Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1037897

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil graag de Huawei Matebook X pro kopen. Nou het die redneck van een trump huawei net geboycot. Is het verstandig om nu een huawei laptop/product te halen ivm met toekomstige windows updates etc? Krijgen de laptops die al op de markt zijn nog wel gewoon windows updates?

Als het antwoord negatief is, heeft iemand dan nog aanraders? Soortgelijke ultrabook

Groetjes

Beste antwoord (via Anoniem: 1037897 op 18-06-2019 21:29)

• boy4forums
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-08-2021
@Anoniem: 1037897 Ik heb onlangs de X pro aangeschaft. Ik had hem kunnen terug brengen, maar heb het niet gedaan. Ik krijg gewoon updates. Vrij regelmatig zelfs. Is het normaal dat je bijna wekelijks (soms 2 keer per week!) moet updaten? Met mijn desktop computer heb ik hier helemaal geen last van??

Ik vind de matebook x pro een goede laptop. Het typt fijn, het scherm kijkt super (is daarentegen wel erg glanzend, hier ga ik wel wat aan doen) en vooral het geluid is voor een laptop echt te gek. Van dit laatste heb ik veel plezier. Ook de touchscreen blijkt af en toe best handig in gebruik, terwijl ik van tevoren had gedacht hier geen gebruik van te maken.
Het enige minpuntje is is het trackpad, die is hier en daar niet even soepeltjes. Maar verder: een hele goede laptop en nu maar hopen dat hij heel lang mee gaat!! :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
microsoft zal hun support niet beeindigen voor huawei apparaten en windows zal daar gewoon op blijven draaien

maar je zou je wel kunnen afvragen of je zelf wat met dat merk te maken wilt hebben en of je je dan geen zorgen moet maken om de informatieveiligheid..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• boy4forums
@Anoniem: 1037897 Ik heb onlangs de X pro aangeschaft. Ik had hem kunnen terug brengen, maar heb het niet gedaan. Ik krijg gewoon updates. Vrij regelmatig zelfs. Is het normaal dat je bijna wekelijks (soms 2 keer per week!) moet updaten? Met mijn desktop computer heb ik hier helemaal geen last van??

Ik vind de matebook x pro een goede laptop. Het typt fijn, het scherm kijkt super (is daarentegen wel erg glanzend, hier ga ik wel wat aan doen) en vooral het geluid is voor een laptop echt te gek. Van dit laatste heb ik veel plezier. Ook de touchscreen blijkt af en toe best handig in gebruik, terwijl ik van tevoren had gedacht hier geen gebruik van te maken.
Het enige minpuntje is is het trackpad, die is hier en daar niet even soepeltjes. Maar verder: een hele goede laptop en nu maar hopen dat hij heel lang mee gaat!! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1037897

Topicstarter
Goed om te horen, heb hem ook net besteld!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

boyette schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 06:01:
maar je zou je wel kunnen afvragen of je zelf wat met dat merk te maken wilt hebben en of je je dan geen zorgen moet maken om de informatieveiligheid..
Aangezien;
- Er geen enkel bewijs is dat Huawei "foute" dingen doet
- Trump al toegegeven heeft dat de boycot een middel in de handelsoorlog is
zou ik me daar absoluut geen zorgen over maken.

Aangezien;
- Er wél bewijs is dat Amerikaanse bedrijven actieve spionage in hardware bouwen
- Trump al toegegeven heeft die informatie te verzamelen en gebruiken
zou ik me met een Huawei laptop juist veiliger voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Anoniem: 1037897 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:33:
Super, ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn.
Wat ik zelf ook nog heel erg tof vind, is de vingerscanner. Wat een geweldige uitvinding is dat! Geen gedoe met paswoorden enzo, vind ik op mijn pc ook een beetje onhandig. Daarom laat ik mijn computer vrijwel altijd aan staan.
Maar met de vingerscanner: laptop open klappen, vingertje erop en klaar! Laptop start supersnel op, sneller dan mijn pc.

Een tip voor je laptop als ie er is: ik heb, om de buitenkant te beschermen, een hoesje ervoor gekocht. Dus niet een sleeve, maar echt een hoes die er permanent omheen zit. De maat die je kunt aanhouden is die van de 13 inch Macbook pro. Past prima om de Matebook x pro te beschermen. Die tip had ik niet zelf verzonnen, maar van de verkoper in de winkel :)
Op den duur zou ik wel een hoes uit de VS willen, die wordt op maat gemaakt. Maar de import kosten zijn zo vreselijk hoog... het is niet te betalen :'(
In Nederland wordt er geen passende hoes voor de Matebook X pro verkocht.

Veel plezier met de laptop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Croga schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:37:
[...]

Aangezien;
- Er geen enkel bewijs is dat Huawei "foute" dingen doet
- Trump al toegegeven heeft dat de boycot een middel in de handelsoorlog is
zou ik me daar absoluut geen zorgen over maken.

Aangezien;
- Er wél bewijs is dat Amerikaanse bedrijven actieve spionage in hardware bouwen
- Trump al toegegeven heeft die informatie te verzamelen en gebruiken
zou ik me met een Huawei laptop juist veiliger voelen.
Er is genoeg bewijs..

als je het apparaat bij aanschaf formatteert en de windows er opnieuw op plaatst zit je wel redelijk safe..
anders niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 03:26:
[...]

Er is genoeg bewijs..

als je het apparaat bij aanschaf formatteert en de windows er opnieuw op plaatst zit je wel redelijk safe..
anders niet.
Behalve wat achterstallige patches in hun software (wat met de laptop dus niet relevant is, herinstallatie van eigen OS is sowieso altijd aan te raden) is er nog geen bewijs, anders zou ik heel graag een bron daarvan zien?
Zo is het wel lekker stemmingmakerij om te beweren dat er een probleem is bij specifiek 1 merk...

[ Voor 16% gewijzigd door RGAT op 19-06-2019 04:35 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
RGAT schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 04:19:
[...]

Behalve wat achterstallige patches in hun software (wat met de laptop dus niet relevant is, herinstallatie van eigen OS is sowieso altijd aan te raden) is er nog geen bewijs, anders zou ik heel graag een bron daarvan zien?
Zo is het wel lekker stemmingmakerij om te beweren dat er een probleem is bij specifiek 1 merk...
=
https://www.rtlz.nl/beurs...age-door-huawei-nederland

dit is ook stemmingmakerij?

er zijn heel veel merken die een heleboel bloatware op hun laptops meeleveren..
zo ook huwaei zo houden ze de prijzen laag..
het is bijna altijd verstandig om eerst een herinstallatie te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 05:03:
[...]

=
https://www.rtlz.nl/beurs...age-door-huawei-nederland

dit is ook stemmingmakerij?

er zijn heel veel merken die een heleboel bloatware op hun laptops meeleveren..
zo ook huwaei zo houden ze de prijzen laag..
het is bijna altijd verstandig om eerst een herinstallatie te doen..
Precies, de bloatware (of zoals bij Lenovo's Superfish geintje daadwerkelijk soms malware) heb je bij elk merk helaas.
Over je link, een paar quotes die de link wat minder nuttig maken om zoals je zei te bewijzen dat er backdoors zijn:
Mogelijk (niet zeker dus?)
Zou (again, niet erg zeker...)
AIVD onderzoekt of er een link is (er is dus geen bewijs, daar wordt naar gezocht, tot nu toe zonder ''succes')
ook blijft onduidelijk of het ooit gebruikt is (zou nogal groot bewijs zijn dat er backdoors waren als we hadden gezien dat het gebruikt/misbruikt werd...)

Oftewel allemaal speculatie zonder enige onderbouwing... Volgens die logica zou elke verdachte schuldig zijn want de Politie zou ze niet voor niets als verdachte aanmerken, toch? ;)
Dat we voorzichting moeten zijn met Huawei lijkt me logisch, dat geldt echter net zo goed voor elk ander bedrijf, stellen dat er 'genoeg bewijs' is is dan ook gewoon onzin totdat er daadwerkelijk bewijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
nou dan zijn we het toch met elkaar eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Koel! Kun je dat dan ook tegen iedereen vertellen? Nog niemand heeft enig bewijs gevonden namelijk....
Het is in ieder geval zeker geen bewijs.....

https://www.tomshardware....ounts-software,37480.html
is wél bewijs. Bewijs dat Amerikaanse bedrijven actief spionage opties in hun hardware hebben zitten.

Zoals gezegd; voor Huawei spionage is nog nergens ooit bewijs gevonden. Voor Amerikaanse hardware is dat wel. Wil je jezelf beschermen tegen spionage uit het buitenland dan is Huawei dus een veiligere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 05:53:
nou dan zijn we het toch met elkaar eens?
Over het herinstalleren deel zeker, over je stelling:
Er is genoeg bewijs..
dus absoluut niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
RGAT schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:02:
[...]

Over het herinstalleren deel zeker, over je stelling:

[...]

dus absoluut niet ;)
nieuws: CIA zou bewijs hebben dat Huawei door Chinese overheid wordt gefinanc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Okay, dus nou word een bewering van iemand dat iemand anders iets met een derde partij te maken zou hebben gezien als bewijs dat die iemand anders iets verkeerd heeft gedaan?

Nee, serieus..... De CIA beweert iets, zonder dat te onderbouwen. Dat iets wat ze beweren heeft alsnog niets met spionage te maken. Zelfs met de meest rijke fantasie komt dit nog niet bijna in de buurt van bewijs dat Huawei iets verkeerd doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Again:
zou (niet zeker dus, het is een gerucht dat er misschien bewijs zou zijn...)
dat Huawei door Chinese overheid wordt gefinancierd (gefinancierd != spionage, het kan een gevolg zijn maar daar hoeft Huawei niet voor gefinancierd te worden, dit gaat over 'oneerlijke' concurentie, niet spionage)
bewijs is niet publiekelijk beschikbaar (Maw: er is geen bewijs, niet beschikbaar == geen bewijs)
...informatie zou binnen... (again 'zou')
Dat stelt The Sunday Times op basis van bronnen bij de CIA (Zonder deze bronnen inzichtelijk te maken...)
Amerikaanse inlichtingendienst zou informatie (Derde 'zou'...)
Britse krant zou de CIA (4...)
en zou het bewijs (...)

Again geen bewijs en nu gaan de geruchten van je link over financiering ipv spionage, lees je de bronnen wel? ;)

Ik zeg niet dat we Huawei blindelings moeten vertrouwen (zo ben ik het niet echt eens met Crogas stelling dat Huawei veiliger is omdat ze nog niet betrapt zijn, enkel dat Amerikaans spul duidelijk onveilig is) maar stellen dat er genoeg bewijs is en dan met deze bronnen aankomen is wel echt stemmingmakerij.

Anyway we raken wat offtopic... TS: Hoe het met de telefoons gaat lopen is nog even aankijken maar de laptop kan je gewoon updates van Microsoft van blijven krijgen, veel plezier van de laptop en hopelijk zien we binnenkort een review :)

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 19-06-2019 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:56
Daar ga je zeker plezier van hebben, ik heb die van mij nu een maand of 7 en ik ben er elke dag nog blij mee, echt een hele fijne laptop.
Ik kan hem goed vergelijken met mijn vorige MacBook Pro (die met een touchbar) maar dan met een goed toetsenbord.

Ik ga er vanuit dat er in de toekomst gewoon Windows updates blijven komen, daar maak ik me geen zorgen over en mocht daar in de toekomst toch verandering in komen dan gooi ik er wel een Linux Distro op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Het blijft verbazingwekkend dat tweakers denken dat veiligheidsdiensten hun informatie moeten delen met elke burger.

In nu een groot aantal landen zijn de regeringen in besloten briefings op de hoogte gebracht van de feiten zoals die bij die instanties bekend. Ik heb geen idee wat daar getoond is, jij ook niet. In de meeste landen is daarna besloten om Huawei geen of beperkt toegang te geven tot de kerninfrastructuur, een aantal landen zoals de VS gaan een stap verder.

Roepen dat dat alleen om economische redenen is en dat de veiligheidsdiensten liegen om de VS niet voor het hoofd te stoten (ook regimes die niet vriendelijk tegen Trump staan hebben deze stappen genomen)
is eveneens geheel niet bewezen maar lijkt voor veel tweakers op de een of andere manier minder bezwaarlijk aan te nemen.

Of er bewijs is dat wij burgers kunnen inzien (en Huawei zal toch meteen roepen dat het gefabriceerd is) doet er voor mij niet veel toe. Dat de mensen die dat wel hebben kunnen inzien, bedenkingen hebben doet er voor mij wel toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 310408 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:24:
Het blijft verbazingwekkend dat tweakers denken dat veiligheidsdiensten hun informatie moeten delen met elke burger.

In nu een groot aantal landen zijn de regeringen in besloten briefings op de hoogte gebracht van de feiten zoals die bij die instanties bekend. Ik heb geen idee wat daar getoond is, jij ook niet. In de meeste landen is daarna besloten om Huawei geen of beperkt toegang te geven tot de kerninfrastructuur, een aantal landen zoals de VS gaan een stap verder.

Roepen dat dat alleen om economische redenen is en dat de veiligheidsdiensten liegen om de VS niet voor het hoofd te stoten (ook regimes die niet vriendelijk tegen Trump staan hebben deze stappen genomen)
is eveneens geheel niet bewezen maar lijkt voor veel tweakers op de een of andere manier minder bezwaarlijk aan te nemen.

Of er bewijs is dat wij burgers kunnen inzien (en Huawei zal toch meteen roepen dat het gefabriceerd is) doet er voor mij niet veel toe. Dat de mensen die dat wel hebben kunnen inzien, bedenkingen hebben doet er voor mij wel toe.
Tja, iets met geschiedenis van de NSA en commerciele spionage gevolgd door jaren aan Snowden onthullingen hebben gek genoeg de reputatie van de NSA, CIA en politiek Amerika weinig goed gedaan met als gevolg dat de meeste mensen ondertussen gelukkig kritisch genoeg zijn om niet blindelings alles maar te geloven.
Als het over spionage zou gaan dan waren alle andere Chinese merken ook geweigerd, die hebben namelijk exact hetzelfde waar Huawei van beschuldigd wordt, gek dat die bedrijven echter niet zouden spioneren, enkel de economische reus die op koers lijkt leek om Samsung van de troon te stoten...
Waarom zou er geen bewijs moeten worden getoont? Zo liet de MIVD apetrots de resultaten zien van hun operatie tegen de GRU die bij de OPCW zat te spioneren, informatie inclusief reisgegevens, foto's van de paspoorten, apparatuur en spionnen, en nu met Huawei is het ineens zo eng dat het niet getoont kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Wauw... wat een theorieën! En dit alles naar aanleiding van een laptop, best heftig! Maar we houden de moed erin. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

Gewoon kopen, laat je niet gek maken door politici die hun geslachtsdeel groter willen laten lijken dan het is.

Kopen dus..is een prima ding

Getyped op mijn Matebook X

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 19-06-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 14:35
Sinds wanneer is de CIA een betrouwbare informatiebron ?
Net de CIA staat ervoor bekend om door middel van leugenachtige propaganda, regeringen die de VS niet aanstaan te destabilizeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Toch wel gedoe voor updaten?

Hallo allen,
Ik heb sinds een maand ongeveer de Huawei Matebook x pro in huis.
Tot nu toe krijg ik gewoon Windows Update's, een naar aanleiding van enkele posts hier, was ik gerustgesteld dat ik gewoon nog updates zou krijgen.
Vandaag zag ik echter een programma op tv (ik viel er midden in) waarbij verteld werd dat mobiele telefoons van Huawei wegens de handels oorlog maar maximaal 3 maanden een update krijgen.
En toen begon ik mij natuurlijk toch weer zorgen te maken of ik nu wel of geen updates ga krijgen over een aantal maanden...

Dit is een artikel wat ik erover heb gevonden, maar het zegt mij eerlijk gezegd nog niks...

https://www.laptopmag.com...ei-us-ban-matebook-laptop

Ik kan de laptop natuurlijk niet terug brengen naar de winkel, ik moet het dus gewoon houden. Het is echt een hele fijne laptop, dus ik wil hem ook niet terug brengen. Ik weet alleen niet hoe het nu in de toekomst moet.
Moet ik mij nu alvast gaan verdiepen in Linux om dit op mijn laptop te zetten?
Zo ja: kan ik met Linux met microsoft Word werken of werkt Linux hier niet mee?

Bedankt voor tips en adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 15:51

Comgenie

Soms heb je dat

Bij windows worden de updates vanuit Microsoft verspreid, en daarbij maakt het op wat drivers na niet zoveel uit wat voor hardware het draait.

Dus geen zorgen, de Windows updates zullen lekker binnen blijven komen.

Daarnaast is het wellicht allemaal al 'oud nieuws':
nieuws: President Donald Trump schort handelsverbod met Huawei deels op

[ Voor 36% gewijzigd door Comgenie op 30-06-2019 13:28 ]

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Lekker een topic openen om advies in te winnen, en 'm dezelfde dag alsnog bestellen :D

Maar om eerlijk te zijn had ik na dit zinnetje ook niks anders verwacht :D
Nou het die redneck van een trump huawei net geboycot.
Pagina: 1