voor het programma Undercover in Nederland een koffer in een eetzaal van een militaire kazerne in het Gelderse Oldebroek. De koffer werd aangemerkt voor nepbom en daarom werd er een zaak gestart tegen de programmamaker, die aan NU.nl laat weten in hoger beroep te gaan.

Eerder werd een werkstraf van 120 uur, waarvan 40 uur voorwaardelijk, geëist tegen Stegeman. "Omdat Stegeman handelde vanuit een journalistieke gedachte en in naam van zijn beroep, legt de rechtbank geen taakstraf maar een geldboete op", aldus de rechtbank.

De presentator laat aan NU.nl weten in hoger beroep te gaan. "Ik vind dat ik helemaal geen straf verdien en dat ik vrijspraak moet krijgen", aldus Stegeman.

"We hebben vastgelegd dat zowel beveiliging aan de poort als op het terrein te wensen overlaat. Er zijn miljoenen aan gespendeerd, journalisten moeten dat kunnen controleren. En dat hebben we binnen de lijntjes gedaan."

Stegeman werd in 2014, toen hij voor zijn programma een KLM-personeelspas vervalste, veroordeeld tot een voorwaardelijke geldboete. De rechtbank vindt een onvoorwaardelijke geldboete daarom een passende straf.

De programmamaker, die overigens niet in de rechtszaal aanwezig was, deed een beroep op de journalistieke exceptie, maar de rechtbank gaat hier niet in mee. "Stegeman beschikte niet over concrete informatie om te kunnen spreken over een misstand dat hij aan de orde kon stellen", aldus de rechtbank.

Ook oordeelt de rechtbank dat Stegeman de intentie had om anderen ten onrechte te doen geloven dat de bom kon ontploffen. De presentator bereikte dit door de koffer onbeheerd achter te laten.

'Stegeman overschreed strafrechtelijke grens'
De koffer bevatte papieren, een telefoon, 32 schroeven, klei in een bakje (dat de nepbom moet voorstellen), foto's met zijn gezicht, dat van minister Ank Bijleveld (Defensie) en een kaartje met zijn telefoonnummer. Het was zijn doel om de beveiliging van de legerplaats te testen en hij wilde kijken tot waar hij de koffer kon brengen. Hij en de chauffeur die hem begeleidde, waren verkleed.

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) kwam er uiteindelijk aan te pas, die concludeerde dat er geen echte bom in de koffer zat.

Met het achterlaten van een nepbom overschreed Stegeman volgens justitie een strafrechtelijke grens. Het Openbaar Ministerie (OM) stelde bij de strafeis dat "juist echte bommen vanuit de buitenzijde niet als zodanig herkenbaar zijn".

Volgens de presentator zou een "echte nepbom er heel anders uitzien". "Het is een Bassie & Adriaan-knutselwerk", zo zei Stegeman tijdens de zitting waarin de strafeis bekend werd. Hij stelde dat hij niet te ver ging en dat zijn actie "absoluut binnen de grenzen van het betamelijke ligt".
Tsja, ik vind hier wat van. Ik vind het eigenlijk vrij opmerkelijk, vooral omdat het niet de eerste keer is geweest dat hij is binnen gekomen. Bedrijven betalen miljoenen aan ethische hackers e.d., defensie/de overheid krijgt het op een presenteerblaadje aangeboden en er volgt nog een veroordeling ook. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:23
Pizza_Boom schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:39:
Omdat het hier ook over Stegeman ging:
[...]

Tsja, ik vind hier wat van. Ik vind het eigenlijk vrij opmerkelijk, vooral omdat het niet de eerste keer is geweest dat hij is binnen gekomen. Bedrijven betalen miljoenen aan ethische hackers e.d., defensie/de overheid krijgt het op een presenteerblaadje aangeboden en er volgt nog een veroordeling ook. :?
Het gaat er vooral om dat ie een 'bom' heeft binnengebracht en daar heeft laten liggen. Het gaat dus volgens de rechtbank duidelijk om de sensatie en niet om problemen duidelijk te maken. Dat had ie nl. ook kunnen doen door het daar gelijk kenbaar te maken, of gewoon filmen en de koffer weer mee naar buiten nemen.

En daarnaast, er zijn maar weinig plekken waar veel mensen werken waar je niet binnen kunt komen. Heel simpel, je kunt alles afsluiten maar als er honderden mensen per dag binnen komen gaat je dat heel veel tijd en geld kosten. Of je moet overal metaaldetectors neer gaan zetten, maar dat lijkt me ook niet echt gewenst.

Als je hier trouwens echt een discussie over wil doen zou ik er als ik jou was een nieuw topic voor maken.

[removed]

Pagina: 1